Автореферати та дисертаційні роботи

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2995

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток ціннісного ставлення до власного здоров’я у майбутніх фахівців з цивільної безпеки
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2020) Корж, Галина Іванівна; Козловський, Юрій Михайлович; Національний університет "Львівська політехніка"; Біда, Олена Анатоліївна; Завидівська, Наталія Назаріївна
  • Thumbnail Image
    Item
    Лінгвістичні методи та засоби планування надання освітніх послуг з використанням Веб-спільнот
    (2019) Шілінг, Анна Юріївна; Жежнич, Павло Іванович; Національний університет «Львівська політехніка»; Лупенко, Сергій Анатолійович; Надутенко, Максим Вікторович
    У дисертаційній роботі розв’язано важливе наукове завдання розроблення методів і засобів планування надання освітніх послуг шляхом комп’ютерно-лінгвістичного аналізу інформаційного наповнення освітніх спеціалізованих Веб-спільнот, які б дали змогу прогнозувати контингент студентів для ефективного функціонування закладу вищої освіти. Для розв’язання цієї задачі запропоновано означення поняття планування надання освітніх послуг, як першочергового етапу планування надання цих послуг, побудовано модель поведінки користувачів освітніх Веб-спільнот та модель пропозиції освітньої послуги. Удосконалено метод виявлення релевантних дискусій із врахуванням особливостей формування інформаційного наповнення освітніх Веб-спільнот та розроблено метод відбору мотиваційних намірів учасників комунікативної діяльності на основі співставлення інформаційного наповнення з ключовими словами періоду вступної кампанії за допомогою індикативних ознак. Розроблено типові сценарії поведінки закладу вищої освіти на виявлені мотиваційні наміри потенційних споживачів освітніх послуг на основі методу відбору мотиваційних намірів учасників комунікативної діяльності та механізмів впливу на процес прийняття рішення споживачів освітніх послуг. Розроблено метод оцінювання якості інформаційного наповнення освітніх Веб-спільнот та словника мотиваційних намірів на основі показників якості за стандартом ISO/IEC-25010. У прикладному аспекті розроблено архітектуру та функціональну структуру системи комп’ютерно-лінгвістичного опрацювання інформаційного наповнення освітніх Веб-спільнот на основі методу виявлення релевантних дискусій із врахуванням особливостей формування інформаційного наповнення освітніх Веб-спільнот та методу відбору мотиваційних намірів учасників комунікативної діяльності. В диссертационной работе решено важное научное задание разработки методов и средств планирования предоставления образовательных услуг путем компьютерно-лингвистического анализа информационного наполнения образовательных специализированных веб-сообществ, которые позволили прогнозировать контингент студентов для эффективного функционирования учреждения высшего образования. Для решения этой задачи предложено определение понятия планирования предоставления образовательных услуг, как первоочередного этапа планирования предоставления этих услуг, построена модель поведения пользователей образовательных Веб-сообществ и модель предложения образовательной услуги. Усовершенствован метод выявления релевантных дискуссий с учетом особенностей формирования информа-ционного наполнения образовательных Веб-сообществ и разработан метод отбора мотивационных намерений участников коммуникативной деятельности на основе сопоставления информационного наполнения с ключевыми словами периода вступительной кампании с помощью индикативных признаков. Разработаны типовые сценарии поведения учреждения высшего образования на выявленные мотивационные намерения потенциальных потребителей образовательных услуг на основе метода отбора мотивационных намерений участников коммуникативной деятельности и механизмов влияния на процесс принятия решения потребителей образовательных услуг. Разработан метод оценки качества информационного наполнения образовательных Веб-сообществ и словаря мотивационных намерений на основе показателей качества по стандарту ISO / IEC-25010. В прикладном аспекте разработаны архитектура и функциональная структура системы компьютерно-лингвистической обработки информационного наполнения образовательных Веб-сообществ на основе метода выявления релевантных дискуссий с учетом особенностей формирования информационного наполнения образовательных Веб-сообществ и метода отбора мотивационных намерений участников коммуникативной деятельности. In the thesis an important scientific task was solved - development of methods and tools for working out of informational content of educational Web communities, which enabled to respond in time to the revealed motivational intentions of potential users of educational services for effective planning of provision these services by higher education institutions. In the first chapter the Web-community was analyzed as a platform for the formation of educational information content, namely analyzed: the typical architecture of the educational Web-communities, the types of its participants and the peculiarities of the formation of its information content. The main periods of the entry campaign are determined, depending on the information content of the educational Web-communities. The approaches to the classification of educational Web-communities are considered and on the basis of classifications the area of the dissertation work research is defined: specialized educational Web-communities with interactive text communication. In the second chapter there are developed formal models for the behavior of the educational Web-communities users, namely, potential entrants and higher education institutions, a model of the offer of educational services, and describes the structure of semantic variables. Activities of participants in communicative activities are determined by the need characterized by a set of relevant markers and indicative features. In the third chapter the mechanisms for influencing the formation of the student contingent on the basis of the strategies of the choice of a higher education institution were developed. Related constraints were identified between the specialties of higher education institution on the basis of the list of necessary external independent assessment certificates. An algorithm for selecting motivational intentions of users in text submissions for a certain period of the entry campaign is developed. For each identified motivational intent of the current loop, is determine the weighting factor that characterizes the significance of the motivational intention in relation to other thematic discussions. In the fourth chapter the architecture and functional structure of the computer-linguistic system of informational content filling of the educational Web-communities has been developed, which enables to predict the behavior of the potential consumer of educational services for the effective planning of the provision of these services and in practice has significantly increased the quality of information content from 0.4 to 0.9 depending on the period of the entry campaign. In the applied aspect, the architecture and functional structure of the computer-linguistic processing system of information content of educational Web-communities were developed on the basis of the method of identifying relevant discussions taking into account the peculiarities of forming information content of educational Web-communities and the method of selecting motivational intentions of participants.
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток юридичної освіти та науки на Буковині (1875–2015 рр.)
    (Чернiвецький національний університет імені Юрія Федьковича, 2018) Грекул-Ковалик, Тетяна Анатоліївна; Никифорак, Михайло Васильович; Чернiвецький національний університет імені Юрія Федьковича; Макарчук, Володимир Степанович; Міхневич, Людмила Володимирівна
    У дисертації на підставі аналізу наукової літератури, архівних матеріалів і нормативно-правових актів досліджено розвиток юридичної освіти та науки на Буковині в 1875–2015 рр. Визначено та проаналізовано історичні періоди діяльності юридикуму в Чернівцях, розкрито й охарактеризовано його навчальну та наукову складову. З’ясовано особливості організації навчально-наукового процесу на юридичних факультетах сучасних вишів Чернівецької області. Значну увагу приділено висвітленню питань функціонування Чернівецької школи фінансового права, філософсько-правового, історико-правового й інших напрямків наукових досліджень у сфері юриспруденції на Буковині. В диссертации на основе анализа научной литературы, архивных материалов и нормативно-правовых актов исследовано развитие юридического образования и науки на Буковине в 1875-2015 гг. Определены и проанализированы исторические периоды деятельности юридикума в Черновцах, раскрыто и охарактеризовано его учебную и научную составляющую. Выяснены особенности организации учебно-научного процесса на юридических факультетах современных вузов Черновицкой области. Значительное внимание уделено освещению вопросов функционирования Черновицкой школы финансового пра-ва, философско-правового, историко-правового и других направлений научных исследований в области юриспруденции на Буковине. Хронологически выделено четыре периода историографии исследова-ния: австрийский, румынский, русский и украинский. Первый период (1875-1918 гг.) представлен именами А. Норста, Э. Прокоповича, Р. Вагнера, труды которых в общих чертах характеризует развитие Черновицкого университета с момента его создания. В основном историографию румынского периода составили труды Г. Дрегенеску, Н. Чакира и М. Ґриґоровице. Следующий период – советский (1940-1991 гг.) не имеет заметной историографии, поскольку юридический факультет Черновицкого университета был переведен во Львов. Украинские традиции в исследовании истории развития юридического образования и науки на Буковине начал общественный деятель Буковины Г. Стефанович, который в 1899 г. опубликовал статью «Черновицкий университет и русины». Современная украинская историография (1991-2015 гг.) представлена исследователями истории развития юридического образования и науки на Буковине (П. С. Пацуркивский, А. З. Георгица, Р. А. Гаврилюк, С. И. Нежурбида, С. В. Савчук, В. С. Бегун и др.). Наибольший историографический интерес представляют научные труды профессора юридического факультета Черновицкого национального университета имени Юрия Федьковича М. В. Никифорака. В исследовании определены основные этапы становления и развития юридического образования и юридической науки на Буковине: австрийский (1875–1918 гг.), румынский (1918–1940 гг.), советский (1940–1991 гг.) и укра-инский (1991 г. – по наше время). Каждая историческая эпоха внесла свой вклад в развитие юридической традиции и характеризуется определенными особенностями. Первый этап отметился активным становлением юридической образова-тельно-научной деятельности на Буковине, что обусловлено образованием авст-рийскими властями юридического факультета в Черновицком университете (в 1875 г.). К становлению научной юридической традиции Буковинского края этого периода причастны всемирно известные ученые, такие как: Е. Эрлих, Г. Гросс и И. А. Шумпетер. Каждый из них оставил заметный след как в становлении юридической науки на Буковине, так и в мировом развитии юриспруденции. Начатые светилами научные, учебные и общественно-политические традиции на юридическом факультете в Черновцах утвердились и развиваются сейчас. Второй этап характеризуется тотальной румынизацией всех сфер жизни края, забвением всего украинского, уничтожением многих культурных дости-жений предыдущей исторической эпохи. Это касается и юридического образо-вания и науки на Буковине. В годы советской власти на Буковине не было ни одного вуза, который бы готовил юристов, поэтому развитие юридической образовательно-научной традиции приостанавливается до момента провозглашения независимости Украины, изменения идеологических взглядов и демократизации общества. С 1991 г. начинается качественно новый этап развития юридического образования и юридической науки на Буковине, что обусловлено восстановлением деятельности юридического факультета Черновицкого национального университета имени Юрия Федьковича и созданием ряда вузов с юридическими факультетами. Проанализировано подготовку юристов в учебных заведениях Черновицкой области, которая происходит на основе всеукраинских стандартов образования и с некоторыми отличиями с учетом их автономии. Исследовано научную деятельность юридических факультетов Буковины современности, что осуществляется в форме фундаментальных и прикладных научных исследований, направляется на получение и использование новых знаний в сфере права, в значительной мере приобщается к процессу становления и развития украинской юриспруденции. Based on the analysis of scientific literature, archival materials and normative legal acts the research provides a study of the development of legal education and science in Bukovyna in 1875–2015. It identifies and analyzes the historical periods of the legal institutions activity in Chernivtsi, characterizes its educational and scientific components. It studies up the organization of the research process at the Law depart-ments of the present-day universities of Chernivtsi region. Special attention is paid to the issues of functioning of Chernivtsi financial law school and to the formation of the leading areas of scientific research in the field of jurisprudence in Bukovyna. The research determines the main stages of the formation and development of legal education and science in Bukovyna, namely: the Austrian (1875–1918), the Romanian (1918–1940), the Soviet (1940–1991) and the Ukrainian (1991 – to nowadays) periods. Each historical epoch has contributed to the development of the legal traditions and is characterized by certain features. The first stage was marked by the active formation of the legal education and research activities in Bukovyna, when the Austrian authorities established the Law department in Chernivtsi University (1875). World-famous scientists, such as: E. Ehrlich, H. Gross and J. A. Schumpeter were involved in the scientific estab-lishment of legal tradition in Bukovyna at that time. The second stage is characterized by total Romanization of all spheres of life in the region, by neglecting everything that was Ukrainian, by the destruction of a great deal of cultural heritage of the previous historical epoch. It also applies to legal education and science in Bukovyna. In the years of Soviet power in Bukovyna there were no universities, which would train lawyers, that is why the development of legal education and research traditions was stopped until the independence of Ukraine, the change of ideological views and democratization of society took place. In 1991 a new stage of development of legal education and science began in Bukovyna, when the restoration of the Law department of Yuriy Fedkovych Cher-nivtsi National University and the creation of a number of higher education in-stitutions with Law departments took place.
  • Thumbnail Image
    Item
    Гармонійний розвиток та державне регулювання діяльності вищих навчальних закладів України
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2018) Яструбський, Михайло Ярославович; Кузьмін, Олег Євгенович; Національний університет «Львівська політехніка»; Оболенська, Тетяна Євгеніївна; Іляшенко, Сергій Миколайович; Балан, Олександр Сергійович
    Дослідження присвячене розробленню теоретичних, методологічних і практичних аспектів діяльності закладів вищої освіти України. У роботі висвітлено теоретико-прикладні засади розвитку та державного регулювання діяльності ЗВО України. Розкрито сутність і значення розвитку та державного регулювання діяльності ЗВО. Наведені й охарактеризовані чинники, що впливають на розвиток та державне регулювання діяльності ЗВО. Розроблена концепція гармонійного розвитку та державного регулювання діяльності ЗВО. Висвітлені принципи, описані закономірності гармонійного розвитку та державного регулювання діяльності ЗВО. Розкриті положення аналізування і оцінювання ЗВО, розроблено інтегральний метод їх проведення. Запропоновано механізми залучення інновацій для гармонійного розвитку діяльності ЗВО в умовах державно-приватного партнерства. Розкрито питання фінансово-інвестиційного забезпечення державного регулювання діяльності ЗВО. Исследование посвящено разработке теоретических, методологических и практических аспектов деятельности высших учебных заведений Украины. В работе освещены теоретико-прикладные основы развития и государственного регулирования деятельности вузов Украины. Раскрыта сущность и значение развития и государственного регулирования деятельности вузов. Приведены и охарактеризованы факторы, влияющие на развитие и государственное регулирование деятельности вузов. Разработана концепция гармоничного развития и государственного регулирования деятельности вуза. Освещены принципы, описанные закономерности гармоничного развития и государственного регулирования деятельности вуза. Раскрыты положения анализа и оценки вуза, разработан интегральный метод их проведения. Предложены механизмы привлечения инноваций для гармоничного развития деятельности вуза в условиях государственно-частного партнерства. Раскрыты вопросы финансово-инвестиционного обеспечения государственного регулирования деятельности вуза. The study is devoted to the development of theoretical, methodological and practical aspects of the activity of higher educational institutions of Ukraine. The work covers the theoretical and applied bases of development and state regulation of the activity of Ukrainian universities. The essence and significance of development and state regulation of the activity of universities is revealed. The factors influencing the development and state regulation of the activity of higher educational institutions are described and characterized. The domestic and foreign experience in the development and regulation of the activity of universities was studied and analyzed. The concept of harmonious development and state regulation of the activity of universities is developed. The activity of the university as an object of harmonious development and state regulation is considered. The principles of harmonious development and state regulation of the university activity are highlighted. The laws of harmonious development and state regulation of the university are described. It is established that the introduction of a harmonious way of the development of universities as a concept of state regulation of their activities is connected with the necessity of economic, political, social and, above all, ideological changes. The possibility of introducing and adapting to the changing conditions of the present conception of the harmonious way of university development is substantiated. Harmonization of the development and state regulation of the activities of universities is to find the optimal balance between government regulation and autonomy of universities. Given the imperfection of the implementation of university autonomy, the constraining factor for autonomy of universities is the imperfection of their management, since at this stage we have the advantage of state regulation of the University. The provisions on the analysis and evaluation of the activity of Ukrainian universities and the peculiarities of its state regulation are disclosed. Generalization of the analysis and evaluation of the activities of higher education institutions is carried out. An integrated method for analyzing and evaluating the activity of the university has been developed. The assessment of the state of the university activity at the current stage has been carried out and recommendations on the choice and introduction of a harmonious development path are given. It is established that in Ukraine there are three levels of evaluation of the activity of institutions of higher education, namely: at the departmental level (Ministry of Education and Science of Ukraine); at the level of each university; international and domestic independent rating companies. A mathematical model is proposed, in which it is possible to determine how many specialists of prestigious specialties should prepare each higher education institution in order to ensure the maximum effectiveness of the training of specialists. The importance of radical changes in the field of higher education related to the increasing mobility of Ukrainian entrants and the openness of foreign universities, as well as the outflow of intellectual potential abroad are emphasized. The main emphasis in today's university activities is on ensuring the quality of the educational process. It is proved that in the process of reforming the system of higher education in Ukraine, success can be achieved by combining positive foreign experience and national peculiarities. Mechanisms of attracting innovations for the harmonious development of the university activity in the context of public-private partnership are suggested. For this purpose, the classification of innovations in the activities of the university was carried out, types of mechanisms for attracting innovations were considered. A model for attracting innovations in the activity of the university has been developed. Innovation support for the university is divided into the following components: innovation in education, science and organizational and managerial innovations. Educational innovations have a direct impact on the quality of the educational process, scientific related to attracting investment, organizational and managerial changes in the system of management of higher educational institutions in order to ensure its competitiveness and increase the efficiency of functioning. Importance in the activities of Ukrainian universities is given to innovations in science. It has been established that in most developed countries, applied science is concentrated in corporations (innovative structures, business incubators, technology parks), formed through the combination of higher education institutions and industrial enterprises Relying on the positive experience of introducing innovations in countries with a developed system of higher education, the following recommendations for Ukrainian universities are proposed: to study the issue of expanding the field of e-learning in order to develop the market; to consolidate such an educational form at the legislative level; To the Ministry of Education and Science to introduce mechanisms for the attraction of educational innovations in the conditions of the university, drawing on international experience and taking into account the positive and the side of such implementation. It is proved that the introduction of innovations in higher education is an inevitable objective process dictated by the requirements of time. In the conditions of higher education institutions, it is necessary to use such mechanisms of attraction of innovations that will allow to expand the scope of offered services and to bring rewards, in particular, financial. The issues of financial and investment support and state regulation of universities are disclosed. The types of such provision and state regulation of the activity of universities are considered, their classification and characteristics are given. The role of public-private partnership in the financial and investment support of the university is determined. A model of financial and investment support for the activity of the university is proposed.