Автореферати та дисертаційні роботи

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2995

Browse

Search Results

Now showing 1 - 1 of 1
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування системи забезпечення якості вищої освіти Швеції
    (Львівський національний університет імені Івана Франка, 2020) Цюк, Оксана Андріївна; Заячук, Юлія Дмитрівна; Львівський національний університет імені Івана Франка; Кристопчук, Тетяна Євгенівна; Шийка, Оксана Іванівна
    У дисертаційній роботі запропоновано вирішення наукового завдання щодо виявлення особливостей формування системи забезпечення якості вищої освіти Швеції (система забезпечення якості вищої освіти Швеції неперервно розвивається й удосконалюється, спираючись на досвід національних систем забезпечення якості інших країн; упровадження національної системи забезпечення якості вищої освіти сприяє вдосконаленню та впровадженню істотних змін щодо самої структури вищої освіти Швеції). Висвітлено забезпечення якості вищої освіти як науково-педагогічну проблему, яка базується на філософському, соціологічному, економічному та педагогічному аспектах, в основу якої покладено діяльнісний та компетентнісний підходи, принципи системності та систематичності, колегіальності, контекстності, ринкової орієнтації. Охарактеризовано триступеневу систему вищої освіти Швеції, для якої властива автономія закладів вищої освіти; підвищення наукового потенціалу викладачів; універсальний доступ до вищої освіти, що є безкоштовною; розширення міжнародних контактів; самостійний вибір методів викладання кожним закладом освіти; провідна роль університетів і університетських коледжів у вищій освіті Швеції; наявність трьох видів загальних дипломів (сертифікат, диплом бакалавра та диплом магістра). Окреслено перспективи творчого застосування конструктивних ідей шведського досвіду у системі вищої освіти України через реалізацію відповідних завдань: створення необхідних ресурсів (кадрових, фінансових, матеріальних, інформаційних, наукових, навчально-методичних тощо) з метою удосконалення процесу забезпечення якості вищої освіти; організація освітнього процесу, яка найбільш адекватно відповідає сучасним тенденціям розвитку національної та світової економіки й освіти; здійснення контролю за освітньою діяльністю закладів вищої освіти, за якістю підготовки фахівців на всіх етапах навчання та на всіх рівнях: заклад освіти, державний та міжнародний (європейський) освітній простір. Уточнено зміст понять «якість вищої освіти», «система якості», «ранжування». Конкретизовано зміст окремих критеріїв оцінювання якості системи вищої освіти та зазначено доцільність їх впровадження у вітчизняну систему забезпечення якості вищої освіти. Подальшого розвитку набули положення про організацію системи забезпечення якості вищої освіти у Швеції. В диссертационной работе предложено решение научной задачи по выявлению особенностей формирования системы обеспечения качества высшего образования Швеции (система обеспечения качества высшего образования Швеции непрерывно развивается и совершенствуется, опираясь на опыт национальных систем обеспечения качества других стран; внедрение национальной системы обеспечения качества высшего образования способствует совершенствованию и внедрению существенных изменений по самой структуре высшего образования Швеции). Освещено обеспечение качества высшего образования как научно-педагогическую проблему, которая базируется на философском, социологическом, экономическом и педагогическом аспектах, в основу которого положен деятельностный и компетентностный подходы, принципы системности и систематичности, коллегиальности, контекстности, рыночной ориентации. Охарактеризована трехступенчатая система высшего образования Швеции, для которой свойственна автономия высших учебных заведений; повышение научного потенциала преподавателей; универсальный доступ к высшему образованию, которое бесплатно; расширение международных контактов; самостоятельный выбор методов преподавания каждым учебным заведением; ведущая роль университетов и университетских колледжей в высшем образовании Швеции; наличие трех видов общих дипломов (сертификат, диплом бакалавра и диплом магистра). Определены перспективы творческого применения конструктивных идей шведского опыта в системе высшего образования Украины через реализацию соответствующих задач: создание необходимых ресурсов (кадровых, финансовых, материальных, информационных, научных, учебно-методических и т.п.) с целью усовершенствования процесса обеспечения качества высшего образования; организация образовательного процесса, наиболее адекватно отвечает современным тенденциям развития национальной и мировой экономики и образования; осуществление контроля за образовательной деятельностью высших учебных заведений, по качеству подготовки специалистов на всех этапах обучения и на всех уровнях: заведение, государственное и международное (европейское) образовательное пространство. Уточнено содержание понятий «качество высшего образования», «система качества», «ранжирование». Конкретизировано содержание отдельных критериев оценки качества системы высшего образования и указано целесообразность их внедрения в отечественную систему обеспечения качества высшего образования. Дальнейшее развитие получили положения об организации системы обеспечения качества высшего образования в Швеции. In the thesis the solution of a scientific problem on revealing of features of formation of quality assurance system is offered. For the first time the peculiarities of the formation of the quality assurance system of higher education of Sweden have been revealed (the system of quality assurance of higher education of Sweden is systematically developed and improved, based on the experience of the national quality assurance systems of other countries; the introduction of a national system of quality assurance of higher education contributes to the improvement and implementation of significant changes to the structure of higher education in Sweden). The pedagogical component under research includes, though is not limited to, the following: legal acts and regulations; traditional and innovative educational technologies; peculiarities of learning and teaching; methods of teaching; management of educational institutions, management of projects and processes; peculiarities of institutional environment and policy; history of education; comparative pedagogical studies; assessment and evaluation in quality assurance system. In modern Europe, a process of major changes in higher education is taken place including the growing role of higher education in socio-economic development, spread the impact of globalization on higher education, increased attention to reform in higher education management, and also to the issue of quality of teaching processes and research in higher education are the examples of such changes. Quality assurance of higher education is one of the urgent problems, as evidenced by the growing attention to the quality and standards of education. In order to guarantee the quality of European higher education and, accordingly, to enhance its credibility, specific steps are constantly being taken. Sweden is one of the European countries where in recent decades, the education system was characterized by changes that led to the successful implementation of the higher education quality assurance system. Swedish universities are popular primarily because of their own research, validated and supported by state certification. Sweden has a reputation as a country where standards and quality of higher education, teaching, etc. are met. The quality assurance of higher education as a scientific and pedagogical problem is based on philosophical, sociological, economic and pedagogical aspects; which is based on activity and competence approaches, principles of systematics and systematicity, collegiality, contextuality, market orientation have been highlighted; the system of higher education in Sweden has been considered. It is characterized by three-level system of lifelong learning; autonomy of higher education institutions; increasing of scientific potential of teachers; universal access to higher education, which is free of charge; expanding international contacts; methods of teaching, which are determined by each educational institution independently; the leading role of universities and universities colleges in Sweden higher education; availability of three types of general diplomas (certificate, bachelor’s degree and master’s degree). The prospects for creative application of constructive ideas of the Swedish experience in the higher education system of Ukraine through the implementation of relevant tasks have been outlined: the creation of necessary resources (personnel, financial, material, informational, scientific, educational-methodical, etc.) in order to improve the process of quality assurance of higher education; the organization of educational process, which most adequately meet modern trends of the national and world economy and education development; the control over the educational activity of higher education institutions by the quality of training of specialists at all stages of education and at all levels: educational institution, national and international (European) education area. The theoretical bases of quality assurance of higher education are presented, the historical aspects of the formation of quality assurance in the European Higher Education Area, a research into the positions of Swedish universities in international and national rankings are analysed. The features of higher education in Sweden and its stages are analysed and singled out; the basic models of university education and its features are described and identified, common and distinctive hallmarks are shown; a fundamental characteristic of basic higher pedagogical education in Sweden is proposed. The specificity of the formation of quality assurance system of higher education of Sweden in the context of national peculiarities of the country is described; the structure of the internal system of quality assurance of higher education in the universities of Sweden is characterized; the prospects for creative implementation of the Swedish experience ideas on quality assurance in higher education in Ukraine are outlined; the expediency of implementation of certain evaluation criteria of evaluating the quality of higher education system in the domestic national system of quality assurance of higher education are shown. The notions “quality of higher education”, “quality system”, “ranking” have been clarified. The content of certain criteria for quality assessment of the higher education system is specified and the expediency of their introduction into the domestic system of quality assurance in higher education is indicated. The regulations of organization of quality assurance system of higher education in Sweden have gained further development.