Автореферати та дисертаційні роботи

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2995

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Професійна підготовка бакалаврів гуманітарних наук у галузі журналістики в університетах США
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Марціхів, Христина Романівна; Мукан, Наталія Василівна; Національний університет «Львівська політехніка»; Литовченко, Ірина Миколаївна; Тарасова, Ольга Володимирівна
    У дисертаційній роботі запропоновано вирішення наукового завдання щодо виявлення особливостей професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук у галузі журналістики в університетах США: узгодження професійних та освітніх стандартів на федеральному та штатовому рівнях; збалансоване використання потенціалу аудиторної та самостійної роботи студентів; диверсифікація освітньо-професійних програм підготовки журналістів, ступенів та кваліфікацій; міждисциплінарний та інтегрований характер освітньо-професійних програм; широке використання методів активного навчання; активізація академічної мобільності здобувачів вищої освіти; систематичне забезпечення моніторингу якості освіти, що сформувалося під впливом міжнародного освітнього простору. Обґрунтовано професійну підготовку бакалаврів гуманітарних наук у галузі журналістики як науково-педагогічну проблему, в основу якої покладено теорії, концепції, принципи, підходи. Розкрито організаційно-педагогічні засади професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук у галузі журналістики. Здійснено порівняльно-педагогічний аналіз професійної підготовки бакалаврів у галузі журналістики в університетах США та України, виявлено спільні та відмінні риси в обох країнах. Окреслено можливості використання конструктивних ідей американського досвіду професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук у галузі журналістики в умовах університетської освіти України. Уточнено зміст та специфіку організації професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук у галузі журналістики. Подальшого розвитку набули положення про організацію професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі журналістики на основі співпраці університетів з урядовими та неурядовими організаціями, місцевої громади та потенційними роботодавцями; про комплексне використання традиційних та інноваційних методів навчання, зокрема кейсів, польового методу навчання, практичного навчання у громаді. В диссертационной работе предложено решение научной задачи по выявлению особенностей профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук в области журналистики в университетах США: согласование профессиональных и образовательных стандартов на федеральном и штатном уровнях; сбалансированное использование потенциала аудиторной и самостоятельной работы; диверсификация образовательно-профессиональных программ подготовки журналистов, ступеней и квалификаций; междисциплинарный и интегрированный характер образовательно-профессиональных программ; широкое использование методов активного обучения; активизация академической мобильности соискателей высшего образования; систематическое обеспечение мониторинга качества образования, сформировавшиеся под влиянием тенденций международного образовательного пространства. Обоснованно профессиональную подготовку бакалавров гуманитарных наук в области журналистики как научно-педагогическую проблему, в основу которой положен теории, концепции, принципы, подходы. Раскрыты организационно-педагогические основы профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук в области журналистики. Осуществлен сравнительно-педагогический анализ профессиональной подготовки бакалавров в области журналистики в университетах США и Украины, выявлено общие и отличительные черты в опыте обеих странах. Определены возможности использования конструктивных идей американского опыта профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук в области журналистики в условиях университетского образования Украины. Уточнено содержание и специфику организации профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук в области журналистики. Дальнейшее развитие получили положения об организации профессиональной подготовки будущих специалистов в области журналистики на основе сотрудничества университетов с правительственными и неправительственными организациями, местной общины и потенциальными работодателями; о комплексном использовании традиционных и инновационных методов обучения, в частности кейсов, полевого метода обучения, практического обучения в обществе. The thesis presents the solution to the research problem of identifying specificity of professional training of Bachelors of Arts in Journalism at the US universities (harmonization of professional and educational standards at the federal and state levels; balanced use of the potential of classroom and independent student work; diversification of educational and professional journalism training programs; the interdisciplinary and integrated nature of educational programs, degrees and qualifications; extensive use of active learning methods; activation of student academic mobility; systematic higher education quality assurance) that have been formed under the influence of tendencies of international educational space. Professional training of Bachelor of Arts in Journalism has been justified as a scientific and pedagogical problem, solving of which is based on theories, concepts, principles, approaches. On the basis of comparative and pedagogical analysis of professional training of Bachelor of Arts in Journalism at the universities of the USA and Ukraine common (systematic review and improvement of educational and professional programs for the training of future specialists in journalism, taking into account trends of the international and educational space, national educational traditions of the labour market and employers’ requirements; humanitarian and competence-oriented educational and professional programs covering compulsory and optional disciplines; credit-modular system; levels and degrees of higher professional education; implementation of training standards; conceptual and pedagogical fundamentals of professional training of journalists), distinctive (specific attributes of the US experience are: high level of integration into international space, autonomy of university system, flexibility of educational and professional programs; freedom of choice that allows students to form their own educational trajectory; diversification of educational and professional programs, degrees; interdisciplinary of programs; allocation of a considerable amount of student’s academic load to independent work; motivation to analytical research work, high level of academic mobility; volunteer and community activities of future media specialists; applying active methods of teaching; active use of information technologies; implementation of student-centred approach; collaboration of universities with potential employers with the aim of providing work for graduates and implementing joint projects; specific attributes of Ukraine’s experience are: low degree of integration into international educational space; theoretically oriented educational and professional programs, insufficient level of formation and development of practical skills; low level of right to choose optional disciplines and formation of an individual educational trajectory; philologically oriented curricula; allocation of a considerable amount of student’s academic load to classroom work; low level of student involvement into scientific and analytical research; the initial stage of intensification international academic mobility and the lack of internal academic mobility; the initial stage of establishing cooperation with domestic and foreign media organizations for students’ internship; setting up and improvement of media laboratories and centres for practical training of future journalists) features of the researched countries have been identified; recommendations on the use of constructive ideas of experience of professional training of Bachelors of Arts in Journalism at Ukrainian universities have been developed. The content and specifics of the professional training organization of Bachelors of Arts in Journalism have been clarified. The ideas of organization of professional training of journalists based on the collaboration of universities with governmental and non-governmental organizations, the local community and potential employers, comprehensive use of traditional and innovative teaching methods, in particular, case study, “field training method”, service learning have gained further development.
  • Thumbnail Image
    Item
    Професійна підготовка бакалаврів гуманітарних наук з політології в університетах Англії та Уельсу
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Брандибура, Ірина Юріївна; Мукан, Наталія Василівна; Національний університет «Львівська політехніка»; Третько, Віталій Віталійович; Лавриш, Юліана Едуардівна
    У дисертаційній роботі запропоновано вирішення наукового завдання щодо виявлення особливостей професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук з політології в умовах університетської освіти Англії та Уельсу (автономізація, інтернаціоналізація і персоналізації освітнього процесу; диверсифікація освітніх програм; міждисциплінарний характер освітніх програм; гнучкість змісту освітніх програм; прикладний характер освітніх програм; акцентуація на самостійній та науково-дослідній роботі в освітньому процесі; широке використання методів активного навчання та інформаційно-комунікаційних технологій; забезпечення академічної мобільності здобувачів вищої освіти; інтегрованість системи професійної підготовки бакалаврів політології у міжнародний освітньо-науковий простір; забезпечення контролю якості вищої освіти); висвітлено професійну підготовку бакалаврів гуманітарних наук з політології як науково-педагогічну проблему, в основу якої покладено теорії, концепції, принципи, підходи філософії, політології, соціології, педагогіки, психології, економіки; досліджено організаційно-педагогічні засади професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук з політології в університетах Англії та Уельсу на основі розробленої структурної моделі, що охоплює нормативно-правовий, теоретико-методологічний, цільовий, стимулювально-мотиваційний, змістовий, операційний, контрольно-регулювальний та оцінно-результативний компоненти; на основі порівняльно-педагогічного аналізу виокремлено спільне та відмінне у досвіді Англії, Уельсу й України; розроблено науково-методичні рекомендації щодо використання прогресивного досвіду Англії та Уельсу у системі університетської освіти України. Уточнено зміст понять «бакалавр гуманітарних наук з політології», «фахівець з політології». Подальшого розвитку набули положення про організацію професійної підготовки майбутніх фахівців з політології на основі комплексного використання традиційних та інноваційних методів навчання із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій, тісної співпраці університетів з місцевою громадою і потенційними роботодавцями. В диссертационной работе предложено решение научной задачи по выявлению особенностей профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук по политологии в условиях университетского образования Англии и Уэльса (автономизация, интернационализация и персонализации образовательного процесса; диверсификация образовательных программ; междисциплинарный характер образовательных программ; гибкость содержания образовательных программ; прикладной характер образовательных программ; акцентуация на самостоятельной и научно-исследовательской работе в образовательном процессе; широкое использование методов активного обучения и информационно-коммуникационных технологий; обеспечение академической мобильности соискателей высшего образования; интегрированность системы профессиональной подготовки бакалавров политологии в международное образовательно-научное пространство; обеспечение контроля качества высшего образования); представлено профессиональную подготовку бакалавров гуманитарных наук по политологии как научно-педагогическую проблему, в основу решения которой положены теории, концепции, принципы, подходы философии, политологии, социологии, педагогики, психологии, экономики; исследованы организационно-педагогические основы профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук по политологии в университетах Англии и Уэльса на основе разработанной структурной модели, охватывающей нормативно-правовой, теоретико-методологический, целевой, стимулирующе-мотивационный, содержательный, операционный, контрольно-регулировочный и оценочно-результативный компоненты; на основе сравнительно-педагогического анализа выделено общее и отличное в опыте Англии, Уэльса и Украины; очерчено возможности использования прогрессивного опыта Англии и Уэльса в системе университетского образования Украины. Уточнено содержание понятий «бакалавр гуманитарных наук по политологии», «специалист по политологии». Дальнейшее развитие получили положения об организации профессиональной подготовки будущих специалистов по политологии на основе комплексного использования традиционных и инновационных методов обучения с применением информационно-коммуникационных технологий, тесного сотрудничества университетов с местной общиной и потенциальными работодателями. The thesis presents the solution to the research problem of identifying specificity of professional training of Bachelors of Arts in Political Science at the universities of England and Wales (autonomy, internationalization and personalization of educational process; diversification of educational programmes; multi- and interdisciplinary nature of educational programmes; flexibility of the content of educational programmes; applied character of educational programmes; focus on independent and research work in educational process; extensive use of active learning methods and information technologies; student academic mobility; integration of undergraduate political science education into international educational and research space; effective higher education quality assurance); professional training of Bachelors of Arts in Political Science has been presented a research problem, solving of which is based on complex integration of theories, concepts, principles, approaches of philosophy, sociology, pedagogy, psychology, economics; organizational and pedagogical principles of professional training of Bachelors of Arts in Political Science at the universities of England and Wales have been analyzed based on the components of the developed structural model (legal framework, theory and methodology, aim, motivation, content, operation, control and regulation, and assessment); common (modernization of the existing system of professional training of political scientists based on current international and national tendencies and priorities of higher education development; autonomy of universities; theoretical and methodological basis of professional training of Bachelors of Arts in Political Science; standardization of professional training; division of educational programmes into compulsory and optional components; application of competency-based approach to the development and implementation of undergraduate political science programmes) and distinctive (specific attributes of the experience of England and Wales are: high level of integration into international educational and research space; diversification of educational programmes through exploitation of multi- and interdisciplinary potential of political science; effective internationalization of education in terms of joint degrees; flexibility of educational programmes and students’ freedom in forming their own educational trajectory due to the ratio of compulsory and optional components; applied and analytical-research character of undergraduate political science programmes; variety of placement learning models; variety of research training models; promotion and support of undergraduate political science research as extracurricular activities; effective implementation of models of incorporation of teachers' research work into the process of preparation of Bachelors of Arts in Political Science; allocation of a considerable amount of political science student’s academic load to independent work; effective application of student-centered approach; active use of information technologies; collaboration of universities with potential employers to implement joint projects and to facilitate graduate employment; specific attributes of Ukraine's experience are: low degree of integration into international educational and research space; initial stage of exploitation of multi- and interdisciplinary approach to the development and implementation of undergraduate political science programmes; initial stage of internationalization of professional training; lack of flexibility and personalization of educational programmes in terms of ratio of compulsory and optional components; theoretical nature of training programs for Bachelors of Arts in Political Science; realization of short-term placement learning models; insufficiently systemic and thorough formation of research competence; insufficient efficiency of implementation of models of incorporation of teachers' research into the process of training Bachelors of Arts in Political Science; significant amount of classes and insufficient use of the potential of student independent work; insufficient application of student-centered approach; insufficient use of modern technologies; large academic load of undergraduate political science students in terms of credit numbers and number of hours per one credit) features of the researched countries have been identified; recommendations on creative use of progressive ideas of the English and Welsh experience of professional training of Bachelors of Arts in Political Science at Ukrainian universities have been developed. The notions "Bachelor of Arts in Political Science", "political science specialist" have been clarified. The ideas of organization of professional training of political scientists based on the comprehensive use of traditional and innovative teaching and learning methods combined with the use of information technologies, close collaboration of universities with local community and prospective employers have gained further development.
  • Thumbnail Image
    Item
    Професійна підготовка бакалаврів гуманітарних наук з міжнародних відносин в університетах Канади
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2017) Істоміна, Катерина Юріївна
    У дисертації на основі проведення порівняльно-педагогічного дослідження виконано аналіз професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук з міжнародних відносин в університетах Канади. Відповідно до алгоритму реалізації дослідження та на основі використання системного, структурно-функціонального, андрагогічного, аксіологічного, інтеркультурного, конструктивістського, функціонального підходів обґрунтовано професійну підготовку фахівців з міжнародних відносин як сучасну педагогічну проблему, що ґрунтується на філософських, соціологічних, педагогічних, психологічних, економічних теоріях і концепціях (теорії міжнародних відносин, людського, соціального і культурного капіталу, раціонального вибору поведінки, зовнішньоекономічної діяльності, професійної діяльності, теорії кар’єрних орієнтацій, конструктивізму і когнітивізму, міжкультурної та соціальної комунікації); охарактеризовано організаційно-педагогічні засади професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук з міжнародних відносин в університетах Канади (узгодження провінційних і федеральних освітніх та професійних стандартів; моніторинг якості освіти; автономність університетів; принципи інтернаціоналізації, гуманізації та демократизації освітнього процесу; академічна мобільність; гнучкість змісту освітніх програм; орієнтація на академічну результативність; інтегрований характер освітніх програм; розвиток науково-дослідного потенціалу університетів; співпраця між університетами та діловим сектором, сферою промисловості, урядовими та громадськими організаціями); проаналізовано модель підготовки бакалаврів гуманітарних наук з міжнародних відносин, що охоплює цільовий, стимулювально-мотиваційний, змістовий, операційний, контрольно-регулювальний, оцінно-результативний компоненти; окреслено можливості використання передових ідей канадського досвіду у системі вищої освіти України. Уточнено зміст понять «професійна підготовка», «бакалавр гуманітарних наук», «фахівець з міжнародних відносин». Подальшого розвитку набули ідеї організації професійної підготовки майбутніх фахівців з міжнародних відносин на основі тісної співпраці університетів та потенційних роботодавців, комплексного використання традиційних та інноваційних методів навчання із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій, рольових ігор, навчання в громаді. В диссертации на основе проведения сравнительно-педагогического исследования выполнен анализ профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук по международным отношениям в университетах Канады. В соответствии с алгоритмом реализации исследования и на основании использования системного, структурно-функционального, андрагогического, аксиологического, интеркультурного, конструктивистского подходов обоснована профессиональная подготовка специалистов по международным отношениям как современная педагогическая проблема. В ее основу положены философские, социологические, педагогические, психологические, экономические теории и концепции (теории международных отношений, человеческого, социального и культурного капитала, рационального выбора поведения, внешнеэкономической деятельности, профессиональной деятельности, теории карьерных ориентаций, конструктивизма и когнитивизма, межкультурной и социальной коммуникации). Охарактеризованы организационно-педагогические основы профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук по международным отношениям в университетах Канады (согласование провинциальных и федеральных образовательных и профессиональных стандартов, мониторинг качества образования; автономность университетов; принципы интернационализации, гуманизации и демократизации образовательного процесса; академическая мобильность; гибкость содержания образовательных программ; ориентация на академическую результативность; интегрированный характер образовательных программ, развитие научно-исследовательского потенциала университетов; сотрудничество между университетами и деловым сектором, сферой промышленности, правительственными и общественными организациями). Разработана и обоснована модель подготовки бакалавров гуманитарных наук по международным отношениям, которая охватывает целевой, стимулирующий и мотивационный, содержательный, операционный, контрольно-регулирующий, оценочно-результативный компоненты. Очерчены возможности использования передовых идей канадского опыта в системе высшего образования Украины. Уточнено содержание понятий «профессиональная подготовка», «бакалавр гуманитарных наук», «специалист по международным отношениям». Дальнейшее развитие получили идеи организации профессиональной подготовки будущих специалистов по международным отношениям на основе тесного сотрудничества университетов и потенциальных работодателей, комплексного использования традиционных и инновационных методов обучения с применением информационно-коммуникационных технологий, ролевых игр, обучение в общине. The thesis represents thorough study of the contemporary system of professional training of the Bachelors of Arts in international relations at the universities of Canada conducted on the basis of comparative pedagogical research. The system of higher education in Canada prides itself on the quality of its learning environment. It has successfully established Canada among the leaders in outcomes-based pedagogy whilst its academic community continues to engage in a wide range of innovative initiatives in order to enhance students’ learning environment and stipulate academic achievements. Higher education institutions in Canada offer effective training programs within international relations as a field of study and academic major. The study presents an attempt to investigate the current state of international relations as a field of study in the context of the Canadian higher education. It has been highlighted that Canada has a long and successful tradition of professional training in international relations according to the well-developed system of higher education, respective standards and requirements. The universities of Canada are highly rated among the known education establishments, which offer programs in international relations. The positive reputation of the Canadian professional training in international relations is achieved due to well-structured classification of fields of studies, which helps to determine the optimal objectives of specific instructional programs with orientation on balanced process of studying, as well as on successful future professional activity. The thesis also contains a general overview of the respective field of study, focusing predominantly on the role and function of the given academic discipline. According to the study implementation algorithm and on the basis of systematic, structural, functional, andragogical, competence-based, person-oriented, constructivist, activity-oriented, humanistic, axiological, content-oriented, instrumental, intercultural approaches the professional training of international relations specialists as modern pedagogical issue has been justified with the help of philosophical, sociological, pedagogical, psychological, economic theories and concepts as well as theories of international relations, peoples’, social and cultural capital, rational behavioral choice, foreign economy activity, professional activity, theory of career orientation, constructivism and cognitivism, intercultural and social communication. In the course of the research, it has been clarified that international relations as a field of study gains a significant role in the context of current global trends in the development of higher education systems. The construction of transnational cooperation, analysis and solution of complex problems of today depend on professionalism of specialists in the realm of international affairs. Thus, there is the growing need for professional training of specialists in international relations. Professional training of the specialists in international relations is traditionally implemented in the system of university education. Numerous well-elaborated training programs provide students with opportunities of successful formation and development of the necessary knowledge and skills for future career. We have characterized organizational and pedagogical fundamentals of professional training of the Bachelors of Arts in international relations at the universities of Canada (harmonization of provincial and Pan-Canadian educational and professional standards, the quality of education monitoring, the autonomy of universities, the principles of internationalization, humanization and democratization of the educational process, academic mobility, flexibility of content of educational programs; focus on academic performance, integrated character of education programs, the development of research capacity of universities, cooperation of universities and the business sector, industry, government and NGOs). We have developed and justified the model of the system of professional training of the Bachelors of Arts in international relations at the universities of Canada. It includes the aim of instructional programs, motivation of students’ activity, content of instructional programs, forms and methods of instruction, learning outcomes, and assessment of students’ academic achievements. It has been discovered that the undergraduate instructional programs in international relations in Canada assist students in gaining a broad overview of multidisciplinary studies complementing each other to develop a good sense of the ways in which different disciplines approach the development of the major sphere of interest. The research contains the general overview of the main types of the instructional programs in international relations of the leading universities in Canada, namely the Bachelor of Arts, the Bachelor of Arts (with honours), the Bachelor of Arts with minor specialization. On the basis of comparative analysis, common and divergent features of Canadian and Ukrainian experience have been defined. We have outlined the possible use of advanced ideas of Canadian experience in the higher education of Ukraine. The notions «professional training», «Bachelor of Arts», «international relations specialist» are clarified. The ideas of organization of professional training of international relations specialists on the basis of closer cooperation of universities and potential employers, complex use of traditional and innovative teaching methods together with informational and communicative technologies, role plays, community-based learning have gained further development.