Автореферати та дисертаційні роботи

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2995

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток освіти корінних народів Канади
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2020) Запотічна, Марія Іванівна; Мукан, Наталія Василівна; Національний університет "Львівська політехніка"; Лавриш, Юліана Едуардівна; Огієнко, Олена Іванівна
  • Thumbnail Image
    Item
    Професійна підготовка бакалаврів у галузі права в університетах Канади
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Столярчук, Леся Богданівна; Мукан, Наталія Василівна; Національний університет «Львівська політехніка»; Огієнко, Олена Іванівна; Лавриш, Юліана Едуардівна
    У дисертаційній роботі запропоновано вирішення наукового завдання щодо виявлення особливостей професійної підготовки бакалаврів у галузі права в університетах Канади (реалізація принципів гуманізації, фундаменталізації освітнього процесу; автономність університетів; акцентуація на практичній складовій освітнього процесу; гнучкість змісту освітньо-професійних програм; диверсифікація та міждисциплінарний характер освітньо-професійних програм; широке застосування методів активного навчання; забезпечення академічної мобільності здобувачів вищої освіти; орієнтація на академічну результативність; співпраця між університетами та професійними громадськими організаціями; моніторинг якості юридичної освіти; інтегрованість системи професійної підготовки бакалаврів у галузі права у міжнародний освітній та науковий простір). Охарактеризовано організаційно-педагогічні засади професійної підготовки бакалаврів у галузі права в університетах Канади на основі розробленої моделі професійної підготовки бакалаврів у галузі права в університетах Канади, що охоплює нормативний, теоретико-методологічний, змістовий, операційний компоненти. У результаті проведеного порівняльно-педагогічного аналізу виокремлено спільне та відмінне у досвіді Канади й України щодо професійної підготовки майбутніх фахівців з права. Розроблено науково-методичні рекомендації щодо використання конструктивних ідей канадського досвіду професійної підготовки бакалаврів у галузі права в умовах університетської освіти України. Уточнено зміст понять «бакалавр права», «фахівець з права». Подальшого розвитку набули положення про організацію професійної підготовки майбутніх фахівців з права на основі комплексного використання традиційних та інноваційних методів навчання, застосування різноманітних моделей практичної підготовки, тісної співпраці університетів з громадськими організаціями та потенційними роботодавцями. В диссертационной работе предложено решение научной задачи по выявлению особенностей профессиональной подготовки бакалавров в области права в университетах Канады (реализация принципов гуманизации и фундаментализации образовательного процесса; автономность университетов; акцентуация на практической составляющей образовательного процесса; гибкость содержания образовательно-профессиональных программ; диверсификация и междисциплинарный характер образовательно профессиональных программ; широкое применение методов активного обучения, обеспечение академической мобильности соискателей высшего образования, ориентация на академическую результативность; сотрудничество между университетами и профессиональными общественными организациями, мониторинг качества юридического образования; интегрированность системы профессиональной подготовки бакалавров в области права в международное образовательное и научное пространство). Охарактеризованы организационно- педагогические основы профессиональной подготовки бакалавров в области права в университетах Канады на базе разработанной модели профессиональной подготовки бакалавров в области права в университетах Канады, охватывает нормативный, теоретико-методологический, содержательный, операционный компоненты. В результате проведения сравнительно-педагогического анализа выделены общее и отличное в опыте Канады и Украины по профессиональной подготовке специалистов по праву. Разработаны научно-методические рекомендации по использованию конструктивных идей канадского опыта профессиональной подготовки бакалавров в области права в условиях университетского образования Украины. Уточнено содержание понятий «бакалавр права», «специалист по праву». Дальнейшее развитие получили положения об организации профессиональной подготовки будущих специалистов по праву на основе комплексного использования традиционных и инновационных методов обучения, применения различных моделей практической подготовки, тесного сотрудничества университетов с общественными организациями и потенциальными работодателями. The thesis presents the solution to the research problem of identifying the specificity of the professional training of Bachelors in the field of law at the universities of Canada (realization of humanization and fundamentalization principles of educational process; autonomy of universities; focus on experiential learning in educational process; flexibility of educational programmes; diversification and interdisciplinary nature of educational programmes; extensive use of active learning techniques; ensuring students’ academic mobility; result-oriented training; cooperation between universities and professional public organizations; legal education quality monitoring; integration of the system of Bachelor’s legal training into the international educational and research space). In the course of the research, it has been discovered that the professional training of Bachelors in the field of law in Canada is realized through university education and is based on a complex of modern philosophical, pedagogical, political, psychological, sociological, economic theories and concepts (systems theory, cognitivism, constructivism, progressivism, pragmatism, the concepts of active, student-centered teaching and learning through community service), principles (general – humanization, fundamentalization, systematicism and consistency, scientism, continuity, linking theory to practice; specific – variability, interdisciplinary integration, professional and practical orientation, non-interference) and approaches (competence-based, interdisciplinary, acmeological, axiological, person-oriented, activity-oriented, systematic). The research contains the general overview of the main types of undergraduate educational programmes in law at Canadian universities, namely Juris Doctor, Bachelor of Laws, Bachelor of Civil Law, Bachelor of Laws (Honours). It has been identified that a wide variety of interdisciplinary educational programmes in law are realized at the universities of Canada in terms of combined and dual options providing students with the opportunity to combine their degree in the field of law with a second degree in another discipline which complements their legal education. The organizational and pedagogical fundamentals of the professional training of Bachelors in the field of law at the universities of Canada have been outlined. The issue of quality assurance of higher legal education at the universities of Canada has been discussed following the study of legal documents, scientific and methodological literature. It has been identified that the professional training of Bachelors in the field of law is predominantly implemented on a full-time basis while part-time studying is eligible in limited circumstances. The content analysis of undergraduate law programmes at the universities of Canada has witnessed the exceptional availability of professionally-oriented disciplines divided into the cycles of professional theoretical training and practical training. The structural model of the professional training of Bachelors in the field of law including legal framework, theory and methodology, content, and operation components has been developed and justified. On the basis of comparative pedagogical analysis, common (modernization of the existing system of legal specialists’ professional training based on current international and national tendencies of higher education development; continuity of legal education; theoretical and methodological basis of the professional training of Bachelors in the field of law; division of educational programmes into compulsory and optional components; application of competency-based approach to the development and implementation of future lawyers’ educational programmes) and distinctive (specific characteristics of the Canadian system of Bachelors’ legal training are: autonomy of higher legal educational establishments; high level of integration into international educational and research space; diversification and flexibility of educational programmes; entry requirements including complete or incomplete undergraduate degree; equable distribution of academic load into all years of study; students’ freedom in forming their own educational trajectory; applied and result-oriented character of undergraduate law programmes; variety of experiential learning models; allocation of a considerable amount of law student’s academic load to independent work; effective implementation of student-centered approach; extensive application of active learning methods; developed system of externships, internships, placement and volunteer students’ activities; collaboration of universities with professional public organizations and labour market to facilitate the professional training of competitive specialists and their further employment; specific characteristics of the system of Bachelors’ legal training in Ukraine are: law students’ heavy academic load; focus on theoretical training of Bachelors in Law with considerable amount of knowledge but inadequate level of professional skills; low degree of flexibility and variability of educational programmes in terms of ratio of compulsory and optional components; initial stage of students’ possibility to form their own educational trajectory; significant amount of classes and insufficient use of the potential of law student independent work; insufficient use of student-centered approach; initial stage of exploitation of interdisciplinary approach to the development and implementation of undergraduate law programmes; realization of short-term placement learning models; limited opportunities to realize students’ academic mobility and internship models; low level of promoting graduates’ further employment) features of Canada and Ukraine have been identified and the peculiarities of the professional training of legal specialists at the universities of Canada have been outlined. Scientific and methodological recommendations on the use of advanced ideas of the Canadian experience of the professional training of Bachelors in Law in university education of Ukraine have been developed. The notions “Bachelor in Law”, “legal specialist” have been clarified. The ideas of organization of legal specialists’ professional training on the basis of the complex use of traditional and innovative teaching and learning methods, application of various models of practical training, close collaboration of universities with non-governmental organizations and prospective employers have gained further development.
  • Thumbnail Image
    Item
    Неперервна професійна підготовка соціальних працівників до супервізійної діяльності в Канаді
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2018) Ставкова, Софія Георгіївна; Гайдук, Ніна Михайлівна; Національний університет «Львівська політехніка»; Архипова, Світлана Петрівна; Лавриш, Юліана Едуардівна
    У дисертації розкрито особливості неперервної професійної підготовки соціальних працівників до супервізійної діяльності в Канаді, в основу якої покладено принципи цілісності, структурованості, практичної спрямованості, функціональності, культуровідповідності, полікультурності, активного навчання, партнерства і паритетності стосунків, а також аксіологічний, акмеологічний, особистісно-зорієнтований, інтегративний, рефлексивний, культурологічний, компетентнісний підходи. Розроблено й обґрунтовано модель неперервної професійної підготовки соціальних працівників до супервізійної діяльності в Канаді, яка відображає принципи супервізії, мету і завдання, зміст, форми і методи неперервної професійної підготовки супервізорів, їхній досвід, види освіти, принципи неперервної професійної підготовки, зміст, особливості та умови реалізації супервізійної діяльності, нормативно-правову базу. Виконано порівняльно-педагогічний аналіз і виокремлено спільне та відмінне в канадському й українському досвіді неперервної професійної підготовки соціальних працівників до супервізійної діяльності у галузі соціальної роботи. Окреслено можливості використання прогресивних ідей і досвіду Канади в умовах України. Удосконалено зміст та структуру практичної підготовки соціальних працівників до супервізійної діяльності, зміст модульних курсів професійного навчання для супервізорів. Уточнено зміст понять «неперервна професійна підготовка до супервізійної діяльності у галузі соціальної роботи», «супервізія», «супервізор», «супервізований», «професійна компетентність фахівця-супервізора у галузі соціальної роботи», «профіль професійної компетентності соціального працівника-супервізора». Подальшого розвитку набули положення про організацію неперервної професійної підготовки соціальних працівників до супервізійної діяльності на основі інтеграції теорії і практики соціальної роботи; супервізію як інститут, процес, систему та технологію соціальної роботи; специфіку реалізації адміністративної, навчальної, підтримувальної функцій супервізії. В диссертации раскрыты особенности непрерывной профессиональной подготовки социальных работников к осуществлению супервизионной деятельности в Канаде, в основе которой лежат принципы целостности, структурированности, практической направленности, функциональности, культурного соответствия, поликультурности, активного обучения, партнерства и паритетности отношений, а также аксиологический, акмеологический, личностно-ориентированный, интегративный, рефлексивный, культурологический, компетентностный подходы. Разработана и обоснована модель непрерывной профессиональной подготовки социальных работников к осуществлению супервизионной деятельности в Канаде, которая отражает принципы супервизии, цель и задачи, содержание, формы и методы непрерывной профессиональной подготовки супервизоров, их опыт, содержание, особенности и условия реализации супервизионной деятельности, нормативно-правовую базу. На основе сравнительно-педагогического анализа выделено общее и отличительное в канадском и украинском опыте непрерывной профессиональной подготовки социальных работников к осуществлению супервизионной деятельности в области социальной работы и намечены возможности использования прогрессивных идей и опыта Канады в условиях Украины. Усовершенствованы содержание и структура практической подготовки социальных работников к осуществлению супервизионной деятельности, содержание модульных курсов профессионального обучения для супервизоров. Уточнено содержание понятий «непрерывная профессиональная подготовка к осуществлению супервизионной деятельности в области социальной работы», «супервизия», «супервизор», «супервизируемый», «профессиональная компетентность специалиста-супервизора в области социальной работы», «профиль профессиональной компетентности социального работника-супервизора». Дальнейшее развитие получили положения об организации непрерывной профессиональной подготовки социальных работников к супервизионной деятельности на основе интеграции теории и практики социальной работы; о супервизии как институте, процессе, системе и технологии социальной работы; о специфике реализации административной, учебной, поддерживающей функции супервизии. In the thesis the peculiarities of continuing professional training of social workers for supervisory activity in Canada, based on the principles of integrity, structuring, practical orientation, functionality, cultural suitability, multiculturalism, active learning, partnership and egalitarian relationships, as well as on the axiological, acmeological, personality oriented, integrative, reflexive, culturological, competency-based approaches are revealed. The model of continuing professional training of social workers for supervisory activity in Canada is developed and substantiated, which reflects the principles of supervision, its purpose and objectives, content, forms and methods of continuing professional training of supervisors, their experience, types of education, principles of continuing professional training, content, peculiarities and conditions for the implementation of supervisory activity, regulatory and legal base. The comparative pedagogical analysis is conducted, and common and different features of continuing professional training of social workers for supervisory activity in the area of social work in the experience of Canada and Ukraine are differentiated. The opportunities for using progressive ideas and Canadian experience in Ukrainian conditions are outlined. The content and structure of practical training of social workers for supervisory activity, and the content of modular courses of professional development for supervisors are improved. The notions “continuing professional training for supervisory activity in the area of social work”, “supervision”, “supervisor”, “supervisee”, and “profile of professional competence of a social worker-supervisor” are clarified. The regulations for organizing continuing professional training of social workers for supervisory activity based on integrating theory and social work practice; on supervision as an institute, process, system and technology of social work; on the specifics of the implementation of administrative, educational, supportive supervisory functions gained further development.