Автореферати та дисертаційні роботи

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2995

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Професійна підготовка бакалаврів у галузі права в університетах Канади
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Столярчук, Леся Богданівна; Мукан, Наталія Василівна; Національний університет «Львівська політехніка»; Огієнко, Олена Іванівна; Лавриш, Юліана Едуардівна
    У дисертаційній роботі запропоновано вирішення наукового завдання щодо виявлення особливостей професійної підготовки бакалаврів у галузі права в університетах Канади (реалізація принципів гуманізації, фундаменталізації освітнього процесу; автономність університетів; акцентуація на практичній складовій освітнього процесу; гнучкість змісту освітньо-професійних програм; диверсифікація та міждисциплінарний характер освітньо-професійних програм; широке застосування методів активного навчання; забезпечення академічної мобільності здобувачів вищої освіти; орієнтація на академічну результативність; співпраця між університетами та професійними громадськими організаціями; моніторинг якості юридичної освіти; інтегрованість системи професійної підготовки бакалаврів у галузі права у міжнародний освітній та науковий простір). Охарактеризовано організаційно-педагогічні засади професійної підготовки бакалаврів у галузі права в університетах Канади на основі розробленої моделі професійної підготовки бакалаврів у галузі права в університетах Канади, що охоплює нормативний, теоретико-методологічний, змістовий, операційний компоненти. У результаті проведеного порівняльно-педагогічного аналізу виокремлено спільне та відмінне у досвіді Канади й України щодо професійної підготовки майбутніх фахівців з права. Розроблено науково-методичні рекомендації щодо використання конструктивних ідей канадського досвіду професійної підготовки бакалаврів у галузі права в умовах університетської освіти України. Уточнено зміст понять «бакалавр права», «фахівець з права». Подальшого розвитку набули положення про організацію професійної підготовки майбутніх фахівців з права на основі комплексного використання традиційних та інноваційних методів навчання, застосування різноманітних моделей практичної підготовки, тісної співпраці університетів з громадськими організаціями та потенційними роботодавцями. В диссертационной работе предложено решение научной задачи по выявлению особенностей профессиональной подготовки бакалавров в области права в университетах Канады (реализация принципов гуманизации и фундаментализации образовательного процесса; автономность университетов; акцентуация на практической составляющей образовательного процесса; гибкость содержания образовательно-профессиональных программ; диверсификация и междисциплинарный характер образовательно профессиональных программ; широкое применение методов активного обучения, обеспечение академической мобильности соискателей высшего образования, ориентация на академическую результативность; сотрудничество между университетами и профессиональными общественными организациями, мониторинг качества юридического образования; интегрированность системы профессиональной подготовки бакалавров в области права в международное образовательное и научное пространство). Охарактеризованы организационно- педагогические основы профессиональной подготовки бакалавров в области права в университетах Канады на базе разработанной модели профессиональной подготовки бакалавров в области права в университетах Канады, охватывает нормативный, теоретико-методологический, содержательный, операционный компоненты. В результате проведения сравнительно-педагогического анализа выделены общее и отличное в опыте Канады и Украины по профессиональной подготовке специалистов по праву. Разработаны научно-методические рекомендации по использованию конструктивных идей канадского опыта профессиональной подготовки бакалавров в области права в условиях университетского образования Украины. Уточнено содержание понятий «бакалавр права», «специалист по праву». Дальнейшее развитие получили положения об организации профессиональной подготовки будущих специалистов по праву на основе комплексного использования традиционных и инновационных методов обучения, применения различных моделей практической подготовки, тесного сотрудничества университетов с общественными организациями и потенциальными работодателями. The thesis presents the solution to the research problem of identifying the specificity of the professional training of Bachelors in the field of law at the universities of Canada (realization of humanization and fundamentalization principles of educational process; autonomy of universities; focus on experiential learning in educational process; flexibility of educational programmes; diversification and interdisciplinary nature of educational programmes; extensive use of active learning techniques; ensuring students’ academic mobility; result-oriented training; cooperation between universities and professional public organizations; legal education quality monitoring; integration of the system of Bachelor’s legal training into the international educational and research space). In the course of the research, it has been discovered that the professional training of Bachelors in the field of law in Canada is realized through university education and is based on a complex of modern philosophical, pedagogical, political, psychological, sociological, economic theories and concepts (systems theory, cognitivism, constructivism, progressivism, pragmatism, the concepts of active, student-centered teaching and learning through community service), principles (general – humanization, fundamentalization, systematicism and consistency, scientism, continuity, linking theory to practice; specific – variability, interdisciplinary integration, professional and practical orientation, non-interference) and approaches (competence-based, interdisciplinary, acmeological, axiological, person-oriented, activity-oriented, systematic). The research contains the general overview of the main types of undergraduate educational programmes in law at Canadian universities, namely Juris Doctor, Bachelor of Laws, Bachelor of Civil Law, Bachelor of Laws (Honours). It has been identified that a wide variety of interdisciplinary educational programmes in law are realized at the universities of Canada in terms of combined and dual options providing students with the opportunity to combine their degree in the field of law with a second degree in another discipline which complements their legal education. The organizational and pedagogical fundamentals of the professional training of Bachelors in the field of law at the universities of Canada have been outlined. The issue of quality assurance of higher legal education at the universities of Canada has been discussed following the study of legal documents, scientific and methodological literature. It has been identified that the professional training of Bachelors in the field of law is predominantly implemented on a full-time basis while part-time studying is eligible in limited circumstances. The content analysis of undergraduate law programmes at the universities of Canada has witnessed the exceptional availability of professionally-oriented disciplines divided into the cycles of professional theoretical training and practical training. The structural model of the professional training of Bachelors in the field of law including legal framework, theory and methodology, content, and operation components has been developed and justified. On the basis of comparative pedagogical analysis, common (modernization of the existing system of legal specialists’ professional training based on current international and national tendencies of higher education development; continuity of legal education; theoretical and methodological basis of the professional training of Bachelors in the field of law; division of educational programmes into compulsory and optional components; application of competency-based approach to the development and implementation of future lawyers’ educational programmes) and distinctive (specific characteristics of the Canadian system of Bachelors’ legal training are: autonomy of higher legal educational establishments; high level of integration into international educational and research space; diversification and flexibility of educational programmes; entry requirements including complete or incomplete undergraduate degree; equable distribution of academic load into all years of study; students’ freedom in forming their own educational trajectory; applied and result-oriented character of undergraduate law programmes; variety of experiential learning models; allocation of a considerable amount of law student’s academic load to independent work; effective implementation of student-centered approach; extensive application of active learning methods; developed system of externships, internships, placement and volunteer students’ activities; collaboration of universities with professional public organizations and labour market to facilitate the professional training of competitive specialists and their further employment; specific characteristics of the system of Bachelors’ legal training in Ukraine are: law students’ heavy academic load; focus on theoretical training of Bachelors in Law with considerable amount of knowledge but inadequate level of professional skills; low degree of flexibility and variability of educational programmes in terms of ratio of compulsory and optional components; initial stage of students’ possibility to form their own educational trajectory; significant amount of classes and insufficient use of the potential of law student independent work; insufficient use of student-centered approach; initial stage of exploitation of interdisciplinary approach to the development and implementation of undergraduate law programmes; realization of short-term placement learning models; limited opportunities to realize students’ academic mobility and internship models; low level of promoting graduates’ further employment) features of Canada and Ukraine have been identified and the peculiarities of the professional training of legal specialists at the universities of Canada have been outlined. Scientific and methodological recommendations on the use of advanced ideas of the Canadian experience of the professional training of Bachelors in Law in university education of Ukraine have been developed. The notions “Bachelor in Law”, “legal specialist” have been clarified. The ideas of organization of legal specialists’ professional training on the basis of the complex use of traditional and innovative teaching and learning methods, application of various models of practical training, close collaboration of universities with non-governmental organizations and prospective employers have gained further development.
  • Thumbnail Image
    Item
    Професійна підготовка бакалаврів гуманітарних наук з політології в університетах Англії та Уельсу
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Брандибура, Ірина Юріївна; Мукан, Наталія Василівна; Національний університет «Львівська політехніка»; Третько, Віталій Віталійович; Лавриш, Юліана Едуардівна
    У дисертаційній роботі запропоновано вирішення наукового завдання щодо виявлення особливостей професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук з політології в умовах університетської освіти Англії та Уельсу (автономізація, інтернаціоналізація і персоналізації освітнього процесу; диверсифікація освітніх програм; міждисциплінарний характер освітніх програм; гнучкість змісту освітніх програм; прикладний характер освітніх програм; акцентуація на самостійній та науково-дослідній роботі в освітньому процесі; широке використання методів активного навчання та інформаційно-комунікаційних технологій; забезпечення академічної мобільності здобувачів вищої освіти; інтегрованість системи професійної підготовки бакалаврів політології у міжнародний освітньо-науковий простір; забезпечення контролю якості вищої освіти); висвітлено професійну підготовку бакалаврів гуманітарних наук з політології як науково-педагогічну проблему, в основу якої покладено теорії, концепції, принципи, підходи філософії, політології, соціології, педагогіки, психології, економіки; досліджено організаційно-педагогічні засади професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук з політології в університетах Англії та Уельсу на основі розробленої структурної моделі, що охоплює нормативно-правовий, теоретико-методологічний, цільовий, стимулювально-мотиваційний, змістовий, операційний, контрольно-регулювальний та оцінно-результативний компоненти; на основі порівняльно-педагогічного аналізу виокремлено спільне та відмінне у досвіді Англії, Уельсу й України; розроблено науково-методичні рекомендації щодо використання прогресивного досвіду Англії та Уельсу у системі університетської освіти України. Уточнено зміст понять «бакалавр гуманітарних наук з політології», «фахівець з політології». Подальшого розвитку набули положення про організацію професійної підготовки майбутніх фахівців з політології на основі комплексного використання традиційних та інноваційних методів навчання із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій, тісної співпраці університетів з місцевою громадою і потенційними роботодавцями. В диссертационной работе предложено решение научной задачи по выявлению особенностей профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук по политологии в условиях университетского образования Англии и Уэльса (автономизация, интернационализация и персонализации образовательного процесса; диверсификация образовательных программ; междисциплинарный характер образовательных программ; гибкость содержания образовательных программ; прикладной характер образовательных программ; акцентуация на самостоятельной и научно-исследовательской работе в образовательном процессе; широкое использование методов активного обучения и информационно-коммуникационных технологий; обеспечение академической мобильности соискателей высшего образования; интегрированность системы профессиональной подготовки бакалавров политологии в международное образовательно-научное пространство; обеспечение контроля качества высшего образования); представлено профессиональную подготовку бакалавров гуманитарных наук по политологии как научно-педагогическую проблему, в основу решения которой положены теории, концепции, принципы, подходы философии, политологии, социологии, педагогики, психологии, экономики; исследованы организационно-педагогические основы профессиональной подготовки бакалавров гуманитарных наук по политологии в университетах Англии и Уэльса на основе разработанной структурной модели, охватывающей нормативно-правовой, теоретико-методологический, целевой, стимулирующе-мотивационный, содержательный, операционный, контрольно-регулировочный и оценочно-результативный компоненты; на основе сравнительно-педагогического анализа выделено общее и отличное в опыте Англии, Уэльса и Украины; очерчено возможности использования прогрессивного опыта Англии и Уэльса в системе университетского образования Украины. Уточнено содержание понятий «бакалавр гуманитарных наук по политологии», «специалист по политологии». Дальнейшее развитие получили положения об организации профессиональной подготовки будущих специалистов по политологии на основе комплексного использования традиционных и инновационных методов обучения с применением информационно-коммуникационных технологий, тесного сотрудничества университетов с местной общиной и потенциальными работодателями. The thesis presents the solution to the research problem of identifying specificity of professional training of Bachelors of Arts in Political Science at the universities of England and Wales (autonomy, internationalization and personalization of educational process; diversification of educational programmes; multi- and interdisciplinary nature of educational programmes; flexibility of the content of educational programmes; applied character of educational programmes; focus on independent and research work in educational process; extensive use of active learning methods and information technologies; student academic mobility; integration of undergraduate political science education into international educational and research space; effective higher education quality assurance); professional training of Bachelors of Arts in Political Science has been presented a research problem, solving of which is based on complex integration of theories, concepts, principles, approaches of philosophy, sociology, pedagogy, psychology, economics; organizational and pedagogical principles of professional training of Bachelors of Arts in Political Science at the universities of England and Wales have been analyzed based on the components of the developed structural model (legal framework, theory and methodology, aim, motivation, content, operation, control and regulation, and assessment); common (modernization of the existing system of professional training of political scientists based on current international and national tendencies and priorities of higher education development; autonomy of universities; theoretical and methodological basis of professional training of Bachelors of Arts in Political Science; standardization of professional training; division of educational programmes into compulsory and optional components; application of competency-based approach to the development and implementation of undergraduate political science programmes) and distinctive (specific attributes of the experience of England and Wales are: high level of integration into international educational and research space; diversification of educational programmes through exploitation of multi- and interdisciplinary potential of political science; effective internationalization of education in terms of joint degrees; flexibility of educational programmes and students’ freedom in forming their own educational trajectory due to the ratio of compulsory and optional components; applied and analytical-research character of undergraduate political science programmes; variety of placement learning models; variety of research training models; promotion and support of undergraduate political science research as extracurricular activities; effective implementation of models of incorporation of teachers' research work into the process of preparation of Bachelors of Arts in Political Science; allocation of a considerable amount of political science student’s academic load to independent work; effective application of student-centered approach; active use of information technologies; collaboration of universities with potential employers to implement joint projects and to facilitate graduate employment; specific attributes of Ukraine's experience are: low degree of integration into international educational and research space; initial stage of exploitation of multi- and interdisciplinary approach to the development and implementation of undergraduate political science programmes; initial stage of internationalization of professional training; lack of flexibility and personalization of educational programmes in terms of ratio of compulsory and optional components; theoretical nature of training programs for Bachelors of Arts in Political Science; realization of short-term placement learning models; insufficiently systemic and thorough formation of research competence; insufficient efficiency of implementation of models of incorporation of teachers' research into the process of training Bachelors of Arts in Political Science; significant amount of classes and insufficient use of the potential of student independent work; insufficient application of student-centered approach; insufficient use of modern technologies; large academic load of undergraduate political science students in terms of credit numbers and number of hours per one credit) features of the researched countries have been identified; recommendations on creative use of progressive ideas of the English and Welsh experience of professional training of Bachelors of Arts in Political Science at Ukrainian universities have been developed. The notions "Bachelor of Arts in Political Science", "political science specialist" have been clarified. The ideas of organization of professional training of political scientists based on the comprehensive use of traditional and innovative teaching and learning methods combined with the use of information technologies, close collaboration of universities with local community and prospective employers have gained further development.