Автореферати та дисертаційні роботи

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2995

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Детермінанти поведінки людини: філософсько-правовий вимір
    (Львівський державний університет внутрішніх справ, 2016) Панчишин, Руслан Ігорович
    У дисертації здійснено комплексне досліження детермінатів поведінки людини. Розкрито основні теоретико-методологічні підходи щодо дослідження філософсько-правових проблем поведінки людини. Проаналізовано соціокультурні засади та ціннісні орієнтири поведінки людини. З філософсько-правового аспекту розкрито природу девіантної поведінки людини. Проведено детальний аналіз моргогенезису девіатної поведінки людини та вплив соціокультурних негацій на її формування. Обгрунтовано нормативно-аксіологічні основи правомірної поведінки. Досліджено онтологічні засади активної та пасивної поведінки людини. Визначено духовно-моральне самовдосконалення людини як основу формування правомірної поведінки людини. В диссертации осуществлено комплексное исследование детерминантов поведения человека. Раскрыты основные теоретико-методологические подходы к исследованию философско-правовых проблем поведения человека. Определено, что поведение современного человека представляет собой биосоциальную, социокультурную и духовно-нравственною особенность индивида, вовлеченного к сложному и разнообразного мира взаимодействий и взаимоотношений с окружающей действительностью. Механизм действия поведенческой системы проанализированы через содержание понятий «потребности», «интересы», «мотивация», «цель», которые составляют систему взаимосвязанных частей, структур или звеньев. Проанализированы социокультурные основы поведения человека, которые предусматривают рассматривать культуру как регулятивную основу жизнедеятельности человека, определяет характер и направленность всех форм и отраслей повседневной практики, правовых отношений, отношение к окружающему миру, конкретных видов деятельности, в которых находит свое выражение та или иная система ритуалов , обычаев, традиций, символов и смыслов. Определено, что ценности имеют способность выступать в качестве ориентаций, мотивов, стимулов, регуляторов поведения людей. Система ценностей тесно соприкасаются и перекликаются с системой правовых норм, выполняя при этом одну и ту же социальную функцию - регулирование поведения людей, хотя выполняют ее по-разному. С философско-правового аспекта раскрыто природу девиантного поведения человека. Проведен детальный анализ девиатного поведения человека и влияние социокультурных негаций на ее формирование. Указано, что момент перехода от одного типа общества к другому не происходит без нарушения непрерывности - общество оказывается временно неспособным эффективно воздействие на человека. При нестабильности общественного развития, разрушении нормативного порядка происходит дезориентация людей, способствует повышению уровня поведенческих отклонений (девиантное поведение). Констатировано, что нарушение нормы сегодня - это уже вполне «нормальное» явление. В каждой норме заложена возможность ее нарушения. Обоснованно нормативно-аксиологические основы правомерного поведения. Исследована онтологические основы активной и пассивной поведения человека. Определены духовно-нравственное самосовершенствование человека как основу формирования правомерного поведения человека. Раскрыто духовно-нравственное самосовершенствование человека как направленность не конкретного человека, а как сложной целостной системы, составляющей основу других целостных субъектов (семья, общество, государство). В постановке этой идеи заложена субъектность человека, то есть ее способность детерминировать собственное поведение. Человек должен уметь владеть собой, быть примером для других и быть генератором изменений вокруг себя. Это предполагает, что человек осознает, что она является «кто-то», что у нее есть своя собственная цель. Этот этап - сложный, требующий от человека координации всех физических и духовных сил. The thesis presents a comprehensive study of the determinants of human behavior. The basic theoretical and methodological approaches to the study of philosophical and legal problems of human behavior. Analyzed the socio-cultural background and value orientations behavior. made general theoretical analysis of legal education. On the philosophical and legal aspects disclosed deviknnoyi nature of human behavior. The detailed analysis morhohenezysu deviatnoyi human behavior and the impact sotsiokulutrnyh nehatsiy its formation. Grounded normative axiological foundations of lawful behavior. Investigated the ontological principles of active and passive behavior. Determined spiritual and moral self-perfection of man as the basis for the formation of lawful behavior.
  • Thumbnail Image
    Item
    Людина у природно-правовому просторі: інтелігібельний і сенсибельний виміри
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2016) Романова, Альона Сергіївна
    У дисертації проведено комплексне філософсько-правове дослідження інтелігібельного і сенсибельного виміру існування людини у природно-правовому просторі, що передбачає осмислення певного психічного стану переживання індивідом цінності, значення або смислу соціального об’єкта (атитюд). Визначено праволомну поведінку людини як таку, що означає руйнування (ламання) і норм, що встановлені державою та є похідними від природно-правових норм, і норм, встановлених природним правом, а також, тягне за собою ще й природно-правові санкції, такі як відповідальність людини за руйнування балансу існування соціоприродного і природно-правового простору. Запропоновано операціональне визначення методологічного алгоритму пізнання природно-правового існування людини як множини онтологічно обґрунтованих метаантропологічних, антропологічних, еволюційних, інтелігібельних і сенсибельних методологічних атитюдів з індивідуальними методами й методиками реалізації, які спрямовані на дослідження правової поведінки людини у просторі. В диссертации проведено комплексное философско-правовое исследование интеллигибельного и сенсибельного измерения существования человека в естественно-правовом пространстве, которое предполагает осмысление определенного психического состояния переживания индивидом ценности, значения или смысла социального объекта (аттитюды). Определено право-ломное поведение человека как такое, что означает разрушение (ломание) норм, установленных государством, являющихся производными от естественно-правовых норм и норм, установленных естественным правом, а также влечет за собой еще и естественно-правовые санкции, такие как ответственность человека за разрушение баланса существования социоприродного и естественно-правового пространства. Предложено операциональное определение методологического алгорит-ма познания естественно-правового существования человека как множества онтологически обоснованных метаантропологических, антропологических, эволюционных, интеллигибельного и сенсибельних методологических атти-тюдов с индивидуальными методами и методиками реализации, направленных на исследование правового поведения человека в пространстве. The dissertation deals with the comprehensive philosophical and legal re-search of intelligible and sensible dimension of human existence in the natural and legal space, which provides for understanding of a mental state of individual ex-perience of the value, the significance or the meaning of a social object (attitude). The unlawful human behaviour is determined as means of destruction (breaking) of norms, which are established by the State and derived from natural and legal norms, as well as norms, which are set by the natural law. It also causes natural and legal sanctions, human responsibility for destruction of the balance of the existence of the socio-natural and natural-legal space. The operational definition of the methodological algorithm of the know-ledge of the natural and legal human existence as a set of ontologically based meta-anthropological, anthropological, evolutionary, intelligible and sensible metho-dological attitudes with individual methods and methodologies of realization aimed at studying legitimate human behaviour in space is suggested. It is proved that investigation of the nature and essence of a person is based on two major approaches: natural (man is the result of the development of nature, and thanks to it we can understand and explain man as a natural being, considering all the consequences of this understanding) and supernatural (man is the outgrowth of a certain intangible spiritual fundamental principle that defines the supernatural human nature). The comprehensive research of the natural and legal human essence in space based on its natural and legal formation, which is a set of ontologically based meta-anthropological, anthropological, evolutionary, intelligible and sensible metho-dological units aimed at the legitimate human behaviour, is proposed. The behavioural and active human essence in the natural and legal space, including cognitive and value-estimated, touches the spiritual-cultural, moral-esti-mated, psycho-emotional and even the socio-economic, political and other spheres of human life, and it is the result of knowledge and awareness of personal interests, the interests of the social groups of people and the human community as a whole. It is demonstrated that the basis of the category of "space" provides not only the ontological principle, but also social relationships and direct collective activity. Thus, we can distinguish the socio-natural space – a form of a social matter being that characterizes its extension, structure, the coexistence of social phenomena and natural processes, as a result and form of human life. Social processes and interactions form the socio-natural space, where they are also implemented. At the same time, the geographic, economic, spiritual, political, ideological, legal, moral, national, racial, cultural, administrative features characterize the socio-natural spa-ce. It covers all spheres of human life. The elements of the natural and legal space are: 1) social formations; 2) norms of law (natural and positive); 3) bearers of the natural and legal space; 4) legal conscience; 5) free will. The concept of "natural and legal space" is a genesis of three key independent elements: nature, law and space; it is cha-racterized by the need for a legitimate human behaviour. The approach to the human liberty in the ontological space, which means the state of a person that is characterized by the presence of the socio-natural and the natural-legal opportunities for comprehensive development, creative activity in the making of conditions that meet personal needs and interests, and the interests of the existence and development in general, is analyzed. It is proved that the intelligible and sensible dimension of human existence in the natural and legal space involves the interpretation of a particular mental state of individual experience of the value, the significance or the meaning of a social object (attitude). Man’s attitudes can be legal (legitimate and illegal) and they are classified based on social values (morality, law, culture, etc.). The forms of harmonious coexistence of man and the State are defined on the basis of parity in relations: human feeling of the positive and legal field of the State in the natural and legal space; human projection of the natural and legal space on the positive field of the State; reflection of the positive and legal field on the natural and legal space. The deontological human activity in the natural and legal space depends on the features of the formation of the legal conscience in the natural and legal space, which directly affects the legal human behaviour. The deontological human acti-vity can be divided into positive (legitimate) and negative (unlawful). The statement that the consolidated value-oriented natural and legal ideo-logy must become a major factor in overcoming the negative processes of unlawful conscience and its main task is to incorporate all the best values and legal con-structions, is substantiated.