Computational Problems Of Electrical Engineering. – 2015 – Vol. 5, No. 2

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/33975

The scientific-technical journal

Computational Problems of Electrical Engineering = Обчислювальні проблеми електротехніки : the scientific-technical journal / Lviv Politechnic National University ; editor-in-chief Yuriy Bobalo. – Lviv : Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2015. – Volume 5, number 2. – P. 75–125.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Peculiarities of designing brushless direct current motors for lightweight means of transport
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2015) Tkachuk, Vasyl; Bilyakovskyy, Ihor; Kasha, Lidiya; Khay, Mykhaylo
    In the article, the problem of improving the technique for the calculation of the geometry of a brushless direct current motor with U-shaped stator for lightweight means of transport and obtaining, at the project phase, relevant relations for its major quantitive characteristics is posed. The peculiarities of analysis of such motors, which are the fundamental part of the mathematical model for design calculation of the motor geometry, are discussed in the article. As a result, the technique for preliminary determination of the stator inner bore diameter of such a motor with permanent magnets on the rotor is proposed. The relation for calculating optimal geometry of the tooth-slot zone, which is based on the determining the optimal dimensions of the stator lamination sheet and depends on the chosen criteria, is obtained. The equation (13) enables the calculation of the dimensions of the stator lamination sheet at different limitations, for example, if it is necessary to ensure a given relative copper resistance. Applying the equation (13), it is possible to determine values of relative flux densities cz and cs in the teeth and in the frame yoke according to given constructional factors and check the observance of the condition Bz < Bmax. Розглянуто проблему вдосконалення методики розрахунку основних геометричних розмірів безконтактних двигунів постійного струму з постійними магнітами та U-подібним статором для легковагових транспортних засобів і отримання відповідних співвідношень для основних його показників на етапі проектування. Наведено особливості розрахунку таких двигунів, які покладено в основу математичної моделі проектного розрахунку їхніх основних геометричних розмірів. У результаті запропоновано методику попереднього визначення внутрішнього діаметра розточки статора вентильного двигуна з постійними магнітами на роторі. Отримано співвідношення для розрахунку оптимальних, з погляду вибраних критеріїв, геометричних співвідношень між елементами зубцево-пазової зони, що основується на визначенні оптимальних розмірів штампованого листа статора. Рівняння (13) дає можливість розв’язувати задачі визначення розмірів штампованого листа статора за різних обмежень (зокрема, в разі необхідності отримати певний відносний активний опір обмотки) і за заданими конструкційними коефіцієнтами визначати відносні індукції cz та cs в зубцях і в спинці статора та перевіряти виконання умови Bz < Bmax.
  • Thumbnail Image
    Item
    Mathematical model of a synchronous machine based on the method of average voltages on an integration step
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2015) Plachtyna, Omeljan; Kutsyk, Andriy
    The mathematical model of a synchronous machine developed by means of the authors' method of average voltages on an integration step is described. This model is formed in phase coordinates and takes into consideration non-linearity ofa magnetization characteristic. The features of the mathematical model developed are high calculation performance and numerical stability that enables the developed model to be used for real-time modeling of complicated electrical power systems. The described mathematical model has been used as a part of the realtime mathematical model of the electric power generation system of South-Ukrainian Nuclear Power Plant. The computer simulation results are presented. Описано математичну модель неявнополюсної синхронної машини, створену з використанням авторського методу середніх напруг на кроці чисельного інтегрування. Математичну модель створено у фазних координатах з урахуванням нелінійності характеристики намагнічування. Особливістю цієї моделі є її висока швидкодія та числова стійкість, що дає змогу використовувати її для математичного моделювання в реальному часі складних електротехнічних систем.