Transport Technologies. – 2023. – Vol. 4, No. 2
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/61379
Журнал створено у 2020 році у Національному університеті «Львівська політехніка». Періодичність видання двічі на рік. Випуск номерів журналу здійснюється англійською мовою.
Transport Technologies. – Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2023. – Volume 4, number 2. – 80 p. : il.
Транспортні технологіїЗміст
1 | |
12 | |
23 | |
33 | |
44 | |
56 | |
68 | |
8.
Authors | 76 |
9.
Contents | 79 |
Content (Vol. 4, No 2)
1 | |
12 | |
23 | |
33 | |
44 | |
56 | |
68 | |
8.
Authors | 76 |
9.
Contents | 79 |
Browse
Search Results
Item Authors(Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28)Item Contents(Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28)Item Characteristics of motorization’s impact on the urban population(Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Fornalchyk, Yevhen; Hilevych, Volodymyr; Lviv Polytechnic National UniversityВідомо, що найважливішим для підтримання доброго здоров’я містян є збереження їхнього життя від можливих смертельних ДТП, забезпечення чистоти повітряного простору, ізолювання від надмірних шумових забруднень, електромагнітних полів. Перелічені негативні впливи генерують інтенсивні транспортні потоки, які є основною компонентою транспортних систем. З урахуванням надзвичайної важливості забезпечення нормального життєвого простору для міського населення, який формується, зокрема, нормативами функціонування транспортної системи, актуалізувалось завдання щодо виявлення закономірностей зміни автомобілізації упродовж останніх п’яти років. Автомобілізацію раніше вважали однією із характеристик добробуту населення. Зростання уже нині супроводжується у великих містах і негативними явищами, такими як: ДТП із втратами життів населення; погіршення якості повітряного басейну; надмірні транспортні шуми; надмірні електромагнітні поля, які спричиняють інтенсивні транспортні потоки. Усі ці негативні характеристики зростання рівня автомобілізації стали предметом цього дослідження. На підставі статистичних даних визначено хронологічну закономірність підвищення показника автомобілізації, виявлено тенденції змін шкідливостей за роками (вони описуються показниковими та прямолінійними рівняннями): є постійні зростання за 2017–2022 рр. Визначено також функціональні залежності впливу рівнів автомобілізації на кожну із шкідливостей: вплив автомобілізації на смертельні ДТП та забруднення повітря описуються показниковими рівняннями, а шумові та електромагнітні – прямолінійними неспадними рівняннями. На основі отриманих результатів зроблено висновки щодо зменшення їх впливу заміною звичайних транспортних систем на інтелектуальні транспортні системи з елементами штучного інтелекту.Item An assessment of the effect of touting on Nigerian seaport operations: a case study of Apapa port(Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Nwaogbe, Obioma Reuben; Chieke, Caroline Onyinyechi; Nze, Ibeawuchi; Nigeria Maritime University; Federal University of TechnologyУ Нігерії реклама є проблемою в порту, оскільки спричиняє втрату та перенаправлення вантажів. Тому під час дослідження вивчали вплив реклами на експлуатаційні показники порту Апапа. Зокрема, було розповсюджено анкету для самостійного заповнення, щоб визначити ступінь рекламування надання послуг, заходів безпеки щодо надійності та якості роботи, крадіжок щодо безпеки результатів операцій, рекламування елементів, що впливають на експлуатаційну надійність, і рекламування діяльності щодо загальної продуктивності. Згідно із першою гіпотезою перевіряли, якою мірою реклама впливає на надання послуг порту Апапа. Результати показали, що рекламодавці та їхня діяльність впливають на надання послуг у порту Апапа зі значенням R – 0,826, значенням F 99-відсоткового ступеня свободи – 50,860, значенням T – 13,611 і розрахунковим значенням p – 0,001, що менше ніж 0,05 значення альфа в таблиці. Згідно із гіпотезою 2 перевіряли, якою мірою рекламні елементи впливають на експлуатаційну надійність порту Апапа. Результати свідчать, що рекламні елементи знижують надійність продуктивності порту Aпaпa з кратним R – 0,861, значенням F 99-відсоткового ступеня свободи – 68,161, значенням T – 11,028 і розрахованим значенням p – 0,001, що менше ніж 0,05 значення альфа. Відповідно до гіпотези 3 перевірили, наскільки рекламна діяльність впливає на загальну продуктивність порту Апапа. Результати показали, що реклама вплинула на загальну продуктивність порту Apapa з кратним R – 0,831, значенням F для 99-відсоткового ступеня свободи – 53,030, значенням T – 14,387 і p-значенням – 0,001. Це менше ніж значення альфа 0,05. Результати підтверджують зв’язок між рекламою та продуктивністю роботи. Це означає, що чим більше рекламних заходів, тим більший ризик і можливість втрати вантажу. Крім того, результати виявили суттєвий зв’язок між рекламою та наданням послуг, заходами безпеки та експлуатаційною надійністю, убезпеченням від крадіжок та операцій, впливовими елементами реклами та операційною надійністю, а також рекламною діяльністю та загальною продуктивністю порту. У дослідженні зроблено висновок, що для припинення діяльності рекламувальників необхідно вжити різноманітних заходів безпеки. Загалом за результатами дослідження запропоновано викорінити рекламу, забезпечити належний моніторинг з боку співробітників служби безпеки щодо операційних результатів, таких як вантажні операції, надання державою легальних “чорних робіт” для рекламувальників і впровадження жорсткої політики проти рекламувальників і стосовно рекламної діяльності.Item Influence of wheel rotation resistance on oscillatory phenomena in steering drive of electric bus with electromechanical amplifier(Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Kindratskyy, Bohdan; Litvin, Roman; Lviv Polytechnic National UniversityСистеми кермового керування з електромеханічним підсилювачем (ЕМП) є сучасним конструктивним рішенням, порівняно з гідравлічними та електрогідравлічними системами кермового керування. У приводах кермового керування сучасних тролейбусів та електробусів застосовують гідравлічні підсилювачі керма. Якщо у тролейбусах для приведення в рух гідравлічного насоса використовується електродвигун, що живиться від електромережі, то в електробусах джерелом електричного живлення є акумуляторні батареї. Витрата енергії на забезпечення роботи гідравлічного підсилювача керма зменшує пробіг електробуса між заряджаннями акумуляторних батарей. Тому здійснення дослідження й обґрунтування можливості застосування ЕМП в електробусах є актуальним і має важливе практичне значення. З урахуванням конструктивних особливостей електромеханічного підсилювача керма і конструкції керованого моста електробуса Електрон 19101 побудована динамічна модель приводу повороту керованих коліс електробуса на місці. На основі динамічної моделі приводу повороту керованих коліс електробуса з електромеханічним підсилювачем керма розроблені математична модель приводу і стимуляційна модель у середовищі MathLab Simulink для дослідження коливальних процесів у ланках приводу під час повороту коліс на горизонтальній площині. Досліджено зміни пружних крутних моментів у ланках приводу кермового керування електробуса з електромеханічним підсилювачем керма, частоти обертання ротора електромотора, сили струму в обмотках ротора і статора електромотора, кута повороту керованих коліс від часу. Встановлено, що зміна моменту опору повороту керованих коліс зростає плавно, а навантаження на ланки приводу електромеханічного підсилювача керма залежить від загального передатного числа приводу і його розподілу між редуктором і кермовою рейкою. Зменшення загального передатного числа приводу призводить до збільшення швидкості повороту керованих коліс і зростання пружних моментів у ланках приводу. Перехідні процеси в електричній частині приводу за характером зміни відповідають характеристикам для таких електромоторів, а за величиною не перевищують допустимі значення. Встановлено, що силові характеристики електромеханічного підсилювача керма з вибраними параметрами і електромотором можуть забезпечити керування колесами електробуса відповідно до встановлених вимог.Item Analysis of kinematic characteristics of a mobile caterpillar robot with a SCARA-type manipulator(Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Korendiy, Vitaliy; Kachur, Oleksandr; Boikiv, Mykola; Novitskyi, Yurii; Yaniv, Oleksandr; Lviv Polytechnic National UniversityАвтоматизація і роботизація різноманітних виробничо-технологічних процесів у багатьох галузях промисловості є однією із провідних тенденцій розвитку сучасного суспільства. Чималого поширення останнім часом набули промислові роботи, без яких практично неможливо уявити будь-яке новітнє виробництво у галузях машинобудування, приладобудування, фармацевтики, легкої, харчової, переробної, хімічної промисловостей тощо. Також за останні кілька десятиліть сформувався ще один напрям робототехніки – автономні мобільні роботи, який поєднав дослідження у сферах механіки, електроніки та комп’ютерних технологій, зокрема штучного інтелекту. Серед найпоширеніших сфер використання автономних мобільних роботів варто відзначити виконання різноманітних технологічних операцій у місцях, небезпечних для життя людей (радіаційно, біологічно чи хімічно забруднених) або непридатних для життя (космос, морські глибини, кратери вулканів тощо). Також мобільні роботи добре зарекомендували себе під час виконання рятувальних операцій у випадках катаклізмів і стихійних лих, антитерористичних операцій, військових дій, розмінування території тощо. Враховуючи актуальність питання розвитку мобільної робототехніки, у статті запропоновано нову конструкцію автономного роботизованого комплексу, побудованого на базі гусеничного шасі та оснащеного маніпулятором типу SCARA. Основним завданням пропонованого робота є виконання різноманітних технологічних операцій у місцях, де перебування людини є небезпечним або неможливим, зокрема виконання завдань розміновування територій. Під час досліджень детально проаналізовано кінематику маніпулятора з метою встановлення його робочої зони та експериментально протестовано кінематичні параметри гусеничного шасі під час його руху по пересіченій місцевості. Отримані результати можуть бути використані для подальшого удосконалення конструкції й систем керування робота і маніпулятора та визначення конкретних технологічних завдань, які покладатимуться на цю роботизовану платформу.Item Assessment of the service quality in public transport (analysis of research in Lviv, Ukraine)(Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Zhuk, Mykola; Pivtorak, Halyna; Gits, Ivanna; Lviv Polytechnic National UniversityВ роботі здійснено оцінювання якості надання послуг громадського транспорту та впливу окремих компонентів на значення загального рівня задоволеності транспортним обслуговуванням. Громадський транспорт має багато переваг щодо енергозбереження, впливу на навколишнє середовище, соціальної справедливості та міської економіки. Аналіз виконаних досліджень підтверджує, що якість надання послуг системою громадського транспорту безпосередньо впливає на наміри потенційних пасажирів більше ним користуватися. Проте рівень економічного добробуту, стан розвитку транспортної системи, національна стратегія щодо розвитку соціальної мобільності тощо впливають на різне сприйняття важливості тих самих параметрів функціонування громадського транспорту. Дослідження ґрунтуються на результатах опитувань населення м. Львова. Виявлено, що сприйняття показників вартості (ціни та способів оплати проїзду) найбільше відрізняється залежно від віку, середньомісячного рівня доходу та виду зайнятості. Найменше соціо-економічні показники респондентів впливають на зміну оцінки часових показників переміщення. В цьому випадку рівень задоволеності корелює із фактичними тривалостями окремих компонентів переміщення (тривалості поїздки та тривалості очікування на зупинці). Згідно з результатами опитувань, часові параметри переміщення, заповненість салону транспортного засобу, чистота в салоні та поведінка водія істотніше впливають на загальну оцінку показника якості транспортного обслуговування, ніж облаштування зупинки, зручність посадки/висадки, шум в салоні та зручність оплати проїзду. Отримані результати можуть бути корисними для надавачів та замовників транспортних послуг під час визначення першочергових заходів для поліпшення якості громадського транспорту.Item Impact of pedestrian flows on traffic delays before roundabouts(Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Bura, Romana; Rohalskyy, Roman; Lviv Polytechnic National UniversityУ роботі розглянуто саморегульоване перехрестя, розташоване у житловому районі м. Львова. На локації розміщено багато точок притягання, тому інтенсивності транспортних та пішохідних потоків високі. На усіх підходах до перехрестя наявні нерегульовані пішохідні переходи, з яких на трьох відсутні острівці безпеки. Проведено натурні дослідження зі збиранням первинних показників транспортних та пішохідних потоків у пікові та міжпікові періоди. За допомогою програмного забезпечення PTV Vissim визначено затримки транспортних потоків на підходах до саморегульованого перехрестя за реальних умов руху. Запропоновано три варіанти влаштування пішохідних переходів на підходах до саморегульованих перехресть. Перший варіант передбачав облаштування острівців безпеки на всіх пішохідних переходах. Другим варіантом було облаштування підземних пішохідних переходів. Третій варіант – впровадження адаптивного світлофорного регулювання з пристроєм виклику для пішоходів. Здійснено моделювання руху за усіх трьох запропонованих варіантів із визначенням затримки, яка припадає на один транспортний засіб, значень середньої та максимальної довжини черги транспортних засобів на підходах до саморегульованого перехрестя. Усі три варіанти показали кращі результати зменшення транспортної затримки, ніж за нинішніх умов руху. Проте спостерігалися затримки, спричинені самим транспортним потоком. Ці затримки визначено за результатами моделювання другого варіанта. У цьому випадку значення транспортної затримки є найнижчими. Найвищі значення затримок, порівняно з іншими варіантами, спостерігалися за першого варіанта. Визначено переваги та недоліки кожного із варіантів облаштування пішохідних переходів. Подано рекомендації щодо доцільності розміщення різних видів пішохідних переходів на підходах до саморегульованого перехрестя.Item Study of time indicators of public transport operation depending on the season of the year(Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Afonin, Maksym; Amrutsamanvar, Rushikesh; Lviv Polytechnic National University; Technische Universtität DresdenПроблеми мобільності у великих містах України та Східної Європи ускладнюються тим, що збільшення інтенсивності приватного транспорту значно перевищує пропускну здатність вулично-дорожньої мережі, а найбільше це відчутно у пікові періоди не лише світлового дня, але і року. З погляду стійкої мобільності це негативне явище істотно впливає на міський громадський транспорт, який не має окремих виділених ліній руху. В статті проаналізовано питання щодо погіршення транспортної ситуації у великих містах, спричиненого підвищенням інтенсивності руху на магістральних вулицях в пікові періоди доби, а також наявністю сезонних чинників руху. Якщо питання виникнення та тривалості заторів та збільшення часу кореспонденцій приватного транспорту є досить вивченим, то проблеми зміни графіків руху громадського транспорту та врахування збільшення тривалості рейсів залежно від пори року потребують уточнення. Для дослідження вибрано маршрути руху громадського транспорту, який не має окремої інфраструктури і здійснює рух в загальному потоці разом із приватними автомобілями. За результатами дистанційного спостереження за громадським транспортом встановлено зміну тривалості рейсів та втрат часу за рахунок посадки-висадки пасажирів на подібних тролейбусних маршрутах в різні сезони. На основі отриманих даних сформовано матрицю коефіцієнтів нерівномірності тривалості рейсів для маршрутів громадського транспорту та встановлено ступінь впливу сезонності на ці показники. Отримані результати надають можливість кількісно визначити вплив пори року та часу доби на зміну тривалості рейсів, що може бути застосованим як у подальших дослідженнях з використанням засобів імітаційного моделювання, так і у практиці під час складання сезонних розкладів руху. Результати досліджень доповнюють актуальні на цей час наукові праці, які стосуються проблем сезонної мобільності, а також впливу функціонування об’єктів соціальної інфраструктури (школи, дитячі садочки та інші заклади освіти) міст на пікове навантаження вулично-дорожньої мережі, що подовжує тривалість руху не лише приватного, але і громадського транспорту.