Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2014. – №794
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/25204
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
У Віснику “Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку” подано статті, які є результатами наукових досліджень працівників, докторантів та аспірантів Національного університету “Львівська політехніка”, інших українських та зарубіжних науково-навчальних та виробничо-господарських організацій, які відображають проблеми та перспективні напрями розвитку менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, особливості управління національним господарством, механізми підвищення ефективності управління науково-освітянською діяльністю тощо. Публікації будуть цікавими та корисними для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів та інших науково-навчальних установ, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.
Вісник Національного університету "Львівська політехніка" / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка ; відповідальний редактор О. Є. Кузьмін. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 794 : Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 343 с. : іл. – Бібліографія в кінці статей.
Browse
Item The strategies of stock management on farms in the Lublin province(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Gałecka, AgnieszkaДосліджено методи управління польськими фермерськими господарствами у розрізі окремих видів виробництв, вироблення стратегій їхнього розвитку. Наведено результати опитувань фермерів щодо адекватності використовуваних управлінських концепцій, в т. ч. засадних принципів управління запасами. Сформульовано окремі аспекти підвищення рівня ефективності управління запасами на польських фермерських господарствах. The paper presents opinions of farmers on strategies for the management of stocks in farms of Lublin province. The purpose of research was to define the strategies as well as the farmers’ plans concerning stock management on farms in Lublin province. The choice of farms has been intentional. The research constitutes of the entities from the Lublin province taking part in the Polish system of FADN (Farm Accountancy Data Network) which run agricultural accountancy supervised by the Institute of Agricultural and Food Economics in Warsaw (IERiGŻ-PIB). The research has been conducted with the method of direct interview on the sample of 62 farms taking part in PL-FADN. The research was conducted in 2010 with the use of questionnaire among the owners of agricultural entities of the Lublin province. The farmers could provide more than one answer to a given question. The choice of Lublin province was based on typical agricultural character of the region where agriculture is the main economy sector. The research entities were divided on the basis of agricultural type and the area. Taking agricultural type into consideration, the farms were divided into:field crops (1), other grazing livestock (including milk) (5,6), granivores (7), mixed (8). In terms of area (Agricultural Area– ha), there were four groups: small (5≤10 ha), medium-small (10≤ 20 ha), medium-large (20≤ 30ha), large (30 ≤50 ha). The horticultural (2) types of farms, wine (3), other permanent crops (4), areas up to 5 ha and over 50ha were excluded fromthe research because of their small number. The reserves constitute a significant part of property of the majority of economic entities including farms. The efficient functioning of farms depends on appropriate stock management. Agriculture is a specific sector of the economy where the stock level is kept relatively high. It results from the peculiarity of agricultural production, seasonal production and the course of vegetation conditions. Rational stock management is one of the ways to save costs. Based on the survey, it was found that the main element of circulating property in agricultural entities in the Lublin province are money resources and the store of goods and finished products with the market outlet. The highest stock level is admitted by the farmers running the entities of the area of 30-50 ha UR and of the mixed type of agriculture. It has been stated that the stock of finished products with the market outlet is the most common in case of farms specializing in the inbreeding of granivorous animals. It results from the fact that the livestock production is characterized by permanent cycles of production. The owners of agricultural entities have given the maintenance of optimum stock level as a strategy of management. It is a positive tendency which reflects the rational stock management in the agricultural entities in the Lublin province. The farmers specializing in livestock production have often given the maximizing of individual stock of agricultural products as characteristic to their strategy of stock management. It has been mostly common in case of small (5-10ha AL) and medium-small farms (10-20 ha AL). The owners of agricultural entities in the Lublin province most often plan the stock maintenance on the same level. It has been proven that they consider the past management politics of the assets as appropriate and do not need to change it. The improvement of the stock level in agricultural entities has been given to be continued in the future.Item Ситуаційне моделювання як спосіб формалізації бухгалтерського обліку(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Яструбський, М. Я.; Кузь, І. І.Розкрито зміст ситуаційного моделювання у сфері бухгалтерського обліку. Охарактеризовано можливість формалізації бухгалтерського обліку з погляду ситуаційного моделювання як певної послідовності впорядкованих етапів господарської діяльності, що поєднуються та відображаються в обліку. Сформульовано підходи до розвитку ситуаційного моделювання в обліковій системі. Identification of accounting in modern conditions from the point of view of the processes of identifying, measuring, registration, accumulation, generalization, storage and transmission of information about the activities of the entity's external and internal users for decision making can be solved by simulation of accounting and economic structures in combination with the relevant correspondence of accounts. The article outlines the possibility of formalization of accounting from the point of view of the situation modelling as a particular sequence of ordered phases of economic activity, which are connected and are reflected. Situational modelling in accounting accounts for its innovative formalization, provides the appropriate implementation of the method of improvement of knowledge and research in this area. The specification of the accounting process in situating plane the positioning of the elements of accounting without losing the main properties, a system – forming unity and interaction of all components. The subject is the application of situational user modelling not only as a means of projecting through the formation of identities and differences with a certain model, but also as an efficient method of teaching credentials of science and training of specialists. Ability accounting system to solve specific problems suggests the existence of welldefined dependencies between fact of economic activity and the system of measures for the implementation of accounting generalizations. The practical meaning of the situation modeдling in accounting determined by the scope of the organizational, documental and management segments accounting for separately taken enterprise and a set of conventions, and the main tools of the combination of the mentioned components is logically ordered sequence display information in the accounts. This article summarizes the existing approaches to defining the essence and content of the concept of situational modelling in accounting and contains proposals on regulation of the situation modelling accounting and business structures in combination with the relevant correspondence of accounts, the formation on this basis of innovative constructive impacts on the formalization of accounting as a whole.Item Система управління якістю електротехнічної продукції та шляхи її удосконалення(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Лободзинська, Т. П.Розглянуто систему управління якістю електротехнічної продукції на підприємствах та шляхи і напрями її удосконалення з метою забезпечення і підвищення конкурентоспроможності продукції, що випускається. З метою наукового та практичного обґрунтування програми із запровадження системи управління якістю електротехнічної продукції здійснено огляд та узагальнення положень законодавчої бази, стандартів, технічних умов та інших нормативних документів. Запропоновано групування джерел інформації за класифікаційними ознаками для цілей економічного аналізу, що відповідає цілям і завданням проведення аналізу витрат на якість. Комплексна система управління якістю електротехнічної продукції підприємства охоплює достатньо широке коло завдань: систематизацію цілей і завдань управління якістю, визначення функціональних зв’язків, розроблення регламентувальних, стимулювальних і регулювальних дій стосовно процесу забезпечення якості продукції. Запропоновано згрупувати і зафіксувати вищезазначені завдання у Положенні підприємства «Планування, облік та аналіз витрат на якість електротехнічної продукції», що містить сукупність уніфікованих процесів, які встановлюють послідовність процедур планування, обліку та аналізу витрат на забезпечення якості електротехнічної продукції. У межах процесу пропонується стандартизувати чотири процеси: процес планування, процес обліку, процес аналізу та процес оцінювання витрат на якість. The electrical products quality management system on enterprises is examined, as well as the ways and directions of its modernization for the purpose of improvement and provision of the competitiveness of turned out products. The quality of products acts as a basis of enterprise competitiveness. The properly chosen strategy of products quality management will ensure effective development of enterprise and improve the competitiveness of turned out products. The lack of effectiveness of quality management systems that were used in our country, has necessitated the search for and study of new forms, methods and means of improving and ensuring products quality. For the purpose of scientific and practical grounding of the program of electrical products quality management system introduction the provisions of the legal framework, standards, specifications and other regulations were reviewed and summarized. Informational base of electrical products quality cost analysis is formed in accordance with the goals and objectives of the analysis, combining internal and external data sources. The process of database formation begins with an assessment of different sources from which the information is received, and is rested on such criteria as reliability, accuracy, timeliness, usefulness, etc. A grouping of sources of information by classification characteristics for the purposes of economic analysis is proposed, that reflects the aims and objectives of the analysis of quality cost. Comprehensive electrical products quality management system on enterprise covers quite a wide range of tasks: the systematization of the goals and objectives of quality management, the definition of functional relationships, development of regulatory, incentive and regulatory actions for the process of ensuring products quality. The paper proposes to group and fix the abovementioned tasks in the Enterprise Regulation «Planning, accounting and cost analysis of electrical products quality». It contains a set of standardized processes that establish the sequence of procedures for planning, accounting and analysis of cost of electrical products quality. In the framework of the process it is proposed to standardize the four processes: planning, accounting, analysis and evaluation of quality cost. The compliance with the requirements set out in the Regulation, provides an opportunity for the manufacturer to assess the conformity of the products quality with the market needs, such as: provides the receipt of reliable information about the quality cost and the required level of quality of turned out products, while minimizing the total cost of its production, helps to determine the size of needed investment in the interests of improving the quality of products and processes, to manage the technical and economic level of products according to the international standards and to determine the effectiveness of the quality management system functioning as a whole. The application of the given Regulation and the implementation of the proposed approaches to electrical products quality evaluation and cost analysis will generate the information necessary for making effective management decisions on products quality. Quality cost analysis will reveal the reserves of increasing enterprise efficiency and, consequently, increasing its competitiveness in the market.Item Особливості утворення груп взаємопов’язаних підприємств в Україні та управління ними(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Литвиненко, Н. О.Проаналізовано основні правові та економічні засади утворення груп взаємопов’язаних підприємств як системи бізнесу в Україні та виокремлено основні рівні управління у багатоланковій організаційній структурі групи підприємств, пов’язаних відносинами контролю–підпорядкування. Результати теоретичного дослідження є передумовою для розроблення напрямів удосконалення практичних засад щодо ефективного управління процесами розподілу та перерозподілу ресурсів у межах груп та об’єднань підприємств шляхом організації раціональної системи обліку і звітності. The basic legal and economic principles for the formation of groups of related companies as business system in Ukraine have been analyzed. It was found out that the modern group of related enterprises have complex multilevels organizational structure, as each of the participants of the economic entity (each company) can have both an extensive network of structural subdivisions (branches and representative offices), subsidiaries and participate in joint activities. This group of companies determined that for business diversification and capital it is necessary to organically combine different types of economic activity. A characteristic feature of groups of interconnected companies is several levels of management, not only within the group but also directly at the level of each individual entity included in its composition. In the group of related companies at least three levels of government may exist where each individual group member is divided into sub-levels depending on the legal requirements for the formation of management. The first (lowest) level of complex hierarchical structure of interconnected entities is a separate unit of the company or joint activity without establishing a legal entity. The second is the entity itself. The third level can impersonate an entity that has a controlling interest in the company, which is the second element of the complex organizational structure of interrelated economic enterprises or business association. The above mentioned number of levels of controlling groups of related companies is minimal because multilevel structure of each of the management structures is possible. The results of theoretical research areprerequisites for the development of improving practical framework for effective management of the processes of distribution and redistribution of resources within groups and associations of enterprises by organizing a rational system of accounting and reporting.Item Обліково-аналітичний аспект паливної складової формування вартості електроенергії в енергосистемі України(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Філиппова, С. В.; Левицька, А. В.Розглянуто вплив паливної складової на процес формування вартості електроенергії в енергосистемі України через виявлення відповідних чинників, які повинні бути враховані в системі обліково-аналітичного забезпечення управління енергетичним підприємством. The influence of the fuel component of the process of value creation in the energy system of Ukraine through identifying relevant factors were considered. It should be taken into account in the system of accounting and analytical maintenance of power plants. Studying accounting and analytical aspects of the fuel component of the cost of electricity of the Ukrainian grid the relationship between fuel component and the capital intensity of individual power plants were analyzed. Highlight kinds of settings that best combine the high efficiency of fuel with relatively low unit cost, it is important to consider when forming a strategy for further development of the electricity sector in order to improve the stability of the power system of Ukraine. Also the accounting features take account of the fuel component of the cost of electricity in nuclear power plants. The cost of electricity and selected method of assessing fuel affects fuel quality. Thus, given the accounting and analytical aspects of the fuel component of value creation in the energy system should identify the following factors that affect the cost of electricity from the grid Ukraine: – choice of power plants on the characteristics of investment and fuel consumption; – regional factor allocation of power plants; – specific fuel consumption; – the possibility of financial structuring to improve the analysis and control of fuel consumption; – choose the method of writing off of fuel at dispensing in production.Item Інтелектуальний капітал як чинник забезпечення економічної стійкості машинобудівного підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Яремко, І. Й.; Глушко, О. В.Досліджена можливість позиціонування інтелектуального капіталу як чинника забезпечення економічної стійкості підприємства. Розглянуто обґрунтованість використання людського та організаційного капіталу як складових інтелектуального капіталу машинобудівного підприємства. Проаналізовані якісні та кількісні аспекти оцінки інтелектуального капіталу в контексті економічної стійкості підприємства машинобудівної галузі. Запропоновано адаптивну систему показників встановлення рівня впливу інтелектуального капіталу на інтегральний показник економічної стійкості підприємства. Наведено характерні особливості використання інтелектуального капіталу в контексті встановлення економічної стійкості машинобудівного підприємства. Possibility of positioning the intellectual capital as the factor of economic stability of the enterprise was investigated. Correlation of intellectual capital and innovation component of economic stability of the enterprise justified. The feasibility to study intellectual capital in the framework of economic stability of the machine-building enterprise was installed. The need to adapt the classification of the intellectual capital as a factor of economic stability of the enterprises of machine-building industry was defined. The use of human and organizational capital, as part of the intellectual capital of the machine-building enterprise was considered. Qualitative and quantitative aspects of the evaluation of the intellectual capital in the context of economic stability of the enterprises of machine-building industry were analyzed. The adaptive system of indicators for the determination the influence of intellectual capital on the integrated indicator of economic stability of the enterprise was proposed. The procedure of using the system of indicators of intellectual capital to determine the level of the integral indicator of economic stability of the enterprise has been disclosed. The need to develop the intellectual capital for ensuring economic stability of the machine-building enterprise was analytically proved. Characteristic features of the intellectual capital in the context of establishing economic stability of the machine-building enterprises were given. The procedure of building intellectual capital as a factor of economic stability of the enterprise has been described. Risks of using intellectual capital to ensure the economic stability of machinebuilding enterprise were identified.Item Класифікація соціально відповідальної діяльності підприємства у процесі сталого розвитку для цілей управлінського обліку(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Усатенко, О. В.Здійснено порівняння понять «соціальна відповідальність» і «сталий розвиток» для визначення об’єктів управлінського обліку соціально відповідальної діяльності підприємства у процесі сталого розвитку. Визначено складові загального глобального процесу врівноважених, поступальних змін під час сталого розвитку та складові соціальної відповідальності як внутрішньої політики підприємства. Класифіковано соціально відповідальну діяльність підприємства з погляду можливих об’єктів управлінського обліку та їх характеристик. Two concepts of social responsibility and sustainable development aimed at finding out objects of managerial accounting for socially responsible activity of companies during their sustainable development were compared. The main components of the global process of balanced and gradual changes, as well as elements of the social responsibility, as the internal policy of companies, were outlined. It will allow companies to solve the problem of the accurate definition of strategic goals implying sustainable development, social responsibility and economic results. To organize managerial accounting for socially responsible activity of companies during their sustainable development, we need to provide a definition and analyze different attributes of the notion. When considering analysis itself, we usually mean splitting information about a certain object for finding its details and components, establishing their relationships with other elements for further analysis, development and forecasting. As a result of such analysis, we created a classification of socially responsible activity of companies from the point of possible objects and their characteristics of managerial accounting. The more correct classification a company has the more accurate accounting management it achieves. It allows providing valuable information about the object of accounting, showing data structure and viewing the object of accounting from different points. It also encourages the process of taking decisions about calculation of costs and operating incomes, as well as cash flows gained due to socially responsible activity.Item Оцінка якості корпоративного управління у системі контролінгу підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Обельницька, Х. В.Досліджено теоретичні та практичні аспекти якості корпоративного управління з метою здійснення її оцінки у системі контролінгу підприємства, що являє собою найперспективніший вектор у сфері функціонального та інструментального забезпечення системи корпоративного управління. На основі детальної перевірки забезпечення функцій органів управління корпорації виокремлено напрями та вказано інформаційну базу для наведеної методики оцінки якості корпоративного управління. The theoretical and practical aspects of the quality of corporate management have been considered in the article with a purpose of the estimation in the system of controlling enterprise. The system of controlling is the most perspective vector in the field of the functional and instrumental providing the system of corporate management. Six directions for the evaluation method of corporate management’s quality are indicated on the bases of the detailed analysis providing functions of corporative management organs, such as components of corporate governance system, internal documents, functions and plenary powers of general collections of joint-stock company, functions and plenary powers of review board, functions and plenary powers of revision commission, functions and plenary powers of executive body. This method shows the blocks for the evaluation and verification of operation of corporate management for the specified directions. Method is represented schematically. Considering the national system of corporate management and domestic legislation is defined the information base for the evaluation method. The results of assessment for quality of corporate governance will be considerate to improvement the internal work on the enterprise. This assessment’s quality of corporate governance is in the system of enterprise’s controlling. The sufficient level of the controlling system help to evaluate the correct position of the company on time and it help to respond the factors of external environment.Item Аналіз інтегрованості стратегії і тактики розвитку підприємництва(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Мних, Є. В.Розкрито важливість аналітичного обґрунтування у процесах вироблення об’єктивних критеріїв стабільного функціонування підприємства в контексті інтегрованості тактики і стратегії його розвитку, формулювання параметрів ефективності. Доведено актуальність та визначено напрями аналізу інтегрованості стратегії й тактики розвитку підприємництва і методику його проведення. Аргументовано, що аналітичні оцінки через призму інтегрованості мають виконувати визначальну місію у кінцевій інтерпретації практичних управлінських дій безвідносно до функцій управління. Сформульовано висновок про те, що методичний інструментарій і організаційні системи його здійснення дозволяють забезпечити варіативність, рейтингову параметризацію та інтегровані оцінки можливостей розвитку підприємництва у будь-якій сфері національної економіки за наявності повноцінної інформації за регламентами її формування та на основі спеціальних обстежень. Reveals the importance of feasibility study in the process of objective criteria for stable operation of the business in the context of integration of tactics and strategy of its development, formulation parameters of efficiency. The urgency and the direction of analysis and integration of strategies and tactics of business method and its implementation. There are a number of factors that cause imbalances in the strategy and tactics of market reform at the national macro level that is not conducive to achieving the desired stability of individual economic actors, which has negative consequences in the context of the attractiveness of entrepreneurship, and in the context of sustainable use and restoration of economic resources. It is proved that in order to achieve high efficiency of strategic and tactical management in business should generate qualitative analytical software, which not only proves the validity of the strategic and tactical objectives, but the integration of tactical decisions to implement long-term and short-term business strategy in all its dimensions. Argued that the analytical evaluation through the prism of integration should be performed crucial mission in the final interpretation of the practical administrative actions without regard to the management functions. The attention that the most difficult is the process of feasibility study of correction of strategic goals and objectives for the real situation, because long-term strategy requires prolonged immobilization financial resources at high risk of achieving their return. Formulated the conclusion that the methodological tools and organizational systems for its implementation allow for variability, rating parameterization and integrated evaluation capabilities development in all areas of the national economy in the presence of full information on the rules of its formation and through special surveys.Item Методико-прикладні засади аналізування антисипативного менеджменту на машинобудівних підприємствах(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Кузьмін, О. Є.; Мельник, О. Г.; Адамів, М. Є.Розроблено методичні положення з аналізування антисипативного менеджменту на машинобудівних підприємствах. Обґрунтовано ключові завдання, напрями та інструментарій дослідження антисипативного менеджменту на машинобудівних підприємствах. Сформовано послідовність аналізування антисипативного менеджменту на машинобудівних підприємствах. The actuality of the research is caused by the lack of progressive management mechanisms (including anticipatory management) at the domestic machine-building enterprises, which are in the difficult crisis positions at present. It is founded that today practically there are no scientific developments on the implementation and use of anticipatory management at the machine-building enterprises. The purpose of the research is to develop the methodical and applied regulations of anticipatory management analysing at the machine-building enterprises. It is grounded that these regulations must be aimed at understanding by managers the need to implement the anticipatory management at their enterprises in today's challenging environment, to realize this type of management as a full complete process in the management system, to avoid or solve in the optimal way the problems of anticipatory management use, to form a high-quality set of instruments for performing the specific assignment of anticipatory management, to develop the efficient technology of anticipatory management realization and so on. It is formed the sequence of anticipatory management analysing at the machine-building enterprises, which includes setting the goals of anticipatory management analysing at the machine-building enterprises, identification the directions of anticipatory management analysing at the machine-building enterprises, planning the collection of primary data on the problem, collecting the primary data, processing the gathered information, its ordering and presentation of results, formulation the conclusions and recommendations of implementation, improvement and development of anticipatory management at the enterprises. It is formulated the key objectives of specialized research of anticipatory management on the basis of weak signals at the machine-building enterprises (detection the presence and state of anticipatory management, identification and investigation of its elements, setting the problematic issues and results from the implementation of anticipatory management at the enterprises). It is also generalized the key directions of anticipatory management analysing at the machine-building enterprises (the elements of anticipatory management (subjects and objects of anticipatory management, functions of anticipatory management, operations and tasks, which are related to the implementation of the specific assignment of anticipatory management, methods that provide the implementation of specific assignment of anticipatory management, management decisions, weak signals of functioning environment, information provision of anticipatory management); the problems of anticipatory management realization at the enterprises; the results from the implementation and use of anticipatory management at the enterprises; evaluation of effectiveness of anticipatory management implementation at the enterprises; identification the awareness of managers about the essence and role of anticipatory management on the basis of weak signals at the enterprises; identification the presence and state of anticipatory management or its elements at the enterprises. It is grounded the planning process of collecting the primary data on the problem, that involves selection the methods of information collection (observation, survey, experiment, simulation, panel); forming the sample from the general population of enterprises which will be the objects of anticipatory management research; selection the way of communication with the contact audience of investigated enterprises (telephone, Internet, mail, personal contact); formation and preparation the research instruments (questionnaires, electronic and mechanical devices, audio and video).Item Зміст до Вісника "Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку"(Видавництво Львівської політехніки, 2014)Item Бухгалтерський облік закінчується звітністю, а МСФЗ – починаються з неї(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Орлова, В. К.; Кафка, С. М.Застосування міжнародних стандартів фінансової звітності (МСФЗ) в Україні призвело до неоднозначних підходів в обліку господарської діяльності підприємств. Насамперед це пов’язано з різними завданнями, які вирішують бухгалтерський облік і МСФЗ. Поєднання таких різних завдань може призвести до того, що бухгалтерський облік не зможе виконувати свої основні функції, а його сутність буде викривлена. Розкрито можливі підходи до вирішення питання про співіснування бухгалтерського обліку та МСФЗ. The application of international financial reporting standards (IFRS) in Ukraine has led to contradictory approaches in business accounting of enterprises. First and foremost it is connected with different tasks which are solved by accounting and IFRS. The combination of such different tasks is likely to cause the inability of accounting records to perform its core functions and its essence would be distorted. The article describes the possible approaches to solving the problem of the accounting and IFRS coexistence. The purpose of the article is to show the difference between the essence of accounting and the tasks solved by IFRS. The upshot is to find out the connection between accounting and financial reporting that takes into consideration the requirements of IFRS. The main purpose of accounting is a registration (fixation) of the condition and movement of economic resources. Accounting course takes great control function during the registration status and movement of economic resources. Accounting has appeared and developed for this necessity. The remainders of all accounts are entered in the reporting form - balance, which control value can not be overestimated. Of course, the value of an accounting object at the market can not match the size of the balance in the account (the price of real estate, securities or other assets has decreased or increased) on the reporting date (balance sheet date). Such information is essential for decision-making managers or investors. The necessity to correct this information in reporting occurs. However, the accounting should not reflect these adjustments as they are not associated with the economic resources movement. They are associated with the assessment of the balance on the balance sheet date.Item Нематеріальні активи як об’єкт обліку і звітності(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Плекан, М. В.Розкрито значущість нематеріально-економічних ресурсів у функціонуванні підприємства постіндустріального типу. Розглянуто зміст та економічну природу нематеріальних активів як об’єкта системи бухгалтерського обліку і фінансової (корпоративної) звітності. Проаналізовано потенціал бухгалтерської методології для відображення об’єктів нематеріальних активів та їх формалізованої репрезентації у фінансовій звітності. Запропоновано окремі підходи до забезпечення формалізованих методик оцінювання нематеріальних активів підприємства, їх відображення у публічній фінансовій звітності. Reveals the importance of intangible resources and economic operation of the business postindustrial type. Proved that the rational management of intangible assets should be based on complete and accurate information about their availability and use, ie formalized characterization of all intangible objects formed in the accounting system. The content and economic nature of intangibles as the object of the accounting and financial (corporate) reporting. Consider the content and conceptual and methodological basis of accounting for intangible assets and regulations regarding their display in public financial statements. The results of the critical analysis of the existing standardization accounting for intangible assets, regulations for their display system statements. It is proved that accounting ill cope with certain types of intangible objects, especially those that are internally generated by the company. Systematized scientists suggested approaches to improving the methods of valuation of intangible assets for the purposes of display in the accounting system. The existing potential accounting methodology to reflect intangible assets and their formal representation in the financial statements. A separate approaches to formal methods of evaluating intangible assets, they appear in public financial statements.Item Структурні зміни в національному господарстві України під впливом процесу постіндустріалізації(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Пирог, О. В.Наведено результати дослідження щодо структурних змін у національному господарстві України під впливом процесу постіндустріалізації. З метою повноцінного аналізування структурних змін у національному господарстві України під впливом процесу постіндустріалізації вирішено такі завдання: виявлено сучасні характеристики процесу постіндустріалізації в світовому господарстві; проаналізовано структурні зміни в національному господарстві України за 2001–2012 рр.; визначено тенденції інвестування національного господарства протягом 2001–2012 рр.; оцінено вплив інвестиційної діяльності в Україні на структурні зрушення в її національному господарстві; окреслено перспективні заходи в управлінні інвестиційною діяльністю для забезпечення якісних структурних змін у національному господарстві країни під впливом процесу постіндустріалізації. За результатами дослідження встановлено, що інституційне середовище, в якому відбувається процес формування та управління інвестиційною діяльністю, характеризується відсутністю стабільності в управлінні, особливо плануванні, непослідовністю та недостатньою прозорістю державного регулювання цієї сфери, нормативно-правової бази, низькою ефективністю державного контролю за дотриманням встановлених критеріїв та законодавчих норм. The article presents the results of research of structural changes at the national economy of Ukraine under the influence of process postindustrialization. In order to complete analysis of structural changes at the national economy of Ukraine under the influence of process postindustrialization were solving the following problems: advanced features postindustrialization process in the world economy; analyzed the structural changes at the national economy of Ukraine for the period of 2001–2012; established investment trends of the national economy during the period 2001–2012; evaluated the impact of investment activity in Ukraine to structural changes at the national economy of Ukraine; proposed the measures at the management of investment activities to ensure the quality of structural changes at the national economy of the country under the influence of process postindustrialization. Analysis of the development of post-industrial society made possible to set the current characteristics of the process postindustrialization at the world economy: the countries of postindustrial society characterized by high GDP per capita; national economies of post-industrial society are based on a broad domestic demand, which provides a strong middle class with high solvency; at the countries of post-industrial society formed high-tech sector as material production and non-material production. The development of the national economy due to the formation of an active industrial society and should be based on effective and optimal public policy in the field of economic development and growth. At the transition from one to the next type of society for the development of the national economy must focus on intensive factors – innovation and investment factors. The national economy of Ukraine can be characterized by the following features: instability of a high level of shadowing, technical and technological backwardness, significant physical and moral depreciation of fixed assets, low capacity utilization, high material-, energy-and resursoyemnist absence or low level of innovation. Investing does not define economic development of the national economy and does not ensure effective structural changes in the economic activities of Ukraine, due to chaotic capital and lack of stable investment trends of economic activities in Ukraine. Those economic activities, that investment impact of the average level to the development (industry, especial such as manufacturing, construction, transport and communication), have priority for the economic development of the national economy. The study found that the institutional environment in which the process of the formation and management of investment activities, characterized by a lack of stability in governance, especially planning, inconsistency and lack of transparency of government regulation of the sector, regulatory framework, low efficiency of state control over compliance with established criteria and regulations.Item Організація бухгалтерського обліку витрат, доходів і фінансових результатів суб’єкта господарювання(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Карп’як, Я. С.Розглянуто принципи нарахування та відповідності доходів і витрат. Досліджено класифікацію доходів і витрат за видами діяльності, що дає змогу охопити всі господарські операції, які здійснює підприємство. Визначено основні завдання організації бухгалтерського обліку витрат, доходів і фінансових результатів, а також об’єкти облікової політики. Описано використання первинних документів для підтвердження здійснення витрат, відображення доходів від реалізації, інших операційних доходів, доходів від участі в капіталі та інших фінансових доходів. Запропоновано модель формування фінансових результатів, організацію аналітичного обліку за рахунками відповідно до кожного виду доходів, витрат і фінансових результатів. The principles of calculation and matching of revenues and expenses. Studies the classification of income and expenses for activities that can cover all business transactions made by the company. Analyzed the content categories of costs, revenues characteristic of all entities regardless of their activity, ownership, size. The results of the critical analysis of the level of compliance methods for determining income and expenses in the accounting systemand their relevance. The main task of accounting of costs, revenues and financial results as well as objects of accounting policies. Shows the use of primary documents for proof of expenses reflection of sales, other operating income, income from investments and other financial income. Reveals the impact of accounting methodology income and expenses for objectivity in determining the financial results of the accounting system. A model of financial results, analytical accounting organization in the context of accounts for each type of revenue expenditure and financial results. Key words: organization of accounting of costs, revenues and financial results, classification activities, classification of costs by activity, by classification of activities, facilities accounting policies for revenue expenditure and financial results, the common objects of accounting policy, the organization of analytical account of revenue expenditure and financial results.Item Футурологія бухгалтерського обліку(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Голов, С. Ф.Розкрито значущість інформаційних джерел для управління економічними процесами в умовах постіндустріальної економіки. Аргументовано, що система бухгалтерського обліку не забезпечує формування релевантної бази даних про фінансово-економічні операції, які здійснюють суб’єкти інформаційно-інтелектуальної економіки. Відзначено надмірну ретроспективну спрямованість інформації, сформованої у сучасній системі обліку. Наведено аналіз використання професійних суджень у предметній сфері знань. Основну увагу звернуто на розгляд нових підходів до бухгалтерського обліку. Сформульовано розвиток системи бухгалтерського обліку на основі парадигми доданої вартості. Reveals the importance of information sources for economic management in the conditions of post-industrial economy, its task is to provide a wide range of involved parties. It is argued that the accounting system does not provide for the formation of a database of relevant financial and economic transactions engaged subjects of informational knowledge economy, not provide figures forming all kinds of statements. We prove that the accounting system makes it impossible to obtain the information necessary for strategic management Noted excessive retrospective orientation information formed in modern accounting system. The analysis of the use of judgment in the substantive area of knowledge. The analysis concluded that the formal application of the principles or purposeful selection of accounting methods allow the so-called creative accounting to provide indicators of financial statements that meet the objectives of individuals, but deceive a wide range of users. The article focuses on the consideration of new approaches to accounting. Formulated development accounting system based on the paradigm of value added.Item Сorporate social responsibility towards the environment – the involvement of polish enterprises in the implementation of the idea of CSR(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Oleszko-Kurzyna, B.Розкрито важливість соціальної й екологічної складових у сучасних моделях управління підприємствами корпоративного типу. Наведено факторну значущість соціально-екологічних складових в оцінюванні різними інститутами ефективності функціонування сучасних підприємств. Систематизовано міжнародні стандарти і програми для формування соціально-орієнтованої концепції менеджменту; представлена участь польських підприємств в реалізації екологічного аспекту CSR. One of the desirable features that helps to succeed today, is to be a socially responsible company. CSR is a concept of enterprise management, which consists of a conscious, sustainable action oriented not only on financial profit and economic aspects, but also takes into account the needs and requirements of social and environmental matters connected with the company's environment. CSR covers a wide variety of stakeholder relations existing inside and outside of the company’s operation. The main area of corporate social responsibility is the environment protection. Corporate social responsibility means here ecological management. This includes activities in accordance with the adopted law, supports environmental awareness in the given surrounding, and also creates its own solutions to minimize the harmfulness of core business. All these elements do not function in isolation – they interlace to create a model of economic management which is responsible for the natural resources. In addition to the standards, programs, signs, promotion and other forms of environmental management, companies implement their own solutions to reduce harm done to the environment. These are mainly eco-offices, environmental education, waste management and eco-efficiency. The study shows the concept of corporate social responsibility with particular emphasis on environmental issues. It also presents the involvement of Polish enterprises in the implementation of environmental CSR. One of the most important factors that affects the dissemination of the idea is globalization. Companies do not operate in isolation, while facilitating the flow of goods, services, capital and technology makes them compete with the best companies. This factor was crucial in spreading CSR in Poland. Becoming members of such organizations as the OECD or the European Union, Polish companies are looking for much more modern methods of competition. One of them is the idea of CSR, increasingly common among companies that are leaders on the international scale. In Poland, corporate social responsibility has its own strengths and weaknesses. Undoubtedly the positive factor is growing society awareness that the company should be good and reliable partner to all stakeholders. Visible progress in the social aspect can be easily observed. Many companies go beyond their core business activities engaging themselves in some unusual segments like promoting culture, charity or supporting young talents. Slightly less developed is the area of CSR and employees. This may be related to some structural problems such as large unemployment and difficulties in finding jobs for young people. Significant progress was also made as far as the investors were interested in the concept of CSR. The proof is the growing number of companies issuing public reports which are of added value to the economic and financial reporting. Investors are more willing to invest their capital in socially responsible companies, as CSR is a tool to reduce risk. When it comes to environment protection as an area of CRS, it is still in Poland at the implementation stage. Just like in the "employees" area, almost all companies are trying to fulfill legal regulations concerning environment protection. However, in comparison to international companies, actions that go beyond the law are rather small – implemented mainly as eco-offices or promotion of environmental attitudes. Definitely there is a lack of the innovation factor which reorganizes production processes more efficiently in terms of raw materials and energy used. One area that needs improvement in the Polish community is low environmental awareness. Being environmentally friendly is still regarded as the fulfillment of legal norms, there is a lack of creativity in this area, especially in the field of new technologies. In conclusion, the idea of CSR in Poland is present in each area. However, an essential factor to stop further development is the fact that CSR is practiced mainly by larger entities, which represent only a small percentage of Polish enterprises. Entrepreneurs still see CSR as an expensive "investment", which cannot always afford. Moreover, CSR still raises a lot of controversy and is considered to be a mere marketing tool. Despite these objections, the greatest entities still plan to pursue the idea of CSR, and some intend to intensify efforts in this area. In this way they become a model for smaller companies, proving that CSR activities in the longer terms also provide measurable economic effects.Item Бухгалтерська реальність як об’єкт інституційних досліджень(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Легенчук, С. Ф.Проаналізовано різні підходи до розуміння сутності бухгалтерської реальності в умовах застосування концепції обмеженої багатоваріантності. Доведено, що жоден із прийнятих сьогодні підходів не дає змоги повною мірою охарактеризувати співвідношення господарської та бухгалтерської реальності в умовах застосування концепції обмеженої багатоваріантності. Запропоновано використовувати синтезований підхід до розуміння сутності бухгалтерської реальності. Сформульовано закон необхідного різноманіття методології бухгалтерського обліку. The existing approaches to understanding of essence of an accounting reality in conditions of use of the concept of constraint multialternativeness have been analyzed. Analysis of objective selection tools accounted for in accordance with the terms of the company. Argued that the existence of differences between accounting and economic reality makes it necessary inclusion of objects accounting components that allow to compensate for this difference. Reveals the level of interconnection of methodological principles for financial and business operations of their real meaning, the results of a critical analysis of the accounting principles of design methodology. Have been proved, that existing approaches do not allow to the full to characterize a parity between economic and accounting reality in conditions of use of the concept of constraint multialternativeness. The usage of the synthesized approach to understanding of accounting reality have been offered. Following approaches to the possibility of building no alternative accounting methods based on the theory developed by his financial capital. The law of a necessary variety of accounting methodology have been formulated.Item Організація державного регулювання на ринку житлово-комунальних послуг України(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Головчак, Г. В.Ринок житлово-комунальних послуг у сучасних умовах розвивається під впливом нових чинників, зумовлених розвитком трансформаційних процесів у економіці. Вирішальне значення соціальних чинників зумовлює особливості організації державного регулювання на ринку житлово-комунальних послуг. Головними виступають критерії якості обслуговування населення та екологічні фактори, яким надається перевага, на противагу суто економічним чинникам. Market of housing and communal services in modern conditions develop under the influence of new factors caused the development of transformation processes in the economy. Crucial social factors leads to features organization of state regulation on the housing and communal services. The main criteria are the quality of public service and environmental factors, which are preferred as opposed to purely economic factors. The combination of various elements and tools of organizational-economic mechanism of development of housing and communal services system to determine methods of state regulation of utility services. When they understand how to impact on the housing providers, to create and ensure the conditions of their functioning in accordance with economic policy. By means of influence suggest to distinguish direct and indirect methods of state regulation of utility services, the essence of which is to establish certain conditions for economic entities. Direct methods of state regulation, in particular, include: system limitations, fines, permits, licenses, quotas, government contracts and orders. Note that the organization of state regulation on housing and communal services market today should be focused on the creation of favorable legal, organizational, informational, logistical, monetary and fiscal conditions for establishment and effective functioning of condominiums apartment buildings. Checking the economic feasibility of tariffs on utility services should be carried out by independent audit firms commissioned by local authorities. Thus, the authority of local government is entitled to take into account the estimated materials for approval of tariff for the service provider only if there opinion audit firms that are responsible for the level of economic feasibility of the project fares.Item Поповнення місцевих бюджетів через використання фасилітаційних платежів(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Скибінська, З. М.Обґрунтовано необхідність зниження рівня бюрократизації та корумпованості на рівні місцевого бюджету через запровадження фасилітаційних платежів. Подано трактування призначення, а також визначено критерії зарахування платежу до фасилітаційних. Виокремлено фактори дозволу та заборони фасилітаційних платежів. Обґрунтовано переваги та недоліки, а також умови використання цих платежів як способу сприяння легалізації прихованих оплат та поповнення місцевих бюджетів. The article substantiates the need to reduce the level of bureaucracy and corruption at the level of local government by introducing facilitation payments (AF). Posted interpretation of FP, its purpose and the criteria referring to facilitation payment, including the amount, frequency, compliance with legislation and aim. In particular, the size of FP is important and in order not to be identified with bribe its amount should not be significant that is why we offer the value of FP to determine at the level of no higher than 100 untaxed minimum incomes or 1700 UAH. We also recommend the use of this type of assistance in individual cases not systematically in accordance with the laws of the country in which such payment is made. To comply with the legislation it is necessary to solve a number of issues relating simplifying procedures of FP, including the limit of such payments, determining the content of «routine» activities, internal procedures for acceptance this payment as facilitation, its accounting, monitoring program and auditing. We consider it appropriate to use such payment to accelerate operations of bureaucratic paperwork, which somehow will be made by official, as part of his or her direct duties, but in the longer term. In addition, FP should not be administered to affect the results of operations, but only in terms of performance, consideration. Studied the use of favoring payments in the public sector and found that most respondents believe that their institution does not use this type of payment (71.2 %) and only one respondent said that FP is allowed by the institution (2.1%). Although the vast majority of respondents believe that their institutions do not allowe FP, they are able to take / give them always (22.9 %) or sometimes (66.6 ) that allows to assume the use of hidden type of calculations and demonstrates the need for their legalization. Determined factors of permit (single small payments, identification of payment as part of the active self reporting by both parties, transparent procedures for the implementation of FP etc.) and prohibition of facilitation payments (previous experience of abuse sanctions for bribery, the availability of warnings from at least one of the parties, not compliance with procedures of payment consideration, its lack of approval, not compliance with criteria for FP etc.). The advantages and downsides, as well conditions of FP use id substantiated as a way to promote the legalization of hidden fees and replenish local budgets. In particular, among advantages there is the necessity of carrying out on the records which is a precondition for transparency of making such payment, and then the positive results of the audit; opportunity to guarantee or accelerate the execution of any routine operation, the implementation of which the payer is legally entitled to. Among the downsides of FP we noted its bribery shade, precondition for deeper corruption, unfair competition, because small business has less financial opportunities to "grease" the officials than medium and large, and without any additional financial assistance in some areas, they will not be able to do business mainly because of no ability to perform bureaucratic tasks and accordingly to compete in the market environment. In general, FP is risky, aggressive regarding high standards of business and can undermine the reputation of enterprise on those markets in which they are paid, but very often, especially in Ukrainian reality, it is easier to pay for "assistance" rather than fight with the manifestations of bureaucracy. However, if such payment is made one way or another in most institutions not officially, country should be interested in legalizing them.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »