Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2014. – №794

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/25204

Вісник Національного університету "Львівська політехніка"

У Віснику “Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку” подано статті, які є результатами наукових досліджень працівників, докторантів та аспірантів Національного університету “Львівська політехніка”, інших українських та зарубіжних науково-навчальних та виробничо-господарських організацій, які відображають проблеми та перспективні напрями розвитку менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, особливості управління національним господарством, механізми підвищення ефективності управління науково-освітянською діяльністю тощо. Публікації будуть цікавими та корисними для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів та інших науково-навчальних установ, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.

Вісник Національного університету "Львівська політехніка" / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка ; відповідальний редактор О. Є. Кузьмін. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 794 : Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 343 с. : іл. – Бібліографія в кінці статей.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    Калькулювання за діяльністю (Аctivity-Based Costing) на бурових підприємствах як інформаційна основа прийняття стратегічних управлінських рішень
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Коцкулич, Т. Я.
    Розглянуто методи калькулювання витрат у системі бухгалтерського обліку для цілей прийняття управлінських рішень у системі стратегічного розвитку підприємства. Досліджено особливості калькулювання на основі діяльності (АВС) та запропоновано підхід до розподілу непрямих витрат у разі калькулювання повної собівартості свердловин за цим методом. The methods of calculation of costs in the accounting system for the purpose of decisionmaking in the strategic development of the company. Revealed differences in the various methods of systematization of costs and calculation of production costs. The features of approaches to different methods of calculation costs. Analyzed matching system for collecting and processing information existing at a point in the methods of management, the appropriateness of their use in the system of management accounting. It was investigated the peculiarities of the activity-based costing (ABC) and proposed the approach to non-direct costs distribution in absorption costing of the wells using ABC method. In particular, it was recommended to divide the enterprise activity to five levels, the highest one is the enterprise itself, and the lowest is the product. According to this, costs should be: long-term fixed costs, long-term variable costs, short-term variable costs. On the drilling enterprises functions and costs factor which were proposed would allow to distribute the nondirect costs much more accurately and to have an adequate information about well’s costs itself and its separate stages of building. Such approach will allow to increase the efficiency of the strategic managerial decisions.
  • Thumbnail Image
    Item
    Роль обліково-аналітичної інформації в стратегічному управлінні розвитком закладів ресторанного господарства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Бандура, З. Л.; Семенюк, Л. В.
    Розкрито роль обліково-аналітичної інформації у стратегічному управлінні підприємством, запропоновано визначення обліково-аналітичної системи, визначено взаємозв’язок стратегії та обліково-аналітичної системи, розглянуто приклад побудови матриці стратегії для закладів ресторанного господарства, що є вихідною умовою формування успішного обліково-аналітичного забезпечення, виявлено проблеми, що стосуються взаємозв’язку стратегії та обліково аналітичного забезпечення у закладах ресторанного господарства мережевого типу. Revealed the role of accounting-analytical information in strategic management; proposed the definition of accounting-analytical system; defined correlation of strategy and accountinganalysis system; considered an example of constructing the matrix strategies for restaurant institutions, which is the initial condition for the formation of a successful accounting- analytical support; identified a number of problems that occur in the relationship strategy and accountinganalytical support in restaurant network institutions. The article is аccounting and analytical system examined through a set of elements of accounting, analysis, audit and control, characterized by a certain interaction, forming a single unit, providing the administrative apparatus of information for decision-making aimed at implementing the strategy. Considered the role of accounting-analytical information in different types of strategies in company; defined the key directions of time orientation for accounting-analytical framework workers in the election of various types of strategies; proposed to develop the accounting-analysis system based on the balanced side, which aims to provide flexibility and speed of accounting and analytical processes. Formulated rationale for building the knowledge base and accounting and analytical data for the purposes of labor potential by changing the development strategy proposed by the author based on the balanced side.
  • Thumbnail Image
    Item
    Оцінювання підприємством-замовником ефективності аутсорсингової діяльності за основними видами аутсорсингу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Партин, Г. О.; Дідух, О. В.
    Проаналізовано особливості оцінювання ефективності аутсорсингової діяльності підприємством-замовником як на етапі її планування, так і в процесі реалізації. Відтак виділено та охарактеризовано основні завдання попереднього, поточного і підсумкового аналізування ефективності аутсорсингу. Визначено методичні підходи та систему показників оцінювання ефективності аутсорсингової діяльності за основними видами аутсорсингу з урахуванням їх впливу на результати функціонування підприємства. In the process of improvement of industrial and business activities of enterprises in accordance with changes of competitive market environment the question of efficiency assessment of outsourcing transactions which secure solid economic benefits and simultaneously generate line of risks is very important. Despite the abundance of literature which examines the features of evaluating the effectiveness of outsourcing, one of the outstanding issues today is the issue of determining the effectiveness of outsourcing activity in general which may include interaction with several outsourcers under the transfer to themof certain functions . That is why the purpose of the article is to develop the conceptual approaches and system of indicators which determine the effectiveness of outsourcing activity of the client for certain types of outsourcing, taking into account the characteristics of their impact on the financial and economic performance of the enterprise on the market. Therefore in the article, the main task of the previous, current and complete analysis of the efficiency of outsourcing activity is defined as well as three conceptual approaches to determining the results of cooperation of the client and outsourcer were isolated. One of them is based on determining the cost-effectiveness of outsourcing activity, which characterizes the amount of cost savings of the client in the case when the function was transferred to the outsourcer. This approach would be used when the goal of outsourcing is to reduce costs and the income of the enterprise will be the same after outsourcing. In the process of outsourcing implantation the cost level of the enterprise may not decrease but financial results of its activity will be improved through profit increase as a result of improve product quality, of length reduction of operational circle and usage of released part of assets. Therefore, the second approach is based on a comparison of the growth rate of profits, revenues and expenses. As to the third approach, the evaluation of the effectiveness of outsourcing activity can be carried out using the system of indicators as for certain types of outsourcing as well as general indicators. In the previous, current or final evaluation of the effectiveness of outsourcing activity, it is possible to use each of these approaches, but with different levels of accuracy.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості проведення аудиторської оцінки у процесі діагностики фінансового стану підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Омелянчук, Т. М.
    Обґрунтовано, як аудит може впливати на якісний фінансовий аналіз поточного стану підприємства. Доведено доцільність використання аудиту як процедури підтвердження повноти фінансової звітності на початковому етапі комплексної оцінки фінансового стану суб’єкта господарювання, а також можливість застосування аудиторських процедур для діагностики достовірності результатів такої оцінки на її кінцевому етапі. It was established that none of the recent studies or publications does not raise the question of recognition of audit element integrated assessment of the financial condition of the company and as a debating something that is worth discussing in local reputable scientific circles. The concept of audit of the financial situation of the company in the current economic conditions is concretized. The role and importance of modern auditing for a full and accurate assessment of the financial condition of domestic enterprises is shown. The importance of the audit of the financial condition and results of an information providing important decision-making entities with an interest in the financial performance of the business entities is emphasized. In the article proved how audit can have an impact on the quality analysis of the current financial condition of the company. The expediency of the use of audit procedures as proof of completeness of financial statements in the initial phase of the complex evaluation of the financial condition of the entity, as well as the possibility of applying audit procedures for the diagnosis accuracy of the results of this assessment in its final stage is grounded. The directions on which it is advisable to audit the financial condition of the company, and the stages of analytical work, which should assess the financial condition of the entity are offered. It is proved that the audit process to assess the financial condition of the company increases its credibility and expanding areas of analysis that provides a diagnosis of the financial condition of the signs of consistency and comprehensiveness.
  • Thumbnail Image
    Item
    Класифікація соціально відповідальної діяльності підприємства у процесі сталого розвитку для цілей управлінського обліку
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Усатенко, О. В.
    Здійснено порівняння понять «соціальна відповідальність» і «сталий розвиток» для визначення об’єктів управлінського обліку соціально відповідальної діяльності підприємства у процесі сталого розвитку. Визначено складові загального глобального процесу врівноважених, поступальних змін під час сталого розвитку та складові соціальної відповідальності як внутрішньої політики підприємства. Класифіковано соціально відповідальну діяльність підприємства з погляду можливих об’єктів управлінського обліку та їх характеристик. Two concepts of social responsibility and sustainable development aimed at finding out objects of managerial accounting for socially responsible activity of companies during their sustainable development were compared. The main components of the global process of balanced and gradual changes, as well as elements of the social responsibility, as the internal policy of companies, were outlined. It will allow companies to solve the problem of the accurate definition of strategic goals implying sustainable development, social responsibility and economic results. To organize managerial accounting for socially responsible activity of companies during their sustainable development, we need to provide a definition and analyze different attributes of the notion. When considering analysis itself, we usually mean splitting information about a certain object for finding its details and components, establishing their relationships with other elements for further analysis, development and forecasting. As a result of such analysis, we created a classification of socially responsible activity of companies from the point of possible objects and their characteristics of managerial accounting. The more correct classification a company has the more accurate accounting management it achieves. It allows providing valuable information about the object of accounting, showing data structure and viewing the object of accounting from different points. It also encourages the process of taking decisions about calculation of costs and operating incomes, as well as cash flows gained due to socially responsible activity.
  • Thumbnail Image
    Item
    Аналіз інтегрованості стратегії і тактики розвитку підприємництва
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Мних, Є. В.
    Розкрито важливість аналітичного обґрунтування у процесах вироблення об’єктивних критеріїв стабільного функціонування підприємства в контексті інтегрованості тактики і стратегії його розвитку, формулювання параметрів ефективності. Доведено актуальність та визначено напрями аналізу інтегрованості стратегії й тактики розвитку підприємництва і методику його проведення. Аргументовано, що аналітичні оцінки через призму інтегрованості мають виконувати визначальну місію у кінцевій інтерпретації практичних управлінських дій безвідносно до функцій управління. Сформульовано висновок про те, що методичний інструментарій і організаційні системи його здійснення дозволяють забезпечити варіативність, рейтингову параметризацію та інтегровані оцінки можливостей розвитку підприємництва у будь-якій сфері національної економіки за наявності повноцінної інформації за регламентами її формування та на основі спеціальних обстежень. Reveals the importance of feasibility study in the process of objective criteria for stable operation of the business in the context of integration of tactics and strategy of its development, formulation parameters of efficiency. The urgency and the direction of analysis and integration of strategies and tactics of business method and its implementation. There are a number of factors that cause imbalances in the strategy and tactics of market reform at the national macro level that is not conducive to achieving the desired stability of individual economic actors, which has negative consequences in the context of the attractiveness of entrepreneurship, and in the context of sustainable use and restoration of economic resources. It is proved that in order to achieve high efficiency of strategic and tactical management in business should generate qualitative analytical software, which not only proves the validity of the strategic and tactical objectives, but the integration of tactical decisions to implement long-term and short-term business strategy in all its dimensions. Argued that the analytical evaluation through the prism of integration should be performed crucial mission in the final interpretation of the practical administrative actions without regard to the management functions. The attention that the most difficult is the process of feasibility study of correction of strategic goals and objectives for the real situation, because long-term strategy requires prolonged immobilization financial resources at high risk of achieving their return. Formulated the conclusion that the methodological tools and organizational systems for its implementation allow for variability, rating parameterization and integrated evaluation capabilities development in all areas of the national economy in the presence of full information on the rules of its formation and through special surveys.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості утворення груп взаємопов’язаних підприємств в Україні та управління ними
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Литвиненко, Н. О.
    Проаналізовано основні правові та економічні засади утворення груп взаємопов’язаних підприємств як системи бізнесу в Україні та виокремлено основні рівні управління у багатоланковій організаційній структурі групи підприємств, пов’язаних відносинами контролю–підпорядкування. Результати теоретичного дослідження є передумовою для розроблення напрямів удосконалення практичних засад щодо ефективного управління процесами розподілу та перерозподілу ресурсів у межах груп та об’єднань підприємств шляхом організації раціональної системи обліку і звітності. The basic legal and economic principles for the formation of groups of related companies as business system in Ukraine have been analyzed. It was found out that the modern group of related enterprises have complex multilevels organizational structure, as each of the participants of the economic entity (each company) can have both an extensive network of structural subdivisions (branches and representative offices), subsidiaries and participate in joint activities. This group of companies determined that for business diversification and capital it is necessary to organically combine different types of economic activity. A characteristic feature of groups of interconnected companies is several levels of management, not only within the group but also directly at the level of each individual entity included in its composition. In the group of related companies at least three levels of government may exist where each individual group member is divided into sub-levels depending on the legal requirements for the formation of management. The first (lowest) level of complex hierarchical structure of interconnected entities is a separate unit of the company or joint activity without establishing a legal entity. The second is the entity itself. The third level can impersonate an entity that has a controlling interest in the company, which is the second element of the complex organizational structure of interrelated economic enterprises or business association. The above mentioned number of levels of controlling groups of related companies is minimal because multilevel structure of each of the management structures is possible. The results of theoretical research areprerequisites for the development of improving practical framework for effective management of the processes of distribution and redistribution of resources within groups and associations of enterprises by organizing a rational system of accounting and reporting.
  • Thumbnail Image
    Item
    Сorporate social responsibility towards the environment – the involvement of polish enterprises in the implementation of the idea of CSR
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Oleszko-Kurzyna, B.
    Розкрито важливість соціальної й екологічної складових у сучасних моделях управління підприємствами корпоративного типу. Наведено факторну значущість соціально-екологічних складових в оцінюванні різними інститутами ефективності функціонування сучасних підприємств. Систематизовано міжнародні стандарти і програми для формування соціально-орієнтованої концепції менеджменту; представлена участь польських підприємств в реалізації екологічного аспекту CSR. One of the desirable features that helps to succeed today, is to be a socially responsible company. CSR is a concept of enterprise management, which consists of a conscious, sustainable action oriented not only on financial profit and economic aspects, but also takes into account the needs and requirements of social and environmental matters connected with the company's environment. CSR covers a wide variety of stakeholder relations existing inside and outside of the company’s operation. The main area of corporate social responsibility is the environment protection. Corporate social responsibility means here ecological management. This includes activities in accordance with the adopted law, supports environmental awareness in the given surrounding, and also creates its own solutions to minimize the harmfulness of core business. All these elements do not function in isolation – they interlace to create a model of economic management which is responsible for the natural resources. In addition to the standards, programs, signs, promotion and other forms of environmental management, companies implement their own solutions to reduce harm done to the environment. These are mainly eco-offices, environmental education, waste management and eco-efficiency. The study shows the concept of corporate social responsibility with particular emphasis on environmental issues. It also presents the involvement of Polish enterprises in the implementation of environmental CSR. One of the most important factors that affects the dissemination of the idea is globalization. Companies do not operate in isolation, while facilitating the flow of goods, services, capital and technology makes them compete with the best companies. This factor was crucial in spreading CSR in Poland. Becoming members of such organizations as the OECD or the European Union, Polish companies are looking for much more modern methods of competition. One of them is the idea of CSR, increasingly common among companies that are leaders on the international scale. In Poland, corporate social responsibility has its own strengths and weaknesses. Undoubtedly the positive factor is growing society awareness that the company should be good and reliable partner to all stakeholders. Visible progress in the social aspect can be easily observed. Many companies go beyond their core business activities engaging themselves in some unusual segments like promoting culture, charity or supporting young talents. Slightly less developed is the area of CSR and employees. This may be related to some structural problems such as large unemployment and difficulties in finding jobs for young people. Significant progress was also made as far as the investors were interested in the concept of CSR. The proof is the growing number of companies issuing public reports which are of added value to the economic and financial reporting. Investors are more willing to invest their capital in socially responsible companies, as CSR is a tool to reduce risk. When it comes to environment protection as an area of CRS, it is still in Poland at the implementation stage. Just like in the "employees" area, almost all companies are trying to fulfill legal regulations concerning environment protection. However, in comparison to international companies, actions that go beyond the law are rather small – implemented mainly as eco-offices or promotion of environmental attitudes. Definitely there is a lack of the innovation factor which reorganizes production processes more efficiently in terms of raw materials and energy used. One area that needs improvement in the Polish community is low environmental awareness. Being environmentally friendly is still regarded as the fulfillment of legal norms, there is a lack of creativity in this area, especially in the field of new technologies. In conclusion, the idea of CSR in Poland is present in each area. However, an essential factor to stop further development is the fact that CSR is practiced mainly by larger entities, which represent only a small percentage of Polish enterprises. Entrepreneurs still see CSR as an expensive "investment", which cannot always afford. Moreover, CSR still raises a lot of controversy and is considered to be a mere marketing tool. Despite these objections, the greatest entities still plan to pursue the idea of CSR, and some intend to intensify efforts in this area. In this way they become a model for smaller companies, proving that CSR activities in the longer terms also provide measurable economic effects.