Радіоелектроніка та телекомунікації. – 2016. – №849

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/36073

Відображено результати досліджень з теорії та проектування радіоелектронних кіл та пристроїв, антен і пристроїв НВЧ-діапазону, систем телекомунікації та інформаційних мереж, а також математичного моделювання та конструювання радіоелектронних схем і радіоапаратури. Для наукових працівників, інженерів та студентів старших курсів, фахівців з радіотехніки, інформаційних технологій та телекомунікаційних систем, матеріалознавства, інформатики, вимірювання і контролю якості.

Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Радіоелектроніка та телекомунікації : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка»; голова Редакційно-видавничої ради Н. І. Чухрай. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. – № 849. – 307 с. : іл.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Адаптивний алгоритм виявлення рухомих об’єктів під час відеомоніторингу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Гривачевський, А. П.; Прудиус, І. Н.
    На основі аналізу наявних методів виявлення рухомих об’єктів запропоновано адаптивний до дестабілізувальних факторів алгоритм виявлення, що ґрунтується на паралельному використанні двох методів: методу віднімання фону та методу міжкадрової різниці, а також представлено результати його моделювання. Статистична оцінка параметрів, що виконується в процесі навчання алгоритму, дозволяє використовувати цей алгоритм без налаштування його параметрів практично з будьякою відеокамерою незалежно від рівня її власних шумів. У результаті роботи запропонованого алгоритму досягається ефективне виділення рухомих об’єктів у їх природних кольорах без малоінформативного фону. Використання цього алгоритму, наприклад, в системах відеоспостереження, дасть змогу спростити сприйняття інформації та зменшити психологічне навантаження оператора. The paper based on the analysis of existing methods of detecting moving objects offer combined detection algorithm that adapts to such destabilizing factors as: the noise of the equipment (photoelectron matrix converter, amplifier, analog-to-digital converter), change lighting scenes, change the background. The essence of the proposed algorithm is used two parallel detection methods: the method of background subtraction and frame difference method, which allows the algorithm to work effectively in cases of dynamic background. Statistical evaluation of parameters of the model background, which is performed in the process of learning algorithm for each pixel of the video frame in order to determine the optimal threshold binarization algorithm enables this without setting its parameters with just about any camera, regardless of the level of intrinsic noise eyo, which each camera is different. To increase the efficiency of detection of moving objects in the final stage of the algorithm is filtered binary mask by applying morphological operations to remove wrongly marked pixels and combining pixel marked correctly in the objects. The results of the simulation of information processing in the systemof video monitoring of mobile objects on a real video signal. As a result of the proposed algorithm is achieved by efficient allocation of moving objects in their natural colors without uninformative background. Using this algorithm, for example, in video surveillance systems, will significantly reduce the amount of data that will be stored in the video archive and will simplify the perception of information by the operator and reduce its psychological burden. The results of the algorithm in the future can be used for high-level analysis of mobile objects, in particular, identifying objects and determining their trajectories.
  • Thumbnail Image
    Item
    Метод розроблення двочастотних мікрохвильових дискретних фазообертачів з відмінними фазовими зсувами у смугах частот
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Прудиус, І. Н.; Оборжицький, В. І.; Сторож, В. Г.
    Запропоновано метод розрахунку електричних параметрів дискретних фазообертачів на комутованих каналах з двома робочими смугами частот і з різними в смугах значеннями різницевого фазового зсуву – дискрету фази. Метод ґрунтується на розробленні перемикачів з узгодженням і розв’язкою у двох робочих смугах і на заміні частотнозалежними еквівалентними ланками відрізків ліній у каналах, параметри яких відповідають відмінним у смугах частот фазовим дискретам. Наведено результати розрахунків і моделювання двоканального перемикача та фазообертачів з дискретами фази 450/450 і 450/900 на частотах 2,4/5,2 ГГц та 450/–450 на частотах 0,95/2,15 ГГц. This paper is devoted to design method of dual-band phase shifters, which can execute the assigned to them functions in operating bands for example of two different telecommunication standards. In the circuit of phase shifter, where the differential phase shift is provided by the switching of channels of passing the signal the parameters of switching elements do not determine this shift unlike the other well-known circuits. However in case of bad matching and isolation of switches the frequency bands are narrowed, the losses and imbalance of amplitudes in two states are grown. The dual-frequency matching and isolation are reached in the SPMT switch by means of impedance transformers which can be located on the input of switch before branching, or in channels after the switching elements before outputs. The methods of calculation of such dual-frequency transformers based on the asymmetrical one-stub circuit and the symmetrical two-stub circuit, and also the methods of calculation of circuits which are needed for realization of reactance with the appropriate values at two operating frequencies is offered. The calculation and simulation of the SPDT switch for use as a part of the phase shifter with operating frequencies of 2,4/5,2 GHz was executed by these methods. For obtaining of arbitrary difference phase shift at two frequencies the replacement of line segments in channels of phase shifter by the dual-frequency equivalent circuits is carried out. The method of calculation of such P-type circuit for replacement of a segment with different values of characteristic impedance and electrical length at operating frequencies is offered. The offered approach was investigated on examples of calculation and simulation of the dual-frequency phase shifters with identical 450/450 and distinct 450/900 differential phase shifts at operating frequencies 2,4/5,2 GHz and with shifts 450/–450 at frequencies 0,95/2,15 GHz.
  • Thumbnail Image
    Item
    Магнітодинамічний метод діагностики залізничної колії і напрямки його модернізації
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Нічога, В. О.; Прудиус, І. Н.; Сторож, І. В.; Сторож, В. Г.; Ващишин, Л. В.; Дуб, П. Б.
    Розглянуто напрями модернізації інформаційно-діагностичної системи, якою обладнаний Львівський магнітний вагон-дефектоскоп № 442. Для діагностики залізничної колії застосовано магнітодинамічний метод, який має переваги над ультразвуковим методом, що сьогодні дуже широко використовується. Магнітодинамічний метод поширений у Великобританії, Ірані, СШАта в пострадянських країнах. На думку авторів статті, у вагоні-дефектоскопі повинна бути повністю замінена намагнічувальна система, тобто замість громіздкої та енерговитратної електронамагнічувальної системи потрібно встановити намагнічувальну систему на основі сучасних потужних постійних магнітів. Однокомпонентна приймальна система на основі інтегральних індукційних сенсорів повинна бути замінена трикомпонентною багатоканальною системою на основі точкових сенсорів Холла. Необхідно розробити нову апаратно-програмну частину нової діагностичної системи збирання, передавання та аналізу дефектоскопічної інформації. Модернізація Львівського магнітного вагона дефектоскопа особливо актуальна, оскільки його часто експлуатують в умовах гористої місцевості з крутими поворотами, де спостерігається швидке і суттєве зношення внутрішніх робочих сторін рейок. Ультразвукові методи діагностики тут не працюють через утрату акустичного контакту з рейкою. Ways of modernization of the information-diagnostics system with which the Lviv magnetic inspection carriage No442 is equipped are considered in the article. The Magnetic Flux Leakage Method (MFLM), that has some advantages over widely used now ultrasonic method, is applied there for rail diagnostics. The Magnetic Flux Leakage Method is used in Great Britain, Iran, USA and the countries of the former USSR. According to authors’ opinion the inspection carriage magnetizing system must be changed totally, that is to say a magnetizing system on the base of modern powerful permanent magnets must be installed instead of the cumbersome and energy expensive electromagnet magnetizing system. The one-component receiving system on the base of induction sensors must be replaced by the three-component multichannel system on the base of the Hall point sensors. A new hardware and software parts of the new diagnostics system of collection, transmission and analysis of non-destructive testing information must be elaborated. It must be noticed that modernization of the Lviv magnetic inspection carriage is an especially actually problem because it functions in many cases in conditions of mountainous area with steep turns where quick and essential wear of the inner working sides of the rails is observed. Ultrasonic methods of diagnostics cannot function here because of loss of acoustic contacts with the rail. Small high effective multicomponent sensors that can reliably record rail defect magnetic field perturbances in any weather conditions are needed for design of component and multichannel information-diagnostics system for magnetic non-destructive testing which applies inspection carriages. As a result of theoretical and experimental investigations new two- and three-component sensors are proposed. There are point frame and local ferromagnetic sensors with limited weight and dimensions among them. They guarantee higher sensitivity than now used inspection carriage sensors. Technique of rail sensors calibration and sensitivity testing is proposed. Such technique has not been used until now. Point sensors on the basis of the Hall effect, which will be used for elaborating matrix multichannel component rail sensors, were proposed; they were investigated and tested on the specially designed stand.