Магістерські роботи
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/62492
Browse
Search Results
Item Взаємозв'язок резильєнтності та суїцидальних схильностей у військовослужбовців.(Національний університет "Львівська політехніка", 2024) Ткачишин, Петро Ярославович; Tkachyshyn, Petro Yaroslavovych; Борисюк, Ольга Миколаївна; Національний університет "Львівська політехніка"Аналіз теоретичних джерел дозволив конкретизувати сутність резильєнтності, розглянути дискусійні питання, що виникають довкола цього феномену, дослідити ключові передумови суїцидальних схильностей у військовослужбовців, а також сформулювати теоретичну модель, яка ілюструє зв’язок між резильєнтністю та проявом суїцидальних схильностей у військовослужбовців. У ході дослідження було показано, що військові мають знижений суїцидальний ризик, помірне стресове навантаження, достатній рівень резильєнтності, а також схильні до використання адаптивних копінгів. Також було підтверджено гіпотезу про те, що існує зв'язок між резильєнтністю та проявом суїцидальних схильностей у військовослужбовців, зокрема, чим вищий показник резильєнтності – тим менший ризик суїцидальних схильностей. Використання адаптивних копінгів також знижує суїцидальні ризики, тоді як дезадаптивні стратегії пов’язані з їх підвищенням. Пошук ресурсів у вірі значуще підвищує резильєнтність. Крім того, резильєнтність опосередковує вплив стресового навантаження на формування суїцидальних ризиків серед військових, зменшуючи його негативний ефект стресу. На основі даних статистичного аналізу були сформовані рекомендації щодо профілактики підвищення суїцидальних ризиків під дією стресу серед військовослужбовців.Item Емоційна стійкість як чинник резистентності вчителя до професійного вигорання(Національний університет "Львівська політехніка", 2024) Мельничук, Анастасія Іванівна; Melnychuk, Anastasiia Ivanivna; Галян, Андрій Ігорович; Національний університет "Львівська політехніка"Емоційна стійкість - це здатність адаптуватися і відновлюватися після негараздів, зберігаючи емоційну та психологічну рівновагу в умовах значного стресу. Вважаємо, що вчителі з вищим рівнем емоційної стійкості демонструють більшу здатність справлятися із вимогами своєї професії та залишаються стійкими до вигорання навіть за надзвичайного зовнішнього тиску. З метою апробації та підтвердження робочої гіпотези було досліджено 80 осіб жіночої статі віком від 18 до 65 років. Результати цього дослідження висвітлюють значущий зворотний зв'язок між емоційною стійкістю та показниками вигорання, зокрема, емоційним виснаженням, деперсоналізацією та редукцією особистих досягнень. Емоційна стійкість діє як буфер проти негативних наслідків вигорання, оскільки вчителі з високим рівнем емоційної стійкості демонструють більшу здатність керувати емоційними вимогами та стресом у своїй професійній діяльності. Вчителі з низькою емоційною стійкістю виявили вищий рівень емоційного виснаження та деперсоналізації.Item Особистісні конструкти переживання газлайтингу молодими людьми(Національний університет "Львівська політехніка", 2024) Кочетова, Каріна Сергіївна; Kochetova, Karina Serhiivna; Галян, Ігор Михайлович; Національний університет "Львівська політехніка"Магістерська кваліфікаційна робота розглядає психологічне насильство, в тому числі газлайтинг, як комплекс примусових дій, спрямованих на заподіяння емоційної шкоди. Психологічне насильство підриває психічне благополуччя через словесні образи, маніпуляції та залякування. Психологічне насильство корелює із підвищеною тривожністю, депресією та порушенням соціального функціонування у жертв, які часто вдаються до неадаптивних механізмів подолання. Дослідження визначає психологічні захисти як критичні механізми, що сприяють стійкості, поряд з рисами «Великої п'ятірки», психологічними ресурсами, резильєнтністю. В емпіричному досліджені взяли участь 104 особи. Використовуючи описову статистику, кластерний, факторний, порівняльний та кореляційний аналізи, дослідження відобразило взаємодію особистісних конструктів щодо переживання психологічного насилля.Item Психологічні особливості життєстійкості підлітків в умовах воєнного стану(Національний університет "Львівська політехніка", 2024) Рудь, Галина Любомирівна; Rud, Halyna Liubomyrivna; Лялюк, Галина Миколаївна; Національний університет "Львівська політехніка"У роботі досліджено психологічні особливості життєстійкості підлітків в умовах воєнного стану. Проаналiзовано наукові розвідки проблематики життєстійкості особистості та підлітків, зокрема. Теоретичний аналіз показав, що поняття життєстійкості характеризує психологічну живучість й самоефективність особистості, та є показником її психічного здоров'я. Концепція життєстійкості передусім застосовується для вивчення особливостей процесу подолання складних життєвих обставин. Життєстійкість включає компоненти залученості, контролю й ризику, й відіграє досить важливу роль у процесі подолання стресу підлітками в умовах воєнних дій. Означені вище компоненти відображають внутрішні ресурси й навички, що допомагають підліткам успішно адаптуватися до негативних ситуацій й стресу, розвивати мотивацію й самодисципліну, а також допомагають досягати успіху, незважаючи на труднощі. Емпіричне дослідження показало, що серед підлітків переважають низькі рівні й середні рівні життєстійкості. Кореляційний аналіз виявив обернені зв’язки між психологічним стресом, стресостійкістю та компонентами життєстійкості, такими як контроль і прийняття ризику серед підлітків. Це свідчить про те, що високий рівень стресу та низька стресостійкість знижують здатність до контролю ситуації та зменшують готовність приймати ризики. Копінг-стратегії дистанціювання і прийняття відповідальності мають обернене зв’язок з життєстійкістю і її компонентами. Розглянуто напрямки психологічної підтримки підлітків та розроблено рекомендацiї із метою розвитку життєстійкості пiдлiткiв в умовах воєнного стану.Item Особливості професійного вигорання та життєстійкості у працівників соціальної сфери(Національний університет "Львівська політехніка", 2024) Старунчак, Соломія Тарасівна; Starunchak, Solomiia Tarasivna; Ткалич, Маріанна Григоріївна; Національний університет "Львівська політехніка"У роботі розкрито психологічні аспекти професійного вигорання та життєстійкості працівників соціальної сфери, таких як соціальні працівники, психологи, педагоги та інші фахівці, що залучені до підтримки клієнтів у складних обставинах. Дослідження показало, що діяльність таких фахівців супроводжується підвищеним ризиком вигорання, особливо серед осіб із безпосереднім контактом із клієнтами. Аналіз середніх значень виявив відмінності у психологічних станах працівників залежно від професійної діяльності, підтверджені критерієм Манна-Уітні. Кореляційний аналіз показав наявність зв’язків між різними аспектами вигорання та рівнями життєстійкості, що підкреслило потребу комплексного підходу до оцінки стану фахівців. Отримані результати стали основою для рекомендацій, спрямованих на зниження рівня вигорання та підвищення життєстійкості. Зокрема, запропоновано індивідуальну психологічну підтримку, тренінги зі стресостійкості, посилення соціальної взаємодії та програми емоційного відновлення, що можуть сприяти ефективній діяльності працівників соціальної сфери.Item Психологічні особливості сприйняття та планування майбутнього у жінок під час війни(Національний університет "Львівська політехніка", 2024) Купецька, Олена Володимирівна; Kupetska, Olena Volodymyrivna; Логвінова, Діана Валеріївна; Національний університет "Львівська політехніка"Резильєнтність – це психологічна якість, яка дозволяє людям ефективно справлятися зі стресами, труднощами та травмами, відновлюватися після них і продовжувати жити повноцінним життям. Мета дослідження полягала у виявленні особливостей резильєнтності та копінг- стратегій жінок різного віку, які проживають у регіонах з різним рівнем небезпеки. Для досягнення мети було проведено емпіричне дослідження з використанням психодіагностичних методик. З метою апробації та підтвердження робочої гіпотези було досліджено 72 жінки молодшого і середнього віку. Результати дослідження показали, що рівень резильєнтності жінок значно варіюється залежно від різних факторів, таких як наявність дітей, сімейний статус, рівень небезпеки регіону проживання та наявність соціальної підтримки. Отримані дані свідчать про те, що жінки, які стикаються з більш стресовими умовами, розробляють більш активні способи подолання труднощів. Проведене дослідження має важливе теоретичне та практичне значення для розуміння психологічних механізмів адаптації жінок до екстремальних умов та розробки ефективних програм психологічної допомоги.Item Життєстійкість батьків, що виховують дітей з особливими освітніми потребами, як чинник їхнього психічного здоров'я(Національний університет "Львівська політехніка", 2024) Мамалига, Людмила Романівна; Mamalyha, Liudmyla Romanivna; Галян, Андрій Ігорович; Національний університет "Львівська політехніка"У дослідженні розглянуто психологічне благополуччя батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами (ООП), з акцентом на взаємодію між життєстійкістю та виявом благополуччя. Результати дослідження показують, що на психологічне благополуччя впливають соціальні та психологічні стресори. Життєстійкість постає як динамічний захисний фактор, що сприяє позитивній адаптації завдяки ефективним стратегіям подолання, соціальній підтримці та смислоутворенню. У емпіричному дослідженні взяли участь 50 матерів, які виховують дітей із ООП. Емпіричні результати вказують на кореляції між життєстійкістю, зниженням рівня депресії та тривоги і покращенням психологічного благополуччя, особливо в таких сферах, як автономія, оволодіння навколишнім середовищем та особистісне зростання. Відмінності в життєстійкості та психічному здоров'ї були пов'язані зі ставленням до діагнозу дитини, причому заперечення та тривога негативно корелювали з життєстійкістю. Однофакторний дисперсійний аналіз підтвердив вищий рівень благополуччя у батьків із підвищеною життєстійкістю. На основі результатів запропоновано психологічні інтервенції, орієнтовані на підвищення життєстійкості, для покращення благополуччя батьків дітей з ООП.Item Особливості емоційного вигорання працівників Національної поліції України(Національний університет "Львівська політехніка", 2024) Гема, Наталія Миронівна; Hema, Nataliia Myronivna; Мащак, Світлана Остапівна; Національний університет "Львівська політехніка"Дослідження емоційного вигорання серед працівників правоохоронних органів дозволяє комплексно оцінити сутність цього явища, його прояви та шляхи мінімізації. Теоретичний аналіз показав, що емоційне вигорання є складним феноменом, який включає емоційне, фізичне та когнітивне виснаження, спричинене хронічним стресом. Правоохоронці зіштовхуються з високими вимогами до емоційної стійкості та швидкості реагування в критичних ситуаціях, що, у поєднанні з жорсткою ієрархією та обмеженою організаційною підтримкою, призводить до емоційного виснаження. Емпіричне дослідження, проведене серед працівників Національної поліції, виявило, що емоційне вигорання проявляється через емоційне виснаження, деперсоналізацію та зниження відчуття особистих досягнень. Крім того, спостерігається фізичне та когнітивне виснаження, включаючи хронічну втому та порушення сну. Виявлено, що життєстійкість та професійна самоефективність є захисними факторами, які допомагають зменшити вигорання та сприяють кращій адаптації до стресових ситуацій. Також було виявлено вікові та стажеві відмінності в рівнях вигорання: молодші офіцери з меншою тривалістю служби мали вищий рівень життєстійкості та здатності до адаптації. Результати кластерного аналізу підкреслили важливість розвитку адаптивності, емоційної інтелектуальності та підтримки через наставництво, а також організаційних заходів, спрямованих на оптимізацію робочого навантаження та створення системи підтримки, що здатна знижувати рівень стресу та вигорання серед працівників поліції.Item Критичне мислення як чинник резилієнтності сучасної молоді(Національний університет "Львівська політехніка", 2024) Котович, Софія Максимівна; Kotovych, Sofiia Maksymivna; Орищин-Буждиган, Лідія Степанівна; Національний університет "Львівська політехніка"Магістерська кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра за спеціальністю 053 Психологія. Національний університет «Львівська Політехніка», м. Львів, 2024р. Резилієнтність є багатогранним поняттям, яке охоплює здатність до адаптації в умовах стресу, збереження психічного благополуччя та використання когнітивних і соціальних ресурсів для подолання життєвих труднощів. Дослідження підтвердило, що критичне мислення відіграє ключову роль у формуванні резилієнтності, забезпечуючи когнітивну базу для ефективного реагування на стресові фактори. В емпіричному дослідженні прийняли учать 170 осіб. Кореляційний і регресійний аналізи засвідчили значущий вплив критичного мислення на резилієнтність, зокрема через механізми позитивної переоцінки та проактивного вирішення проблем. Таким чином, критичне мислення визначено як важливий когнітивний чинник, який сприяє стійкості, адаптивності та психологічному благополуччю.