Energy Engineering and Control Systems

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/30424

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    Analysis of Calculation Model for Primary Coolant Fission Products
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Лис, Степан; Lys, Stepan; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Джерелами радіоактивного забруднення теплоносія першого контуру продуктами поділу під час роботи блока на номінальній потужності є дефектні тепловидільні елементи з негерметичністю та істотними пошкодженнями, поверхневе забруднення зовнішніх поверхонь оболонок ТВЕЛів, поверхневе забруднення конструкційних матеріалів паливних збірок. На початковому етапі роботи реактора (за відсутності виробничих дефектів тепловидільних елементів) забруднення теплоносія продуктами поділу визначається виходом у контур осколків поділу урану-235 (за рахунок їх кінетичної енергії), наявного на зовнішніх поверхнях паливних елементів як забруднення під час їх виготовлення. Під час нормальної роботи реактора цілісність оболонки може порушуватися внаслідок різних процесів корозійної втоми, які призводять до появи спочатку мікротріщин, а потім великих дефектів оболонок, що супроводжується збільшенням надходження продуктів поділу з ТВЕЛів у теплоносій першого контуру.
  • Thumbnail Image
    Item
    Analysis of the Effect of Pollution of Component Surfaces as a Result of Possible Contact of Fresh Nuclear Fuel with Sea Atmosphere on Corrosion
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Лис, Степан; Lys, Stepan; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    иконано збирання та аналізування інформації щодо можливого впливу компонентів морської атмосфери у разі забруднення ними поверхні збірок на корозію конструкційних матеріалів деталей тепловидільних збірок водо-водяного енергетичного реактора ВВЕР-1000 за їх подальшої експлуатації. Наведено дані статичних і динамічних випробувань сплаву Е-110 за температур 300–350 С у воді та у штатному теплоносії реакторів, забруднених хлоридами і йодом, а також сплаву Е-110 за спеціального забруднення його поверхні хлоридами. Показано, що у разі дотримання умов зберігання свіжого палива, а також рекомендацій цієї роботи забезпечується його висока корозійна стійкість і працездатність під час подальшої експлуатації.
  • Thumbnail Image
    Item
    Prediction of thermophysical characteristics of fuel rods based on calculations
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-06-01) Лис, Степан; Галянчук, Ігор; Коваленко, Тетяна; Lys, Stepan; Galyanchuk, Igor; Kovalenko, Tetiana; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Проаналізовано умови експлуатації та розрахунки теплофізичних характеристик твелів ВВЕР-1000 у чотирирічному паливному циклі для уніфікованої активної зони. Подано короткий опис моделей розрахунку газовиділення, тиску газів під оболонкою твелів, розпухання і теплопровідності палива, провідності зазору “паливо – оболонка”. Теплофізичний стан твелів у активній зоні реактора є одним із основних факторів, що визначають їхню працездатність. Напружено-деформований стан оболонок твелів у проєктних режимах експлуатації тісно пов’язаний із рівнем температур у паливі, розпуханням, газовиділенням із паливних таблеток і характером їх зміни упродовж кампанії та під час перехідних режимів. Крім того, вивчення цих параметрів є самостійною метою досліджень, оскільки їх граничні значення регламентовано системою проєктних критеріїв. У роботі подано результати розрахункового моделювання теплофізичного стану твелів сучасної конструкції в умовах чотирирічної експлуатації в активній зоні реактора ВВЕР-1000.
  • Thumbnail Image
    Item
    Technical modernization of station 3 boiler unit of Trypillia thermal power station in terms of using non-standard fuel
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-06-01) Юрасова, Оксана; Семерак, Михайло; Лис, Степан; Клуб, Михайло; Yurasova, Oksana; Semerak, Mykhailo; Lys, Stepan; Klub, Mykhailo; Національний університет “Львівська політехніка”; ТзОВ “Спецтермомонтаж-Енерго”; Lviv Polytechnic National University; “Spetstermomontazh-Energo” LLC
    Завдання роботи – виконати витратно-теплові розрахунки по системах приготування пилу, подачі пилу в котел та спалюванню в котлі ТПП-210А вугілля газової групи для визначення основних технічних рішень з переведення котла станції № 3 на спалювання вугілля газової групи; виконати розрахунки забезпечення температурних умов безпечної експлуатації поверхонь нагрівання котла після визначення основних технічних рішень. На підставі аналізу варіантів та досвіду технічного переоснащення котла станції № 4 визначено технологічну схему для приготування пилу з вугілля газової групи з максимальним використанням наявного обладнання і згідно з чинними нормативними вимогами пожежо- та вибухобезпеки. Виконано витратно-теплові розрахунки пилосистеми за визначеним варіантом у режимах експлуатації та пусків-зупинок з визначенням сушильної продуктивності пилосистеми та діапазону витрати пилу для різної якості вугілля. Виконано розрахунки швидкості аеросуміші в пилопроводах та каналах пальників, надано рекомендації з адаптації існуючих пальників під газове вугілля. Обґрунтовано вибір схеми пилоприготування для котла станції № 3 з максимальним використанням наявного обладнання, дотриманням РД 34.03.352-89 та інших нормативних вимог із безпечної експлуатації.
  • Thumbnail Image
    Item
    Analysis of eddy-current testing and metallographic examinations for corrosion damages of heat exchanging tubes in NPP steam generators
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-06-01) Коваленко, Тетяна; Лис, Степан; Вострес, Володимир; Kovalenko, Tetiana; Lys, Stepan; Vostres, Volodymyr; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Розглянуто механізми корозійних пошкоджень теплообмінних труб (ТОТ) парогенератора ПГВ-1000 у різних режимах його роботи. Встановлено, що корозійні дефекти локалізуються переважно в нижній частині трубних пучків парогенератора. Проведено дослідження корозійних пошкоджень теплообмінних труб парогенератора ПГВ-1000. Виконано порівняльний аналіз результатів вихорострумового контролю (ВСК) ТОТ парогенератора отриманих за допомогою двох різних систем ВСК “TEDDY-8”, “MIZ-30” та зіставлення цих даних із результатами металографічних досліджень дефектів. Встановлено, що відсоток ураження металу за результатами металографії для абсолютної більшості проаналізованих дефектів перевищує дані ВСК. В основному різниця становить 10–15 %, в окремих випадках – до 25 %. Доведено, що тонкостінні ТОТ парогенератора не повинні мати значних або наскрізних дефектів з метою забезпечення надійної роботи ТОТ ПГВ-1000, що є однією з найважливіших задач на АЕС.
  • Thumbnail Image
    Item
    Analysis of computer modelling results on fuel rods strength and condition at reduced or absent cooling caused by accident
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-06-01) Лис, Степан; Lys, Stepan; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У статті представлена феноменологія поведінки твелів у важкій аварії. Як приклад наведено опис експерименту з важким пошкодженням 19-твельної збірки типу ВВЕР, проведеного на установці CORA (Дослідницький Центр Карлсруе, Німеччина). Представлені умови випробування і результати посттестових досліджень збірки. Наведено короткий опис твельного коду RAPTA-SFD, який брав участь у Міжнародній Стандартній Проблемі ISP-36. Представлені основні результати розрахункового моделювання експерименту CORA-W2 з використанням коду RAPTA-SFD. Серед представлених експериментально-розрахункових результатів значне місце займають дані щодо поведінки елементів з нержавіючої сталі. Конструкція випробуваної в експерименті CORA-W2 збірки містила значну кількість сталевих елементів: дистанціюючі решітки, направляючий канал, оболонка поглинаючого елемента. Дистанціюючі решітки і направляючий канал сучасної удосконаленої тепловиділяючої збірки (УТВЗ) ВВЕР-1000 виготовляються з цирконієвого сплаву, тому відносні кількісні характеристики хімічних взаємодій матеріалів з нержавіючої сталі для сучасної УТВЗ в аналогічних умовах будуть значно нижчі.
  • Thumbnail Image
    Item
    Analysis of methods for extending the life cycle of a TP-100A boiler
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2018-03-29) Лис, Степан; Юрасова, Оксана; Лашковська, Надія; Lys, Stepan; Yurasova, Oksana; Lashkovska, Nadiya; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National University
    Для реконструкції котельного агрегату ТП-100А необхідно прийняти низку технічних рішень: заміна 100 % поверхонь нагріву первинного і вторинного контуру перегріву пари; заміна барабана котла; замкнення пилосистеми; встановлення газощільних екранних поверхонь нагріву; заміна всіх кубів водяного економайзера; заміна всіх кубів трубчастого повітропідігрівника (ТПП); заміна запірної та регулівної арматури; заміна всіх паропроводів у межах котельного відділення. Замкнення пилосистеми дасть змогу уникнути скидання вугільного пилу на електрофільтра, що зменшить витрату палива на виробництво електричної енергії. Встановлення газощільних екранів дасть змогу зменшити присоси холодного повітря в топку, що позитивно відобразиться на ККД котла і виході рідкого шлаку, а заміна кубів водяного економайзера і ТПП дасть можливість підігріти живильну воду, і відповідно, холодне повітря до розрахункової величини (до реконструкції температури не досягали розрахункової величини). Заміна запірної та регулівної арматури допоможе якісно регулювати основні параметри пари (тиск та температуру), до того ж збільшиться швидкість маневрування енергоблоку і зменшиться величина перепалів палива під час маневрування. Крім того, що вище вказані операції збільшують термін експлуатації, вони також приведуть до підвищення ККД котла, як мінімум на 2 % і значно підвищать маневреність енергоблоку загалом.