Радіоелектроніка та телекомунікації
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2434
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
Browse
7 results
Search Results
Item Дослідження ефективності використання мережі CDN(Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Кирик, М. І.; Плесканка, Н. М.; Плесканка, М. В.; Kyryk, M.; Pleskanka, N.; Pleskanka, M.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityЗдійснено імітаційне моделювання роботи кешуючих серверів мережі доставки контенту (CDN). Розглянуто основні методи балансування навантаження, які дають змогу раціонально розподілити навантаження між серверами мережі. Описано процес маршрутизації запитів кінцевих користувачів, який дає змогу вибрати оптимальний сервер для отримання контенту із максимально дозволеною якістю. Запропоновано використання систем моніторингу мережевих ресурсів та вузлів обслуговування, що дасть змогу якісно оцінювати стан роботи мережі та вчасно повідомляти про можливі неполадки. На основі отриманих результатів моделювання подано графічні залежності ефективності використання CDN, коефіцієнта попадання та часу відповіді від зміни розміру кешу. Отримані залежності демонструють важливу особливість, а саме те, що збільшення розміру кешу не завжди дає можливість ефективно використовувати CDN. Однак від розміру кешу безпосередньо залежатиме час відповіді сервера на запити кінцевих користувачів. Встановлено, що використання CDN істотно економить трафік, скорочує час відповіді сервера на отримання контенту і тим самим забезпечує надання послуг із задовільною якістю та оптимальним використанням мережевих ресурсів.Item Алгоритм інтелектуального вертикального хендоверу в гетерогенній мобільній мережі на основі хмарних обчислень(Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Масюк, А. Р.; Стрихалюк, І. Б.; Брич, М. В.; Кагало, І. О.; Бешлей, Г. В.; Masiuk, A. R.; Strykhalyuk, I. B.; Brych, M. V.; Kahalo, I. O.; Beshley, H. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; кафедра телекомунікації; Lviv Polytechnic National University; Department of TelecommunicationsРозроблено інтелектуальний алгоритм вертикального хендовера в гетерогенних мобільних мережах з використанням нечіткої логіки для обробки параметрів і прийняття рішення про міжсистемне перемикання на основі хмарних обчислень. Такий алгоритм дасть змогу ефективно використовувати ресурси операторів і надавати послуги з кращою якістю (з більшою пропускною здатністю і покриттям мережі). Отримані в роботі теоретичні та прикладні результати можна використати для забезпе- чення глобального доступу та безшовної мобільності між гетерогенними мережами безпровідного доступу, а також дати користувачеві змогу використовувати один мобільний пристрій у різних типах мереж. Розроблено модель гетерогенної мережі для дослідження запропонованого алгоритму вертикального хендовера.Item Дослідження механізмів управління контентом у мережах CDN(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Кирик, М. І.Розглянуто концепції мережі доставки контенту (CDN) та балансування навантаження. Основне завдання мережі (CDN) – забезпечення якісної доставки інформації кінцевому користувачу. Запропоновано архітектуру для вибору оптимального маршруту і сервера для оброблення запитів користувачів на основі цільової функції. Основними критеріями цільової функції вибрано час затримки, навантаження на сервер роздавання контенту і ймовірність втрати пакетів. У роботі проведено експериментальне дослідження відеоконтенту в мережі CDN. Представлено графічні залежності інтенсивності трафіку, який надходить на сервери досліджуваної мережі. Побудовано залежності часу затримки та джитера від інтенсивності надходження даних на кешуючі сервери за різних значень інтенсивності обслуговування. Розглянуто основні методи балансування навантаження, яке дасть змогу раціонально розподілити навантаження між сереверами мережі. Concept content delivery network (CDN) system and load balancing mechanisms were considered in this paper. The main task of the CND network - providing the qualitative information delivery to the end user. Content Delivery Network (CDN) – is a geographically distributed network, that contains a number of content servers and routers. As a rule, it consists of a main node (Origin), and caching nodes (Edges) – points of presence, which can be located in various parts of the world. All content are stored and updated on the Origin server. The main advantages of the CDN are the next: - increasing the content delivery speed; - reducing the load on the Origin server; - reducing the load on the primary server. We propose architecture, for select the optimum route and server for a user request, based on the objective functions. The main criterions of the objective function were taken delay time, server load and probability of packet lost. All user requests are sent to the nearest or lowest-load server to quicken the response. As part of this paper experimental research video content in CDN network was conducted. The main attention was focused on the primary server to broadcast video content and one of Edge servers. The intensity of the packets flow to Origin server and Edge server were presented. With the increasing load on the Edge server, server resources increase is needed. The load balancing technology can ensure that the user request points to the nearest edge server with minimum load in the network, so that network content is efficiently distributed. Load balancing system performs the following tasks: monitoring of servers and network equipment; choosing the server that will respond to the client’s request; traffic control between client and server. Dependencies delay time of the intensity receipt of user requests on a Edge server was presented. As we can see from the presented dependencies, delay time and jitter increases with the intensity of the input stream. Load balancing mechanism will allow more efficiently redirect user requests to the Edge servers. This makes it possible to provide services of better quality, ie less latency and jitter, which is critical for real-time services.Item Дослідження принципів побудови транспортних мереж на основі технології OLS(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Кайдан, М. В.; Андрущак, В. С.; Думич, С. С.; Пашкевич, В. З.Викладено основні принципи роботи транспортної технології OLS. Особливу увагу зосереджено на двох режимах передавання даних – коли корисне навантаження передається з пакетом-заголовком (міткою) у спільних або різних оптичних каналах. Досліджено основні проблеми розвитку технології OLS і встановлено, що одним із вузьких місць цієї технології є використання оптичних буферів. Крім того, існують проблеми визначення розміру транспортного модуля технології OLS, синхронізації транспортного модуля і мітки, архітектури проміжного вузла такої оптичної транспортної мережі. Unified network platform to support voice, data and multimedia applications is attractive for optical level. Optical packet switching (OPS) provides a platform where the only transport data unit for all type of traffic will be package. On the other hand, quality of service (QoS), class of service (CoS) and the type of service (ToS) required for the future of the Internet more elaborated and more powerful control plane. Optical switching labels (OLS) supports OPS, optical flow switching (OFS) and optical burst switching (OBS) with full interoperability of QoS, CoS and ToS. In paper presented basic principles of the technology OLS where attention was focused on the rules of processing optical labels. Described in detail the principles of data transmission in optical transport networks with technology OLS, namely data transmission modes where the payload with label are transmitted in common and different optical channels. Investigated bottlenecks of each mode of data transmission, where established that one such place is the using of optical buffers in intermediate nodes. Presented the simplified structure of the intermediate node for optical transport network technology OLS. Particular attention in the modes of data transmission was focused the rules of transfer labels between boundary nodes, calculation time between payload and label, data processing at intermediate nodes and the implementation of optical switching. Considered data transfer mode where unnecessary use of optical buffers. Special attention is focused on the existing problems of technology OLS, such as determining the size of the transport data unit, content and size of the packet-header (label), the high cost of accurate optical buffers, absence of algorithms for accurate synchronization label and transport data unit, design architecture intermediate node and optical switch.Item Модель маршрутизації у телекомунікаційній мережі з використаннім шляхів, що перетинаються за вузлами(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Єременко, О. С.; Андрушко, Д. В.Запропоновано розв’язання актуальної наукової та практичної задачі, пов’язаної з розробленням потокової моделі багатошляхової маршрутизації за шляхами, що перетинаються за вузлами, в телекомунікаційній мережі. Запропонована модель є подальшим розвитком відомої моделі багатошляхової маршрутизації на підставі введення в її структуру нелінійних обмежень, які відповідають за розрахунок шляхів, що перетинаються за вузлами. Результати моделювання підтвердили працездатність запропонованої потокової моделі багатошляхової маршрутизації за шляхами, що перетинаються за вузлами. Запропонована модель може використовуватись за умови забезпечення заданого рівня якості обслуговування, відмовостійкості та мережевої безпеки. In this article it was suggested a solution of topical scientific and practical problem associated with the development of flow-based model of multipath routing by overlapping by nodes paths within the Telecommunication Network (TCN). The model is a further development of the well known multipath routing model based on the introduction to the structure of non-linear constraints responsible for the calculation of routes that intersect at nodes. It is possible to obtain the order of multipath routing by overlapping by nodes paths in the solution of nonlinear programming problem with given objective function, linear constraints and nonlinear terms. Search for a compromise on the providing fault-tolerance and security, on the one hand, and quality of service, on the other, led to the fact that in some important cases the requirements for overlapping paths can be slightly reduced and it is allowable to use paths overlapping, for example, only by TCN nodes. In these routes not only sender and receiver are common, but some transit nodes, anyway they do not contain the shared communication links. This is relevant in the case when, for example, the place of failures is radio channel. Moreover, the operational reliability of node, which operates on the basis of modern switching equipment, can meet the availability factor 0.99999. Another example is the fact that the wireless radio channel of TCN is also a major source of compromise of data transmitted on OSI physical layer. That is exactly in such cases where the failures and/or compromise is inclined links, but not nodes of TCN, it is advisable to use overlapping by nodes paths, because it can lead to increased network performance with providing the same level of fault-tolerance or security as using the non-overlapping paths. Simulation results confirmed the efficiency of the proposed model of multipath routing with overlapping by nodes paths. Among the advantages of the proposed model of multipath routing with overlapping by nodes paths, one can distinguish the fact that with the same parameters of security and fault-tolerance can be achieved higher performance and quality of service parameters in TCN in a whole. The model can find its use at providing a required level of quality of service, fault-tolerance and network security. In addition, that kind of models can be the basis of relevant routing protocols.Item Дослідження і моделювання механізмів формування та обслуговування черг у мережевих пристроях(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Кирик, М. І.; Плесканка, Н. М.; Кожуров, Д. В.The investigation has covered buffer resource and queue management as main and the most important network traffic parameter and access control and overload mechanism. Network devices interaction model can performed by three levels: - physical layer; - protocols layer; - queues consolidating two previous levels. The basic mechanisms of processing queues have been examined. The rules, that packages in queue are processed according to, are called queues management algorithms. The requirements for processing queues mechanisms have been defined. The formation and processing network queues analysis and modeling mechanisms have been presented. After reading the main points of the mechanisms of formation and queuing, simulation model of queuing in multiservice network using data prioritization has been developed. The model has been implemented in a Matlab software environment. The number of packages in the buffer has been calculated according to Norros formula. Every algorithm evaluation creterion is the ability to best quality service for each service providing the best parameters QoS. Simulation results comparative analysis has been carried out. For more detailed analysis of the service parameters quality, the results of different types algorithms for multiservice network are resented. QoS parameters, such as the probability of packet loss, delay and jitter, were determined for different flows with appropriate algorithm. It was determined that the FIFO algorithm is unacceptable for service data. PQ algorithm was designed to process high priority flows. The best simulations results showed WFQ algorithm, which can satisfy acceptable service quality according to all parameters. The presented model makes it possible to choose the optimal queues algorithms for different services. This approach can be used on design stage, and also on increasing the network efficiency stage. Наведено мережеву модель взаємодії між вузлами обслуговування. Проведено огляд основних механізмів обробки черг. Детальніше розглянуто алгоритм зважених черг, що настроюються. Подано імітаційну модель роботи різних алгоритмів формування та обслуговування черг. Проведено порівняльний аналіз результатів моделювання.Item Модель забезпечення параметрів якості обслуговування системи розподілу мультисервісного трафіку(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Климаш, М. М.; Лаврів, О. А.; Бугиль, Б. А.; Бак, Р. І.Запропоновано модель забезпечення параметрів якості обслуговування системи розподілу мультисервісного трафіку на основі вибору структурно-функціональних параметрів обслуговувального пристрою. Проведено дослідження залежності якості обслуговування вузла мережі від його структурно-функціональних параметрів та від параметрів вхідного потоку. This paper has proposed a model of quality of service provision for a multiservice traffic distribution system on the basis of its structural and functional parameters ptimizing. The investigation of QoS dependence from structural and functional parameters of network node and input traffic parameters had been considered.