Інформаційний простір бібліотеки
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/42404
Browse
Item Whiteboard-сервіси: можливості для бібліотек(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Вірютіна, КатеринаItem Титульний аркуш до "Інформаційний простір бібліотеки: польсько-український досвід"(Видавництво Львівської політехніки, 2017)Item Zasady doskonalenia jakości informacji w Іnternetowych serwisach bibliotecznych(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Czerwiński, AdamItem Źródła i zasoby informacyjne online w wybranych bibliotekach Białegostoku(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Gogiel-Kuźmicka, Anna; Sidorczuk, Anna; Biblioteka Politechniki BiałostockiejArtykuł jest przyczynkiem do tego, by zastanowić się, czy działania podejmowane przez współczesne biblioteki są wystarczające i zmierzają w dobrym kierunku, aby po pierwsze: biblioteki z magazynu informacji stały się jednym z ogniw sieci rozproszonych źródeł informacyjnych, po drugie: źródła informacyjne dostępne na witrynach internetowych bibliotek w postaci łączy do zewnętrznych stron i baz danych udostępnione przez bibliotekę użytkownikom i opracowane przez wykwalifikowany pracowników stały się konkurencyjne dla zasobów dostępnych w sieci. Czy jest to możliwe? Wyzwanie jest duże jeśli wziąć pod uwagę fakt, że dostęp do informacji w Internecie jest szybki i łatwy, dzięki zastosowaniu przede wszystkim narzędzi wyszukiwawczych w postaci popularnych wyszukiwarek internetowych, jak np. Google. W artykule zostały omówione źródła i zasoby informacyjne online w oparciu o dane umieszczone m.in. na stronach www wybranych bibliotek Białegostoku. Instytucje, które zostały poddane analizie należą do grona największych bibliotek naukowych miasta Białegostoku. The article is meant to reflect on whether the activities undertaken by contemporary libraries are sufficient and move in the right direction. Firstly libraries from the information stores should become one of the links in the network of distributed information sources. Secondly the information sources available on the websites of libraries in form of links to external sites and databases provided by the library to their users and developed by qualified employees should become competitive for those particular resources available on the network. Is it possible? The challenge is bigger when it comes to the fact that access to information on the Internet is fast and easy, primarily because of search tools such as popular search engines like Google. The article discusses online information resources based on data included on the websites of selected libraries of Bialystok. Institutions that have been analysed in the article are the largest scientific libraries in Bialystok. У доповіді піднімаються питання про ступінь задоволеності користувачів нового покоління видами бібліотечної діяльності. Постає питання, чи розвиваються вони у потрібному напрямку, по-перше, щоби із сховищ документів трансформуватися у центри інформації, по-друге, щоби джерела інформації, доступні на сайтах бібліотек, у вигляді посилань на зовнішні ресурси і бази даних, пропоновані бібліотекою, були якісно і кваліфіковано опрацьовані персоналом і конкурували з мережевими русурсами. Такі завдання є важливими, якщо взяти до уваги факт, що Інтернет пропонує швидкий і легкий доступ до інформації, завдяки використанню пошукових інструментів, наприклад Google. У доповіді представлено онлайнові інформаційні ресурси з вибраних сайтів бібліотек Білостоку. Аналіз електронних ресурсів здійснювався у найбільших наукових бібліотеках Білостоку.Item Університетська бібліотека в епоху електронних комунікацій: пріоритетні напрями роботи(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Горобець, ОленаItem Інформаційно-комунікаційна взаємодія бібліотек наукових установ Національної Академії наук України(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Сокур, ОленаItem Wizerunek Biblioteki Politechniki Białostockiej w oczach czytelników – analiza ankiet(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Sidorczuk, AnnaItem Образ і функціональність Національної бібліотеки Китаю: світоглядні аспекти бібліотечно-інформаційної культури епохи цифрових технологій(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Салата, ГалинаItem Автори(Видавництво Львівської політехніки, 2017)Item Zasoby i usługi elektroniczne w Bibliotece Głównej Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Nawrocka, Mariola; Wiederek-McRobb, Magdalena; Ośrodek Informacji Naukowej Biblioteka Główna Wojskowej Akademii Technicznej w WarszawieW referacie omówiono zasoby oraz usługi elektroniczne dostępne w Bibliotece Głównej WAT. Zaprezentowano sposób ich udostępniania oraz statystykę wykorzystania w latach 2014 – 2016, kiedy to w Bibliotece zostały wprowadzone liczne modernizacje i nowe technologie. Zwrócono szczególną uwagę na wdrożony w 2015 roku system HAN (Hidden Automatic Navigation), który umożliwia korzystanie z zasobów elektronicznych, zarówno w sieci uczelnianej, jak i poza nią, poprzez jedno logowanie do konta bibliotecznego. Dzięki temu użytkownicy Biblioteki mogą korzystać z elektronicznych baz danych z dowolnego komputera w dowolnym miejscu na świecie. Dodatkowo system ten umożliwia generowanie statystyk z podziałem na Wydziały oraz status użytkownika. Jest to o tyle istotne, że pozwala na weryfikację celowości zamówień poszczególnych baz przez Wydziały Akademii z ich realnym wykorzystaniem. Zaprezentowano również trzy usługi elektroniczne, które zostały wdrożone w Bibliotece Głównej WAT na przełomie 2014 i 2015 roku. Statystyka ich wykorzystania ma być próbą odpowiedzi, między innymi na pytanie, czy usługi spełniły swoje założenie i czy cieszą się zainteresowaniem wśród użytkowników. The article presents online resources and services that are in use in the Military University of Technology Library. It demonstrates how they were accessed and the usage statistics from 2014 to 2016. A significant portion of this article is focused on the implementation at the beginning of 2015 of the HAN (Hidden Automatic Navigation) system – a gateway to library electronic resources from any PC, laptop or mobile anywhere in the world, using a single library password. Moreover, the system provides advanced usage reports about University students and staff using electronic resources (status, faculty) and about which resources are used the most. The article also presents three online services introduced to library users at the end of 2014. The statistics of its use are intended to be an answer, among other things, whether the service fulfils its purpose and whether it is in fact required by users. У доповіді розглянуто електронні послуги і ресурси, які надає бібліотека Варшавської Військової технічної академії своїм користувачам. Представлено способи доступу і статистику використання електронних ресурсів протягом 2014-2016 рр. у час впровадження нових технологій, модернізації процесів доступу та інших значних змін. Увагу зосереджено на впроваджену у 2015 р. систему HAN (Hidden Automatic Navigation / Прихована автоматична навігація), яка дає змогу використання електронних ресурсів, як у локальній мережі, так і віддалено за умови логування через персональну бібліотечну сторінку. Це впровадження дало нашим користувачам можливість доступу до електронних баз даних з будь якого комп’ютера у будь якій точці світу. Додатковою перевагою системи є можливість генерувати статистичні дані в залежності від факультету і статусу користувача. Ця опція дозволяє проаналізувати реальне використання окремих баз даних кожним підрозділом. Продемонстровано три електронні послуги, які впроваджено у бібліотеці на зламі 2014–2015 рр. Статистика їх використання є спробою показати, чи задовольняють ці послуги потреби та інтереси користувачів.Item Statystyka zasobów elektronicznych – doświadczenia zespołu statel(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Galek, Helena; Cieraszewska, UrszulaItem Оцифрування газетного фонду: перший досвід Центральної наукової бібліотеки Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Штан, Геннадій; Бабічева, Олена; Центральна наукова бібліотека Харківський національний університет імені В. Н. КаразінаУ сучасних умовах інформаційного суспільства бібліотека має не тільки зберігати носії інформації, але й забезпечувати доступність до них дослідників без шкоди для документів. З цією метою ЦНБ ХНУ імені В. Н. Каразіна розпочала оцифрування важливих історичних джерел – регіональних газет XIX – початку XX століття з викладенням копій до електронного архіву бібліотеки eScriptorium. У першу чергу оцифровано підшивку газети «Южный край» за 1880–1882 рр. Бібліотекою проведено відбір матеріалу та попередні реставраційні роботи. Переведення до електронного формату проведено фірмою «ЕЛАУ». Результати роботи є успішними, найближчим часом заплановано дигіталізувати ще три газети: «Народная свобода», «Рідне слово» та «L`Ukraine». In modern conditions of the information society library has not only to preserve information carriers, but also to provide scholars the access to them without making damage to the documents. For this purpose the Central Scientific Library of V. N. Karazin Kharkiv National University began the process of digitizing of the important historical sources – the regional newspapers of the XIX – beginning of the XX centuries with setting out the copies to electronic archive of the library eScriptorium. First of all the «Южный край» newspaper for 1880–1882 was digitized. The library made the selection of material and the preliminary restoration. The company «ELAU» transferred it to the electronic format. The results are successful, in the near future the digitization of the three more newspapers is planning: «Народная свобода», «Рідне слово» and «L`Ukraine». We współczesnych warunkach społeczeństwa informacyjnego biblioteka ma nie tylko przechowywać nośniki informacji, ale również zapewniać dostęp do nich badaczom, bez straty dla dokumentów. W tym celu CBN Charkowskiego Uniwersytetu Narodowego im. W. N. Karazina rozpoczęła dygitalizację istotnych źródeł historycznych – gazet regionalnych XIX – początku XX wieku z udostępnieniem kopii w archiwum elektronicznym biblioteki eScriptorium. W pierwszej kolejności zdigitalizowano roczniki gazety «Южный край» («Region Południowy») za 1880–1882 r. Biblioteka dokonała wyboru materiału oraz przeprowadziła wstępne prace konserwacyjne. Przeniesienie do postaci elektronicznej dokonała firma «ELAU». Wyniki pracy są udane, na najbliższy czas zaplanowano dygitalizację jeszcze trzech gazet: «Народная свобода» («Wolność narodowa»), «Рідне слово» («Słowo ojczyste») oraz «L`Ukraine».Item Дотримання добрих звичаїв при використанні об’єктів авторського права(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Кісіль, НаталіяItem Biblioteki w centrum – optymalizacja procesow i usług bibliotecznych na przykładzie Bibliotek Politechniki Wrocławskiej(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Kordas, Marta N.; Leśniewski, JędrzejItem Logo bibliotek akademickich jako element identyfikacji wizualnej(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Fluda-Krokos, Agnieszka; Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Nauk o InformacjiLogo to jeden z elementów systemu identyfikacji wizualnej mającego na celu kreowanie wizerunku organizacji, jej jednoznaczną identyfikację i rozpoznawalność. W tekście, po przedstawieniu podstaw terminologicznych oraz roli logo w komunikacji z odbiorcą, analizie poddane zostały logo wybranych polskich bibliotek akademickich – 54, w tym szczegółowej charakterystyce – 15, a także pogrupowano grafiki wg konkretnych typologii (G. Hardy’ego, M. Evamy’ego, M. Fleischera, J. Altkorna), wskazano najczęściej występujące motywy oraz typy, a także korespondencję pomiędzy logo uczelni a logo biblioteki. Przeprowadzone badania pozwoliły na ustalenie trendów panujących w projektach logo bibliotek akademickich oraz cech znaków. Niewątpliwymi zaletami posiadania własnego logo jest reklama biblioteki, zapamiętywalność jej znaku i jego korespondencja z pozytywnymi skojarzeniami, a także przyciągnięcie uwagi i podkreślenie indywidualności książnicy będącej częścią struktury instytucji szkolnictwa wyższego. The logo is one of the components of a visual identification system designed to create the identity of an organization, its unique identity and visibility. In this paper, after a short presentation of the basic terminologies and the role of the logo in the communication with the customers, we will analyze the logos of a selection of Polish academic libraries – 54, and a detailed characterization of 15, as well as an attempt to group the signs by specific typology (G. Hardy, M. Evamy, M. Fleischer, J. Altkorn) and indicate the most frequently occurring motifs and types and correspondence between the logo of university and the logo of its library. The study showed the determination of the trends in the logo design projects of academic libraries and features of signs. Undoubted advantages of having your own logo is advertisement of the library, the memorability of its sign and its correspondence with the positive connotations, attracting attention and emphasizing individuality of the library as part of the structure of higher education institutions. Логотип – один із елементів системи візуальної ідентифікації. Представлено коротку характеристику ролі логотипу в комунікаційних процесах з користувачем і термінологічну базу. Охарактеризовано логотипи 54 польських бібліотек вищих навчальних закладів і проаналізовано – 15. Здійснено спробу типологічного групування графічних елементів логотипів за критеріями, розробленими Г. Харді, М. Флейшером, Є. Альткорном, а також підкреслено найчастіше використовувані їх мотиви й типи. Показано результати аналізу логотипів вибраних польських наукових бібліотек ВНЗ, символіка яких часто відображає знаки, характерні для навчальних закладів. Проведене дослідження дозволило простежити характерні тенденції, які притаманні логотипам наукових бібліотек, основною метою використання яких є формування іміджу і розпізнаваності організації. Важливою ознакою успішності бібліотеки є наявність логотипу, який підкреслює її індивідуальність як підрозділу навчальної інституції.Item Електронні каталоги Національної бібліотеки України імені Ярослава Мудрого: загальна характеристика(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Збанацька, ОксанаItem Титульний аркуш до "Інформаційний простір бібліотеки"(Видавництво Львівської політехніки, 2017)Item Формування інформаційної культури та публікаційної активності серед студентів, аспірантів, докторантів та вчених університету(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Опришко, ТетянаItem Інформаційно-аналітична діяльність бібліотечних установ в процесі прийняття управлінських рішень(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Каращук, ОксанаItem Kształtowanie kompetencji informacyjnych użytkowników technicznej biblioteki akademickiej(Видавництво Львівської політехніки, 2017) Sójkowska, Iwona; Biblioteka Politechniki ŁódzkiejWobec postępującej mobilności i wzrostu znaczenia społeczeństwa informacyjnego coraz więcej uwagi poświęca się jakości kształcenia, które poddawane jest ewaluacji w trzech obszarach: wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych. Niezależnie od kierunku studiów proces zdobywania wiedzy, kształtowania umiejętności i rozwoju kompetencji społecznych na każdym etapie powinien być wspierany kompetencjami informacyjnymi, zapewniającymi efektywne korzystanie ze źródeł informacji. Biblioteki akademickie stanowią warsztat pracy dydaktycznej i naukowo-badawczej uczelni. Referat przybliża działalność dydaktyczną biblioteki akademickiej ukierunkowaną na przekazywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności korzystania z elektronicznych źródeł informacji i dzielenia się wiedzą. W oparciu o doświadczenia Biblioteki Politechniki Łódzkiej (BPŁ) przedstawione zostały zajęcia organizowane, promowane i prowadzone przez bibliotekarzy. Przybliżono kompetencje bibliotekarzy prowadzących zajęcia oraz omówiono współpracę z wydziałami uczelni w zakresie organizacji zajęć. Zaprezentowano zdefiniowane w BPŁ grupy uczestników zajęć oraz przybliżono ofertę dydaktyczną biblioteki, dostosowaną do potrzeb określonego odbiorcy ze środowiska akademickiego (studenta, doktoranta, pracownika), uwzględniającą m.in. wybór formy zajęć oraz zakresu merytorycznego. Referat prezentuje także doświadczenia w organizacji zajęć skierowanych poza środowisko akademickie Politechniki Łódzkiej, z uwagi na funkcje biblioteki, do których należą: publiczny dostęp do zbiorów oraz upowszechnianie osiągnięć nauki. Autorka zwróciła również uwagę na perspektywy rozwoju dydaktyki bibliotecznej w BPŁ i podejmowane działania w kierunku lepszej współpracy z wydziałami uczelni. In the face of increasing mobility and growing meaning of the information society, much more attention is paid to the quality of education, which is subjected to constant evaluation in such areas as knowledge, capacity and social competencies. Regardless of subject of study, the process of acquiring knowledge, developing skills and social competencies at every stage should be supported with information competencies that provide effective use of the sources of information. Nowadays the academic libraries function as centers supporting university didactics and research. The article is primarily devoted to educational activities concentrated on developing skills in retrieving the electronic resources, which are adjusted to the needs of academia in the field of subject area. The paper also discusses, on the example of Library of the Lodz University of Technology, librarians' competencies whose task is to conduct classes, workshops and cooperate with the university faculties in the field of class arrangement. It also defines groups of participants (student, PhD student, researcher, academic teacher) to whom the library didactics is addressed. Moreover, the author presents library's experiences in organizing trainings for non-academic community, due to its library functions, like public access to collections and popularization of science achievements. In the end, the author points out the future of library didactics offered by the Library of the Lodz University of Technology and indicates necessary activities in order to improve the cooperation with academia. У зв’язку зі зростанням впливу змін інформаційного суспільства і поступом мобільності, щоразу більше уваги присвячується якості навчання, яка оцінюється за трьома показниками: знання (вміння), навички і соціальна компетенція. Незалежно від спеціальностей, на кожному етапі процес здобування знань, формування навичок і соціальна адаптація студентів повинні спиратися на інформаційні компетенції, здатні забезпечити ефективне використання джерел інформації. Наукові бібліотеки здійснюють практичну підтримку освітнього і науково-дослідного процесу навчального закладу. У доповіді представлено освітню діяльність наукової бібліотеки, скеровану на передачу вмінь, формування навичок використання електронних джерел інформації та обмін знаннями. Бібліотечні заняття підготовлені спеціально для академічної спільноти навчального закладу. Використовуючи досвід бібліотеки Лодзького технічного університету, представлено основні види занять, які організовують, рекламують і проводять бібліотекарі. Значну увагу приділено компетенції бібліотекарів, які проводять заняття, охарактеризовано види співпраці з інститутами політехніки з метою організації занять. Представлено групи користувачів бібліотеки. Акцентовано на інформаційно-освітніх пропозиціях бібліотеки, із врахуванням індивідуальних потреб конкретних груп споживачів послуг (студентів, аспірантів, наукових працівників), а також диференційованих підходів до проведення форм занять та обсягу надаваної інформації. У доповіді висвітлено досвід організації занять, скерованих до сторонніх користувачів. Авторка привернула увагу до перспектив розвитку занять з інформаційної культури в бібліотеці Лодзького технічного університету, зосередивши увагу на заходах і співпраці з інститутами політехніки.