Humanitarian Vision

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/29583

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    Non-alignment strategy: politics and theory
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2018-04-12) Цебенко, Олег; Шимчук, Олександр; Tsebenko, Oleh; Shymchuk, Oleksandr; Національний університет “Львівська політехніка”; Вільнюський університет; Lviv Polytechnic National University; University of Vilnius
    Досліджено політику неприєднання як одину з ключових стратегій діяльності держави у міжнародних відносинах. Проаналізовано основні теоретичні та методологічні підходи дослідження політики неприєднання, виокремлено дефініції цього поняття та виявлено ключові ознаки стратегії не приєднання держав. Простежено історичний аспект виникнення ідеї руху неприєднання. Досліджено вплив глобалізації на зміну політики неприєднання та нейтралітету держав. Члени Руху неприєднання зобов’язані, як зазначено в Гаванській декларації 1979 року, забезпечити національну незалежність, суверенітет, територіальну цілісність та безпеку країн, що не приєдналися “до їх” боротьби проти імперіалізму, колоніалізму, неоколоніалізму, расизму та всіх форм зовнішньої агресії, окупації, панування, втручання або гегемонії, а також проти політики великої держави та блоку. Політика неприєднання вимагає від держави, яка слідує за її принципами реалізації зовнішньополітичних намірів, спрямованих на поділ світу на два ворожі блоки. Декларуючи статус неприєднання статусу, держава передусім стежить за внутрішніми чинниками, економічними або політичними, та зовнішніми чинниками, тобто сильною економічною незалежністю, можливістю зовнішньополітичного або військового тиску. Крім того, курс на неприєднання є можливим лише за відсутності будь-яких очевидних або прихованих територіальних претензій до держави, яка прагне проводити політику неприєднання. Беручи до уваги реалізації статусу неприєднання, держава краще базується на досвіді європейських вже неприєднаних держав, а також сьогодні міжнародній ситуації. Однак сучасні умови дещо змінюють концепцію неприєднання.
  • Thumbnail Image
    Item
    Neutrality as a strategy of national security
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017-10-25) Цебенко, Олег; Шимчук, Олександр; Tsebenko, Oleh; Shymchuk, Oleksandr; Національний університет “Львівська політехніка”; Вільнюський університет
    Досліджено нейтралітет як один з основних державних стратегій. Проаналізовано основні теоретичні та методологічні підходи дослідження проблеми нейтралітету, вивчено різноманітні дефініції цього поняття та виявлено основні ознаки нейтралітету держави. Досліджено історичну еволюцію становлення стратегії нейтралітету у міжнародних відносинах. Виокремлено погляди зарубіжних та вітчизняних вчених на стратегію нейтралітету держави. Визначено основні держави, що дотримуються політики нейтралітету, а також Україна, яка колись дотримувалась цієї стратегії.
  • Thumbnail Image
    Item
    Порівняльний аналіз Європейської стратегії безпеки (2003) та Глобальної стретегії Європейського Союзу (2016)
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017-10-25) Горбач, Олександр; Сиґідус, Каміл; Horbach, Olexander; Sygidus, Kamil; Національний університет “Львівська політехніка”; Університет Вармінсько-Мазурський в Ольштині
    Порівняно Європейську стратегію безпеки 2003 року і Глобальну стратегію Європейського Союзу 2016 року з метою простежити еволюцію сприйняття загроз і викликів міжнародній системі. Це порівняння дає відповіді на низку наукових запитань. Зокрема, чи залишаються актуальними ризики безпеки в Європі, опубліковані 2003 року; чи зазнали змін методи і засоби боротьби з труднощами впродовж 13 років; які методи були вирішальними; чи стратегія безпеки ЄС, незважаючи на окремі косметичні зміни, залишається актуальною?
  • Thumbnail Image
    Item
    Енергетична дипломатія як важлива складова зовнішньої політики держави: європейський досвід для України
    (Lviv Polytechnic Publishing House, 2016) Турчин, Ярина; Національний університет “Львівська політехніка”
    Розглянуто поняття “енергетична дипломатія” та особливості її провадження, виокремлено першочергові завдання для розвитку енергетичної дипломатії у зовнішній політиці України. За допомогою історичного, системного та структурно-функціонального методів з’ясовано, що міждержавна співпраця у формі енергетичної дипломатії забезпечує національні інтереси держави через використання широкого спектру класичних і специфічних зовнішньополітичних дій, а також створює додаткові засоби протидії глобальним викликам сьогодення, пов’язаним з енергетичною сферою. The article considers a notion of energy dyplomacy and peculiarities of its conduction, defines primary tasks for development of energy dyplomacy in the foreign policy of Ukraine. With the help of hystorical, systemic, and structural functional metods, it is revealed that interstate collaboration in the form of energy dyplomacy pursues national interest of a state through applying a wide range of classical and specific foreign policy actions, and creates additional means of counteracting global contemporary challenges connected with the energy sector. The author of the research draws a conclusion that energy dyplomacy becomes increasingly more important for solving problems in the energy sector. This dyplomacy has to work towards fulfillment of two groups of objectives – classical and modern ones caused by dynamism of scientific and technical progress in the 21st century. Thus, the first category contains establishing stable supply of energy resources, ensuring diversification of suppliers and energy resources. The second group includes participation of Ukraine in the global energy dialogue (gas and atom); synchronisation of the energy policy of Ukraine and the EU; monitoring the main trends of the energy revolution (for instance, shale gas); commercialisation of national intellectual resources and providing access to international markets of new energy technologies; involving foreign investment into national energy sector; positioning Ukraine as a part of an integral European energy space, etc. Consolidated efforts of specialized state institutions, energy companies, and other interested actors for fulfillment of accurately defined foreign policy priorities of the energy sector will enable achieving several goals. In particular, this will help counteract Russia in the hybrid warefare, become a part of an integral European energy space, promote energy interests of Ukraine in geopolitical dimension and develop an internal energy market. Equally important task here is preparation of qualified professionals in energy dyplomacy through implementation of new interdisciplinary educational programs which would form professional competences from the spheres of dyplomacy and energy policy of the state.
  • Thumbnail Image
    Item
    Знаки часу у вченні Папи Івана ХХІІІ
    (Lviv Politechnic Publіshing House, 2016) Волинець, Оксана
    Проаналізовано позицію Римського понтифіка Івана ХХІІІ у розпізнаванні і прочитанні “знаків часу” як світових подій та явищ, які становлять загрозу світовій безпеці і мирному співіснуванню міжнародної спільноти. У контексті відповіді на знаки часу, застосовуючи аналітичний, структурно-функціональний, системний методи та контент-аналіз, досліджуються, подані у працях Івана ХХІІІ рекомендації та механізми врегулювання міжнародних конфліктів та забезпечення миру і міжнародної безпеки. The article analyzes encyclicals of Pope of Rome John XXIII, which are dedicated to the issue of threats to international security and global peace. John XXIII investigated treatment of the concept of “signs of timе” and their interpretation in terms of the ColdWar and the Caribbean crisis. The main provisions of letters and encyclicals of John XXIII are analyzed, applying analytical, systematic, structural and functional methods and content analysis. As a result, their significant contribution to peace and security is revealed. The Pope provides characteric view on scientific and technological progress of mankind in all its positive and negative aspects, such as arms race, emergence of modern weapons of mass destruction, division of the world into parties and blocks, etc. Those characteristics were treated as unique signs of the time which requires immediate and adequate solution for the whole universal community, international organizations, each state itself, and the Church. Thus, the Pope John XXIII interprets all these negative trends of the modern world as amoral problemwhich destroys balance between politics andmorality. Further on, we investigate position of the Pope John XXIII concerning the need for renewal of the Church and its missionary activities in the context of social and political development. The Second Vatican Council, its Declarations, decrees and constitutions became the result of Pope’s aspirations. Those achievements have opened new opportunities for the Church within new social and political conditions of human society development. Special attention is given to the analysis of John XXIII’s encyclical “Peace on Earth”. It proposes methods, ways, and mechanisms to overcome international conflicts and rebuild the global security system. It is alleged that Pope John XXIII’s recommendations are still relevant today and international community can use them to achieve peace, universal order and ensure global security.
  • Thumbnail Image
    Item
    Перспективи Східного партнерства в умовах геополітичних та безпекових змін cхідноєвропейського регіону
    (Lviv Politechnic Publіshing House, 2016) Турчин, Ярина
    Розглянуто ініціативу “Східне партнерство” і доведено, що проблема її реформування набувала значної актуальності в умовах агресивної зовнішньої політики Російської Федерації, суперечностей всередині Європейського Союзу та відсутності тут уніфікованої позиції щодо вирішення нагальних політичних і безпекових проблем європейського регіону. За допомогою структурно-функціонального, системного та порівняльного методів визначено вразливі елементи у конструкції СП з урахуванням поточних геополітичних загроз. Вироблено пропозиції для реформування східної політики ЄС. The article dwells upon “Eastern Partnership” (EaP) initiativeand proves that the issue of its reforming has been acquiring considerable relevance under conditions of the aggressive foreign policy of the Russian Federation, contradictions within the European Union, and lack of a unified position on the solution of pressing political and security problems in the European region. The causes serving as prerequisites for the EU Eastern policy reformation are determined and are the following: the European Union has failed to develop a common strategy for relations with Eastern European countries; while implementing the foreign policy with Eastern direction, the EU has been unable to defend the sovereignty and integrity of the EaP recipients; European partners have not yet managed to transform the EaP countries into stable democracies with real democratic institutions. With the structural-functional, systematic and comparative methods applied, vulnerable elements in the EaP structure, given the current geopolitical threats, are identified. Based on analytical works, key priorities of the Eastern Partnership reformation are clarified, namely: strengthening differentiation between associative and non-associative members of the initiative according to the level of implementation of European reforms; securing the EU membership for those countries which have made the greatest progress in implementing European standards and practices; broader application of the “more for more” approach for the EaP participant countries; increased mobility of citizens as a priority of the Eastern Partnership; strengthening the initiative security component, particularly in the energy security sphere. Proposals for the EU Eastern policy development in the security sphere are made. It is concluded that the Eastern Partnership transformation into a new integration security model can take place only after a significant deepening of the differentiated approach to the EaP recipients in the program implementation, as well as when EU member-states become interested in such project changes.
  • Thumbnail Image
    Item
    Концепція миру та безпеки в Магістеріумі Католицької Церкви
    (Lviv Politechnic Publіshing House, 2015) Волинець, Оксана
    Використовуючи системний та структурно-функціональний методи на контент-аналіз, досліджено позицію Католицької Церкви щодо глобальної проблеми загрози війни і необхідності гарантування безпеки народам і націям. З’ясовано, що концепція Магістеріуму виходить з позиції гарантування та дотримання прав людини і ґрунтується на принципах моральності політики, дотримання міжнародних угод, солідарності та гуманізму. In modern threats for existing world order, the acute problem of preserving the world peace and security guarantee for all nations and peoples emerges. This particular research examines the concept of peace and security by using a systematic, structural, and functional methods and content analysis which was proposed by the Magisterium of the Catholic Church. Through the analyzing basic documents of the Roman Pontiffs, the author concludes that the conception proposed by them was based on the need to protect and promote human rights. In addition, it is based on the principles of moral policy of solidarity and humanism. The role and importance of the United Nations in promoting peace is explored. The position of the Catholic Church on the need to rethink the contents of the UN regulations and introduce new mechanisms for overcoming international conflicts as well. In this context, the role of the armed forces is analyzed. The forces, according to Roman Pontiffs hierarchs, have to be designed not for war, but to guarantee national security and conduction of peacekeeping missions. This particular work analyzes the phenomenon of terrorism as a new type of war and the associated problem of refugees. This viewpoint is based on the concept of peace and security in the Magisterium of the Catholic Church. It turns out that the Church insists on the need to ensure all refugees’ fundamental rights guaranteed by international humanitarian law. The universal mechanisms to overcome international conflicts are considered. These mechanisms include the creation of an effective world power that would act as a moral authority for the international community and operate towards peace and security. Those universal mechanisms were proposed by the Catholic Church.
  • Thumbnail Image
    Item
    The concept of embedded safety
    (Lviv Polytechnic National University, 2015) Ostapenko, Boris
    The paper introduces the concept of embedded safety as a method ensuring the functional efficiency and safety unity of scientific and technical activities. The author suggests the safety criterion of the dominating vector of the worldview intentions in the society and among professionals and the safety criterion of the scientific and technical project. Запроваджено концепцію вбудованої безпеки як метод забезпечення функціонального об’єднання ефективності та безпеки науково-технічної діяльності. Запропоновано критерій безпеки домінантного вектора світоглядних намірів у суспільстві та у фахівців і критерій безпеки науково-технічного проекту.