Педагогіка і психологія професійної освіти

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/23616

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Освіта у Києво-Могилянській академії та формування нової педагогічної культури України в період XVIІ – XVIIІ ст.
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Антонюк, Галина
    На примере образовательной и педагогической практики Киево-Могилянской академии в статье проанализировано развитие высшего образования в Украине в период XVII – XVIII вв.; охарактеризированы способы усвоения западноевропейских образовательных и научных идей, подчеркнута роль старых и новых европейских языков в этом процессе. The article analyzes the development of higher education in Ukraine in the XVII – XVIII centuries on the example of educational and pedagogical practices of the Kiev-Mohyla Academy. The article characterizes the ways of West European educational and scientific ideas assimilation and emphasizes the role of old and new European languages in the process.
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток освіти у братських школах України XVI – XVII ст. в контексті західноєвропейського відродження
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Антонюк, Галина
    В статье рассматриваются социально-исторические предпосылки развития и формирования школьного образования в Украине в период XVI–XVII вв., раскрыта роль братских школ в процессе становления педагогической мысли и школы на этнических украинских землях в названный период; прослеживаются способы усвоения украинской педагогикой иностранного материала и форм. Образование в братских школах было сориентированным на национальные достижения, но, в свою очередь, оно было открыто для усвоения передовых достижений западноевропейской школы и науки. Social and historical conditions of the development of school education in Ukraine in XVI–XVII centuries are under consideration. The article shows the role of brotherhood schools in the development of pedagogical thought and school on the ethnic Ukrainian lands in the outlined period. The author traces back the ways of foreign materials and forms acquisition by Ukrainian pedagogics. The rise of brotherhood schools was a significant step towards the development of higher education in Ukraine.