Педагогіка і психологія професійної освіти
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/23616
Browse
2 results
Search Results
Item Структурно-функціональна семантика категорії “взаємодія” в педагогічній психології(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Ковальчук, ЗорянаПредлагаемая статья является философским, этимологическим, семантическим и лингвостилистическим анализом понятия “педагогическое взаимодействие”, что позволит углубить уровень понимания сущности его дефиниции для дальнейшего научного исследования. The article is a philosophical, etymological, semantic, lingual and stylistic analysis of the notion of “pedagogical interaction” that gives the possibility to raise understanding of its definition essence for further scientific researches.Item Розвиток особистості – сутнісна ознака генетичної психології(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Ковальчук, ЗорянаВ статье автор раскрывает различные подходы к проблеме развития личности. Доказывает, что детерминирующее влияние социальной среды меняется в зависимости от процессов онтогенетического становления и биопсихического и социокультурного созревания ребенка. Автор обосновывает развитие личности как сущностный признак генетической психологии, которая изучает возникновение и развитие психики человека, изменения психических процессов в их филогенезе, в процессе антропогенеза и в индивидуальном, возрастном, становлении человека как сознательного общественного существа, то есть в его онтогенезе. The article covers a variety of approaches to the problem of personal development. It is shown that the determining influence of social environment varies depending on the processes of ontogenetic development and biopsychic, sociocultural maturation of the child. The author proves the development of the individual to be an essential feature of genetic psychology, which studies the origin and development of the human psyche, changes of mental processes in their phylogeny, in the process of anthropogenesis and in individual, age-related becoming of a human as conscious social being, that is, in its ontogeny.