Педагогіка і психологія професійної освіти

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/23616

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Реалізація педагогічних ідей С. Смаль-Стоцького у становленні національної та економічної освіти дітей і дорослих
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Гіптерс, Зінаїда
    Рассматривается общественно-политическая, научная и образовательная деятельность выдающегося украинского ученого Степана Смаль-Стоцкого, его роль в основании культурно-просветительных обществ “Русская Беседа”, “Русская Школа” и “Русская Рада”, организации их издательской деятельности. Педагогические идеи С. Смаль-Стоцкого нашли практическое воплощение в реформировании украинского правописания, изучении украинского языка в школах Буковины, организации экономического образования, привлечении широких масс населения к получению образования, организации курса высшего образования для крестьян. The article considers public-political, scientific, and educational activity of the prominent Ukrainian scholar Stepan Smal-Stozkiy and his role in foundation of cultural and educational societies “Russian Conversation”, “Russian School” and “Russian Council” and organization of their pub-lishing activity. The pedagogical ideas of S. Smal-Stozkiy found practical embodiment in reformation of the Ukrainian spelling, study of Ukrainian in schools of Bukovyna, organization of economic education, engagement of great masses of population into the receipt of education, organization of higher education course for peasants.
  • Thumbnail Image
    Item
    Діяльність Євгена Храпливого щодо забезпечення організаційно-педагогічних засад економічної освіти та хліборобського шкільництва
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Гіптерс, Зінаїда
    В статье рассматриваются прогрессивные педагогические идеи Евгения Храпливого по проблемам экономического образования и хлеборобского ученичества на западноукраинских землях в начале ХХ века, актуализируется возможность их использования в современных условиях. The article considers progressive pedagogical ideas of Evhen Hraplyvyi concerning the problems of economic education and grain producing training, introduction of them in practice of organization of the vocational agricultural training on West Ukrainian lands at the beginning of ХХ century. The author actualizes the possibility of its usage under current conditions.