Педагогіка і психологія професійної освіти
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/23616
Browse
5 results
Search Results
Item Гуманістичні цінності й етико-естетичні ідеї у педагогічній спадщині А. Макаренка: сучасний погляд(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Філіпчук, НаталіяВ статье освещается актуальность культурологических, гуманистических, моральных ценностей в наследии А. Макаренка в современном образовательном пространстве. Акцентируется на важности культурологического подхода в учебно-воспитательном процессе. Анализируются взгляды известного педагога-новатора, которому на основе внедрения культурных достижений, этичных и эстетических норм удалось создать гуманистические учебно-воспитательные заведения и систему высокоорганизованной демократии, которая даже в советское время способствовала утверждению двух значимых ценностей: свободы и справедливости. The article highlights actuality of culturological, humanistic and moral values of A. Makarenkoʼs heritage in modern educational space. The author points up the importance of culturological approach in the educational process. The paper analyses views of prominent teacher-innovator, who managed to create humanistic educational establishments and system of highly organized democracy on the basis of introduction of cultural acquisitions, ethic and aesthetic norms. That system even in soviet time contributed to the establishment of two important values that are freedom and justice.Item Самобутня українська мова – духовна основа буття нації(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Васянович, ГригорійАнализируются вопросы развития украинского этногенезиса. Доказывается, что этот феномен прошел сложный процесс становления. Одновременно на основе исследования разнообразных исторических, научных источников автор делает вывод о том, что его отдельные аспекты в значительной мере искривляются как зарубежными, так и отечественными учеными. Обосновывается идея, согласно которой украинский язык является составной частью культуры народа, он имеет самобытный характер и является основой бытия нации. This article analyzes the issues of Ukrainian ethnogenesis development. The author proves this phenomenon to overcome a complex process of becoming. However, basing on studies of various historical and scientific sources the author concludes that some foreign and national scholars largely misrepresent its certain aspects. The author substantiates the idea according to which Ukrainian is a part of human’s culture, it has an original character and is the basis of nation existence.Item Професійна культура документознавця: сутність феномена(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Попчук, ОленаВ статье на основании анализа содержания трактовок сущности феномена культуры, содержание профессиональной деятельности специалиста в сфере документоведения обосновано сущность феномена “профессиональная культура документоведа”. The article grounds the essence of the phenomenon of “professional culture of a documentation expert” on the basis of the analysis of interpretations of the essence of a phenomenon culture and contents of professional activity of a specialist in the field of documentation.Item Педагог і його полікультурна освіта(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Васянович, ГригорійВ статье анализируется сущность понятия “поликультурное образование педагога”. Обосновывается положение, согласно которого поликультурное образование базируется на основе взаимодействия и взаимообогащения, диалога культур. Характеризуются объективные и субъективные причины, которые препятствуют педагогу приобретать знания на уровне как этничности, так и поликультурности. The article analyses the essence of the notion of “polycultural education of a teacher”. The concept according to which polycultural education is based on the principles of interaction, mutual enrichment, and dialogue of cultures is under consideration. The author characterizes objective and subjective reasons for preventing a teacher from obtaining knowledge on the both levels of ethnicity and polyculture.Item Сутність і структура виконавської інтонаційної культури майбутнього вчителя музики(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Лук’янчиков, МаксимВ статье раскрываются теоретические принципы формирования исполнительской интонационной культуры будущего учителя музыки в процессе инструментальной подготовки, осуществляется анализ и обобщение взглядов ученых на сущность понятия “исполнительская интонационная культура”. The article deals with the theoretical principles of formation of performing intonation culture of future music teachers in the process of instrumental training. The author analyses and generalizes the views of scientists on the notion of “performing intonation culture”.