Інститут гуманітарних та соціальних наук
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/62543
Browse
Item Система моніторингу та оцінки якості надання соціальних послуг, як чинник вдосконалення управлінської діяльності в установах соціальної сфери(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Юр, Юлія Миколаївна; Yur, Yuliia Mykolaivna; Шаповалова, Тетяна Вікторівна; Національний університет "Львівська політехніка"Спостереження за процесом надання соціальних послуг та їх якість стають необхідними складовими для забезпечення ефективного функціонування соціальної сфери. Сучасні виклики та різноманітність потреб громадян вимагають систематичного та комплексного підходу до управління соціальними установами. Система моніторингу і оцінки надання послуг дозволяє не лише виявляти проблеми та недоліки, але і швидко реагувати на них, удосконалювати процеси та підвищувати якість обслуговування. Отже, на сьогодні вже існують певні ґрунтовні розробки українських та зарубіжних дослідників і фахівців-практиків з питань моніторингу та оцінювання соціальних послуг. Проте, оскільки це один із нових управлінських процесів, необхідності створення моніторингу і оцінки якості соціальних послуг привів до реформування системи соціального захисту населення України і залишається актуальним щодо нашого дослідження. Метою дослідження є дослідити вплив системи моніторингу та оцінки якості надання соціальних послуг на управлінські процеси в установах соціальної сфери та запропонувати модель створення такої системи. Об’єктом дослідження є управлінські процеси в установах соціальної сфери. Предмет дослідження – система моніторингу та оцінки якості надання соціальних послуг в установах соціальної сфери. Під час виконання завдань магістерського дослідження було досягнуто наступних результатів. У першому розділі магістерського дослідження в результаті аналізу методологічних засад дослідження системи моніторингу та оцінки якості надання соціальних послуг та її впливу на управлінські процеси нами встановлено, що вчені виявляють великий інтерес до проблематики систем моніторингу та оцінки якості надання соціальних послуг. Аналіз також показав, що існує широкий спектр методологічних підходів для вивчення не лише систем моніторингу, а й їх впливу на управлінські процеси у сфері соціального обслуговування. Зазначено, що, хоча є певні розробки українських та зарубіжних дослідників, системи моніторингу та оцінки якості соціальних послуг залишаються актуальними для реформування системи соціального захисту населення України. Науковий аспект підкреслює важливість врахування різних стейкхолдерів для ефективності систем моніторингу, оскільки розуміння їхніх потреб є критичним (Дукач, 2018). Другий розділ ми присвятили практичним підходам до управління установами соціальної сфери та їх адаптації до вимог системи моніторингу та оцінки якості соціальних послуг і дійшли таких результатів: Проаналізувавши сучасні підходи до створення системи моніторингу і оцінки якості надання соціальних послуг в установах соціальної сфери виявлено, що вони грунтуються на комплексному врахуванні якісних та кількісних показників. Обгрунтовано необхідність мультідисциплінарного підходу, охоплюючи фінансовий, якісний та соціальний контроль. Також проаналізовано важливість інтеграції сучасних інформаційних технологій для підвищення ефективності та автоматизації процесів. Зазначено, що активна участь громадськості та залучення користувачів є ключовим елементом, сприяючи відкритій комунікації та збору фідбеку. У третьому, емпіричному розділі, визначено сучасний стан управлінських процесів у Личаківському відділі соціального захисту. Проведений аналіз дозволив ідентифікувати проблемні аспекти, пов'язані з якістю надання соціальних послуг в даній установі. Встановлено, що відділ має структуру та розподіл обов'язків, проте існує потреба у поліпшенні комунікації та мотивації персоналу, зокрема за допомогою соціально-психологічних методів. Досліджено, що відділ вже використовує адміністративні методи, такі як стандартизація процесів та автоматизація, але їх можна оптимізувати та розширити. На основі цих висновків можна визначити, що Личаківський відділ соціального захисту має свої позитивні аспекти, але також існують області для подальших поліпшень та розвитку. В ході аналізу емпіричного дослідження щодо впровадження моделі системи моніторингу та оцінки якості надання соціальних послуг в управлінській діяльності Личаківського відділу соціального захисту: - встановлено, що провадження системи моніторингу та оцінки в Личаківському відділі соціального захисту буде ключовим чинником покращення якості та обсягу соціальних послуг, що призведе до помітного зменшення скарг і підвищення задоволеності отримувачів послуг, сприяючи загальному зниженню соціальної напруги в регіоні., - зазначено, що ключові аспекти впровадження включають технологічні можливості, участь зацікавлених сторін, етапи навчання персоналу, створення механізмів зворотного зв'язку, фінансову стійкість та постійне вдосконалення. А отже ці позначені елементи визначають стратегічний та ефективний підхід до вдосконалення соціального обслуговування.Item Управління якістю обслуговування громадян в установах соціальної сфери(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Соломко, Григорій Іванович; Solomko, Hryhorii Ivanovych; Макух, Оксана Євгенівна; Національний університет "Львівська політехніка"Актуальність проблеми низького рівня якості соціальних послуг для населення України зумовлена через ряд факторів, таких як недостатній рівень розвитку інфраструктури ринку соціальних послуг, відсутність адекватного державного фінансування, недосконалість стандартизованої системи підвищення кваліфікації надавачів соціальних послуг та інші. Наявний високий рівень незадоволеності громадян соціальними послугами свідчить про неефективність системи та сповільнення процесу інтеграції незахищених верств суспільства. Магістерська робота містить детальний аналіз якості соціальних послуг на прикладі установи Пенсійного фонду України, яка виконує адміністрування та управління системою державного пенсійного забезпечення. Зокрема, розглядаються аспекти збору, зберігання та обліку страхових внесків, призначення та оформлення виплат, а також фінансування та виплата пенсій, включаючи пенсії для українських військових та інші соціальні виплати. Зазначається різноманітність контингенту користувачів та їхніх потреб, які відображаються у різних соціальних послугах. Ступінь розробленості проблеми у науковій літературі вказує на недостатній рівень дослідження питань управління якістю обслуговування в установах соціальної сфери серед українських та вітчизняних вчених. В роботі наведено приклади вчених, які намагалися висвітлити це питання, але загальна кількість таких досліджень залишається невеликою. Спроби дослідити дане питання були таких у: Архієреєва С. І. (Архієреєв, 2018), Гринчуцької С. В. (Гринчуцька, 2011), Дубич К. В. (Дубич, 2015), Касич А. О. (Касич, 2016), Жернакова В. В. (Жернаков, 2012), Жук М. В. (Жук, 2018), Захожай В. Б. (Захожай, 2011), Зубчик О. А. (Зубчик, 2020), Кошеленко К. (Кошеленко), Латковського П. П. (Латковський, 2019), Марущак А. В. (Марущак, 2021), Чайки Г. Л., Чайки О. Г. (Чайка & Чайка, 2018), F. Tejedo-Romero (Tejedo-Romero, 2022), Sina Odugbemi (Odugbemi, 2008). Мета і завдання дослідження. Загальна мета дослідження полягає в розробленні концептуальних засад вдосконалення особливостей управління якістю обслуговування громадян. Ця мета передбачає вирішення таких конкретних завдань: провести огляд наукової літератури та джерел за темою дослідження проаналізувати норми та правила управління якістю обслуговування громадян в установах соціальної сфери розглянути методологію дослідження питання управління якістю обслуговування громадян в установах соціальної сфери провести оцінку ефективності підходів та інструментів реалізації й вдосконалення управління якістю обслуговування громадян в установах соціальної сфери дослідити інноваційні підходи та інструменти реалізації й вдосконалення управління якістю обслуговування громадян в установах соціальної сфери визначити особливості підходів та інструментів реалізації й вдосконалення управління якістю обслуговування громадян в установах соціальної сфери зробити аналіз особливостей управління якістю обслуговування громадян виконати ідентифікацію проблем та визначення шляхів удосконалення особливостей управління якістю обслуговування громадян в установах соціальної сфери розробити рекомендації та пропозиції щодо вдосконалення особливостей управління якістю обслуговування громадян. Об'єкт теоретичного дослідження: управління якістю обслуговування громадян в установах соціальної сфери. Об'єкт емпіричного дослідження: установи Пенсійного фонду України як продуценти соціальних послуг. Предмет дослідження: виступають відносини, що виникають у процесі надання соціальних послуг, зокрема відносини між пенсійним фондом України та користувачами, а також питання підвищення якості цих послуг. Гіпотеза дослідження: полягає в тому, що пенсійні фонди, як надавачі соціальних послуг, здатні надавати якісні послуги за умови наявності компетентних працівників. Під час виконання завдань магістерського дослідження було досягнуто наступних результатів. У першому розділі магістерського дослідження ми проаналізували теоретико-методологічні основи вивчення питання управління якістю обслуговування громадян в установах соціальної сфери. Метою системи надання послуг установ соціального сектору є вирішення життєвих проблем, з якими страждають окремі особи чи соціальні групи. Основними складовими системи надання послуг у соціальній сфері є суб’єкти, об’єкти та відносини між ними. Основна мета стандарту надання послуг в установах соціальної сфери– забезпечити якісне обслуговування відвідувача незалежно від закладу соціальної сфери. Розуміння соціального обслуговування як самостійної частини соціальної політики призводить до розуміння інституційного рівня управлінських відносин соціального інституту в рамках соціальної теорії, соціальних норм і підпорядкованих норм, пов’язаних з реалізацією головної мети інституту. У другому розділі ми проаналізували підходи та інструменти реалізації й вдосконалення управління якістю обслуговування громадян в установах соціальної сфери. Створення системи управління якістю вимагає великої спеціальної роботи з планування та реалізації необхідних заходів, наприклад, написання та узгодження документів, проведення внутрішніх аудитів тощо. Інновації в соціальній установі – це процес впровадження нових і вдосконалених ідей, продуктів, послуг і процесів. Від нових політик і програм до технологічних досягнень і організаційних змін організації, що працюють у цій галузі, створюють стійкі та справедливі рішення на благо суспільства. Інновації в установах соціальної сфери спрямовані на вирішення соціальних проблем і підвищення добробуту громадян. У третьому, практичному розділі, ми проводили дослідження особливостей управління якістю обслуговування громадян, на прикладі відділу обслуговування громадян №8 (сервісний центр) Головного управління пенсійного фонду України в Львівській області. Отримані дані свідчать про те, як працівники оцінюють якість надання послуг громадянам. Більшість співробітників вважають, що мають індивідуально орієнтований підхід до кожного громадянина, який звернувся за отриманням послуг; працівники вважають, що одна послуга надається занадто довго. Також отримані дані розкривають те, як громадяни оцінюють якість надання послуг громадянам. Більшість оцінює індивідуальний підхід працівників неефективним, більшість вважають, що час, витрачений на надання послуг є занадто великим, у працівників відділу не досить оперативне реагування на рекламації та тривале усунення недоліків у роботі, однак, більшість громадян можна вважати задоволеними багатоканальністю отримання інформації від відділу, але при цьому, вони вважають, що існує порушення термінів, встановлених для всіх комунікаційних процесів, які визначені законодавством.Item Удосконалення стратегічного управління ЗОЗ на моделі КНП ЛОР «Львівський регіональний фтизіопульмонологічний клінічний лікувально-діагностичний центр»(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Черкасова, Вікторія Сергіївна; Cherkasova, Viktoriia Serhiivna; Ставкова, Софія Георгіївна; Національний університет "Львівська політехніка"Трансформація національної системи ОЗ триває, проте головний крок вже зроблено – ЗОЗ отримали автономію та перехід від комунальної установи до установи зі статусом неприбуткових підприємств. З високоцентралізованої система управління ОЗ змінилася на таку, де загальний розвиток ЗОЗ визначається комунальним некомерційним підприємством, а загальний напрямок та порядок цього розвитку залежить від керівництва самих ЗОЗ. Тому удосконалення стратегічного управління ЗОЗ є важливим напрямом і набуває дедалі більшого значення для розвитку системи ОЗ. Дослідження зарубіжної та вітчизняної практики показало, що застосовувані підходи стратегічного управління в ЗОЗ недостатньо розвинуті та не мають системи показників для стратегічного управління. Аспекти теоретичного характеру стратегічного управління представлено в працях багатьох авторів, де найбільше відзначено: І. Ансоффа, П. Друкера, Ф. Зельцніка та А. Чандлера. Розглядають проблеми управління у своїх працях вітчизняні економісти Ю.Г. Кім, Г.Б. Козаченко, М.П. Лазаренко та інші вчені. Вивченням питань менеджменту у сфері ОЗ займалися багато вчених, зокрема такі науковці – О.В. Баєва, В.І. Борщ, Ю.В. Вороненко, О.В. Дмитрук, Т.В. Єрошкіна, В.І. Журавель, Л.А. Мельник, Л.С. Стефанишин та інші. Однак, через те, що медичні послуги та управління розвиваються дуже швидко, написані наукові праці є базовими, але вже застарілими. У своїх роботах О.Д. Крикун, В.Я. Оліховський, І.А. Попова розглядають стан та перспективи кадрового забезпечення ЗОЗ в Україні. Дослідженням питань впровадження стратегічного управління в ЗОЗ займалися Ю.В. Вороненко, Д.В. Карамишев, Л.С. Стефанишин. Огляд матеріалів щодо стратегічного управління ЗОЗ показав, що з огляду на внесок дослідників деякі теоретичні та методичні моменти лишилися не вирішеними. Таким чином, немає загального підходу до стратегічного управління ЗОЗ. Малою мірою досліджені теоретичні поняття стратегічного управління ЗОЗ, які не відображають властивої специфіки в стратегічних цілях і елементах стратегічного управління. Мета і завдання дослідження. Розвиток теоретичних, методичних і практичних аспектів, спрямованих на вдосконалення стратегічного управління ЗОЗ для покращення показників їхньої роботи. Завдання: Визначити сутність понять в стратегічному управлінні. Дослідити специфіку стратегічного управління ЗОЗ. Здійснити аналіз методологічних підходів до стратегічного управління ЗОЗ. Обґрунтувати інструментарій для оцінки діяльності ЗОЗ. Визначити методи оцінки діяльності ЗОЗ в контексті стратегічного управління. Розробити методику стратегії ЗОЗ на основі матриці стратегічного управління. Розробити пропозиції щодо вдосконалення стратегічного управління ЦЛЗ. Об’єкт дослідження. Стратегічне управління ЗОЗ. Предмет дослідження. Управлінські відносини, що виникають у процесі застосування стратегічного управління в ЗОЗ. Гіпотеза дослідження: Удосконалення стратегічного управління ЗОЗ має позитивний вплив на показники їхньої роботи. Під час виконання завдань магістерського дослідження було досягнуто наступних результатів. У першому розділі магістерського дослідження визначено, що: Стратегічне управління – це процес оцінки зовнішнього середовища, формулювання цілей організації та прийняття рішень, спрямованих на створення та утримання конкурентних переваг, які забезпечують довгострокову прибутковість діяльності будь-якого закладу/установи. Стратегічне управління – це насамперед безперервний процес, а не одноразова спроба розробити стабільний стратегічний план. Існуючі на сьогодні методики стратегічного управління ЗОЗ містять у собі елементи стратегічного управління, але не мають певного алгоритму дій з аналізу стратегічного управління. Ці методики складені в односторонньому порядку і дають характеристику одного управління або з фінансового, або з управлінського боку. Не розглядається оцінка діяльності ЗОЗ для вдосконалення стратегічного управління як аналіз безпосереднього оточення для них. Наявні підходи до формування стратегій розвитку ЗОЗ не враховують показники діяльності та ресурсозабезпечення. Другий аналітичний розділ присвячено обґрунтуванню інструментарію для оцінювання діяльності ЗОЗ, розробці методу оцінювання діяльності ЗОЗ та розробці методики визначення стратегії розвитку ЗОЗ і, як результат, ми можемо констатувати, що: Розроблені методи, обґрунтований інструментарій та методику для вдосконалення стратегічного управління ЗОЗ, які ґрунтуються на системі показників, що характеризують їхню діяльність, ресурсне забезпечення, якість і доступність медичної допомоги фактично відсутні в ЗОЗ. Доведено важливість розроблених методів, інструментарію та методики. Усі представлені наукові результати містять новизну і можуть застосовуватися на практиці. Автором показано, що подані наукові результати в практичній реалізації допоможуть: оцінити діяльність ЗОЗ з метою вдосконалення стратегічного управління; визначити стратегії розвитку ЗОЗ та надати рекомендації щодо вдосконалення їхньої роботи. У третьому, практичному розділі, для досягнення максимального практичного результату розглянуто реалізацію представленого методу оцінки діяльності ЗОЗ. проаналізовано показники, які використовуються для оцінювання діяльності ЗОЗ Львівської області з метою переходу до стратегічного управління, а також запропановано методику удосконалення стратегічного управління на прикладі КНП ЛОР «Львівський регіональний фтизіопульмонологічний клінічний лікувально-діагностичний центр», а саме: Проведено оцінку діяльності шести ЗОЗ Львівської області з метою вдосконалення стратегічного управління в них. Дана оцінка діяльності необхідна як аналіз безпосереднього оточення для кожного ЗОЗ окремо та для певного регіону загалом, що впливатиме на формування напрямів і стратегій розвитку в майбутньому та на вдосконалення стратегічного управління. За допомогою авторської методики було визначено стратегії розвитку обраних для дослідження ЗОЗ Львівської області та надано рекомендації щодо вдосконалення їхньої роботи. Більш детально було розглянуто ЦЛЗ і проведено роботу з реалізації присвоєної стратегії розвитку даного ЗОЗ. Узагальнено результати PEST- і SWOT-аналізів в ЦЛЗ. У рамках реалізації стратегічного планування в ЦЛЗ сформовано систему стратегічних цілей.Item Реформування системи управління закладами вищої освіти в Україні(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Заришнюк, Софія Михайлівна; Zaryshniuk, Sofiia Mykhailivna; Проскура, Володимир Вячеславович; Національний університет "Львівська політехніка"Соціальні, правові, фінансові та організаційні аспекти управління ЗВО обумовлюють їх ефективність та спроможність адаптуватися до сучасних викликів. Система управління повинна бути гнучкою, відкритою до інновацій та ефективною у вирішенні внутрішніх та зовнішніх викликів, що постають перед вищою освітою. Тому зростає потреба у постійному оновленні та вдосконаленні системи управління ЗВО, як відповідь на потреби сьогодення. Методологічною основою магістерського дослідження стали праці Г. Чирви, С. Ржечицької, О. Бойка, О. Чабана, М. Романинця, М. Яструбського, О. Рафієнка, В. Гладуна, Т. Ярмолюк, С. Квіта. Мета магістерської кваліфікаційної роботи: аналіз сучасних тенденцій функціонування системи управління закладами вищої освіти в Україні. Дана мета передбачає вирішення конкретних завдань: Дослідити теоретико-методологічні аспекти визначення понять «управлінська структура», «заклад вищої освіти» тощо; Проаналізувати нормативно-правову базу щодо управління ЗВО; Відстежити тенденції змін системи управління ЗВО; Описати інноваційні управлінські інструменти, які застосовуються передовими організаціями в системі управління; Висвітлити питання стратегічного планування діяльності ЗВО; Проаналізувати досвід європейських держав у питаннях управління ЗВО; Визначити основні переваги та недоліки процесів управління ЗВО в Україні, сформувати висновки та рекомендації; Об’єкт дослідження: заклади вищої освіти України. Предмет дослідження: управлінська структура закладів вищої освіти. Гіпотеза дослідження: ефективне реформування системи управління закладами вищої освіти в Україні може сприяти підвищенню якості надання освітніх послуг, підтримці інноваційного розвитку ЗВО та підвищенню міжнародної конкурентоспроможності як вищої освіти в цілому, так і випускників закладів вищої освіти зокрема. Під час виконання завдань магістерської роботи досягнуто наступних результатів. У першому розділі дослідження висвітлено терміни та поняття, які застосовані в ході роботи. Під час аналізу нормативно-правової бази виявлено, що доволі мала кількість нормативно-правових актів загальнодержавного рівня регулюють функціонування системи управління ЗВО. Кожен заклад визначає внутрішню управлінську структуру за допомогою власного Статуту. Під час дослідження питання розвитку системи управління ЗВО виявлено, що вона не набувала суттєвих змін після реформ вищої освіти у 2016 році. У другому розділі роботи при аналізі міжнародного досвіду управління виявлено, що структура управління ЗВО в Україні є наближеною до міжнародних практик, проте передові міжнародні ЗВО користуються значно ширшим інструментарієм управління. Дослідження передових управлінських практик дає зрозуміти, що вони містять велику кількість ефективних інструментів управління, які можуть використати вітчизняні ЗВО. Описано процес стратегічного планування в національних ЗВО, висвітлено його основні недоліки. Варто зазначити, що стратегічне планування в ЗВО це не лише ключовий аспект управління, а й невід’ємна частина успішного розвитку освітньої галузі. У третьому розділі роботи проаналізовано деякі нормативно-правові акти ЗВО «Львівський університет бізнесу та права», сформовано основні переваги та недоліки процесу управління вказаним освітнім закладом. Виходячи з детального аналізу нормативно-правового забезпечення сформовано рекомендації щодо вдосконалення управлінської структури ЗВО.Item Специфіка надання електронних публічних послуг в установах соціальної сфери(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Кривозірка, Оксана Миколаївна; Kryvozirka, Oksana Mykolaivna; Школяр, Мар'яна Володимирівна; Національний університет "Львівська політехніка"Перехід соціальних установ до електронних методів обслуговування, наявність багатьох проблем зумовлює необхідність аналізу та удосконалення механізмів надання електронних публічних послуг. Незважаючи на велику кількість досліджень, цілісна картина надання електронних послуг відсутня, оскільки більшість мають загальний характер і не враховують особливостей і відмінностей. Саме тому, кожній установі необхідний стратегічний розвиток. Мета магістерського дослідження - дослідити специфіку застосування електронних публічних послуг в Управлінні соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради. Відповідно до поставленої мети було визначено завдання: виділити основні засади адміністрування та управління; визначити поняття «соціальна сфера», її структуру, завдання; ознайомитись із світовим досвідом функціонування соціальних установ; порівняти вітчизняний і світовий досвід надання соціальних електронних послуг; емпірично дослідити механізми надання послуг в Управлінні соціального захисту; виявити основні переваги та недоліки; розробити стратегічний план розвитку Управління соціального захисту; визначити основні рекомендації щодо вирішення проблем. Об’єкт дослідження. Специфіка адміністрування та управління в установах соціальної сфери. Предмет дослідження. Практики надання електронних публічних послуг в організаціях соціальної сфери. Під час виконання завдань магістерського дослідження було досягнуто наступних результатів. У першому розділі виділено основні засади адміністрування, управління, цифрового управління, що спрощує процедуру обслуговування та підвищує рівень комфорту, швидкості, якості. Визначено поняття «соціальна сфера», що функціонує через соціальну інфраструктуру та задовольняє потреби людини; «соціальне забезпечення» та «соціальна допомога». У другому розділі досліджується світовий досвід функціонування соціальних установ та порівнюється з Україною. Кожна країна має свої відмінності. Україна розпочала перехід до електронних форм обслуговування недавно та є першою у світі із цифровими паспортами та електронним підписом документів в режимі онлайн. У третьому, емпіричному розділі, здійснено дослідження механізмів надання електронних публічних послуг в Управлінні соціального захисту. Здійснено SWOT-аналіз, сформовано дерево проблем, концепцію бачення майбутнього установи, що дозволяє сформувати стратегічні напрямки та цілі з розвитку установи. Розроблено стратегічний план розвитку Управління соціального захисту та запропоновано удосконалення механізмів надання електронних послуг; збільшення розміру фінансування; залучення міжнародних партнерів, світових лідерів; підвищення рівня кваліфікації працівників. Виявлено переваги та недоліки надання публічних послуг. Визначено основні рекомендації щодо вирішення проблем.Item Організація управління реалізацією стратегії в установах соціальної сфери(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Каспаревич, Віталій Степанович; Kasparevych, Vitalii Stepanovych; Ставкова, Софія Георгіївна; Національний університет "Львівська політехніка"Розвиток ринку соціальних послуг в Україні здійснюється в умовах нестабільності зовнішнього середовища соціальної сфери.Це передбачає вирішення завдання інституцій соціальної сфери щодо гнучкої адаптації до змін зовнішнього середовища для досягнення поставлених цілей і розвитку на основі оптимального використання внутрішнього потенціалу. У цьому контексті роль і значення стратегічного менеджменту зростають з кожним днем. Цей процес стратегічного управління включає формулювання та впровадження інституційних стратегій у соціальній сфері для ефективної адаптації до змін та досягнення їх довгострокового розвитку. За сучасних умов, коли зовнішнє середовище є особливо динамічним, дослідження стратегічного менеджменту стає надзвичайно актуальним завданням. Поглиблене вивчення цього процесу є важливим для оптимізації внутрішніх ресурсів і використання можливостей для успішного розвитку установ у соціальному секторі. Такий підхід необхідний для вирішення викликів, з якими стикаються інституції соціальної сфери в сучасних умовах, та забезпечення їх стійкості та відповідності високим стандартам у непередбачуваному зовнішньому середовищі. Актуальність дослідження викликає дослідницьке запитання: Які існують підходи та технології управління реалізацією стратегії розвитку установ соціальної сфери? Тема магістерської кваліфікаційної роботи: Організація управління реалізацією стратегії в установах соціальної сфери. Мета дослідження полягає розробці теоретичних підходів та формулювання практичних рекомендацій стосовно організаційних процесів управлінської діяльності виконанням стратегічного плану розвитку установ соціальної сфери. Для досягнення поставленої мети дослідження необхідно вирішити такі завдання: 1. дослідити й узагальнити теоретичні підходи до структури процесу реалізації стратегії як заключного етапу процесу стратегічного управління в установах соціальної сфери; 2. вивчити сутність організації управління та визначити її місце у структурі процесу реалізації стратегії установ соціальної сфери; 3. дослідити вплив процесу реалізації стратегії на структуру управління установами соціальної сфери; 4. систематизувати технології управління для забезпечення ними керівників кожного з рівнів ієрархії управління та функціональних сфер діяльності установ соціальної сфери в процесі реалізації стратегії; 5. дослідити процесконтролю реалізації стратегії установ соціальної сфери; 6. розробити структуру механізму організації управління реалізацією стратегії установ соціальної сфери. Об'єктом дослідженнявиступає процес стратегічного управління установами соціальної сфери. Предметом дослідженняє практичні аспекти реалізації стратегії установ соціальної сфери. Гіпотеза дослідження. Впровадження механізму організації управління реалізацією стратегії установ соціальної сфери сприяє їх розвитку. У результаті виконання завдань магістерського дослідження було сформовано наступні висновки. У першому розділі магістерського дослідження ми приділили увагу щодо реалізація стратегії як етап процесустратегічного управління. У другому розділі магістерської кваліфікаційної роботи ми здійснили емпіричне дослідження, що стосується передумов організації управління реалізацією стратегії установ соціальної сфери. Останній розділ магістерського дослідження був присвячениймеханізму організації управління реалізацією стратегії установ соціальної сфери. У результаті проведеного дослідження на тему«Організація управління реалізацією стратегії в установах соціальної сфери» ми зосередили свою увагу на виділенні процесу реалізації стратегії установ соціальної сфери як об'єкта управління, що припускає розробку системи елементів організації управління, яка відповідає стратегії, що реалізується, а також набору управлінських інструментів, котрі забезпечують формування і функціонування цієї системи.Item Гендерні особливості управління закладом вищої освіти(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Медіна, Тетяна Вячеславна; Medina, Tetiana Viacheslavna; Обіход, Михайло Михайлович; Національний університет "Львівська політехніка"Гендерний менеджмент відбиває актуальні тенденції в сучасній вищій освіті - створення рівних можливостей для чоловіків і жінок щодо рівного доступу до навчання, наукової діяльності, керівництва та інших можливостей. Стратегія гендерного менеджменту передбачає забезпечення рівного доступу до керівних посад, розвиток лідерських якостей у жінок і чоловіків, розробку стратегій протидії гендерним стереотипам, залучення студентів різної статі до навчання та інші. Питання освітнього менеджменту привертали увагу таких науковців, як О. Мармаза, В. Васенко, гендерний аналіз стилей управління освітніми закладами проведений Т. Дороніною, С. Дубовиком, Л. Пампухою, Н. Приходькиною, О. Рудь. Різні аспекти впровадження гендерної проблематики до системи вищої освіти України проаналізовані в статтях Т. Делілової, І. Токар, Е. Соколової. Об’єкт дослідження - механізм управління закладом вищої освіти. Предмет дослідження - гендерні аспекти управління університетом. Мета дослідження - комплексне вивчення гендерних особливостей управління закладом вищої освіти. Важливу роль у законодавчому оформленні принципів гендерної рівності в освіті відіграла розробка і затвердження «Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року». Нормативні документи Чернівецького національного університету містять загальну стратегію, спрямовану на протидію дискримінації та дотримання принципів толерантності. Співробітниці університету майже не користуються наданням додаткової відпустки або відгулів, гнучким робочим графіком тощо. Чоловіки заперечують наявність дискримінації за ознакою статі; жінки вербально заперечують її, проте надають інформацію, яка може розглядатися як маркована гендерна нерівність. Існує гендерний дисбаланс у розподілі підтримки науково-педагогічних працівників в університеті: чоловіки мають переваги при керівництві науковими дослідженнями і грантовими проєктами, співробітництві з міжнародними журналами, жінкам частіше довіряють турботу про студентів. Поширений стереотип «це надумана проблема, не наша, у нас усе добре», трансльований привілейованими соціальними групами. Робота містить рекомендації щодо формування політики гендерної рівності в університеті: нормативний рівень (розробка Положення про політику запобігання, попередження та боротьби з сексуальними домаганнями і дискримінацією в університеті); організаційно-адміністративний рівень (створення Гендерного Центру, проведення заходів для підвищення гендерної чутливості, гендерне збалансування складу комісій на різних рівнях управління, проведення гендерного аудиту, створення посади уповноваженого з гендерної рівності); рівень соціального діалогу й комунікації (забезпечення прозорості у прийнятті кадрових рішень, сприяння зрозумілій системі розподілу ресурсів; популяризація професійну діяльність жінок; запровадження супроводу професійної кар’єри жінок в установі).Item Реінжиніринг процесів надання послуг соціальною установою на прикладі територіального підрозділу центру надання адміністративних послуг м. Львова(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Андрійчук, Ірина Іванівна; Zelena, Iryna Ivanivna; Зеленко, Наталія Михайлівна; Національний університет "Львівська політехніка"Актуальний стан реалізації реінжинірингу в системи надання адміністративних послуг слугує головною складовою реформації Центрів надання адміністративних послуг. Залучення реінжинірингу дозволяє збільшити рівень ефективності в діяльності органів публічної влади, що базується на застосуванні сучасних інноваційних технологій та дозволяє громадянам отримувати послуги на сучасному рівні з залученням цифровізації. Концепція запровадження електронного урядування передбачає модернізацію публічного управління шляхом реінжинірингу наявних підходів, проєктування оновлених адміністративних процесів в органах державної влади та органах місцевого самоврядування, оптимізованих із використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, спрямованих на електронну взаємодію та спільну роботу, відкритість і прозорість для громадян. Особливості формування системи реінжинірингу в діяльності установ соціальної сфери досліджували такі науковці: Клименко І. В., Олійник Т., І. І. Бригілевич, Васиньова Н.С, В. А. Загайного , Р.М. Матвійчук, Пуліна Т.В., Опанасюк Ю.А. Липник С.О., Гайдученко С.О. та ін. Мета магістерської кваліфікаційної роботи полягає у дослідженні реінжинірингу надання послуг як показника ефективної модернізації соціальної установи. Об’єкт дослідження — система надання адміністративних послуг соціальними установами. Предмет дослідження — процес реінжинірингу у системі надання послуг в підрозділах ЦНАП. Під час виконання завдань магістерського дослідження було досягнуто наступних результатів. У першому розділі магістерського дослідження розкрито сутність поняття реінжинірингу надання адміністративних послуг, визначено засоби та методи залучення інноваційних технологій для покращення основних показників діяльності установи. Визначено ключові аспекти покращення роботи працівників із залученням системних технологічних застосунків, що передбаченні електронним урядуванням. Другий розділ присвячено трансформації адміністративних послуг у електронному варіанті отримання через платформу «Дія», відтак проаналізовано найбільш поширенні послуги електронного режиму. Досліджено практичну реалізацію реінжинірингу в територіальному підрозділі ЦНАП м. Львова. Для інтерпретації зарубіжного досвіду реалізації реінжинірингу надання адміністративних послуг висвітлено досвід провідних країн в сфері електронного урядування Естонії та Канади. У третьому розділі як у ключовому елементі магістерського дослідження подано рекомендації щодо використання інноваційності та технологічності адміністративних послуг в територіальному підрозділі ЦНАП м. Львова. Відтак, реінжиніринг виступає сучасним метод управління стратегічними змінами в системі надання адміністративних послуг в умовах сьогодення ,адже дозволяє формувати інформаційно-публічні інфраструктури, що забезпечують розвиток системи надання послуг державними організаціями в електронному форматі.Item Мотиваційні моделі управління в установах соціальної сфери(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Чобалько, Роман Юрійович; Chobalko, Roman Yuriiovych; Макух, Оксана Євгенівна; Національний університет "Львівська політехніка"Роль держави в сфері соціальних послуг зростає, вимагаючи глибшого вивчення управлінських механізмів, зокрема мотиваційних моделей. Це важливо для підвищення конкурентоспроможності установ соціальної сфери. Мотиваційні моделі в цьому контексті стають ключовим інструментом для досягнення високих стандартів якості та задоволення різноманітних потреб клієнтів. Об’єкт дослідження. Мотивація персоналу установ соціальної сфери. Предмет дослідження. Особливості застосування мотиваційних моделей управління в установах соціальної сфери. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування та аналіз досвіду впровадження мотиваційних моделей в управлінні, а також визначення основних шляхів та рекомендацій для вдосконалення системи мотивації персоналу в установах соціальної сфери.В першому розділі роботи проведено комплексний аналіз теоретичних аспектів мотиваційних моделей в управлінні соціальною сферою. Розглянуто роботи авторів, які працювали в цьому напрямку, нормативно-правові акти, а також основні мотиваційні моделі, які використовуються в суспільстві. Розглянуто теорії мотивації, такі як: Ієрархія потреб А. Маслоу, Теорія очікувань В. Врума, Теорія потреб Д. Мак-Клелланда, Теорія справедливості С. Адамса, Двофактор-на теорія Ф. Герцберга. В другому розділі здійснено огляд організаційно-методичних аспектів впровадження мотиваційних моделей в управлінні в установах соціальної сфери. Розглянуто основні засоби та методи мотивації працівників, а саме: системи винагород та визнання, можливість кар’єрного зростання, гнучкі графіки для працівників, системи навчання та розвитку, емоційна підтримка, участь у прийнятті рішень, корпоративна культура. Визначено їх переваги та недоліки, а також молиаості використання, зокрема в установах соціальної сфери. Окреслено ключові інноваційні підходи та інструменти для підвищення мотивації персоналу, а саме: технологічні інновації, гейміфікація, штучний інтелект та аналітика, електронні платформи для мотивації, системи відкритого обміну думок, наставництво та розвиток навичок. Визначено їх взаємодію з основними методами та засобами мотивації, а також їхню придатність для застосування в установах соціальної сфери. В третьому розділі виявлено основні проблеми та шляхи удосконалення систем мотивації, які використовуються в установах соціальної сфери. Здійснено комплексне дослідження системи мотивації персоналу в установах соціальної сфери на прикладі Відділу обслуговування громадян №9 Головного управління Пенсійного фонду України у місті Львів. Аналіз здійснено на основі звітності та статистики Пенсійного фонду та інших державних рекомендацій. Визначено основні проблеми мотивації працівників та можливі напрямки удосконалення. Аналіз здійснювався відштовхуючись від розглянутих раніше методах та засобах мотивації персоналу. Найбільш проблемними виявились: система винагород та визнання, можливість кар’єрного зростання, участь у прийнятті рішень. Відштовхуючись від проблем у системі мотивації персоналу в установах соціальної сфери, було розроблено конкретні рекомендації для покращення мотиваційних моделей в цих установах. Рекомендації наведено по кожному з методів та засобів мотивації з можливістю застосування інноваційних підходів.Item Шляхи вдосконалення механізму системи управління в установі соціальної сфери(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Пурій, Володимир-Олександр Миколайович; Purii, Volodymyr-Oleksandr Mykolaiovych; Макух, Оксана Євгенівна; Національний університет "Львівська політехніка"Механізм управління в установах соціальної сфери України представляє собою складний та важливий процес, оскільки ці організації надають ключові послуги та підтримку для різних категорій населення. Система управління в установах соціальної сфери базується на їхній місії та цілях, які визначають кадрову політику та діяльність організації. Наукова література відображає актуальність проблеми шляхів вдосконалення механізму управління в установах соціальної сфери. Питанням оцінки механізмів системи управління в установах соціальної сфери займались такі дослідники як: І. Іваненко, С. Савченко, О. Михайленко, О. Коваленко, С. Ткаченко, І. Максименко, Ю. Кузьмінський, Н. Гончарку, О. Олійник, В. Кравець, С. Петренко, О. Лисенко, О. Матвієнко, С. Соломаха, Г. Бондаренко. Варто додати, що залишається недослідженим питання того, як технології та цифрові інновації вдосконалюють управління соціальними установами. Науковцями не зовсім чітко висвітлені перспективи партнерства з громадськістю та громадськими організаціями. Крім того, існує ймовірність того, що аспекти етики та правил управління в соціальній сфері залишаються поза увагою, що вимагає додаткових досліджень, щоб створити комплексний, етично обґрунтований підхід до управління установами соціальної сфери. Мета магістерського полягає у вивченні та розробці ефективних шляхів вдосконалення механізму управління в установі соціальної сфери. Об'єкт дослідження у роботі визначено процес управління в установі соціальної сфери. Предметом дослідження є дослідження процесу управління та виявлення шляхів вдосконалення механізму системи управління в установі соціальної сфери. Під час виконання завдань магістерського дослідження було досягнуто наступних результатів. У першому розділі магістерського дослідження ми розглянули дослідження українських науковців щодо вдосконалення механізмів управління в установах соціальної сфери. Проаналізували питання кадрового забезпечення, реформи децентралізації, оптимізації управління в установах соціальної сфери та інші аспекти. Здійснили аналіз нормативно-правової бази, що регулює механізми управління в установах соціальної сфери в Україні. Розглянули теоретичне обґрунтування дослідження механізму управління в установах соціальної сфери. У другому розділі магістерського дослідження ми визначили, що потрібен комплексний підхід до покращення систем управління персоналом у соціальних установах. Зазначили, що інновації, такі як цифровізація, хмарні технології та системи аналізу даних, необхідні для ефективного управління. Відзначили, що міжнародні установи соціальної сфери, мають чіткі довгострокові стратегії, налагоджену координацію між підрозділами, раціональне використання ресурсів, моніторинг результативності, професійний розвиток персоналу. У третьому, практичному розділі, для досягнення максимального практичного результату ми запропонували конкретні ідеї щодо модернізації технічного забезпечення, навчання персоналу, оптимізації процесів і підвищення мотивації у Львівській філії Львівського обласного центру зайнятості.Item Роль командира у формуванні морально-психологічного стану військовослужбовця в екстремальних умовах, як показник його супервізійної діяльності(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Мусій, Олександр Андрійович; Musii, Oleksandr Andriiovych; Шаповалова, Тетяна Вікторівна; Національний університет "Львівська політехніка"У сучасному світі, де військові конфлікти мають глобальний вплив, морально-психологічне забезпечення (МПЗ) в Збройних Силах України важливо для бойового духу та адаптації військових. Особливо, з початку конфлікту 2014 року, Україна зосередилася на покращенні підготовки та методів МПЗ. Розвиток супервізійної підтримки військових є відповіддю на відмову від радянських методів виховання та включає дослідження відомих вчених, таких як Бевз Г. М., Стасюк В. В., і інші. Командирська роль у вихованні військовослужбовців також досліджена в працях Афанасьєва А. О., Серветника Р. М., та інших. В той час, як в Україні військова соціальна робота все ще розвивається, у США вона включає комплексний підхід до соціального захисту військовослужбовців і ветеранів, як описано Гусаком та Нескородяною. Важливість цього напрямку також підкреслена в роботах Костишина, Кіндія, Цюприка та інших. Мета і завдання дослідження полягає у визначенні основних аспектів супервізійної діяльності командира у формуванні морально-психологічного стану військовослужбовців в екстремальних умовах. Об'єктом дослідження є супервізійна діяльність командира в екстремальних військових умовах. Предмет дослідження — форми і методи підтримування морально-психологічного стану військовослужбовця. Гіпотеза дослідження: Діяльність командира з професійно організованого морально-психологічного забезпечення може суттєво підвищити бойову готовність та моральний дух підлеглих військовослужбовців. У процесі реалізації магістерського дослідження були отримані наступні результати. У першому розділі магістерської роботи ми аналізуємо морально-психологічне забезпечення в Збройних Силах, включаючи його теоретичні основи та практичне впровадження, з акцентом на роль командирів у створенні позитивного психологічного клімату та супервізії. У другому розділі детально розглядаються методологічні підходи і інструменти для вивчення та оцінки психологічної готовності військовослужбовців, підкреслюючи важливість комплексного підходу. Третій розділ зосереджений на аналізі психологічної підготовки в арміях провідних країн і включає пропозиції щодо адаптації цих практик у Збройних Силах України.Item Соціальна відповідальність у корпоративній культурі установ соціальної сфери(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Монтицький, Олексій Михайлович; Montytskyi, Oleksii Mykhailovych; Ставкова, Софія Георгіївна; Національний університет "Львівська політехніка"На сьогоднішній день вивчення та використання поняття соціальної відповідальності та її впливу на формування корпоративної культури організації стає все більш актуальним. Доведено, що принципи соціальної відповідальності суттєво впливають на якість корпоративної культури організації і, тим самим, безпосередньо впливають на роботу організації, її продуктивність, репутацію тощо. Незважаючи на досить велике число теоретичних досліджень цього феномену, чіткого погляду на особливість впливу соціальної відповідальності на корпоративну культуру організації, а особливо, в установах соціальної сфери та закладах освіти досі не сформовано. Практична актуальність роботи полягає в аналізі проблем менеджменту, що пов’язані з реалізацією загальних завдань впливу соціальної відповідальності на корпоративну культуру організації саме соціальної сфери, а конкретно – освітніх закладів на прикладі Національного університету «Львівська політехніка». Мета магістерської кваліфікаційної роботи - на основі вивчення та аналізу наукової літератури і проведеного емпіричного дослідження з’ясувати чинники впливу соціальної відповідальності на загальний рівень корпоративної культури закладів освіти як об’єктів соціальної сфери. Розробка практичних рекомендацій щодо формування системи корпоративної соціальної відповідальності навчальними закладами України на прикладі НУ «ЛП». Об’єкт магістерської кваліфікаційної роботи - соціальна відповідальність у складі корпоративної культури закладів освіти як об’єктів соціальної сфери. Предмет дослідження - роль соціальної відповідальності як чинника впливу на корпоративну культуру Національного університету «Львівська політехніка». В першому розділі проведений огляд і аналіз літератури з базових понять, що відносяться до теми роботи, а саме: сутність та функції корпоративної культури, корпоративна соціальна відповідальність, критерії та методи оцінки корпоративної соціальної відповідальності організації в сучасних умовах. У другому розділі більш докладно аналізуються ті проблеми, які безпосередньо відносяться до роботи установ соціальної сфери і, зокрема, до діяльності закладів вищої освіти. Використовуючи поняття і методи дослідження, що проаналізовані в перших двох розділах роботи, в третьому розділі розглядаються соціальні аспекти діяльності Національного університету «Львівська політехніка», здійснюється оцінка рівня соціальної відповідальності Національного університету «Львівська політехніка» у стратегічному управлінні університетом і надаються необхідні рекомендації із покращення практичної діяльності профільних підрозділів.Item Мотиваційний менеджмент як механізм розвитку персоналу в установах соціальної сфери(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Гузовата, Катерина Ігорівна; Huzovata, Kateryna Ihorivna; Климанська, Лариса Дмитрівна; Національний університет "Львівська політехніка"Мотиваційний менеджмент у соціальній сфері є ключовим для забезпечення якісних послуг та ефективності працівників. Хоча існує значна кількість досліджень щодо мотивації працівників, соціальна сфера вимагає додаткового дослідження через свої особливості. В Україні, з огляду на економічні та соціальні зміни, важливо акцентувати увагу на розвитку стійкої ринкової економіки та покращенні якості життя. Конкурентне середовище вимагає від установ знаходження ефективних шляхів стимулювання працівників для досягнення цілей. Мотивація персоналу стає критичним елементом управління, забезпечуючи залучення та утримання кваліфікованих співробітників у соціальній сфері, що надає якісні послуги громадянам. Теоретико-методологічні засади мотиваційного менеджменту викладено в наукових працях А. Колота, В. Сладкевича. Особливості управлінської практики з мотивації персоналу розглядаються Д. Бутенком. Актуальність дослідження мотиваційного менеджменту у цьому секторі зростає, враховуючи підвищений інтерес до соціальної відповідальності бізнесу та державних установ у сучасному світі, тому існує необхідність в подальшому аналізі та розширенні знань щодо мотиваційного менеджменту в установах соціальної сфери. Об’єкт дослідження – процеси мотивації персоналу в установах соціальної сфери. Предмет дослідження – мотиваційний менеджмент та його роль у розвитку персоналу в установах соціальної сфери. Мета дослідження – на основі аналізу сучасних підходів до мотиваційного менеджменту в соціальній сфері з’ясувати, які чинники підвищують мотиваційний потенціал працівників установ соціальної сфери. Під час виконання завдань магістерського дослідження було досягнуто наступних результатів. У першому розділі розглянули питання мотивації як об’єкту наукового аналізу в соціогуманітарних науках. Визначили потребу в управлінні мотивацією робітників в установі та поняття мотиваційний менеджмент. Другий розділ аналізує мотиваційний менеджмент в установах соціальної сфери, розкрито його особливості. Досліджено методи мотивації в установах соціальної сфери. Проаналізовано кадрові мотиваційні стратегії як механізм розвитку персоналу в установах соціальної сфери. У третьому розділі, описано проведене емпіричне дослідження мотиваційного менеджменту на прикладі Франківського відділу соціального захисту, здійснено інтерпретацію даних та розроблено рекомендації.Item Мотивація діяльності працівників соціальних служб: теоретичні та практичні аспекти(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Хмелинська, Людмила Володимирівна; Khmelynska, Liudmyla Volodymyrivna; Школяр, Мар'яна Володимирівна; Національний університет "Львівська політехніка"У сучасних умовах в Україні, де є соціально-економічні виклики, розуміння та поліпшення мотивації працівників соціальних служб є критично важливим. Це покращує надання соціальних послуг і сприяє соціальному добробуту. Мотивація працівників впливає на продуктивність і ефективність виконання соціальних програм. Вивчення мотивації в соціальній сфері важливе для адаптації до змін у суспільстві. Розгляд економічних умов, законодавчих змін та суспільних настроїв є ключовим для формування ефективних стратегій мотивації. Дослідження мотивації працівників соціальних служб є важливим для розвитку сучасних соціальних політик і стратегій. Виходячи із дослідницького запитання: «Які чинники впливають на мотивацію працівників соціальних служб, і які стратегії можуть підняти її ефективність?», ми сформували тему магістерського дослідження: «Мотивація працівників соціальних служб: теоретичні та практичні аспекти». Мета кваліфікаційного дослідження полягає у комплексному аналізі мотивації працівників соціальних служб в сучасних умовах та розробці ефективних стратегій її стимулювання з метою підвищення продуктивності та якості наданих соціальних послуг. Згідно із положенням мети магістерської роботи ми сформували завдання роботи: розглянути сутність, зміст та значення мотивації діяльності працівників соціальної сфери; описати актуальні проблеми мотивації діяльності працівників соціальної сфери в сучасних умовах; проаналізувати показники діяльності Відділу соціального захисту м. Миколаєва Львівської області; визначити специфіку формування та зміни мотивації діяльності персоналу Відділу соціального захисту м. Миколаєва Львівської області; надати пропозиції з удосконалення стратегії мотивації Відділу соціального захисту м. Миколаєва Львівської області; виявити основні напрямки удосконалення мотивації діяльності працівників соціальних служб та шляхи їх втілення. Об'єктом дослідження у роботі є теоретичні та практичні аспекти формування мотивації працівників соціальних служб в сучасних умовах. Предметом дослідження є особливості управління мотивацією працівників організацій соціальної сфери (на прикладі Відділу соціального захисту м. Миколаєва). У результаті виконання завдань магістерського дослідження було сформовано наступні висновки. У першому розділі дослідження було визначено, що мотивація в соціальній сфері - складний процес, який визначає ефективність роботи через задоволення потреб працівників. Важливими чинниками є не лише фінанси, а й внутрішнє задоволення від роботи, вплив на життя інших та соціальна значущість. У другому розділі зосереджено увагу на аналізі діяльності Відділу соціального захисту населення м. Миколаїв. Було виявлено, що управління мотивацією включає зовнішні (фінансові) та внутрішні (приналежність до команди) стимули, ефективність яких залежить від особливостей організації та потреб персоналу. Керівництво відіграє ключову роль, формуючи атмосферу та встановлюючи стандарти роботи. Дослідження показало, що в сфері мотивації працівників соціальної сфери проблеми включають низьку зарплату та високий стрес. Рекомендується удосконалення системи KPI, розвиток корпоративної культури та впровадження освітніх програм для підвищення продуктивності та задоволеності роботою, створюючи мотивований та ефективний колектив для надання якісних соціальних послуг.Item Організаційна комунікація в установах соціальної сфери(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Коврижко, Олена Олександрівна; Kovryzhko, Olena Oleksandrivna; Школяр, Мар'яна Володимирівна; Національний університет "Львівська політехніка"Сфера соціального забезпечення надзвичайно гостро відчуває потребу у встановленні та підтриманні сталих комунікативних зв’язків між його суб’єктами й об’єктами, використанні спеціальних засобів інформаційного обміну, завдяки яким забезпечується та безпосередньо здійснюється процес поширення інформації. Впровадження сучасних технологій та інформатизація на їх основі системи управління є важливими стимулами для підвищення ефективності інформаційного обслуговування населення, модернізації системи соціального захисту та розвитку національної інформаційно-комунікаційної інфраструктури та системи інформаційних ресурсів. Мета магістерського дослідження полягає у дослідженні та систематизації теоретичних і практичних аспектів організаційної комунікації в установах соціальної сфери в контексті актуальних суспільних трансформацій. Для досягнення мети магістерської кваліфікаційної роботи варто вирішити наступні завдання: дослідити сутність, поняття та особливості комунікації в установах соціальної сфери; проаналізувати міжнародний та вітчизняний досвід інформатизації комунікації в установах соціальної сфери; розкрити специфіку застосування сучасних засобів та інструментів комунікації в установах соціальної сфери в Україні; визначити актуальні проблеми комунікації в установах соціальної сфери України; представити результати емпіричного дослідження специфіки комунікативних процесів у Шевченківському відділі соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради; проаналізувати нормативно-правове та інформаційне забезпечення управління, а також статистичні показники діяльності зазначеної організації у сфері комунікації; запропонувати шляхи та напрямки удосконалення організаційної комунікації установи. Об’єктом дослідження є організаційні комунікації в установах соціальної сфери в Україні. Предметом дослідження є специфіка застосування сучасних засобів та інструментів комунікації в установах соціальної сфери в Україні (на прикладі Шевченківського відділу соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради). Під час виконання завдань магістерського дослідження було досягнуто наступних результатів. У першому розділі досліджено сутність та особливості комунікації в установах соціальної сфери, визначено ключові поняття. Здійснено аналіз міжнародного та вітчизняного досвіду інформатизації комунікації в установах соціальної сфери. Другий розділ було присвячено розкриттю специфіки застосування сучасних засобів та інструментів комунікації в установах соціальної сфери в Україні. Також визначено актуальні проблеми комунікації в установах соціальної сфери України, зокрема, - висвітлено особливості кризової комунікації в сучасних умовах. У третьому розділі представлено результати емпіричного дослідження особливостей організаційної комунікації у Шевченківському відділі соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради). Зокрема, здійснено аналіз нормативно-правового та інформаційного забезпечення комунікаційних процесів, а також статистичних показників діяльності установи. На цій основі запропоновано шляхи та напрямки удосконалення організаційної комунікації організації.Item Стратегічне управління процесами соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб в державних і недержавних установах соціальної сфери: порівняльний аспект(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Сеничич, Михайло Вікторович; Senychych, Mykhailo Viktorovych; Ставкова, Софія Георгіївна; Національний університет "Львівська політехніка"У сучасному світі внутрішньо переміщені особи стикаються з численними викликами і проблемами, пов'язаними із втратою та зміною місця проживання. Однією з ключових складових успішної адаптації цієї групи осіб є соціальна адаптація, процес, який визначає їхню інтеграцію в нове оточення та забезпечення необхідних соціальних підтримки та ресурсів. Переїзд, особливо в умовах вимушеності, може викликати значний психологічний стрес, який може впливати на здатність особистості пристосовуватися до нових умов. Дуже важливо враховувати і роль культурних та етнічних чинників у процесі соціальної адаптації. Важливо визначити, які аспекти соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб були освітлені раніше, які аспекти залишаються недостатньо вивченими та які нові підходи чи концепції з'явилися в останні роки. Визначається наявність "білих плям" у наукових дослідженнях, тобто аспектів проблеми, які залишаються слабко вивченими чи не вивченими взагалі. Наразі в Україні триває війна, яка призвела до масового вимушеного переселення населення. Це ставить перед державою та суспільством завдання забезпечення ефективної соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб. Для вирішення цього завдання необхідне подальше дослідження проблематики соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб. Тому наукові дослідження в цій галузі перебувають на початковому етапі розвитку. Однак уже зараз можна говорити про те, що ця проблематика є важливою для забезпечення успішної інтеграції внутрішньо переміщених осіб в українське суспільство. Мета цього дослідження полягає в розробці та впровадженні стратегій, спрямованих на поліпшення процесів соціальної адаптації цієї вразливої соціальної групи. Відповідно до поставленої мети в ході дослідження було визначено таке завдання: дослідження включають аналіз існуючих стратегій управління соціальною адаптацією внутрішньо переміщених осіб, ідентифікацію ключових чинників, що впливають на цей процес, та розробку конкретних рекомендацій для удосконалення існуючих стратегій та практик у державних і недержавних установах. Дослідження має на меті внести практичний внесок у вирішення актуальних соціальних завдань та сприяти покращенню умов життя внутрішньо переміщених осіб через оптимізацію процесів їхньої соціальної адаптації. Об'єкт дослідження - регіональні особливості, які впливають на процес соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб. Предметом дослідження є стратегічне управління процесами соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб в державних і недержавних установах соціальної сфери. Перший розділ, який становить теоретичну частину дослідження, ретельно розглядає низку ключових аспектів, що формують теоретичний фундамент для подальшого розуміння соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб. Починаючи з основних понять та термінів розділ докладно визначає ключові терміни, які використовуються в контексті дослідження, надаючи чітке та стандартизоване розуміння важливих концепцій. Далі поглиблюється теоретичний аналіз, висвітлюючи різноманітні аспекти, які стосуються соціальної адаптації. Зокрема, висвітлюються різні теоретичні підходи та моделі, які становлять основу для подальших розділів. Також розглядаються різноманітні внутрішні та зовнішні чинники, які визначають та впливають на процес соціальної адаптації цільової аудиторії. Ретельно розглядається внесок як державних, так і недержавних установ у забезпеченні успішної соціальної адаптації, а також їхню взаємодію в цьому контексті. Аналізуються та порівнюються різні моделі стратегічного управління, спеціально адаптовані для соціальної сфери, зокрема, в контексті адаптаційних програм для внутрішньо переміщених осіб. Другий розділ дослідження, присвячений аналітичній частині, включає ретельний огляд сучасного стану соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб, що визначає обсяг та структуру їхніх потреб і викликів у процесі інтеграції в нове соціальне середовище. У розділі також проведений аналіз діяльності державних установ у сфері соціальної адаптації, висвітлюючи їхню роль у розробці та виконанні адаптаційних програм. Детально розглядаються витрати, ефективність бюрократичних процесів та можливості покращення державного підходу до соціальної адаптації. Далі здійснена оцінка ролі та ефективності діяльності недержавних установ у цьому процесі. Розглядається їхня взаємодія з різними секторами, включаючи бізнес, освіту та громадські організації, з метою визначення внеску та впливу на соціальну адаптацію внутрішньо переміщених осіб. Надалі, здійснено порівняльний аналіз стратегій управління адаптацією в різних установах, враховуючи їхні сильні та слабкі сторони, а також взаємодію з різними категоріями внутрішньо переміщених осіб. Цей аналіз дозволяє визначити оптимальні підходи та методи для покращення ефективності загального процесу соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб в Україні. У третьому розділі дослідження, який є проектно-рекомендаційним, я поглибився у розробку стратегії управління соціальною адаптацією внутрішньо переміщених осіб. Цей підпункт аналізує різні аспекти, включаючи індивідуалізовані підходи до різних категорій переселенців, враховуючи їхні унікальні потреби та виклики. Зокрема, надається простір для розгляду адаптаційних заходів для сімей з дітьми, молоді, людей похилого віку, а також осіб з особливими потребами. Підкреслюється важливість індивідуального підходу в процесі соціальної адаптації. Продовжуючи розгляд аспектів державного управління, пропонуються конкретні пропозиції щодо вдосконалення роботи державних установ. Це включає в себе питання оптимізації адміністративних процесів, використання сучасних інформаційних технологій для підтримки координації та швидкої надання послуг внутрішньо переміщеним особам. Важливо звернутися до аспектів бюрократичної ефективності та розподілу бюджетних коштів для забезпечення ефективного функціонування програм соціальної адаптації. В заключному розділі подаються конкретні рекомендації щодо співпраці з недержавними організаціями, які можуть виступати ключовими партнерами у реалізації соціальних програм. Зокрема, пропонується створення платформ для регулярного діалогу та обміну інформацією між урядовими представниками та представниками НДО з метою ефективної координації та уникнення дублювання ініціатив. Враховуючи досвід інших країн та вимоги сучасного соціуму, ці рекомендації спрямовані на покращення взаємодії всіх стейкхолдерів для досягнення максимальної ефективності у процесі соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб в Україні.Item Стратегії розвитку організаційної культури в гуманітарних організаціях на прикладі гуманітарної організації Acted в Україні(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Бабинець, Катерина Володимирівна; Babynets, Kateryna Volodymyrivna; Климанська, Лариса Дмитрівна; Національний університет "Львівська політехніка"Гуманітарне середовище ставить перед організаціями низку викликів, тому важливо реагувати на них адекватно. Організаційна культура є важливим чинником ефективності роботи організації і може стати вирішальним фактором успішності такої організації. Кожна організація має свою власну унікальну культуру, незалежно від того, усвідомлює це керівництво чи ні. Для того, щоб працювати найбільш ефективно і мати можливість належним чином втілювати стратегію в життя, гуманітарні організації потребують адекватної і сильної організаційної культури. Гуманітарні організації здійснюють надзвичайно важливу роботу, спрямовану на вирішення соціальних, медичних, освітніх та глобальних проблем у всьому світі. Їхні дії і вплив розповсюджуються на сфери життя мільйонів людей, і тому ефективність їхньої роботи має вирішальне значення. В Україні дослідження проблеми організаційної культури тільки започатковуються, а тому не мають системного характеру. В даний час проблемою організаційної культури займаються такі українські вчені як Г. Дмитренко, В. Кириченко, Т. Максименко, С. Оборська, З.Шершньова, Е. Шарапова, В. Усачева, Г. Хаєт та інш. Мета магістерської кваліфікаційної роботи - на основі аналізу та оцінки організаційної культури в гуманітарних організаціях, а також стратегій спрямованих на покращення цієї культури, визначити фактори, що впливають на результативність гуманітарних організацій та надати практичні рекомендації для подальшого зміцнення ролі цих організацій у вирішенні глобальних проблем. Об'єктом дослідження є організаційна культура гуманітарних організацій, яка визначає цінності, норми, традиції та спосіб функціонування цих організацій Предмет дослідження - стратегії розвитку, які спрямовані на поліпшення та адаптацію організаційної культури для досягнення ефективності та відповідності місії. Перший розділ присвячений теоретико-методологічним аспектам організаційної культури. Описано структуру організаційної культури, її складові та основні характеристики. Вивчено функції організаційної культури та вплив, який вона справляє на результати діяльності організації. Поняття та структура організаційної культури допомагають розуміти складність цього явища. Другий розділ магістерської кваліфікаційної роботи присвячений вивченню організаційної культури в контексті гуманітарних організацій. Охарактеризовано особливості гуманітарних організацій, пов’язані із специфікою їхньої діяльності. Виявлено особливості організаційної культури в гуманітарних організаціях та роль цієї культури в їхньому розвитку. Гуманітарні організації мають власну специфіку діяльності, пов’язану з наданням гуманітарної допомоги та розвитком у галузях, які стосуються життя, здоров’я, освіти та інших аспектів гуманітарної сфери. Саме ця специфіка впливає на їхню організаційну культуру. У третьому розділі здійснено аналіз організаційної культури гуманітарної організації АКТЕД, розроблено стратегії розвитку організаційної культури цієї організації, описано реалізацію стратегій та їхній моніторинг. Проаналізовано та представлено відповіді респондентів у проведеному опитуванні експертів у таблицях та діаграмах. Спираючись на ці відповіді було розроблено та впроваджено стратегії розвитку організаційної культури гуманітарної організації.Item Управління конкурентоспроможністю неприбуткових недержавних організацій на ринку соціальних послуг(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Сахарук, Олег Петрович; Sakharuk, Oleh Petrovych; Шаповалова, Тетяна Вікторівна; Національний університет "Львівська політехніка"Складність оцінювання соціальних результатів управління конкурентоспроможністю неприбуткових недержавних організацій на ринку соціальних послуг зумовлює необхідність створення виважених показників оцінювання ефективності, зокрема й від реалізації програми розвитку. Відзначаючи різноманіття фундаментальних підходів і прикладних досліджень щодо розкриття окремих сторін окресленої в магістерській роботі тематики, слід підкреслити, що питання управління конкурентоспроможністю ННДО на ринку соціальних послуг залишаються затребуваними для наукового пошуку. Ця обставина зумовила вибір теми, мету і завдання дослідження. Мета Загальна мета дослідження полягає в розробленні концептуальних засад управління конкурентоспроможністю неприбуткових недержавних організацій на ринку соціальних послуг. Ця мета передбачає вирішення таких конкретних завдань: - дослідити та розвинути положення теорії управління установами, що функціонують у сфері соціальних послуг; Об'єктом дослідження є ринок надавачів соціальних послуг. Предметом дослідження виступають економічні та організаційні відносини, що виникають у процесі надання соціальних послуг неприбутковими недержавними організаціями та управління їх конкурентоспроможністю. Гіпотеза дослідження. Неприбуткові недержавні організації-надавачі соціальних послуг можуть бути конкурентоспроможними завдяки своїм конкурентним стратегіям. У першому розділі магістерського дослідження в результаті дослідження поняття ринок соціальних послуг в Україні володіє певною специфікою, яка значною мірою зумовлена особливостями товару, що обертається на даному ринку, з урахуванням яких формуються межі ринку, його суб'єктний склад і якісний зміст економічних відносин. Ринку соціальних послуг притаманна більш виражена порівняно з ринком усіх інших послуг сегментація залежно від доходів, цін, суб'єктивної оцінки споживачем значущості послуги, стилю життя. Другий розділ ми присвятили вибору організаційно-правової форми суб’єктами господарювання на ринку соціальних послуг зумовлює основні параметри їхнього функціонування, а саме: види та мету діяльності організації; можливість одержання прибутку від підприємницької діяльності та механізми його подальшого розподілу; обсяг відповідальності засновників (учасників); мінімально необхідний обсяг матеріальних ресурсів, що їх слід задіяти на початковому етапі виходу на ринок; У третьому, практичному розділі, зазначимо, що оптимальними формами взаємодії органів місцевого самоврядування, представників прибуткового та некомерційного сектору ринку соціальних послуг, на наш погляд, є такі: Розміщення на конкурсних засадах регіональних замовлень (збір та аналітичне опрацювання інформації про соціально значущі потреби населення). Участь ННДО, що надають соціальні послуги, у формуванні регіональної соціальної політики, у розробленні та реалізації міських та обласних програм, прогнозів соціально-економічного розвитку регіону.Item Підходи та інструменти реалізації й удосконалення адміністративно-управлінських процесів в державних установах соціальної сфери (на прикладі Державного центру зайнятості)(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Дехтяр, Вікторія Ігорівна; Dekhtiar, Viktoriia Ihorivna; Макух, Оксана Євгенівна; Національний університет "Львівська політехніка"У сучасному світі, де адміністративно-управлінські процеси у сфері соціального обслуговування набувають все більшої складності і обсягу, важливо розробляти та впроваджувати ефективні стратегії для покращення діяльності державних установ. Об'єктом дослідження є адміністративно-управлінські процеси в державних установах соціальної сфери. Предметом дослідження є адміністративно-управлінські процеси в державних установах соціальної сфери на прикладі Березнівського районного центру зайнятості. Мета магістерської кваліфікаційної роботи полягає в дослідженні та аналізі підходів та інструментів для реалізації та удосконалення адміністративно-управлінських процесів в державних установах соціальної сфери, взятого на прикладі Державного центру зайнятості. У першому розділі магістерського дослідження включає в себе огляд літератури, аналіз нормативних документів і теоретичне обґрунтування предмета дослідження. Літературний огляд дозволяє визначити ключові аспекти, які будуть враховані у подальшому аналізі та дослідженні, забезпечуючи науковий та практичний контекст для подальшої роботи. Отже, в результаті проведеного дослідження стало очевидним, що адміністративно-управлінські процеси в соціальній сфері мають свої особливості та вимагають комплексного підходу до вдосконалення. Враховуючи теоретичні аспекти, розділ 1 надав основу для розуміння природи та особливостей досліджуваної області. Другий розділ вказує на те, що комплексний підхід, поєднаний з інноваційними рішеннями, може виявитися вельми ефективним для оптимізації адміністративно-управлінських процесів. Основні висновки та ключові аспекти розділу визначаються наступним чином: Аналіз підходів та інструментів: виявлено, що різні підходи та інструменти мають свої ризики, переваги, резерви та недоліки. Інноваційні підходи: розглянуто інноваційні підходи та інструменти, що можуть прискорити та поліпшити адміністративно-управлінські процеси. Узагальнення результатів: проведено узагальнення результатів дослідження, що надає комплексний погляд на ефективність різних підходів. У третьому, розділі був проведений аналіз адміністративно-управлінських процесів у Березнівському районному центрі зайнятості (БРЦЗ). Розглянуті особливості функціонування центру, виявлені ідентифіковані проблеми та запропоновані шляхи їх вирішення. Розроблені конкретні рекомендації, спрямовані на поліпшення адміністративно-управлінських процесів. Серед запропонованих заходів — впровадження електронної документації, вдосконалення системи внутрішньої комунікації та підвищення рівня використання інформаційних технологій. Отже, запропоновані стратегічні напрямки включають в себе впровадження сучасних технологій для оптимізації внутрішніх комунікаційних процесів, спільної роботи та координації завдань. Це, в свою чергу, створить підґрунтя для підвищення ефективності адміністративних функцій та покращення загальної продуктивності установи.Item Реінжиніринг процесів надання послуг соціальною установою на прикладі територіального підрозділу центру надання адміністративних послуг м. Львова(Національний університет "Львівська політехніка", 2023) Андрійчук, Ірина Іванівна; Andriychuk, Iryna Ivanivna; Зеленко, Наталія Михайлівна; Національний університет "Львівська політехніка"Актуальний стан реалізації реінжинірингу в системи надання адміністративних послуг слугує головною складовою реформації Центрів надання адміністративних послуг. Залучення реінжинірингу дозволяє збільшити рівень ефективності в діяльності органів публічної влади, що базується на застосуванні сучасних інноваційних технологій та дозволяє громадянам отримувати послуги на сучасному рівні з залученням цифровізації. Концепція запровадження електронного урядування передбачає модернізацію публічного управління шляхом реінжинірингу наявних підходів, проєктування оновлених адміністративних процесів в органах державної влади та органах місцевого самоврядування, оптимізованих із використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, спрямованих на електронну взаємодію та спільну роботу, відкритість і прозорість для громадян. Особливості формування системи реінжинірингу в діяльності установ соціальної сфери досліджували такі науковці: Клименко І. В., Олійник Т., І. І. Бригілевич, Васиньова Н.С, В. А. Загайного , Р.М. Матвійчук, Пуліна Т.В., Опанасюк Ю.А. Липник С.О., Гайдученко С.О. та ін. Мета магістерської кваліфікаційної роботи полягає у дослідженні реінжинірингу надання послуг як показника ефективної модернізації соціальної установи. Об’єкт дослідження — система надання адміністративних послуг соціальними установами. Предмет дослідження — процес реінжинірингу у системі надання послуг в підрозділах ЦНАП. Під час виконання завдань магістерського дослідження було досягнуто наступних результатів. У першому розділі магістерського дослідження розкрито сутність поняття реінжинірингу надання адміністративних послуг, визначено засоби та методи залучення інноваційних технологій для покращення основних показників діяльності установи. Визначено ключові аспекти покращення роботи працівників із залученням системних технологічних застосунків, що передбаченні електронним урядуванням. Другий розділ присвячено трансформації адміністративних послуг у електронному варіанті отримання через платформу «Дія», відтак проаналізовано найбільш поширенні послуги електронного режиму. Досліджено практичну реалізацію реінжинірингу в територіальному підрозділі ЦНАП м. Львова. Для інтерпретації зарубіжного досвіду реалізації реінжинірингу надання адміністративних послуг висвітлено досвід провідних країн в сфері електронного урядування Естонії та Канади. У третьому розділі як у ключовому елементі магістерського дослідження подано рекомендації щодо використання інноваційності та технологічності адміністративних послуг в територіальному підрозділі ЦНАП м. Львова. Відтак, реінжиніринг виступає сучасним метод управління стратегічними змінами в системі надання адміністративних послуг в умовах сьогодення ,адже дозволяє формувати інформаційно-публічні інфраструктури, що забезпечують розвиток системи надання послуг державними організаціями в електронному форматі.