Transport Technologies

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/51077

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Characteristics of motorization’s impact on the urban population
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Fornalchyk, Yevhen; Hilevych, Volodymyr; Lviv Polytechnic National University
    Відомо, що найважливішим для підтримання доброго здоров’я містян є збереження їхнього життя від можливих смертельних ДТП, забезпечення чистоти повітряного простору, ізолювання від надмірних шумових забруднень, електромагнітних полів. Перелічені негативні впливи генерують інтенсивні транспортні потоки, які є основною компонентою транспортних систем. З урахуванням надзвичайної важливості забезпечення нормального життєвого простору для міського населення, який формується, зокрема, нормативами функціонування транспортної системи, актуалізувалось завдання щодо виявлення закономірностей зміни автомобілізації упродовж останніх п’яти років. Автомобілізацію раніше вважали однією із характеристик добробуту населення. Зростання уже нині супроводжується у великих містах і негативними явищами, такими як: ДТП із втратами життів населення; погіршення якості повітряного басейну; надмірні транспортні шуми; надмірні електромагнітні поля, які спричиняють інтенсивні транспортні потоки. Усі ці негативні характеристики зростання рівня автомобілізації стали предметом цього дослідження. На підставі статистичних даних визначено хронологічну закономірність підвищення показника автомобілізації, виявлено тенденції змін шкідливостей за роками (вони описуються показниковими та прямолінійними рівняннями): є постійні зростання за 2017–2022 рр. Визначено також функціональні залежності впливу рівнів автомобілізації на кожну із шкідливостей: вплив автомобілізації на смертельні ДТП та забруднення повітря описуються показниковими рівняннями, а шумові та електромагнітні – прямолінійними неспадними рівняннями. На основі отриманих результатів зроблено висновки щодо зменшення їх впливу заміною звичайних транспортних систем на інтелектуальні транспортні системи з елементами штучного інтелекту.
  • Thumbnail Image
    Item
    Forecasting of urban buses dwelling time at stops
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-09-14) Zhuk, Mykola; Kovalyshyn, Volodymyr; Hilevych, Volodymyr; Lviv Polytechnic National University
    Intelligent Transport Systems in urban conditions is one of the solutions to reduce congestion of vehicles and the amount of harmful emissions. An important component of ITS is the assessment of the duration of a public transport trip. It is necessary to focus on the study of the duration of the bus (the duration of traffic between stops and the dwelling time). In this paper, the authors focused on determining the dependence of the duration of buses at stops depending on the demand of passengers. The dwelling time of buses at stops is not considered independent of the duration of the journey. The duration of the bus is the periods of time when the buses wait at the stops, and the travel time, which is the duration of the bus between each two stops. The study was conducted on the bus route #3A in Lviv. To determine the dwelling time of the bus at stops, it is necessary to take into account information about passengers and the trajectory of buses. The obtained data can increase the accuracy of forecasting in different traffic situations in comparison with the most modern methods.
  • Thumbnail Image
    Item
    To determination of traffic delay at controlled intersection
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-26) Fornalchyk, Yevhen; Hilevych, Volodymyr; Lviv Polytechnic National University
    Taking into account the importance of time spent on passing distances of vehicle routes that lie across city road network (RN), well-known approaches to the determination of vehicle delay in the movement process (waiting for passage and the passage) of controlled intersections are analyzed. Reasons that cause the growth of these delays and that have an impact on traffic light cycle duration are counted. At the same time, the authors justify the need for change in the existing term transport delay. It should be interpreted (concerning intersection passage) as a delay only in the case when the group of vehicles that have stopped before intersection could not pass this intersection during the permission signal and wait for the next such signal. If the vehicles in the first group could pass the intersection (possibly taking into account also waiting for the permission signal), then this is not a delay but the necessary component of the technological process of the route passage. From this point of view, an approach in the traffic delay determination method at controlled intersections is proposed taking into account the particular components of Webster`s formula and the volume-capacity ratio of RN that determine the motorization level of the city population. A comparison of the results of delay calculation, determined with the use of the proposed method and Webster’s formula, is carried out.