Transport Technologies

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/51077

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    The influence of the traffic light`s permissive signal share on the duration of traffic delays
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Postranskyy, Taras; Khoreva, Kateryna; Lviv Polytechnic National University
    На сьогодні спостерігається збільшення як рівня автомобілізації, так й інтенсивностей руху транспортних потоків на вулично-дорожній мережі. Часто це призводить до надмірного навантаження на існуючу систему організації дорожнього руху та шляхи сполучення. Як наслідок, зростає кількість та тривалість транспортних затримок у русі, особливо у межах населених пунктів. Наслідком цього є утворення транспортних заторів, збільшення рівня витрати паливо-мастильних матеріалів, рівня шумового забруднення та викидів відпрацьованих газів. Іншим, не менш важливим наслідком є підвищення рівня аварійності руху, зокрема на нерегульованих перехрестях. Відповідно, для підвищення безпеки руху та зниження кількості конфліктуючих потоків, часто на таких перехрестях впроваджують систему світлофорного регулювання, а на регульованих об’єктах здійснюється її оптимізація. Об’єктом дослідження є регульоване перехрестя багатосмугових вулиць, яке розташоване у межах населеного пункту. В якості головної проблеми, що потребує вирішення, обрано зменшення тривалості затримки транспортних засобів на підходах до таких перехресть, зокрема із застосуванням відповідних організаційних заходів та планування роботи системи світлофорного регулювання. За результатами дослідження виявлено закономірності щодо зміни тривалості транспортних затримок залежно від частки дозвільного сигналу та тривалості циклу егулювання на перехресті вулиць. При цьому, отримані результати моделювання у програмному середовищі PTV Vissim свідчать про те, що існує зростання значень затримок із збільшенням тривалості циклу світлофорного регулювання. Проте, не менш важливим чинником впливу є і частка дозвільного сигналу, оскільки вона дозволяє до певної міри знижувати тривалість перебування транспортних засобів у режимі очікування на підходах до регульованого перехрестя. Отримані результати рекомендовано використовувати як при розробленні нових схем організації дорожнього руху на регульованих перехрестях, так і при вдосконаленні вже існуючих.
  • Thumbnail Image
    Item
    Analysis of saturation flow on isolated lanes of controlled intersections with significant traffic intensity
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-09-14) Murovanyi, Igor; Mazyliuk, Pavlo; Lutsk National Technical University
    The methods and results of the investigation of intervals between vehicles during queue dissipation before controlled intersections with the further determination of saturation flow are reviewed in this paper. Having reviewed existing methods of determining the saturation in traffic flows, those are determined which provide the most certain results in conditions of intensive movement and take into account quite a large number of impact factors. Such methods are based on experimental measurement of intervals between vehicles during their passage through the stop-line in different directions of the controlled intersection. For the completeness of the analysis of such intervals, such factors are considered additionally as traffic composition and use of lanes by directions. Objects of the research are controlled intersections on approaches to which the slope is absent, there is no pedestrian and cyclist movement during the performance of turn, and conflicting traffic flows and also public transport stops in the zone of the intersection. The transitional research result is the determination of the number of vehicles that pass the stop-line during the permissive signal and time intervals between them, and the final result is the oncoming of saturation period on the lanes of straight and turns movement depending on traffic flow composition.
  • Thumbnail Image
    Item
    Justification of the criteria for allocation of separate lanes for urban public transport
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-26) Royko, Yuriy; Bura, Romana; Rogalskyy, Roman; Lviv Polytechnic National University
    The article is devoted to the methodology and research results of traffic flow parameters on the arterial streets, where different regimes of prioritizing urban public transport operate. The regularities of changes of such parameters make it possible to identify and differentiate the sections of transport network in terms of service efficiency, with the aim to implement various regulatory measures that would help to minimize delays in traffic flow. Quantitative and qualitative criteria for ensuring priority transit of urban public transport on different sections of transport network depending on the intensity, speed and composition of traffic, as well as the roadway parameters are defined and substantiated. According to the research outcomes, scientifically based approaches are recommended for the implementation of different schemes of traffic flows control on the sections of the transport network, which differ in planning parameters and of traffic conditions and provide rational transport service based on the criterion of time loss for movement of residents. These results are adequate for large and very large cities with dense construction area