Transport Technologies

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/51077

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Studying the effectiveness of project solutions using the transport modeling
    (Видавництво Львівської політехніки, 2024-02-28) Plesak, Stepan; Lviv communal enterprise “Lvivavtodor”
    Одним із чинників, який призводить до збільшення рівня завантаження на вулично-дорожній мережі, є підвищення рівня автомобілізації у місті. За таких умов зростає кількість приватного транспорту на вулицях міст, затримок на підходах до перехресть та черг. Унаслідок цього проїзд перехрестя відбувається із затримкою, оскільки водії транспортних засобів змушені довше очікувати своєї черги. Для вирішення описаних проблем під час реконструкції вулиці чи дороги запропоновано змінювати організацію дорожнього руху, кількість смуг руху та конфігурацію деяких перехресть. Проте після реалізації проєкту здебільшого відбувається перерозподіл транспортних потоків, після якого запропоновані зміни можуть стати неефективними. Щоб запобігти негативному впливу таких ситуацій, обов’язково необхідно виконати транспортне моделювання, під час якого можна перевірити ефективність прийнятих рішень та коригувати проєкт ще на ранніх стадіях, а не після реалізації. Здійснюючи транспортне моделювання, можна уникнути зайвих капіталовкладень, які виникають після реалізації проєкту, або перевірити доцільність його впровадження. Об’єктом дослідження є ділянка вулично-дорожньої мережі, розташована у населеному пункті. Варто зазначити, що всі підходи до перехресть є доволі інтенсивними, що варто врахувати під час створення проєктної документації. В цій статті наведено проєктне рішення, яке передбачає зміну конфігурації перехрестя, збільшення кількості смуг руху та транспортне мікроскопічне моделювання наявного та проєктного станів, щоб визначити ефективність зміни організації дорожнього руху на досліджуваній ділянці вулично-дорожньої мережі. За результатами мікроскопічного моделювання спостерігається зменшення затримок та черг на підходах до перехрестя, що свідчить про правильність прийнятого рішення. Для виконання транспортного моделювання використано програмне забезпечення PTV VISSIM. Після апробації імітаційної моделі та аналізу результатів є можливість оцінити вплив проєктних рішень на вулично-дорожній мережі та, за необхідності, вносити коригування.
  • Thumbnail Image
    Item
    The road network traffic capacity taking into account public transport stops layout method
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-09-14) Medvediev, Ievgen; Soroka, Sergiy; Volodymyr Dahl East Ukrainian National University
    The vigorous motorization process is taking place in a growing number of countries year by year, and the number of people involved in road traffic is constantly increasing. The growth of the vehicle fleet and the volume of transportation lead to an increase in traffic that in the context of cities with a historical build-up leads to a traffic problem. It is particularly acute at the junctions of the road network. There is an increase in transport delays, queues, and congestion, causing reduce in speed, excessive fuel consumption, and increased wear-out of vehicle components and assemblies. These questions are constantly analyzed both in theoretical and practical terms. Today, the negative effects of motorization cannot be eliminated, and effective measures need to be developed to reduce their negative impact on the urban environment. An irrational location of public transport stops leads to a significant increase in transport delays. Respectively, the objective is to determine the optimal layout of the public transport stops on the street network, taking into account the existing and designed traffic conditions.
  • Thumbnail Image
    Item
    Impact of street parking on delays and the average speed of traffic flow
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-26) Hrytsun, Oleh; Lanets, Oleksii; Solodkyy, Serhiy; Lviv Polytechnic National University
    The article is devoted to the problem of the impact of street parking on delays and the average speed of traffic flow. The sections with different ways of putting vehicles near the roadway in the central part of Lviv city with the most saturated flow were exposed to scientific scrutiny. For this purpose, the program software PTV Vissim is used. The causes of the impact of street parking on traffic flow speed and roadway capacity are analyzed. Simulation model was created, with the use of which the operation of the street section where parking is allowed and without parking, and also the impact of the parking duration on the average speed of traffic flow and its delays were investigated. It is clarified that the least values the average traffic delay has with the parking duration of 900 and 1800 sec, and the biggest values it has with the duration of 300 sec. It is determined that during the street parking design parallel to the sidewalk it is necessary to implement the restriction of the parking duration to increase the road network capacity and traffic flow speed.