Філософські науки
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2132
Browse
Item Contra spem spero – життєве кредо поетеси(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Нагорняк, ОксанаItem Cинтез художнього бачення світу та напруги філософської думки(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Петрушенко, ВікторItem Cучасні модифікації традиційних тлумачень поняття природи (парадигмальні вирішення та соціальний контекст)(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2006) Бондаренко, ВіталійРозглядаються спроби поглибити філософське розуміння поняття природи на основі виявлення нових аспектів у взаємодії людини і природи. Сучасні філософські джерела дають можливість включити у поняття природи такі характеристики, як тотальність, самовладність та здатність до самоорганізації. Тому є підстави очікувати від природи несподіваних відповідей на цивілізаційні впливи. Article is dedicated to attempts to make deeper philosophical understanding of notion “nature” of the basis of founding of new aspects in relations between man and nature. Modern philosophy gives ability to include in the notion of nature next characteristics: totality, selfcausality and ability to self organization. That’s why we must be ready to receive unexpected answers from nature to civilizations influences.Item Автономний глузд як джерело конфліктів та чинник оповсякденення(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Карівець, ІгорПроаналізовано функціонування автономного глузду та шляхи його приходу до абсолютної влади над усіма сферами людського життя. Крім цього, розглянуто можливість синтезу розуму, глузду та чуттів у феномені sensus communis як такого, що виводить людину у трансперсональну та надособистісну площину. In this article the author analyzes the functioning of autonomous common sense and considers common sense’ ways of dominance over all domains of human life. In addition to this, the author considers the possibility of new synthesis of reason, autonomous common sense and senses in the phenomenon of sensus communis, which helps human being to enter transpersonal and superpersonal sphere.Item Амбівалентний характер людського повсякдення(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Шадських, ЮрійItem Амбівалентність людського переживання у світі міста(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Максим, КарповецьПроаналізована амбівалентність людського переживання у світі міста, де останнє окреслюється як зовнішня культурна реальність, що спрямовує суб’єкта як до конструктивних, так і деструктивних стратегій життя. Доведено, що переживання міста є трансгресивним етапом, а тому завжди пов’язане із межею людських можливостей, тілесною та духовною чутливістю. Зроблено висновок, що людське буття у місті неможливе без переживання, що зумовлює актуалізацію антропокультурних практик і структур. In the paper the ambivalence of human experience in the urban world is analyzed. The urban world is traced as external reality that directs subjective constructive and destructive strategies of life as well. It’s proved that the emotional experience of the city is a transgressive phase. Therefore, it depends on the limits of human abilities, corporeal and mental sensitivity. We conclude, that a human’s being in the city is impossible without emotional experience, which determines actualization of athropo-cultural practices and structures.Item Аналіз методологічно сумнівних положень Статті 1 Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність”(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2005-03-01) Порев, С. М.; Міністерство освіти і науки УкраїниItem Аналіз російськими мислителями кін. ХІХ – поч. ХХ ст. онтологічного розуміння добра і зла в патристиці(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Мазурик, МаріяТоркаючись відмінності східно- та західнопатристичної думки, зазначається, що незважаючи на те, що східна патристика була більше представлена в російській філософській думці к. ХІХ – поч. ХХ ст. і навіть вважається основним її джерелом, західна патристика теж не була позбавлена уваги з боку російських мислителів, але ця увага обмежується проблемами, які стосуються виключно людського буття, таких як мораль, душа, вибір, але аж ніяк не онтології. Західноєвропейська філософія, яка виростає на ґрунті західної патристики, майже не використовує доробок патристики східної, що дає підстави стверджувати: ґрунт патристики в російській релігійній філософії був набагато глибшим, ніж у філософії західно-європейській. The topicality of the article is determined by the social, cultural and political situation prevailing not only in our country but all over the world in the late 20th - early 21st centuries. Taking into consideration the cultural and spiritual crisis, the tragedies in history and the 21st century realities such as murders, wars, terrorist attacks and natural disasters, the problem is getting extremely important requiring thorough research and seeking new ways of its solution. The legacy of the Russian religious philosophers of the late 19th and early 20th centuries emerging and developing under the influence of patristics (Eastern and Western) is of particular interest. Their viewpoints on the problem of good and evil can help modern humanity to follow the way of “light and kindness”. The author examines the differences between Eastern and Western patristics. Eastern patristics is more represented in Russian philosophy of the late 20th - early 21st centuries and it is even considered to be its major source. Studying Western patristics, Russian philosophers focus on the issues that concern only human existence (ethics, a person’s soul and choice) but not ontology. Developing on the basis of Western patristics, Western European philosophy doesn’t make use of the Eastern patristic heritage. This fact suggests that patristics is better investigated in Russian philosophy of religion than in Western European philosophy. Analyzing Russian ontologism and comparing it with Western philosophy, the author discloses that knowledge and consciousness, mind and rationality have indisputable importance for Western philosophy while in Russian philosophy the principle role belongs to existence. However, ontologism of Russian religious philosophy doesn’t focus on existence itself but on existential dimensions of a person who is not opposed to it but, on the contrary, displays all essential characterisitcs of existence. Trying to conduct extensive research of the problem of good and evil in Russian religious philosophy, the author examines patristic philosophy, particularly its Eastern theory, because in her opinion, it is a directsource of Russian philosophy of the late 20th - early 21st centuries. In spite of the fact that the majority of the representatives of Russian religious philosophy of this period treat Eastern Christianity more favorably, their attitude towards Western patristics is not the same. Russian philosophy of religion inherits the aspiration for integrity from Eastern Christian traditions regarding it as the independent status of the world and people. Taking into account this aspiration, the author mentions the features of a typical religious spirit, including dreams about perfect existence that differs from the real, empirical world. Russian philosophers of religion borrow the paradigms and theories of Eastern Christian patristics and adopt the language of culture and theoretical thinking and its conceptual apparatus from Western patristics.Item Антиапологія Сократа. Арістофанівська інтерпретація образу Сократа в комедії “Хмари”(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2007) Кралюк, ПетроItem Антипсихологізм в логіці. Твардовський і Лукасевич(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2004) Клещч, Р.Проаналізовано етапи становлення Львівсько-Варшавської школи у царині логіки. Stages of the formation Lvov-Warsaw schools are analysed in article in the field of logic.Item Античний спорт як атрибут дозвілля (Стародавня Греція)(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Беднарський, ОлександрВільний час за умов життя грека в полісі ставав чинником, який окреслював особливості та спосіб поведінки громадянина, гарантував задоволення його життєвих потреб, серед яких поступово виокремлювалася необхідність у заняттях спортом. Спорт, як форма проведення дозвілля, сприяв формуванню моральних чеснот, дарував людині почесті, славу, публічне визнання й ставав атрибутом цивілізаційних координат, у яких жила антична людина. Upon those existing living conditions free time of an average Greek was considered to be the factor that determined peculiarities and the way the citizen was to behave. At the same time it guaranteed the satisfaction of his vital needs, among which the necessity of goig in for sports has gradually established. As a means of leisure time spending, sport has contributed to the formation of moral features and endowed people with honour, fame, public acknowledgement. Sport has eventually turned into the feature of civilization coordinates the ancient person was existing.Item Антропологічні та соціальні аспекти ситуації: Сартр, Ясперс, Рікер(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Карівець, ІгорРозглядається поняття ситуації як можливості переходу від Я до людини. Доведено, що Я і людина – це не одне і те саме. Обґрунтована важливість екзистенціально-феноменологічних досліджень ситуації Сартра, Ясперса та Рікера для формування соціальної комунікації на основі екзистенціальної відкритості людини до трансцендентного. In this article the notion of “situation” is considered as possibility of transition from Ego to human being. It is proved that Ego and human being is not the same. The importance of existential-phenomenological investigations of situation for formation of social communication on the basis of existential openness of human being toward the transcendent is grounded.Item Апеляція до трансцендентного та її місце у пізнанні(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Федорів, ЛюбомирРозглянуто відношення до трансцендентного як характеристику людського буття. На основі аналізу внутрішніх механізмів та структури пізнавального процесу зроблено висновок про те, що відношення до трансцендентного найвиразніше виявляється cаме у пізнавальній діяльності людини, постає її вихідною умовою та необхідним складовим елементом. In the article relation between a man and the transcendent is examined. It’s displays in the different spheres of human’s vital activity are inquired. Interior mechanisms and structures of cognitive process are analysed here. Under this conditions the author summered that the relation to the transcendent occurs in its’ significance in human’ cognitive activity, and stays as its’ outlet point and the necessary part.Item Апофатична філософія(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Домбровський, БорисПроаналізовано зв'язок катафатичного методу та апофатичного методів в рамках аналітичної філософії. Показано, що в аналітичній філософії катафатичний метод еволюціонує до апофатичного. Вказано основні характеристики апофатичного методу в теології і філософії. Relationship of the kataphatic method and apophatic method is analysed in border of the analytical philosophy. It is shown that in analytical philosophy kataphatic method evolved to apophatic method. The main features of the apophatic method is specified in theologies and philosophy.Item Боріння з долею у творчому горінні (Круглий стіл, присвячений творчості Лесі Українки)(Видавництво Львівської політехніки, 2014)Item Буддистська концепція екологічної етики(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2007) Демків, ОстапItem Біблійні антропоніми у творчості Лесі Українки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Іванців, ОльгаItem Бінарна структура ідентичності в світлі девіантної поведінки(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2010) Любов, МазурДевіантна поведінка представлена як відкритість людини до нового у її спробі адаптації до недоладного. Система бінарних опозицій уможливлює переступ в межах власного контексту. Ідентичність особистості розглядається як результат боротьби суспільних сфер проти бунтарства і переступу. Вона має бінарну структуру самість/інакше (заради-чого), я/інший, я/чужий і зумовлює існування есенціалістського (нормативного) і антиесенціалістського (девіантного) типу поведінки. A deviantion behaviour is presented as an openness of man to new in its attempt of adaptation to clumsy. The system of binary oppositions does possible transgress within the limits of own context. The identity of personality is examined as a result of fight of public spheres against rebelliousness and transgress. It has a binary structure of self/otherwise (for the sake of), I/another, I/stranger and predetermines existence of esentsialist (normative) and antiesentsialist (deviant) type of behaviour.Item Велесова Книга і Біблія: деякі релігієзнавчі спостереження(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2004) Тіменик, 3. І.Розглянуто й проаналізовано ціннісні аспекти релігійної системи Велесової Книги і Біблії, зокрема світоглядні, методологічні, термінологічні. This article deals and analyses with some valuable aspects of religious system of Veles’is Book and Bible, among their number of problems of world autlook, terminology and methodology.Item Витоки ідеї очевидності та її експлікації у феноменології Е. Гуссерля(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2010) Петрушенко, ВікторЗдійснено аналіз ідеї очевидності у феноменологічних побудовах Е. Гуссерля, яку автор вважає осереддям феноменологічного вчення і мислення. На думку автора, саме ця ідея, якщо виявити її витоки, дає ключ до розуміння феноменологічної концепції свідомості та розкриває підвалини гуссерлівської довіри до пізнання. In given article the of idea of evidence in phenomenology studies of E. Husserl is analyzed. Author affirmed that this idea is the centre of phenomenological teaching and way of thinking. This idea, if we shall find its sources, will allow us to understand phenomenological concept of consciousness and to find out basis of Husserl’s confidence towards cognition.