Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2129

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 13
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості партнерства між Україною та Вишеградською групою у контексті сучасних геополітичних викликів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Турчин, Ярина
    Проаналізовано особливості партнерства між Україною та Вишеградською групою на сучасному етапі розвитку міжнародної системи. Обґрунтовано потребу переосмислення функцій Вишеграду. Зроблено висновок про те, що Вишеградська четвірка попри наявність розбіжностей щодо українсько-російського конфлікту на офіційному рівні все ж підтримує позицію України, є зацікавленою у співпраці з Києвом з метою формування зони безпеки, стабільності та демократичного політичного режиму. The article analyses the features of the partnership between Ukraine and the Visegrad group at the current stage of the international system development. It is proved that both the transformational experience of the Central European countries and the search for allies, having a real influence on the intensification of the relations of Kyiv with Brussels and NATO, are of great importance for the Ukrainian community. The author substantiates the need for reconsidering the functions of the Visegrad Four, revealing the most favourable cooperation mechanisms with Ukraine under conditions of the reinforcement of separatist movements, terrorist organisations and Russian external aggression. The current conflict in eastern Ukraine shows that the Russian Federation totally ignores the international law and order and it is regarded as an impetus to a new stage of the Visegrad Four development. The settlement of the armed confrontation by means of the EU tools, the provision of the comprehensive support to Ukraine in the process of the European integration and strengthening its international image as a democratic European state are considered to be predominant. On the other hand, a successful implementation of the European foreign policy by Kyiv combined with effective internal reforms is an important precondition for the full realisation of the national interests by the Visegrad Four countries in the international arena. The paper concludes that the Visegrad Group supports Ukraine despite the existence of disagreements concerning the Ukrainian-Russian conflict at the official level and it is interested in cooperation with Kyiv to establish a security zone, stability and a democratic political regime.
  • Thumbnail Image
    Item
    Україна–ОБСЄ: активізація співробітництва у формуванні європейської системи безпеки та стабільності
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Ільницька, Уляна
    Охарактеризовано основні етапи та напрямки співробітництва України з ОБСЄ під час формування європейської системи безпеки та стабільності. Проаналізовано форми співпраці України та ОБСЄ у врегулюванні регіональних та міжнародних конфліктів, у стабілізації ситуації на Європейському континенті, розглянуто спільні безпекові проекти, миротворчі місії та операції. Велику увагу зосереджено на результатах головування України в ОБСЄ у 2013 р. Проаналізовано роль ОБСЄ у врегулюванні конфлікту Україна–Російська Федерація. In this article it has been investigated the topical problem of forming the European system of Security and stability via the active cooperation between Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) and Ukraine (as a OSCE member state). OSCE is considered to be a priority security institution, the main task of which is to prevent conflicts with the help of means of preventive diplomacy, to regulate crisis and post-conflict reconstruction. OSCE plays the main role in the establishing of the European system of entire and equal security. Moreover, OSCE is the only transatlantic security organization, where Ukraine has been the full-fledged member since 1992. The article mainly focuses on the research of different forms and mechanisms of cooperation between Ukraine and OSCE. It is emphasized that Ukraine as the full-fledged member of this security organization plays constructive unifying role in the international security dialog, promotes security in the European region in the political, military, economic, ecological and other dimensions, which in its turn ensures stability in Ukraine. The article dwells in detail on the main stages and areas of cooperation between Ukraine and OSCE in forming the European system of security and stability and elucidates the specific features of activity of our country in regional security dialog. The active cooperation between Ukraine and OSCE results in effective international peacemaking activity of our country, carrying out the joint measures of counteractions of unconventional threats, such as growth of international terrorism, anti-Semitism, intolerance and increasing of conflictogenity in regions. The research focuses on the role of Ukraine as the full-fledged member of OSCE in regulation of «frozen» conflicts; it also highlights the expansion of Ukrainian mission within the OSCE missions and structures.
  • Thumbnail Image
    Item
    Новітній пріоритет співпраці України та США: союзні відносини
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Дорош, Леся
    Розглянуто специфіку, передумови та наслідки надання Україні статусу «основного союзника США поза НАТО». Стверджено, що низькі шанси на отримання Україною плану набуття членства в НАТО остаточно не позбавляють нашу державу можливості налагодження тіснішої та активнішої військової співпраці зі США. Зіставлено переваги та недоліки союзних відносин у такому форматі. Доведена необхідність всебічного вивчення нового етапу розвитку систем колективної безпеки планети та нових векторів відносин України зі США, державами Західної Європи та Росією. The specifics, conditions and consequences of recognizing Ukraine «as the major USA Non-NATO Ally» is considered. It is stated that a little chance of getting by Ukraine a plan to be a member of NATO does not completely deprive our country the possibility of establishing more tight and active military cooperation with the United States of America. The advantages and disadvantages of allied relations in such a format are correlated. It has been found that the possibility for Ukraine to obtain the status of «major Non-NATO Ally» appeared, when there was brought into the draft the law № 2277 «Russian Aggression Prevention Act 2014» that foresaw the strengthening of cooperation within NATO, a new sanction against Russia, an extra help for Eastern Europe and supporting of Russian opposition. Its key point was to give Ukraine, Moldova and Georgia the official status of «major Non-NATO Ally». At the end of 2014, the president of USA B. Obama signed a bill that had been accepted by the US House of Representatives № H.R.5859 «To impose sanctions with respect to the Russian Federation, to provide additional assistance to Ukraine, and for other purpose» in which there was not any information about giving Ukraine status mentioned above, taking into account the fact that it is the prerogative of the administration of US President only. At the same time, the document emphasizes on the military support of Ukraine, including providing with the defensive weaponry and assistance in solving the energy issues. It has been stated about the lack of a single point of view among political and administrative elite of USA about allied status of Ukraine. In January 2015 the official status of Ukraine as a major Non-NATO Ally of the United States of America is not provided, however, it had been guaranteed a broad support for our country, especially in the military and energetics fields.
  • Thumbnail Image
    Item
    Політико-комунікативні стратегії і практики взаємодії органів місцевого самоврядування України та Польщі
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Гулай, Василь
    Використовуючи широкий спектр загальнонаукових і спеціально наукових методів, основна увага звертається на комплексну характеристику явищ політичної комунікації в науково-теоретичному та прикладному аспектах. Доведена необхідність розроблення та впровадження стратегій інформаційно-комунікативної взаємодії органів місцевого самоврядування України і Польщі. The article focuses on the fact that the development of integration processes in Europe demonstrates the increasing influence of the regions on the activation of inter-state and interregional relations in general and that cooperation between different areas is gradually turning into the level of local government in particular. Author examines in details the understanding of the local governments of Ukraine and Poland in comparative terms. In particular, it has been examined the analysis of the main formation and development factors of fraternal cooperation between the Ukrainian and Polish cities. Using a wide range of general and special scientific methods the main focus is put on complex characteristic of phenomena of political communication in scientific-theoretical and political-applied aspects. Thus, the political communication finds its specific applied, including historical and territorial manifestation via the implementation of appropriate communication strategy as plan of optimal implementation of communicative intentions and communication tactics as a combination of techniques that contribute to the usage of appropriate communication tools aimed at implementing the chosen communication strategy. The necessity of developing and implementing of interinstitutional information and interactive communication strategies is proved, especially between the twin cities of Ukraine and Poland. According to the author, an implementation of branding strategies can play a significant role in the formation of an effective space of information and communication cooperation between Ukraine and Poland on a local level. Conclusions and recommendations from this abstract can be used in the process of conceptualizing and reforming of the local government in Ukraine; implementing the policy of the President of Ukraine P. Poroshenko on decentralization and deregulation of national and regional governance in general.
  • Thumbnail Image
    Item
    Форми прояву сепаратизму: теоретико-методологічний аспект
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Цебенко, Олег
    Проаналізовано основні форми сепаратизму, також розглянуто особливості його виявів у міждержавних та міжетнічних відносинах. Подано типологізацію форм виявів означеного явища з огляду на відомі типології та класифікації вітчизняної політичної науки. Наведені варіанти типології сепаратизму дають можливість підкреслити багатоаспектність і варіантність його вияву, вказують на різні суспільно-політичні значення цього феномену. Наведено відомі світові приклади, а також основні загрози сепаратизму в Україні. The article analyzes main forms of separatism. The features of separatism in international and inter-ethnic relations are reviewed. Typology of main forms of separatism which is based on existing typologies and classifications of the domestic political science is submitted. Given determination of separatism as a socio-political phenomenon made it necessary to identify the characteristics and forms of separatism, their quantitative and qualitative indicators. This prevents speculations with the interpretation of the concept of separatism. Moreover, the intensity of expression of separatism allows us to talk about the gravity of this phenomenon for the state. The article includes well known manifestations of separatism. Main threats of separatism in Ukraine are investigated.
  • Thumbnail Image
    Item
    Основні підходи до розкриття змісту поняття «м’яка сила» у сучасній вітчизняній науці
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Нікулішин, Наталія
    Розглянуто провідні ідей вітчизняних науковців щодо визначення змісту «м’якої сили» і можливості її реалізації сучасною Україною. Виділено три тематичні підходи до визначення змісту «м’якої сили». Перший орієнтується на культурну політику, враховуючи освіту та спорт, а два інших – на демократичні цінності та публічну дипломатію у широкому її розумінні. Доведено доцільність реалізації «м’якої сили» України саме через культурну її складову. The article considers the leading ideas of domestic scientists to determine the concept of the «soft power» in the context of public and virtual diplomacy, cultural and diaspora policy, sports image, peacekeeping capacity, noopolitics, etc. Special attention is paid to the analysis of the projects by the Institute of World Policy, namely «Ukraine’s Soft Power in the Region: The tool for effective foreign policy» and «Three Scenarios of EU-Ukraine Relations After the Election», in which practical aspects of Ukrainian «soft power» and potential sources of national «soft power» such as tourist attraction, energy partnership, democratization, etc are investigated. Also recommendations to further strengthening of the capacity of the «soft power» in the Ukrainian state are given. The three thematic approaches to determining the content of «soft power» have been distinguished. The first one focuses on cultural policy, including education and sports, and the other two identify the values of democracy and public diplomacy in their broadest sense. Within the framework of the distinguished approaches expediency of realization of Ukrainian «soft power» is well-proven exactly through its cultural constituent that is predefined first of all, by existent political and economic instability, which, in recent years, became considerably sharp in connection to the vagueness of foreign-policy course of the Ukrainian state.
  • Thumbnail Image
    Item
    Українська держава та закордонне українство в Польщі: особливості взаємодії
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Турчин, Ярина
    З’ясовано, що значну роль в утвердженні України як впливового актора міжнародної взаємодії відіграє сучасне закордонне українство, що є важливим демографічним, інтелектуальним, соціокультурним та інформаційним ресурсом країни. Виявлено найефективніші форми взаємодії України та закордонного українства та способи збереження етнонаціональної ідентичності української спільноти в Польщі. Визначено причини низького рівня політичної активності польського українства. It is found that contemporary Ukrainians living abroad play a significant role in strengthening Ukraine as an influential actor of international interaction, with this being an important demographic, intellectual, sociocultural and informational resource of the country. The relevance of the topic is proved from several positions, including the following: the most active and progressive part of Ukrainians have found themselves abroad; political forces of modern Ukraine do not only perceive the countrymen living abroad as a domestic electoral sector, but also as a powerful factor in the implementation of foreign policy goals; and the format of the government’s attitude toward foreign countrymen is a kind of indicator of the quality of state building. The publication is aimed at identifying the most effective forms of interaction between Ukraine and the Ukrainians living abroad. Support and development of Ukrainian educational establishments, provision of state scholarships for young people to study at universities in Ukraine, establishment of Ukrainian cultural centers, support of Ukrainian libraries and media, improvement of legal protection of migrant workers, etc are recognized as important factors of preserving the ethno national identity of the Ukrainian community in Poland. The conclusion is made as to the insufficient level of activity of modern Ukrainian community living in Poland in the approval of the international positions of Ukraine, the popularization of everything which is «Ukrainian», the support of the nation development process, etc. Meanwhile, living abroad Ukrainians are in dire need of support from the «parent» state, not only in the ideological sense but also financially. The low level of political involvement of Polish Ukrainians is explained by several reasons: the dispersed nature of the Ukrainian population in Poland, heterogeneity of Ukrainians living in Poland, the established negative stereotype of the Ukrainian people which exists in the prevailing consciousness of Poles, and too little support of the Ukrainian diaspora on the part of Ukraine. The slow pace of democratization of the national political system, the poor state of the economic sphere as well as the confidence of a significant part of Ukrainians living abroad in «anti-national» orientation of some parties and party leaders of Ukraine are defined as the main causes that do not contribute to the strengthening of the interaction between Ukraine and the diaspora.
  • Thumbnail Image
    Item
    Угода «Про асоціацію» ЄС з «третіми» державами: досвід Польщі
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Олійник, Юлія
    Розглянуто відносини України та Європейського Союзу через призму відносин ЄС з «третіми» державами. Йдеться про поглиблення співробітництва через підписання угоди «Про асоціацію». Метою дослідження є розгляд досвіду держав, з якими ЄС вже підписав такі угоди та які уже є членами ЄС, а також доведення його значення для України. Особливу увагу звернено на державу-члена ЄС – Польщу. Розглянуто процес адаптації законодавства, який є необхідною умовою для входження цієї держави до Об’єднання, що може послугувати прикладом для України, оскільки йдеться про процес виконання всіх вимог ЄС, що є обов’язковим для подальшої співпраці зі Співтовариством. We consider the relations between Ukraine and European Union through the prism of EU relation with the «third» countries. It is referred to more intensive cooperation through signing the «Association agreement». The research objective is to study the experience of Member-states and the states with whom the Agreement has already been signed, as well as to research the importance of this experience for Ukraine. Particular attention was paid to the EU Member-State – Poland. It is recognized that the process of the laws adaptation to the EU requirements is a necessary condition for the entrance into the Union, and it is a necessary condition for further cooperation for association. The «Association agreement» does not include the perspectives of Ukrainian EU membership, but this, according to the researches, will facilitate the cooperation between the two parties, strengthening the political and economic integration with EU. Though, this is only the beginning of a complex work. After the Association Agreement comes into force, Ukraine will have to fulfill certain obligations, especially in the adaptation of Ukrainian law to the EU requirements within the Agreement. But it is not limited to this, as the law adaptation process is dynamic and in this situation its specific spheres of adaptation and those of the listed legal acts necessary for realization in the national legislation can not be correctly determined. The adaptation of the law of Ukraine to the EU legislation is conducted through the corresponding amendments to the acting law and in the development of new acts with regard to the Association achievements and requires complex approach. The Association achievements include not only the EU regulations (regulations, directives, decisions, resolutions, etc.), but also general principles of EU right, decisions of the European Union, strategies, actions and common positions within the common foreign policy and the security policy. In this context the experience of Poland as our neighbour and as of the state whose integration process was successful, is very important for Ukraine.
  • Thumbnail Image
    Item
    “М’яка сила” України в Польщі: особливості та механізми реалізації
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Турчин, Ярина
    Проаналізовано основні складові стратегії “м’якої сили” України в Республіці Польща на двох рівнях її реалізації – офіційному та громадському. Розглянуто такі параметри “м’якої сили” української держави, як внутрішній і зовнішній курс країни, впливовість української громади в РП, популярність української культури, робота ЗМІ у створенні українського “бренду” тощо. Зроблено висновок про потребу посилення демократичних реформ в Україні як головного інструмента реалізації “м’якої сили” держави. The basic components of Ukrainian “soft power” strategy in Poland were analyzed in this article. The evaluation was realized in two levels of its implementation, one of them was official level and another - public level. Such parameters of Ukrainian state’s “soft power” were observed as an internal and external course of the country, the influence of Ukrainian community in Poland, the popularity of Ukrainian culture, an activity of mass media in creating of Ukrainian “brand” and so on. The conclusion of this article was about need to strengthen the democratic reforms in Ukraine as the main instrument of state’s “soft power”.
  • Thumbnail Image
    Item
    Пoрядок денний асоціації: стан та перспективи співробітництва України та Європейського Союзу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Олійник, Юлія
    Висвітлено основні етапи становлення відносин України з Європейським Союзом. Особлива увага надається Угоді “Про асоціацію” та особливостям її підписання, а також Порядку денному асоціації (ПДА), що передує парафуванню цієї угоди. Проаналізовано кроки вітчизняних правових інституцій України у процесі реформування, які передбачені у ПДА, інструменти, які ЄС використовуватиме для допомоги Україні у процесі імплементації цілей та пріоритетів, визначених у ПДА. Зазначена необхідність інтенсифікації процесу виконання пунктів ПДА, оскільки його моніторинг свідчить про недоопрацювання та недовиконання частини із них. Elucidated main stages of relations between Ukraine and European Union. Particular attention is paid to the Association Agreement, and it features signatures, as well as (AA), which precedes the initialling of this agreement. Analyzed the institutional steps which are in the process of the reform envisaged in the AA, and tools which European Union involved to help Ukraine in implementing the goals and priorities identified in the AA. At the same time, highlighted the necessity to intensify the process of implementation of the above AA, as the monitoring shows that there are not finishing and failure.