Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2096
Browse
Item 100-ліття витоків економетричної науки(Видавництво Львівської політехніки, 2010) Яремко, І. Й.Розглянуто становлення та розвиток економетричної науки. Наведено порівняльну характеристику базисної моделі економетрії та її сучасних концептуальних засад. Окреслено передумови розвитку економетричного моделювання економічних процесів. Becoming and development of ekonometrichnoy science is considered In the article. Comparative description of base model of ekonometrii is resulted and it modern conceptual principles. Outlined pre-conditions of development of ekonometrichnogo design of economic processes.Item A competitive energy market - reality or just a slogan(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Brzoska, J.; Pyka, J.Розглянуто проблеми конкурентноспроможності енергетичного ринку ЄС, дослідження якої є одним з пріоритетів енергетичної політики ЄС, спрямованої на забезпечення більшої енергетичної безпеки в умовах сталого розвитку. У статті охарактеризовано основні етапи та правила створення конкурентного енергетичного ринку в країнах Європейського Союзу. Автор висвітлює цілі, переваги та загрози для розвитку конкуренції в енергетичній галузі. Був проаналізований рівень концентрації енергетичного ринку ЄС. Ситуація на польському ринку електроенергії була оцінена з точки зору можливостей споживачів щодо зміни постачальників енергії. A competitive energy market belongs to the priorities of the EU's energy policy, which is aimed at ensuring better energy security in the conditions of sustainable development. The article presents the background and the basic rules for creation of the competitive energy market. It indicates the objectives, the benefits, but also the threats, to the development of competitiveness in the power industry. The level of the EU's energy market concentration has been analyzed. The situation on the Polish electricity market has been evaluated from the perspective of the consumers' possibilities to change energy providers.Item A concept for construction new currency baskets based on statistical criteria(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Duda, J. T.; Mazur, M.Two approaches to construction new currency baskets are proposed. The first one is based on the Karhunen-Loeve transformation (PCA) of time series of more important currencies exchange rates, and employs the least variance component of the transformed series as the most stable currency. The second one uses formal optimization techniques to find a currency basket minimizing variability of prices of representative raw materials (non-iron metals and fuels).Item Analiza wskaźnikowa sprawozdań finansowych w zarządzaniu przedsiębiorstwem – ograniczenia i kierunki doskonalenia(Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Narkiewicz, J.; Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej w LublinieW niniejszym artykule autor koncentruje uwagę na ograniczeniach i trudnościach, jakie występują w trakcie stosowania analizy wskaźnikowej sprawozdań finansowych, jako powszechnie stosowanej metody oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Oprócz ogólnej charakterystyki wskaźników oraz zalet i wad tej analizy, wskazuje na możliwości jej doskonalenia i skutecznego wykorzystania w bieżącym zarządzaniu przedsiębiorstwem i prognozowaniu jego przyszłej sytuacji finansowej. In the present paper the author focuses on the limitations and difficulties encountered while the ratio analysis of the financial statements is applied. This is a commonly used method of evaluating the condition of enterprise finances. The general indices characteristics as well as the advantages and disadvantages of the ratio analysis are discussed. The author points out to the possibilities of its improvement as well as more efficient application for the current enterprise management and prediction of its financial perspectives.Item Balance sheet evaluation of assets in relation to evaluation of the bancrupt enterprise estate(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Gawron, K.Розглянуто проблеми оцінки активів підприємства, охопленого процесом банкрутства в Польщі, згідно з положеннями балансного закону, закону про банкрутство i рекомендаціями міжнародних стандартів рахунку. Вказано відмінності в правових підходах, які можуть вплинути на достовірність та об'єктивність оцінювання. The article was devoted to problems of assets evaluation in situation of bankruptcy in accordance of regulations of the Polish balance law and recommendations according to IAS. Article is pointing out differences in legal solutions, projecting onto the credibility and the objectivity of assessed value.Item Business model - creation of competitive edge(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Brzoska, JanЗміна середовища, поступові процеси консолідації та глобалізації вимагають постійного вдосконалення методів створення конкурентних переваг підприємств, що діють на відкритому ринку. Зміни в умовах діяльності підприємств, що зумовлені глобальними процесами та належністю до Європейського Союзу, вимагають коригування, а в деяких випадках глибокої трансформації бізнес-моделі. Наведено характеристику бізнес-моделі, яка трактується як поєднання концепції конкурентних переваг із зазначенням заходів і засобів, необхідних для її реалізації, що дає змогу організації (підприємству) досягнути визначених цілей, зокрема, рентабельності. The dynamics of he environment, the continuing processes of consolidation and globalization require continuous improvement of methods for building competitive advantages of enterprises operating in the open market. Changes in conditions of global business processes and determined membership in the European Union need to produce correct and often deep transformation of business model. The article presents the characteristics of the business model as a combination of treating the concept of competitive advantage with a set of activities and resources necessary for is implementation, enablng the organization (company) to achieve those objectives, in particular profitabilty.Item Clusters and their impact on innovativeness of enterprises(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Walczyk, A.Проаналізовано результати вибору кластера для дослідження, щоб оцінити,як впливає на кластери інноваційность підприємств, які є складовою цих кластерів. Теоретичні аспекти інноваційної діяльності (у тому числі визначення та класифікація), а також питання, що стосуються функціонування кластерів та аналіз джерел і варіанти введення інновацій у кластери. The article analyzes a selection of cluster research results in order to assess how clusters affect innovativeness of enterprises that are members of those clusters. The theoretical aspects of innovation (including definitions and its classification) as well as the issues concerning the functioning of clusters is followed by the analysis of sources and options for introducing innovation in clusters.Item Comparison of predictive validity of a focus group and cognitive marketing methods(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-25) Балик, У. О.; Колісник, М. В.; Balyk, U. O.; Kolisnyk, M. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Київська школа економіки; Lviv Polytechnic National University; Kyiv School of EconomicsУ статті розкрито актуальність та особливості застосування методів нейромаркетингу для успішного ведення бізнесу. Висвітлено можливості методу фокус-груп та сучасних досягнень когнітивного нейромаркетингу. На прикладі дегустації споживачами продуктів харчування проведено порівняльне оцінювання прогностичної валідності класичного методу маркетингу – фокус-груп та новітніх методів когнітивного нейромаркетингу. Зокрема за допомогою використання методів когнітивного нейромаркетингу здійснено аналіз когнітивних та е показників (страх, взаємодія, інтерес, хвилювання, концентрація, релаксація) учасників тестування, які отримано під час споглядання, принюхування, смакування (пережовування), стану післясмаку продуктів харчування. Це дозволило зробити висновки за гендерними відмінностями про кожен з етапів взаємодії досліджуваних з продуктами харчування (зовнішній вигляд, запах, смак, післясмак). Використовуючи методи когнітивного нейромаркетингу та методи фокус-груп, проаналізовано показники учасників тестування, пов’язані з безпосереднім процесом дегустації (перебування їжі у ротовій порожнині). Внаслідок проведення нейромаркетингового дослідження було отримано численні відомості про динаміку когнітивно-емоційних показників під час споглядання, принюхування, смакування (пережовування), стану післясмаку учасників тестування. Нейромаркетингове дослідження удвічі менше забирає часу, але потребує відповідного обладнання, програмного забезпечення та навичок. На основі результатів дослідження отримано інформацію за гендерними відмінностями про значущість смакових властивостей продуктів харчування, їх слабкі сторони та можливості покращити властивості продуктів харчування. За допомогою використання методу фокус-груп окремо досліджено вплив гендеру у групі на результати дослідження. Інтегральні дані застосування двох методів дають майже однакові результати.Item Corporate social responsibility at emerging market: ukrainian dimension(Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-20) Лема, Г. В.; Олексів, І. Б.; Харчук, В. Ю.; Лісович, Т. Ю.; Lema, H. V.; Oleksiv, I. B.; Kharchuk, V. Yu.; Lisovych, T. Yu.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityСьогодні значна кількість підприємств вибирають курс розвитку своєї діяльності із залученням широкого кола стейкхолдерів. У такому випадку стратегія розвитку підприємства часто реалізується прийняттям принципів CSR. CSR вітчизняних підприємств є важливим проявом взаємодії соціальних та економічних відносин. Серед українських підприємств дедалі популярнішим стає оприлюднення нефінансового звіту про CSR. Такий звіт дає можливість стейкхолдерам ознайомитися із соціальними заходами, взаємодією підприємства. Одним із недоліків формування звіту про корпоративно-соціальну відповідальність підприємства є відсутність чіткої структури. Окрім того, поки що відсутні чіткі показники чи положення з оцінювання корпоративно-соціальної відповідальності підприємств, тому більшість підприємств складають звіти у довільній формі. Відповідно є ускладнення в аналізуванні соціальних звітів, оскільки вони не є обов’язковими. Отже, важливим завданням під час дослідження корпоративно-соціальної відповідальності вітчизняних підприємств є формування методичних рекомендацій, які міститимуть критерії, показники та особливості оцінювання. Аналізування корпоративно-соціальних звітів вітчизняних та закордонних підприємств, які працюють на ринку України, дає змогу виділити основні категорії CSR: ринок, робоче місце, навколишнє середовище та комунікації. Відповідно, кожна із категорій містить характеристики, за якими можна порівняти соціальні звіти вказаних вище підприємств, а відтак і оприлюднити висновки про ефективність формування CSR. Перевагами участі підприємств у соціальній відповідальності є можливість розширення ринків збуту, економії витрат у разі використання у виробництві екологічного устаткування, забезпечення належних робочих місць тощо. Отже, формування соціально-корпоративних звітів загалом є цінним ресурсом для дослідження діяльності підприємства та його взаємодії із суспільством.Item Cultural conditioning in marketing on foreign markets(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Limanski, AndrzejКультурне середовище є елементом міжнародного оточення, що характеризується дуже широкою, різноманітною сферою впливу на маркетингову діяльність підприємств у галузі споживчих товарів, поставок та послуг. Культура еволюціонує, проте, на даний момент вона є загальною системою для суспільства. Культура проявляється з використанням словесної і невербальної мови, вірування (релігії) і, проявляється в соціальному і економічному житті. Культурне розмаїття ринків є передумовою відмінної концепції міжкультурного маркетингу. Cultural surroundings is an element of the nternational surroundings which is characterised by a very wide, diversified scope and the multiple influence on marketing activity of the enterprises in industries of consumer goods, supply, and services. Culture is subject to an evolution, however, at a particular moment it constitutes the shared system for the given society or its distinguished parts. Culture manifests itself with the used verbal and non-verbal language, with beliefs (religion) and with turning towards the products of a foreign social and economic life. Cultural diversity of markets is a premise of distinguishing the concept of cross-culural marketing.Item Czech regions and their painful drawing on Europe of regions(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2004) Suchacek, J.Розглянуто деякі аспекти соціально-економічних тенденцій в Республіці Чехія після 1989 p., звертаючи увагу на соціальний розвиток, регіональну нерівність та інституційну структуру. Головною метою статті є критичний аналіз обраного регіонального розвитку, створеної регіональної нерівності та сформованої інституційної структури, які виникли в Республіці Чехії в трансформаційний період. The article concentrates on the chosen aspects of the spatial socioeconomic trends in the Czech Republic after 1989 with special regard to regional development, regional disparities and their institutional framework. The main objective of the paper is to analyze critically the chosen aspects of the regional development, regional disparities and institutional framework in which they appeared in the Czech Republic in the years of the transformation.Item Digitalization and smart markets - important elements of competitive and innovative strategy of region(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Brzóska, J.Fast development of uniform digital market, activation of smart markets, represents one of the most important conditions and factors of competitiveness and innovativeness potential growth, both to the scale of the region and country. The paper presents the meaning of uniform digital market and smart markets as important challenges while developing and implementing regional strategy of innovation. It focuses on showing the features that should influence the growth of competitiveness of the region economy. Швидкий розвиток уніфікованого цифрового ринку, активація цифрових технологій та інтелектуальних ринків відображає одне з найважливіших явищ та чинників конкурентного та інноваційного розвитку регіону та країни. Розкрито значення уніфікованого цифрового ринку та інтелектуальних ринків як важливих викликів у процесі розвитку та впровадження регіональної стратегії інновацій. Показано особливості, які повинні впливати на ріст конкурентоспроможності регіональної економіки.Item Dylematy zarzаdzania pracа wolontariuszy w organizacjach non-profit(Видавництво Львівської політехніки, 2007) Limanski, А.Розглянуто проблеми управління роботою волонтерів у неприбуткових ор¬ганізаціях. Reviewed problems of volonteer’s work management at unprofit organisation.Item Economic complexity and knowledge economy: diffusion of the knowledge as a factor for economic growth(Видавництво Львівської політехніки, 2005-03-01) Олексів, О. І.; Мірзоєва, Д. Р.; Oleksiv, I.; Mirzoieva, D.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityМетою роботи було встановлення взаємозв’язків між економічною складністю та економікою знань. Також в статті було запропоновано новий напрямок досліджень, а саме пошук кореляційних коефіцієнтів між індексом економічної складності, індексом економіки знань та основними компонентами останнього. В роботі застосовний кореляційний аналіз, а саме парний кореляційний тест. Іншою характеристикою обраного підходу є використання індексу економічної складності (ECI) та індексу економіки знань (KEI). Основним висновком є наявність сильної та статистично значущої кореляції між індексом економічної складності та економікою знань. Крім того, були підтверджені сильні та статистично значущі зв’язки між економічною складністю, інституціями та інноваційною системою. В результаті застосування методу визначено аспекти економічної складності. Внаслідок проведеного дослідження встановлено наявність сильної кореляції між економічною складністю та складністю знань. Така залежність була встановлена в результаті аналізування даних сорока однієї країни. Країни були розбиті на п’ять груп за рівнем економічної складності, а саме: висока, верхня-середня, середня, нижня-середня та низька. Крім того, було виявлено, що інститути та інноваційна структура мають сильний зв’язок із економічною складністю. Істотним результатом дослідження є статистична значущість отриманих результатів. Теоретичні аспекти економічної складності були виділені та пояснені, як аспекти економіки знань впливають на економічну складність через ці аспекти. В результаті досліджень була виявлена тенденція: країни з більшими значеннями Індексу економічної складності асоціюються з вищими значеннями Індексу економіки знань. Такий можливий зв’язок підтверджує основні припущення: економіка знань розвивається разом з економічною складністю. Відповідно, для методології ЄБРР розробка ІСТ є способом удосконалення економіки знань у країнах на ранній стадії її розвитку. Отримані результати можуть бути використані для формування економічних стратегій, планування та регулювання.Item Enterprise financial liquidity rating based on financial statements(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Szołno, O.Наведено опис одного із фундаментальних інструментів фінансового управління компанією, яким є грошовий потік. Аналіз ліквідності в системі дає змогу виявити сильні і слабкі сторони компанії. Надійний аналіз і оцінка фінансового стану оператора вимагає необхідної інформації з надійних фінансових звітів.This article was devoted to characterize one of basic financial tools - financial liquidity. Analysis of the financial liquidity in the static and dynamic layout allows for identifying strengths and weaknesses of the enterprise in the course of timely repayment of current liabilities. Credible analysis and assessment of financial situation of an economic entity require essential information from diligent financial reporting.Item Essence of hedging activities in the light of Polish balance law and IAS/IFRS(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Nóźka, А.Сутність проблеми ризику в діяльності підприємства підвищує зацікавленість до інструментарію, який слугує його зниженню. Одним з таких засобів є похідні фінансові інструменти, які у відповідних умовах можуть бути ефективним інструментом зниження ризику (хеджування). Метою статті є представлення і порівняння основних принципів обліку хеджування відповідно до польського облікового законодавства та МСФЗ, використовуваних в Україні. Growing risk of business activity of enterprises triggered interest in tools helping limit risk. In conditions of uncertainty derivative instruments can serve as effective instrument of limiting risks (hedging instrument). The purpose of this article is to present and compare basic bookkeeping rules of hedging instrument according to Polish balance law and IAS/IFRS also practised in the Ukraine.Item Financial plan – basis for “Yield (earning) methods” application(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Lojda, Jan; Kralovic, JozefОцінювання компанії можна виконати багатьма способами. Одним із варіантів є використання методів оцінювання «за кінцевим результатом» та інструментарію, який полегшує оцінювання комплексного фінансового плану компанії. Для цієї мети можна використати офіційний фінансовий план компанії, укладений фінансовим менеджером компанії, або його власний план. За обох підходів фінансовий менеджер мусить бути добре інформованим про структуру фінансового плану, а також про індикатори оцінювання і моніторингу. Основний зміст цієї статті стосується опису згаданих вище аспектів фінансового планування. Evaluation of the company is possible in many ways. One possibility is to apply evaluation methods, which are based on the yield (earning) methods and such tools, which make easily possible to evaluate the complex financial plan of the company. For these purposes it is possible to use the official financial plan of the company elaborated by the financial manager must be well informed about the structure of the financial plan and also about inserted evaluation and monitoring indicators. The description of above mentioned aspects of financial planning are the core of this article.Item Firma internetowa, wirtualna czy cybernetyczna?(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2003) Kupczyk, A.; Kręcicka, A.; Lutek, P.; Національний університет "Львівська політехніка"Wspolczesne, rewolucyjne zmiany swiata gospodarczego zacz^ly burzyc paradygmat mikroekonomii funkcjonuj^cy przez ostatnie kilka stuleci, wobec czego mowi si§ obecnie o tzw. Starej Ekonomii (teoria neoklasyczna), ktora stopniowo ma wypierac Nowa Ekonomia-nowe spojrzenie na rynek. W warunkach zmiennosci pospiesznie poszukuje się nowych metod organizacji i zarządzania, pozwalajcych na przywrocenie efektywnych dzialan firm, ktore zmuszone są do doskonalenia sposobow funkcjonowania i produkowania, c ig le g o przeprojektowania procesow (reengineeringu) w celu lepszej obslugi klienta czy poszukiwania rezerw kosztowych. Revolutionary changes in a global business environment begin to destroy the concept of micro economy functioning through years. We can now separate those two approaches indicating on the Old Economy (classic theory) and the New Economy treated as a contemporary view on a market. In these changeable circumstances everyone is looking for different methods of planning and managing, helping with efficiency improvement of companies forced to search the excellence of manufacturing, reengineering, servicing their customers and finally costs reducing.Item Future changes in logistics supply chains: a competence dimension(Видавництво Львівської політехніки, 2005-03-01) Чорнописька, Н. В.; Гайванович, Н. В.; Chornopyska, N. V.; Hayvanovych, N. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityУ статті наголошено, що інтеграція української економіки в ЄС частково гальмуються суто логістичними чинниками. Проаналізовано позиції України у світовому рейтингу Індексу логістичної ефективності. Проведено порівняльний аналіз України з Німеччиною та Польщею в розрізі 6 субіндексів. Акцентовано увагу на складовій «логістична компетентність», за яким спостерігається значне відставання від середньоєвропейського рівня. Обґрунтовано внесок «компетентностей» у розвиток логістичного потенціалу країни з позицій: покращення результатів; ефекту синергії,; ефекту мережі. Авторами висунуто припущення, що існуюче відставанння знівелює нова генерація потенційних менеджерів, які були цільовою аудиторією даного дослідження. За допомогою опитування отримано світоглядну картину майбутніх змін логістичної галузі в Україні, Польщі та Німеччині. Розглянуто відмінності, які є більшою мірою відображенням рівня досягнень конкретної країни в галузі логістики. Завдяки ідентифікації особистісних характеристик цільової аудиторії (соціально-демографічних, поведінкових, ціннісних орієнтацій), виділено спільні та відмінні риси. Доведено, що спільних рис у представників трьох країн є більше, вони включають: інтерес до екологічних проблем, прив’язаність до соціальних мереж, володіння іноземними мовами, здатність сприймати і обробляти багато інформації, навчання за міждисциплінарним підходом, важливе бачення перспективи, як власної, так і галузі, а завдяки уніфікації університетських програм – однаковий набір hard skills та soft skills. Це сприятиме зменшенню «розривів» у логістичній компетентності нової генерації менеджерів, що допоможе вивести логістику країни на якісно новий рівень сталого, стійкого розвитку та сприятиме інтеграції України з ЄС.Item «Gründrisse einer öekonometrie» – економетрична бухгалтерська теорія, розроблена в Галичині на рубежі ХІХ–ХХ ст.(Видавництво Львівської політехніки, 2005-03-01) Лемішовська, О. С.; Lemishovska, O. S.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityПроведено змістовну оцінку розробленої на території Галичини економетричної бухгалтерської теорії. Розкрито її спрямованість, параметри формулювання та функціональне призначення. Проведено порівняльний аналіз принципів побудови з виділенням проблемних аспектів сучасного економетричного моделювання. Визначено недоліки та сильні сторони до використання для сучасної облікової науки.