Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2096
Browse
3 results
Search Results
Item Розвиток агропромисловості України в умовах євроінтеграції(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Горбаль, Н. І.; Микитин, О. З.; Михальков, М. О.; Horbal, N. I.; Mykytyn, O. Z.; Mykhalkov, M. O.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityАналізування стану бізнес-середовища України порівняно з іншими країнами (за рейтингом Doing Business 2020) засвідчило позитивні тенденції його розвитку. Проаналізовано державні ініціативи із розвитку середовища й інфраструктури та констатовано відсутність чіткої стратегії та достатньої підтримки однієї із найважливіших і найприбутковіших галузей українського бізнесу – агропромисловості, що за умов євроінтеграції формує підгрунтя для посилення експортного потенціалу країни. Проаналізовано результати торгівлі вітчизняною продукцією АПК за останні роки, констатовано критичність ЄС як торговельного партнера України. Наведено ключові виклики для українського АПК у 2020 р. і запропоновано два найкращих, на нашу думку, шляхи його розвитку: виробництво екопродукції, яка з кожним роком набуває все більшої популярності та є надзвичайно рентабельною, а також створення СТО для обслуговування сільськогосподарської техніки.Item Тенденції та перспективи розвитку брендингу в умовах євроінтеграційних процесів в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Горбаль, Н. І.; Окань, Л. Ю.; Романишин, С. Б.Розглянуто сутність та значення бренду, особливості брендингу. Досліджено провідні бренди світу та тенденції розвитку брендингу. Проаналізовано основні тенденції розвитку вітчизняного брендингу, особливості та проблеми специфіки застосування брендингу в Україні. Виділено провідні бренди України та тенденції щодо створення сильних брендів українських компаній. Наголошено на важливості брендингу для вітчизняних підприємств в умовах євроінтеграції. Узагальнено ключові міжнародні нормативні акти щодо торговельних марок, зокрема особливості їх реєстрації за кордоном. Висвітлено особливості й переваги для українських підприємств реєстрації марок за Системою охорони торгових марок ЄС. Наголошено на необхідності й проблемах імплементації Україною стандартів ЄС щодо прав інтелектуальної власності. The article examines the nature and role of the brand, branding features and specific. The investigation of the world’s leading brands and branding trends is provided. The basic trends of national branding, features, problems and specific of branding in Ukraine are shown. Ukrainian leading brands and trends of creating strong brands by Ukrainian companies are depicted. The importance of branding for domestic enterprises in the terms of European integration is emphasized. Key international regulations concerning trademarks, including their registration abroad are overviewed. The specific features and advantages for Ukrainian companies of trademarks registration by the EU Community marks system are highlighted. The necessity and problems of implementation of the EU standards on intellectual property rights by Ukraine is stressed. Branding is a systematic, reasonable, balanced process that involves planning and implementation of marketing measures to create a brand, the development of a plan for the transformation of the trade mark into the brand, particularly through the development of an appropriate name, corporate style and design, advertising campaigns, actions to stimulate sales, targeted PR, in order to form the desired associative consumers’ experience. The development of the company’s brand increases the demand for products and its competitiveness, creates awareness among consumers, enhances the company's image, which in turn increases its value. World experience shows that introduction and use of branding by modern enterprises is one of the strategic goals that provides revenue enhancement, increases assets and a value of companies. Today brand is an important element of a company’s assets. However, for most Ukrainian companies branding technologies are still new and unexplored. According to the BrandZ company, which annually conducts studies to determine world’s 100 most valuable brands, the top ten brands during six months of 2015 were: Apple (brand value is 246.99 bln.USD), Google (173,65 bln.USD), Microsoft (115,5 bln.USD), IBM (93,99 bln.USD), Visa (91,96 bln.USD), At&t (89,49 bln.USD) Verizon (86,01 bln.USD), Coca- Cola (83,84 bln.USD), McDonald's (85,7 bln.USD), Marlboro (80,35 bln.USD). Total value of brands in comparison with 2014 has increased by 14%, ensuring companies’ high profitability. Dynamic changes in the brands value in recent years indicate continued development of companies and investments in branding. The most successful European brands in 2014 were: IKEA (brand value is 11.5 bln.USD), Nestle (11.8 bln.USD), Gucci (12.1 bln.USD), Siemens (13.7 bln.USD), HSBC (15.2 bln.USD), L'Oreal (16.9 bln.USD), SAP (19.6 bln.USD), Mercedes-Benz (23.5 bln.USD), BMW (27,9 bln.USD), Louis Vuitton (28 bln.USD). During the last 10 years European brands lost their positions to Chinese companies that have rapidly captured worldwide telecommunications and technology markets. According to the European statistical company development of branding in EU is concentrated mainly in the fields of finances, technology and food industry. Analyzing trends of Ukrainian branding, it should be noted that in the last decade there has been intensification of investments in brand development by the largest companies. Main feature of Ukrainian branding is that companies that are focused on building strong brands, are constantly modifying their products in accordance to the latest innovations, improving products, expanding the product range. National branding development is particularly important in the context of Euro integration processes, which are implemented nowadays and promote both political and economic relations’ improvement between the EU and Ukraine. This will help to expand market shares of Ukrainian manufacturers at the “western market”. In such conditions branding is a key tool in the promotion of domestic products, because with its help Ukrainian producers can quickly adapt to new markets.Item Вплив євроінтеграційних процесів на розвиток туристичного ринку в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Горбаль, Н. І.; Ханіна, Р. І.; Ковальчук, О. І.Розглянуто стан міжнародного ринку туристичних послуг та туристичного ринку України, представлено динаміку темпів зростання вітчизняного туристичного ринку порівняно з ринками розвинених країн та країн, що розвиваються, проаналізовано туристичний потенціал України через призму наявної туристично-рекреаційної інфраструктури. Встановлено, що темпи зростання вітчизняного ринку туризму повільніші, ніж в інших країнах, що розвиваються, але перевищують темпи зростання розвинених країн. Висвітлено вплив процесу євроінтеграції, співпраці України з ЄС на розвиток вітчизняного туристичного ринку. Визначено перелік заходів у сфері державної політики щодо регулювання ринку туристичних послуг у контексті євроінтеграції. In the article the situation on the international tourism market and the market of Ukraine is described, dynamics of the Ukrainian tourism market in comparison with the markets of developed countries and developing countries is presented growth, the tourism potential of Ukraine in the light of the existing tourist and recreational infrastructure is analyzed. It was established that the growth rate of the domestic tourism market is slower than in the developing countries, but higher than the growth rate of the developed countries. The effects of the European integration process and cooperation between Ukraine and the EU on the development of the domestic tourism market are presented. The list of measures in the field of public policy on the regulation of the tourist market is given. Ukraine has significant and real prospects of tourism development, so it must take one of the worthy places among the countries – world tourism leaders. Today Ukraine is moving towards European integration: the Association Agreement with the EU was signed, various projects in the economic, social, cultural and recreational areas with the assistance of funds, companies and non-governmental organizations of the European Union are organized, and more tourists visit our country, thus creating its image. As tourism in any country has clearly positive impact on improving of the country economic and social situation in important economic sectors: trade, transport, hospitality, dining, construction, etc., it is important to consider and improve the characteristics of the tourism market and the impact of European integration of Ukraine on it. Ukrainian tourist market is growing rapidly compared to other countries. Since 2005 the volume of tourist market in developed countries grew by an average of 6 % a year, in the developing world – an average of 10 %. A grows in the Ukrainian market was an average of 9 % annually, which is close to the rate of growth of the world market, but somewhat less than nthe average market growth rates in developing countries [3]. However, due to the political situation the volume of the domestic tourism market decreased significantly in 2014. To realize the tourist potential of Ukraine fully the state should: provide tourists with comfortable and safe environment in Ukraine; conduct an effective policy of mass tourism, work out its appropriate concept; simplify the visa process and abolish visa requirements for US, Canada, Japan; decrease hotel fee; adopt measures for the improvement of new objects of mass tourism; improve opportunities for the construction and operation of small motels and hotels of family type, which will provide new working places and can be a source of foreign currency earnings. The development of cooperation between Ukraine and the European countries is the main task and one of the main activities of the State Tourism Administration in Ukraine. In the process of cooperation with EU attention should be directed to: simplification of customs formalities connected with paperwork, improving competitiveness of Ukrainian tourism enterprises through introduction of standards in the tourism industry, which would meet European’s, establishment of appropriate training and retraining of qualified personnel employed in the tourism sector, promotion of tourist image of Ukraine among European countries.