Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2096

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування та облік собівартості напівфабрикатів власного виробництва на підприємствах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Сажинець, С. Й.; Sazhynets, S. J.; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Politechnic National University
    У статті обґрунтовано доцільність запровадження на промислових підприємствах спеціалізованої первинної документації з бухгалтерського обліку напівфабрикатів власного виробництва, наведено окремі форми документів та приклади їх заповнення. Розглянуто підходи щодо організації аналітичного і синтетичного обліку виробництва та руху на підприємстві напівфабрикатів власного виробництва в умовах використання напівфабрикатного методу обліку виробничої собівартості.
  • Thumbnail Image
    Item
    Планування діяльності служби внутрішнього аудиту
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Каменська, Т. О.; Kamenska, T. O.; Національна академія статистики, обліку та аудиту; The National Academy of Statistics, Accounting and Auditing
    У статті розглянуто питання, пов’язані з організацією системи управління служ- бою внутрішнього аудиту, одним з елементів якої є процес планування. Описано порядок стратегічного планування, формування переліку аудиторських завдань, застосування ризик-орієнтованого підходу для складання графіка проведення аудиторських завдань, розподілу часу і витрат на проведення аудиту та документування процесу планування.
  • Thumbnail Image
    Item
    Удосконалення документування для обліку витрат на маркетинг промислового підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Грицай, О. І.; Grytsay, O. I.; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National University
    Досліджено суть витрат на маркетинг промислових підприємств та розкрито існуючу систему документування цих витрат. Визначено невідповідність наявних облікових реєстрів для обліку витрат на маркетинг сучасним потребам управління. Запропоновано форми бухгалтерських реєстрів, які уможливлять накопичування інформації про витрати на маркетинг з метою їхнього аналізу та контролю.
  • Thumbnail Image
    Item
    Теоретичні засади удосконалення організації обліку заробітної плати
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Островерха, Р. Е.
    Розкрито сутність заробітної плати та її вплив на організацію обліку, встановлено відмінності та взаємозв’язок між поняттями “оплата праці” та “заробітна плата”, визначено об’єкти та елементи організації обліку заробітної плати та критеріальні засади їх удосконалення, розроблено шляхи оптимізації показників документів з обліку праці та її оплати, запропоновано порядок формування робочого плану рахунків з обліку заробітної плати. The role and importance of wages in the public and socio-economic development and the necessity to improve accounting as the basic information system that provides for the formation of information resources in order to manage the system of remuneration. The essence of wage and its impact on accounting, set difference and relationship between the concepts of “wages” and “salary” defined objects and elements of payroll principles and criterion of perfection, the essence of which lies in the complex systematic approach that covers all stages of your process and all their components and ensures their relationship and harmonization. The essence of payroll is a derivative nature of accounting and the contents of one of the key concepts of economic theory “organization” (from the French. Organization, from Lat. Organizo - give an orderly appearance, arrange), so it can be defined as a set of targeted processes or actions taken by managers and provide the best selection, operation, regulation and continuous improvement methods and techniques for collecting, processing, storing and transmitting accounting information necessary to manage payroll and solve the current problems of calculation and payment of salary for each reporting period. Argued that the improvement of payroll is an integral part of increasing the efficiency of accounting information. The ways of improvement of payroll, developed a list of indicators of accounting work and pay, adapted to the needs of analytical and synthetic accounting and reporting of the work proposed order of development time & attendance numbers for employees and proved its need to improve accounting analyticity and raising control; the structure of the work plan, that gives detail information in terms of the types and forms of remuneration; structural units and categories of workers (managers, Business unit personnel, workers, staff), qualification levels of workers.
  • Thumbnail Image
    Item
    Первинний облік резервів на підприємствах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Демська, Ю. В.; Пилипенко, Л. М.
    Розкрито сутність документування резервів на підприємстві, узагальнено основні види первинних документів, якими оформляються операції з формування та використання резервів. Проаналізовано основні проблеми відображення в бухгалтерському обліку резервів та їх вплив на достовірність процесу документування на підприємстві. With a help of analysis was noticed that documentation of the transactions with the provisions of enterprises is imperfect. In practice, businesses are experiencing problems related to the lack of regulatory documents, which are necessary for the creation and use of specific reserves. The main source documents for accounting reserve is an accounting statement and calculations accounting. These documents are drawn up in any form and may not be adapted to the information needs of users. These primary documents can also cause doubt in recognition of the legality of costs upon the establishment of such reserves, because regulatory agencies require clear documentation of the formation of each type of reserve. Therefore, accountants often have problems in fact creating reserves, because the lack of standardized forms of documents that regulate every kind of reserve does not allow in legitimate way include them to the costs and feasibility of their formation is questionable. Comparing the tax accounting of reserves with their accounting we can conclude that the creation and reflection in accounting of almost all provided by law reserves are not stimulated by tax legislation. This determines the refusal of enterprises to form reserves and to reflect themin the accounting reports. Therefore, users of accounting reports receive false information about the enterprise. It was found that the process of documentation of reserves covers at least three: the decision on the formation the reserve, the implementation of the decision on creation the reserve, using the data in the accounting system. It was established that the documentation of reserves covers two aspects – economic and legal. It was determined that the design of new primary documents of accounting the reserves should take into account their (reserves) classification.