Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2096
Browse
2 results
Search Results
Item Розвиток експорту наукомістких послуг як каталізатор інноваційної діяльності(Видавництво Львівської політехніки, 2005-03-01) Адамів, М. Є.; Петрова, Я. Ю.; Adamiv, M. Ye.; Petrova, Ya. Yu.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityОбґрунтовано актуальність розвитку експорту наукомістких послуг як каталізатора інноваційної діяльності. Розглянуто та проаналізовано сутність і структуру наукомістких послуг та наукомістких бізнес-послуг. Уточнено сутність поняття «наукомісткі послуги». На підставі отриманих результатів дослідження побудовано порівневу модель розвитку експорту наукомістких послуг як каталізатора інноваційної діяльності. В межах підготовленої моделі обґрунтовано пріоритетні цілі, стейкхолдерів та напрями розвитку експорту наукомістких послуг, а також вплив таких операцій на макро-, мезо-, мікрорівні національної економіки.Item Стратегічний управлінський облік як інформаційне підґрунтя стратегічного менеджменту підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Шевчук, В. Р.Завдяки аналізу досліджень вітчизняних та іноземних авторів розкрито сутність стратегічного управлінського обліку, а також представлено його роль як інформаційного підґрунтя прийняття рішень у кожному з п’яти взаємопов’язаних процесів стратегічного менеджменту підприємства, а саме: визначення сфери діяльності і формулювання стратегічних напрямів; постановка стратегічних цілей та задач для їх досягнення; формулювання стратегії для досягнення визначених цілей і результатів діяльності; реалізація стратегічного плану; оцінювання результатів діяльності та зміна стратегічного плану або методів його реалізації. In this scientific paper, by analyzing the research of domestic and foreign authors, defined the essence of strategic management accounting as an information basis for decision-making top-level management, which is to provide managers with all the information necessary for the management and control of business development for the benefit of its owners and other interested partner groups (creditors, customers, suppliers, staff, government and society). Also, the study presents the role of strategic management accounting as an information basis for decision-making in each of the five interrelated processes of strategic management of the enterprise, namely the definition of scope and formulation of strategic directions; setting strategic goals and objectives to be achieved; formulating strategies to achieve these objectives and performance; implementation of the strategic plan; assessment results and changes in the strategic plan or its implementation methods. Particular attention is paid to the value of strategic management accounting in the fifth management process: assessing performance and changes in the strategic plan and its implementation methods. By using tools of strategic management accounting, the company should develop an effective performance evaluation system that focuses on pre-defined parameters (a combination of short and long term financial and non-financial (qualitative) indicators of performance). Once the company has decided are critical indicators of performance should be measured and developed a system that captures these figures, it proceeds to assess progress. As part of the evaluation process execution (performance) is to compare the realized or actual, level of performance with a target level. The difference between the actual and planned levels of performance signals a potential problemthat will require an appropriate response. The emergence of new circumstances forcing the company to make adjustments to strategy development: long-term development direction can be changed with the management and future position of the company reviewed.