Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Strengthening and repairing the serviceability of reinforced concrete constructions: a review
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-03) Клим, А. Б.; Бліхарський, Я. З.; Селейдак, Я.; Бліхарський, З. З.; Klym, Andrii; Blikharskyy, Yaroslav; Selejdak, Jacek; Blikharskyy, Zinoviy; Національний університет “Львівська політехніка”; Ченстоховський університет технологій; Lviv Polytechnic National University; Czestochowa University of Technology
    Основні конструкції сучасних будівель і споруд виконують із залізобетону, тому це один з найпоширеніших матеріалів. Передчасне руйнування конструкцій залізобетону, втрата несучої здатності та інших експлуатаційних якостей призводять до небажаних наслідків і часто спричиняють загрозу цілісності споруди, а також техногенну небезпеку й ефект соціального значення – складності забезпечення технологічної безпеки людей. Мета роботи – огляд літературних джерел щодо підсилення і відновлення залізобетонних конструкцій для їх безпечної експлуатаційної придатності з аналізом нових інноваційних методів та матеріалів. Своєчасне виконання робіт з посилення і відновлення будівельних конструкцій має дуже важливе практичне значення і сьогодні у вітчизняній та зарубіжній практиці дуже багато напрацювань із безліччю різних способів і конструктивних прийомів посилення залізобетону в різних умовах використання та прилаштування до складних систем. Перші підсилення залізобетонних конструкції виконано ще у 1912 р. і протягом 30 років закладено основні методи підсилення, які досліджують і удосконалюють дотепер та застосовують на практиці. Традиційні методи підсилення методом нарощування, улаштування сорочок і обойм та застосування шпренгельних систем є трудомістким процесом, що потребує додаткового обладнання та фахівців із виконання робіт, які затягуються на тривалий час. У статті описано на підставі апріорних джерел залізобетонні конструкції, підсилені та відновлені інноваційними матеріалами із композитних матеріалів, та експериментальні їх випробування. Традиційні методи підсилення мають багато недоліків та не завжди застосовні на місці експлуатації пошкодженої конструкції, порівняно із новими методами із використанням різноманітних композитних матеріалів, у яких є численні переваги. До переваг належать такі основні характеристики: корозійна стійкість; міцність; легкість, простота використання на різних матеріалах, реалізація на складних геометричних формах; висока атомна міцність.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вплив дефектів робочої арматури на несучу здатність залізобетонних балок
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Бліхарський, З. З.; Вегера, П. І.; Шналь, Т. М.; Blikharskyy, Z.; Vegera, P.; Shnal, T.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Кожна з конструкцій піддається впливам у процесі експлуатації. Внаслідок цього виникають різноманітні дефекти пошкодження цих елементів, що впливають на їх безпечну експлуатацію. Одним з таких дефектів є корозія робочого армування. Дослідження несучої здатності залізобетонних балок з контрольованими значеннями корозії або пошкодження є актуальним питанням. Наведено результати експериментальних досліджень залізобетонних балок з дефектом у розтягнутій арматурі, виконаних з та без початкового навантаження. Як дефект розглядали один отвір Ø5.6 мм. Було випробовувано 8 залізобетонних балок. Зразки поділено на дві серії: два зразки 1-ї серії та шість 2-ї. Контрольні зразки обох серій руйнувались через викришування стиснутої зони бетону. Зразки, які були пошкоджені без початкового навантаження, зруйнувались внаслідок розриву розтягнутої арматури. Такий самий тип руйнування зафіксовано під час пошкодження за експлуатаційного рівня навантаження. При випробовуванні балок з пошкодженням без рівня навантаження і з армуванням, еквівалентним до пошкодженої арматури, несуча здатність зразків фактично однакова, відхилення становить приблизно 4 %. Отже, встановлено, що такий тип пошкодження відповідає зменшенню несучої здатності зразка залежно від робочого армування. При виконанні пошкодження за певного рівня навантаження несуча здатність збільшується приблизно на 10 %. Рівень навантаження збільшує залишкову несучу здатність пошкоджених зразків.
  • Thumbnail Image
    Item
    Методика досліджень залізобетонних балок з пошкодженнями, отриманими за дії навантаження
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Турчин, Б. Р.; Бліхарський, З. З.; Вегера, П. І.; Шналь, Т. М.; Tyrchyn, B.; Blikharskyy, Z.; Vegera, P.; Shnal, T.; Національний університет “Львівська політехніка”, кафедра будівельних конструкцій та мостів, студент інституту ІАРХ, аспірант кафедри опору матеріалів та будівельної механіки; Lviv Polytechnic National University, Department of Building construction and bridges, student of institute IARCH, Department of Materials Strength and Structural Mechanics
    Дослідження залізобетонних балок, в яких наявні певні пошкодження чи дефекти, є малопоширені. Особливо це стосується досліджень, в яких дефекти виникають під дією навантаження, що зумовлено складністю виконання таких досліджень. У цій статті описано методику виконання пошкоджень розтягнутої арматури в згинаних залізобетонних елементах, під дією навантаження. Всього було випробувано 8 дослідних зразків: чотири зразки випробувано як контрольні і чотири з пошкодженням. Контрольні зразки армовані розтягнутою арматурою діаметром 16 та 20 мм. Балки, які пошкоджували, були армовані арматурою діаметром 20 мм. Пошкодження виконувались шляхом просвердлювання отвору в розтягнутій арматурі Ø5.6. Залишкова площа арматури з отвором відповідає площі поперечного перерізу арматурі Ø16. Таким чином моделювалась точкове пошкодження розтягнутого армування. Як наслідок змінився тип руйнування балки. Вичерпання несучої здатності відбувається різко, з розламуванням балки на дві частини. Збіжність результатів несучої здатності зразківблизнюків показало відхилення результатів у діапазоні 3–13 %.
  • Thumbnail Image
    Item
    Застосування вдосконаленого методу розрахунку похилих перерізів залізобетонних балок
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Вегера, П. І.; Ткач, Р. О.; Бліхарський, З. З.; Хміль, Р. Є.
    Пріоритетною задачею для дослідників будівельних конструкцій є вдосконалення методів розрахунку, які б підвищували точність розрахунку, з збереженням надійності конструкції. Особливо це стосується розрахунку похилих перерізів залізобетонних балок, зважаючи на їх різке, раптове і крихке руйнування та складний напружено- деформований стан. Результатами вдосконалення методів розрахунку будуть економія матеріалів при проектуванні залізобетонних конструкцій та ефективніше використання усіх елементів, з яких складається конструкції. Запропоновано вдосконалену методику розрахунку похилих перерізів залізобетонних конструкцій, в яких наявне та відсутнє поперечне армування, а також їх апробація на аналогічних експериментальних зразках інших дослідників. Статистична апробація цих залежностей розрахунку покаже їх збіжність з експериментальними даними та надасть передумови для їх використання у разі проектування чи оцінювання напружено-деформованого стану похилих перерізів залізобетонних конструкцій. Така перевірка показала вищу збіжність ніж методика розрахунку за чинними нормами. Було вибрано 16 дослідних зразків, руйнування в яких відбувалось за схемою руйнування по поперечні силі. За результатами теоретичних досліджень встановлено що розбіжність між розрахунком за чинними нормами і експериментом становить понад 49,4% у бік заниження теоретичних результатів, що є значною розбіжністю. Вдосконалена методика розрахунку показала значно кращу збіжність. Заниження теоретичних результатів не більше ніж 23 %, лише в одному випадку воно становило 33%. The priority task for researchers of building structures is developing methods of calculation, which would allow performing constructions calculations with higher accuracy, preserving the reliability of the design. This especially concerns of calculation inclined cross sections of reinforced concrete beams given their sharp, sudden and brittle fracture and difficult stress strain state. Improving methods for calculating will provide the lower expense of materials when designing reinforced concrete structures and allow more efficient using all elements that make the construction. In this paper an improved methodology for calculating inclined cross sections of concrete structures where transverse reinforcement existent or no, and its testing on similar experimental samples of other researchers is proposed. Statistical testing data of calculation relationships shows their convergence with experimental data and provides conditions for their application at designing or assessment of stress-strain state of inclined cross sections of reinforced concrete constructions. Such verification is showed higher convergence than method of calculation according to current norms. It was selected 16 test samples, which destruction was according to the scheme for shear force. According to the results of theoretical researches it was determined that the discrepancy between the calculations for existing norms and the experiment is over 49,4 %, aside lowering the theoretical results, which is a significant divergence. Improved calculation method showed significantly better convergence. Underreporting theoretical results is not more than 23 %, only one case is 33%
  • Thumbnail Image
    Item
    Оптимізація методики експериментальних досліджень похилих перерізів залізобетонних балок
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Вегера, П. І.; Хміль, Р. Є.; Бліхарський, З. З.
    Розроблення та вдосконалення методик дослідження залізобетонних балок є актуальним для багатьох дослідників. Розглядаючи випробування залізобетонних балок на поперечну силу, зауважимо, що проводять одне випробування для дослідження двох похилих перерізів у балці. Зазвичай відбувається неодночасне фізичне руйнування обох перерізів. Тобто несучу здатність залізобетонної балки на зріз ми отримаємо в момент вичерпання міцності лише одного похилого перерізу. Такий підхід до дослідження є економічно необґрунтованим. Пропонується досліджувати похилі перерізи кожного окремо. Для цього один з перерізів підсилюють металевою обоймою з попередньо напруженою арматурою. Навантаження прикладають на обидва перерізи через розподільчу траверсу. Напружено деформований стан балки не змінюється, що забезпечить одержання достовірних результатів. Навантаження сприйматиме металева обойма, яка забезпечить перебування похилого перерізу в пружній стадії. Провівши випробування, обойму переставляють, за потреби зменшуючи проліт, для проведення дослідження іншого похилого перерізу. Методика апробована на трьох зразках з різним відносним прольотом зрізу. Проведені дослідження показали задовільну збіжність результатів (на рівні 3–6%), що дає змогу говорити про доцільність практичного застосування цієї методики. За такого типу дослідження отримуємо економію в трудоємкості та витраті часу на дослідження, а також дає змогу зменшити кількість дослідних зразків, що є актуальним в сучасних умовах. Development and improving for the research methods of reinforced concrete beams are actually one for more researchers. Considering the test of reinforced concrete beams on the shear should be noted that one test is carried out to study the two inclined cross sections of the beam.Usually there destruction of both cross section of the beam appears not simultaneously. We get shear strength only by strength of one inclined cross section. This approach to the researching is economically unreasonable. It is proposed to conduct research inclined cross sections individually. For this purpose one of the cross section is reinforced with prestressedmetal jacket.The load is applied to both cross-sections through the distribution metal beam. Stress strain state of the beam does not change which ensure production of reliable results. So tensions perceived by metal jacketwhich will provide from failure of another inclined cross section and it was in elastic stage.Beams test is carried in the traditional method. After testing, jacketis movedto another inclinedcross section. If necessary, we reduce the span of the beam. Methods verify by three experimental samples with different relational span cutrelational. Studies have shown high reproducibility (at 3–6%), which suggests the feasibility of practical application techniques. In this type of research we obtain savings in terms of research and costs of labor,it reduces the number of samples, that are important in the modern conditions.