Вісники та науково-технічні збірники, журнали
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12
Browse
7 results
Search Results
Item The Influence of damage to reinfrorced concrete beam on strength and deformability: the review(Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Михалевський, Н. А.; Вегера, П. І.; Бліхарський, З. Я.; Mykhalevskyi, N.; Vegera, P.; Blikharskyy, Z.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityВідповідно до сучасних умов, доводиться змінювати призначення будівель і споруд, у яких експлуатується велика кількість залізобетонних елементів, що зазнають складних напружено-деформованих станів. Вони зазнають різних впливів навколишнього середовища, нерівномірного завантаження, пошкодження та дефектів, внаслідок цього їх складний напружено-деформований стан відрізняється. Пошкодження та дефекти слід класифікувати за різними характеристиками та критеріями, оскільки питання пошкоджень є досить складним. Задачею для дослідників є визначення залишкової несучої здатності елементу з нерівномірними пошкодженнями, які б надали змогу вибрати найбільш оптимальний варіант розрахунку, підібрати з вищою точністю матеріали для підсилення, збереження міцності та довговічності конструкції. Також особливу роль займає дослідження впливу пошкоджень і дефектів, які викликають напружено-деформований стан, непередбачуваний проєктом. Досліджуючи роботу залізобетонних елементів, доводиться стикатись із труднощами під час опису напружено-деформованого стану їх перерізів, тому часто приводять до спрощень, що спричиняє спотворення дійсного стану роботи конструкції і зменшує достовірність отриманих даних у ході експерименту. Зазвичай такі відхилення виникають за різних видів зовнішніх впливів на залізобетонні елементи, що мають вплив на фактори під час розрахунку на міцність та визначення методології для виконання дослідження. Проведено опис досліджень основних типів дефектів та пошкоджень, що виникають у залізобетонних елементах. Розглянуто методи визначення залишкової несучої здатності залізобетонних елементів з різними типами пошкодження. Проводиться аналіз основних дефектів та пошкоджень, дія яких призводить до зміни характеристик міцності та можливої зміни складного напружено-деформованого стану.Item Theoretical analysis and experimental investigation of the defects in the compressed zone of the reinforced concrete elements(Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-03) Лободанов, М. М.; Вегера, П. І.; Бліхарський, З. Я.; Карпушин, А. С.; Lobodanov, Maxim; Vegera, Pavlo; Zinoviy, Blikharskyy; Karpushyn, Andrii; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityУ зв’язку з економічними тенденціями в будівельній галузі останніми роками все більше уваги приділяється дослідженню залишкової несучої здатності залізобетонних елементів. Вивчення впливу пошкоджень на несучу здатність залізобетонних елементів є однією із основних тем досліджень у цій галузі. У статті зосереджено увагу на впливах пошкоджень у стиснутій зоні бетонних елементів з погляду мінливості таких пошкоджень. Хоча деякі методи дослідження пошкоджених залізобетонних елементів висвітлені в цій статті, зазначимо, що більшість методів придатні лише для певних дефектів і пошкоджень через велику багатофакторність і складність дослідження. Крім того, висвітлено теоретичні та експериментальні дослідження впливу пошкоджень у стиснутій зоні під час вигину залізобетонних елементів. З погляду впливу на несучу здатність порівнювали рівень навантаження та втрату покриття у стиснутій зоні. Запропоновано результати випробувань чотирьох залізобетонних балок, одна з яких була контрольною (випробувана без пошкоджень), і три – типово пошкоджені в зоні стиснення за різних рівнів навантаження. У результаті було виявлено, що найістотніше впливають тип пошкодження, навантаження та зміна положення нейтральної осі. Крім того, результати досліджень свідчать про збільшення несучої здатності залізобетонних балок у разі їх пошкодження під навантаженням на 3,8 % порівняно із пошкодженими залізобетонними балками без навантаження. Отже, видаються актуальними та доцільними для подальшого вивчення експерименти з метою визначення залишкової несучої здатності в пошкоджених залізобетонних елементах.Item Вплив дефектів робочої арматури на несучу здатність залізобетонних балок(Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Бліхарський, З. З.; Вегера, П. І.; Шналь, Т. М.; Blikharskyy, Z.; Vegera, P.; Shnal, T.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityКожна з конструкцій піддається впливам у процесі експлуатації. Внаслідок цього виникають різноманітні дефекти пошкодження цих елементів, що впливають на їх безпечну експлуатацію. Одним з таких дефектів є корозія робочого армування. Дослідження несучої здатності залізобетонних балок з контрольованими значеннями корозії або пошкодження є актуальним питанням. Наведено результати експериментальних досліджень залізобетонних балок з дефектом у розтягнутій арматурі, виконаних з та без початкового навантаження. Як дефект розглядали один отвір Ø5.6 мм. Було випробовувано 8 залізобетонних балок. Зразки поділено на дві серії: два зразки 1-ї серії та шість 2-ї. Контрольні зразки обох серій руйнувались через викришування стиснутої зони бетону. Зразки, які були пошкоджені без початкового навантаження, зруйнувались внаслідок розриву розтягнутої арматури. Такий самий тип руйнування зафіксовано під час пошкодження за експлуатаційного рівня навантаження. При випробовуванні балок з пошкодженням без рівня навантаження і з армуванням, еквівалентним до пошкодженої арматури, несуча здатність зразків фактично однакова, відхилення становить приблизно 4 %. Отже, встановлено, що такий тип пошкодження відповідає зменшенню несучої здатності зразка залежно від робочого армування. При виконанні пошкодження за певного рівня навантаження несуча здатність збільшується приблизно на 10 %. Рівень навантаження збільшує залишкову несучу здатність пошкоджених зразків.Item Аналіз впливу основних видів дефектів та пошкоджень на несучу здатність залізобетонних елементів(Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Лободанов, М. М.; Вегера, П. І.; Бліхарський, З. Я.; Lobodanov, M.; Vegera, P.; Blikharskyy, Z.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityЗа сучасними економічними тенденціями необхідно змінювати призначення будівель та споруд. Це зазвичай призводить до зміни величини та характеру впливу корисного навантаження на будівельні конструкції, з необхідністю оцінювання технічного стану та заміною або підсиленням елементів. Важливе місце в обстеженні, реконструкції будівель і споруд належить визначенню залишкової несучої здатності елементів. Особливо це стосується залізобетонних елементів, які поширені в України. Важливим аспектом визначення залишкової несучої здатності згинаних залізобетонних елементів є дослідження впливу дефектів і пошкоджень на зміну міцності та деформативності елемента. Оскільки залізобетон є складним композитним матеріалом, визначення впливу і прогнозування дії на нього різних видів дефектів і пошкоджень є складним завданням. Переважно це стосується комбінації різних дефектів і пошкоджень, яка підвищує варіативність дії різних внутрішніх і зовнішніх факторів під час розрахунку і формування методології визначення їх впливу. Досліджено вплив дефектів і пошкоджень на залишкову несучу здатність пошкоджених залізобетонних елементів з акцентуацією на згинані залізобетонні елементи. Розглянуто дію різних видів дефектів і пошкоджень та їхніх певних комбінацій, які призводять до зміни характеристик міцності та деформативності елемента, і можливої зміни роботи елемента.Item Методика досліджень залізобетонних балок з пошкодженнями, отриманими за дії навантаження(Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Турчин, Б. Р.; Бліхарський, З. З.; Вегера, П. І.; Шналь, Т. М.; Tyrchyn, B.; Blikharskyy, Z.; Vegera, P.; Shnal, T.; Національний університет “Львівська політехніка”, кафедра будівельних конструкцій та мостів, студент інституту ІАРХ, аспірант кафедри опору матеріалів та будівельної механіки; Lviv Polytechnic National University, Department of Building construction and bridges, student of institute IARCH, Department of Materials Strength and Structural MechanicsДослідження залізобетонних балок, в яких наявні певні пошкодження чи дефекти, є малопоширені. Особливо це стосується досліджень, в яких дефекти виникають під дією навантаження, що зумовлено складністю виконання таких досліджень. У цій статті описано методику виконання пошкоджень розтягнутої арматури в згинаних залізобетонних елементах, під дією навантаження. Всього було випробувано 8 дослідних зразків: чотири зразки випробувано як контрольні і чотири з пошкодженням. Контрольні зразки армовані розтягнутою арматурою діаметром 16 та 20 мм. Балки, які пошкоджували, були армовані арматурою діаметром 20 мм. Пошкодження виконувались шляхом просвердлювання отвору в розтягнутій арматурі Ø5.6. Залишкова площа арматури з отвором відповідає площі поперечного перерізу арматурі Ø16. Таким чином моделювалась точкове пошкодження розтягнутого армування. Як наслідок змінився тип руйнування балки. Вичерпання несучої здатності відбувається різко, з розламуванням балки на дві частини. Збіжність результатів несучої здатності зразківблизнюків показало відхилення результатів у діапазоні 3–13 %.Item Застосування вдосконаленого методу розрахунку похилих перерізів залізобетонних балок(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Вегера, П. І.; Ткач, Р. О.; Бліхарський, З. З.; Хміль, Р. Є.Пріоритетною задачею для дослідників будівельних конструкцій є вдосконалення методів розрахунку, які б підвищували точність розрахунку, з збереженням надійності конструкції. Особливо це стосується розрахунку похилих перерізів залізобетонних балок, зважаючи на їх різке, раптове і крихке руйнування та складний напружено- деформований стан. Результатами вдосконалення методів розрахунку будуть економія матеріалів при проектуванні залізобетонних конструкцій та ефективніше використання усіх елементів, з яких складається конструкції. Запропоновано вдосконалену методику розрахунку похилих перерізів залізобетонних конструкцій, в яких наявне та відсутнє поперечне армування, а також їх апробація на аналогічних експериментальних зразках інших дослідників. Статистична апробація цих залежностей розрахунку покаже їх збіжність з експериментальними даними та надасть передумови для їх використання у разі проектування чи оцінювання напружено-деформованого стану похилих перерізів залізобетонних конструкцій. Така перевірка показала вищу збіжність ніж методика розрахунку за чинними нормами. Було вибрано 16 дослідних зразків, руйнування в яких відбувалось за схемою руйнування по поперечні силі. За результатами теоретичних досліджень встановлено що розбіжність між розрахунком за чинними нормами і експериментом становить понад 49,4% у бік заниження теоретичних результатів, що є значною розбіжністю. Вдосконалена методика розрахунку показала значно кращу збіжність. Заниження теоретичних результатів не більше ніж 23 %, лише в одному випадку воно становило 33%. The priority task for researchers of building structures is developing methods of calculation, which would allow performing constructions calculations with higher accuracy, preserving the reliability of the design. This especially concerns of calculation inclined cross sections of reinforced concrete beams given their sharp, sudden and brittle fracture and difficult stress strain state. Improving methods for calculating will provide the lower expense of materials when designing reinforced concrete structures and allow more efficient using all elements that make the construction. In this paper an improved methodology for calculating inclined cross sections of concrete structures where transverse reinforcement existent or no, and its testing on similar experimental samples of other researchers is proposed. Statistical testing data of calculation relationships shows their convergence with experimental data and provides conditions for their application at designing or assessment of stress-strain state of inclined cross sections of reinforced concrete constructions. Such verification is showed higher convergence than method of calculation according to current norms. It was selected 16 test samples, which destruction was according to the scheme for shear force. According to the results of theoretical researches it was determined that the discrepancy between the calculations for existing norms and the experiment is over 49,4 %, aside lowering the theoretical results, which is a significant divergence. Improved calculation method showed significantly better convergence. Underreporting theoretical results is not more than 23 %, only one case is 33%Item Оптимізація методики експериментальних досліджень похилих перерізів залізобетонних балок(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Вегера, П. І.; Хміль, Р. Є.; Бліхарський, З. З.Розроблення та вдосконалення методик дослідження залізобетонних балок є актуальним для багатьох дослідників. Розглядаючи випробування залізобетонних балок на поперечну силу, зауважимо, що проводять одне випробування для дослідження двох похилих перерізів у балці. Зазвичай відбувається неодночасне фізичне руйнування обох перерізів. Тобто несучу здатність залізобетонної балки на зріз ми отримаємо в момент вичерпання міцності лише одного похилого перерізу. Такий підхід до дослідження є економічно необґрунтованим. Пропонується досліджувати похилі перерізи кожного окремо. Для цього один з перерізів підсилюють металевою обоймою з попередньо напруженою арматурою. Навантаження прикладають на обидва перерізи через розподільчу траверсу. Напружено деформований стан балки не змінюється, що забезпечить одержання достовірних результатів. Навантаження сприйматиме металева обойма, яка забезпечить перебування похилого перерізу в пружній стадії. Провівши випробування, обойму переставляють, за потреби зменшуючи проліт, для проведення дослідження іншого похилого перерізу. Методика апробована на трьох зразках з різним відносним прольотом зрізу. Проведені дослідження показали задовільну збіжність результатів (на рівні 3–6%), що дає змогу говорити про доцільність практичного застосування цієї методики. За такого типу дослідження отримуємо економію в трудоємкості та витраті часу на дослідження, а також дає змогу зменшити кількість дослідних зразків, що є актуальним в сучасних умовах. Development and improving for the research methods of reinforced concrete beams are actually one for more researchers. Considering the test of reinforced concrete beams on the shear should be noted that one test is carried out to study the two inclined cross sections of the beam.Usually there destruction of both cross section of the beam appears not simultaneously. We get shear strength only by strength of one inclined cross section. This approach to the researching is economically unreasonable. It is proposed to conduct research inclined cross sections individually. For this purpose one of the cross section is reinforced with prestressedmetal jacket.The load is applied to both cross-sections through the distribution metal beam. Stress strain state of the beam does not change which ensure production of reliable results. So tensions perceived by metal jacketwhich will provide from failure of another inclined cross section and it was in elastic stage.Beams test is carried in the traditional method. After testing, jacketis movedto another inclinedcross section. If necessary, we reduce the span of the beam. Methods verify by three experimental samples with different relational span cutrelational. Studies have shown high reproducibility (at 3–6%), which suggests the feasibility of practical application techniques. In this type of research we obtain savings in terms of research and costs of labor,it reduces the number of samples, that are important in the modern conditions.