Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Форми і види організування взаємовідносин підприємства з аутсорсинговою компанією
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Партин, Г. О.; Дідух, О. В.
    Проаналізовано теоретичні підходи до визначення форм і видів співпраці аутсорсингової компанії та підприємства-замовника під час передавання ним окремих функцій на виконання аутсорсерові. На основі визначених класифікаційних критеріїв та з врахуванням наявних сьогодні тенденцій використання аутсорсингу запропоновано авторську класифікацію форм та видів аутсорсингу, яка краще відображає особливості використання такого інструменту управління діяльністю. Відтак визначено необхідність виокремлення видів аутсорсингу залежно від функцій, які передаються на виконання сторонній організації, а саме виділено аутсорсинг основних, управлінських та забезпечувальних процесів. Враховуючи сучасні тенденції розвитку аутсорсингової діяльності, визначено форми аутсорсингу залежно від національної приналежності аутсорсера та терміну співпраці підприємства-замовника і виконавця, також відповідно до організаційного розміщення аутсорсера виділено поняття територіального аутсорсингу. Запропонована класифікація точніше характеризує особливості взаємодії замовника і аутсорсера, а також дає змогу керівникам підприємства полегшити вибір оптимального варіанта співпраці між сторонами аутсорсингового договору. Виокремлення основних форм і видів організування співпраці підприємства-замовника і аутсорсера є важливим з огляду на різноманітність функцій, які передаються на аутсорсинг, та способів взаємодії з аутсорсером в сучасних умовах господарювання. The article analyzes theoretical approaches to the definition of forms and types of cooperation between outsourcing company and enterprise in the case of transferring certain function to outsourcer. Based on the defined classification criteria and taking into account the currently existing trends of outsourcing the author classification of types and forms of outsourcing, which better reflects the peculiarities of using this instrument of management is offered. The necessity of separation of outsourcing typesdepending on functions that are transferred for execution to outside company, such as outsourcing of basic, interim and management processes are determined.Taking into account the current trends in outsourcing activity development, the forms of outsourcing based on nationality of outsourcer and term cooperation of the client and the outsourcer were defined. Alsoin accordance with the institutional placement of outsourcer highlighted the concept of territorial outsourcing. The proposed classification more accurately describes the features of outsourcer and customer interactionand also enables enterprise managers to facilitate selection of optimal variant of cooperation between the partners of the outsourcing agreement.Singling out the basic forms and types of organizingof cooperation between the client and the outsourcer is importantbecause of diversity of functions which are transferred to outsourcing and ways of interacting with outsourcers in the contemporary economy.
  • Thumbnail Image
    Item
    Оцінювання підприємством-замовником ефективності аутсорсингової діяльності за основними видами аутсорсингу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Партин, Г. О.; Дідух, О. В.
    Проаналізовано особливості оцінювання ефективності аутсорсингової діяльності підприємством-замовником як на етапі її планування, так і в процесі реалізації. Відтак виділено та охарактеризовано основні завдання попереднього, поточного і підсумкового аналізування ефективності аутсорсингу. Визначено методичні підходи та систему показників оцінювання ефективності аутсорсингової діяльності за основними видами аутсорсингу з урахуванням їх впливу на результати функціонування підприємства. In the process of improvement of industrial and business activities of enterprises in accordance with changes of competitive market environment the question of efficiency assessment of outsourcing transactions which secure solid economic benefits and simultaneously generate line of risks is very important. Despite the abundance of literature which examines the features of evaluating the effectiveness of outsourcing, one of the outstanding issues today is the issue of determining the effectiveness of outsourcing activity in general which may include interaction with several outsourcers under the transfer to themof certain functions . That is why the purpose of the article is to develop the conceptual approaches and system of indicators which determine the effectiveness of outsourcing activity of the client for certain types of outsourcing, taking into account the characteristics of their impact on the financial and economic performance of the enterprise on the market. Therefore in the article, the main task of the previous, current and complete analysis of the efficiency of outsourcing activity is defined as well as three conceptual approaches to determining the results of cooperation of the client and outsourcer were isolated. One of them is based on determining the cost-effectiveness of outsourcing activity, which characterizes the amount of cost savings of the client in the case when the function was transferred to the outsourcer. This approach would be used when the goal of outsourcing is to reduce costs and the income of the enterprise will be the same after outsourcing. In the process of outsourcing implantation the cost level of the enterprise may not decrease but financial results of its activity will be improved through profit increase as a result of improve product quality, of length reduction of operational circle and usage of released part of assets. Therefore, the second approach is based on a comparison of the growth rate of profits, revenues and expenses. As to the third approach, the evaluation of the effectiveness of outsourcing activity can be carried out using the system of indicators as for certain types of outsourcing as well as general indicators. In the previous, current or final evaluation of the effectiveness of outsourcing activity, it is possible to use each of these approaches, but with different levels of accuracy.
  • Thumbnail Image
    Item
    Аналіз ефективності використання аутсорсингу у господарській діяльності підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Дідух, О. В.
    Проаналізовано основні підходи до оцінювання ефективності використання аутсорсингу у господарській діяльності підприємств, виявлено їх недоліки, а також визначено систему показників оцінки результативності аутсорсингу залежно від видів і етапів його впровадження. The article examines and analyses the basic approaches to defining the effectiveness of outsourcing in economic activity of enterprises, the major drawbacks are found. Also the system of indexes of assessing the effectiveness of outsourcing, depending on the kinds and stages of its implementation, are defined.