Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Ідентифікування управлінських конфліктів у роботі адміністративного персоналу машинобудівних підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Подольчак, Н. Ю.; Ковальчук, Г. Р.
    Проаналізовано теоретичні та практичні аспекти існуючих способів та методів ідентифікування та оцінювання управлінських конфліктів у діяльності адміністративного персоналу машинобудівних підприємств шляхом виявлення та усунення недоліків. Сформовано метод ідентифікування управлінських конфліктів, який складається із таких етапів: встановлення періодичності проведення ідентифікування управлінських конфліктів; використання методів збору інформації для ідентифікування конфліктів; оцінювання працівника та присвоєння статусу за рівнем участі у конфліктній ситуації (маркування рівня конфліктності); встановлення причин ймовірності виникнення конфліктів; формування мапи управлінських конфліктів підприємства. Сформований метод ідентифікування управлінських конфліктів, на відміну від існуючих, дає змогу підвищити інформативність та, обґрунтованість отриманих результатів, оптимізувати частоту проведення ідентифікування, враховуючи її економічну доцільність, виокремити основні причини конфліктотворення, враховуючи рівень управління підприємства. У результаті проведених розрахунків за методом тенденцій Пейджа встановлено, що фінансові збитки та втрати від дії управлінських конфліктів зростають на кожному вищому рівні управління підприємством (максимальні на інституційному рівні управління, середні на управлінському рівні та низькі на оперативному рівні управління). Кількість управлінських конфліктів зменшується із кожним вищим рівнем управління підприємством. In the paper it was explored the theoretical and practical aspects of existing methods and techniques for identifying and evaluating management conflicts in the administrative staff of machine-building companies by identifying and eliminating deficiencies. Author elaborated the method of identifying conflict management, which consists of the following stages: establishing periodicity of identifying conflict management, the use of methods of collecting information to identify conflicts, assessment of employee assignment status and the level of participation in a conflict situation (marking the level of conflict), the probability of establishing the causes of conflict, conflict management maps the formation of the company. The existing method of identifying conflict management, in contrast to existing permits could improve information and the validity of the results, to optimize the frequency of identification, based on its economic feasibility, to isolate the underlying cause’s conflicts, given the level of control of the machine-building companies. As a result of calculations by the method of Page's trends it was found that financial losses and loss of managerial action conflicts are increasing each top-level company management (maximum at the institutional level management, middle management level and at the lowest operational level management). The number of conflict management decreases with each higher level of management machine-building companies.
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування стратегії вирішення управлінських конфліктів у діяльності машинобудівних підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Подольчак, Н. Ю.; Ковальчук, Г. Р.; Подольчак, Н. І.
    Дослідження дало змогу згенерувати стратегічні альтернативи вирішення управлінських конфліктів, які виникають у діяльності машинобудівних підприємств із урахуванням двох важливих ознак – напрям впровадження управлінських змін на підприємстві та необхідність залучення зовнішніх експертів до подолання конфліктів. Розроблено та описано особливості формування та реалізації таких стратегій керування управлінськими конфліктами: стратегія структурних змін, стратегія психоемоційного впливу, стратегія структурного перерозподілу, стратегія психоемоційного перерозподілу. Для вибору остаточної стратегії управління конфліктами запропоновано використовувати метод сценарного аналізування, який дає змогу обрати оптимальну стратегію щодо визначених на підприємстві цілей та управлінських завдань. On the main structures identified conflict management, that is, its components, relationships between elements, causes, factors and implications, as well as the main assessment and forecast models of conflict in organizations need to form a common vector of conflict management, which is called strategy. The strategy of conflict management control strategies for classification hierarchy refers to the functional strategies, ie those that are developed for a specific functional activity directly, but must be consistent with other types of functional strategies for the creation of a single course of business. This strategy is quite narrow and has very specific measures of realization of objectives in the field of conflict management as one of the major functional areas of conflict management strategy but affects all other strategies of the enterprise. The study made it possible to generate strategic management alternative solve conflicts that arise and flow in engineering companies of taking into account two important features - the direction of the implementation of management changes at the company and the need to involve external experts in conflict resolution. It should be noted that the review of existing policies and mergence set of measures to prevent and control conflicts has shown that they can be divided into strategies involving external agents and strategies without engagement. This criterion is crucial for conflict resolution, as it creates a clear distinction between acts and omissions of the parties in the event of conflicts intermediaries or settlement of the conflict itself, determines the direction of providing resources and their structure, scope, identify persons applying for the distribution of the results obtained from the settlement conflict. Another important criterion of separation strategies of conflict management is the impact on psycho-emotional sphere or structural changes in the company. Using the criteria of separation strategies of conflict management it was built map strategies. The use of psycho-emotional measures to managers provides proof place and importance of their work in teams, to ensure effective communication, motivation formalization connectivity with end performance. An important aspect of the strategy is the selection of personnel, the formation of the teams on the basis of partnerships between team members and positive psychological state, the construction of psycho-emotional matrix and the matrix of contact that allow you to identify leaders in the team. In general, often between psycho-social measures and individual measures of psycho difficult to distinguish, as any person is part of the group and therefore as the first, so the second type of events will affect both the individual leader, and the group as a whole. Thus developed and described features of the formation and implementation of management strategies of conflict management: a strategy for structural change strategy emotional impact of structural reallocation strategy, the strategy of emotional redistribution. An important issue for the choice of conflict management strategy is to solve the feasibility of attracting third parties to the conflict. This third party may be in relation to the company both internal and external. Evaluation of the feasibility and necessity of involving a third party to resolve conflict management is realized by a sequence of steps using the method of probability scenarios. To select the final conflict management strategies proposed use of scenario analysis method that allows you to choose the optimal strategy with respect to the set objectives and the enterprise management tasks.
  • Thumbnail Image
    Item
    Джерела виникнення та наслідки функціонування управлінських конфліктів на підприємствах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Подольчак, Н. Ю.; Ковальчук, Г. Р.
    Проаналізовано можливі причини та наслідки дії управлінських конфліктів, що дало змогу виявити, що для цілісного дослідження процесу управління конфліктами необхідно пов’язати причини виникнення конфліктів, їх види та наслідки між собою. При цьому важливе значення має поділ усіх трьох складових на внутрішні та зовнішні. Також причини та наслідки можна поділити на функціональні та дисфункціональні. Враховуючи наведені у наукових працях класифікаційні ознаки та необхідність виокремлення причинно-наслідкових зв’язків між елементами конфлікту, побудовано мапу управлінських конфліктів із причинами та наслідками. Така мапа корисна для практичної діяльності підприємства, оскільки пошук адекватних методів вирішення та запобігання конфліктам часто вимагає побудови причинно-наслідкових зв’язків управлінського конфлікту. Запропоновано виділяти первинні причини управлінських конфліктів, що дасть змогу чітко встановити особливості управлінського конфлікту, підвищить рівень розуміння конфлікту його сторонами та адекватно підібрати методи щодо його управління. Для формування конкретних причин до кожного конфлікту потрібно сформувати спочатку первинні, або агреговані причини, а потім вторинні. Рівнів вторинних причин може бути кілька залежно від виду управлінського конфлікту. Аналіз діяльності підприємств та літературних джерел, присвячених проблемі управління конфліктами, дав змогу виокремити такі основні функції управлінських конфліктів: системоутворювальну, регулювальну, інноваційну, ідентифікаційну, мобілізуючу, накопичувальну. Наведено трактування усіх виокремлених функцій управлінських конфліктів. The paper explores possible causes and effects of management conflicts; such a study allows to reveal the fact that for comprehensive research of the conflict management process it is necessary to discover interrelation between causes of conflict, their types and effects. It is important to divide each of the three components into internal and external. Causes and effects can be also divided into functional and dysfunctional. Considering classifying characteristics presented in scientific literature, and the necessity to identify causal relationships between elements of a conflict, the authors have built up the map of management conflicts depicting their causes and effects. This map is useful in practical activities of an enterprise, since the search for adequate methods of resolving and preventing conflicts often requires building causal relationships of a management conflict. The article also suggests clarifying the primary causes of management conflicts that will make it possible to clearly define peculiarities of a management conflict, will increase the level of the conflict understanding by the parties and will allow choosing the adequate methods of conflict management. To identify particular causes of each conflict one should first identify its primary, or aggregated, causes and then secondary ones. There may be several levels of secondary causes, depending on the type of the management conflict. Analysis of the enterprises’ activities and of the literature dealing with conflict management has made it possible to distinguish the following basic functions of management conflicts: systemforming, controlling, innovative, identifying, mobilizing and accumulating. The interpretation of every of the identified functions of management conflicts is presented.