Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    Дослідження параметрів нових високоефективних сенсорів для магнітодинамічного методу діагностики залізничних рейок
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-20) Нічога, В. О.; Сторож, В. Г.; Педан, А. Д.; Матієшин, Ю. М.; Nichoha, V. O.; Storozh, V. G.; Pedan, A. D.; Matiieshyn, Y. M.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У роботі наведено параметри нових високоефективних сенсорів для магнітодинамічного методу діагностики залізничних рейок. Вони призначені для застосування у сучасних багатоканальних і компонентних методах опрацювання та аналізу діагностичних сигналів у цифровому поданні. Використання цих сенсорів істотно покращить виявлення, ідентифікацію і класифікацію дефектів рейок. Висвітлено також питання конструкції й електричних параметрів нових малогабаритних індукційних сенсорів на основі аморфних феромагнітних сплавів.
  • Thumbnail Image
    Item
    Результати розроблення та дослідження інформаційно-діагностичної системи для магнітодинамічної дефектоскопії рейок
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Нічога, В. О.; Сторож, В. Г.; Матієшин, Ю. М.; Nichoha, V. O.; Storozh, V. G.; Matiieshyn, Y. M.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Наведено результати розроблення та дослідження макета інформаційно-діагностичної системи для магнітодинамічної дефектоскопії залізничних рейок на основі сенсорів Холла. Застосування восьмиканального давача, окрім виявлення факту наявності дефекту, або структурного елемента колії дає змогу локалізувати його в поперечному перерізі головки рейки відносно її робочої або неробочої сторін, що підвищує інформативність всієї системи.
  • Thumbnail Image
    Item
    Дослідження параметрів нових високоефективних сенсорів для магнітодинамічного методу діагностики залізничних рейок
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-18) Нічога, В. О.; Сторож, В. Г.; Педан, А. Д.; Матієшин, Ю. М.; Nichoha, V.; Storozh, V.; Pedan, A.; Matiieshyn, Y.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Наведено параметри нових високоефективних сенсорів для магнітодинамічного методу діагностики залізничних рейок. Вони призначені для застосування у сучасних багатоканальних і компонентних методах опрацювання та аналізу діагностичних сигналів у цифровому поданні. В результаті застосування цих сенсорів істотно покращаться виявлення, ідентифікація і класифікація дефектів рейок. Висвітлено також питання конструкції й електричних параметрів нових малогабаритних індукційних сенсорів на основі аморфних феромагнітних сплавів.
  • Thumbnail Image
    Item
    Моделювання впливу діелектричного тіла на параметри випромінювача
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2001-03-27) Захарія, Й. А.; Прудиус, І. Н.; Сторож, В. Г.; Національний університет "Львівська політехніка"
    Здійснено моделювання зміни параметрів півхвильового вібратора під дією діелектричного тіла скінченних розмірів. При цьому тіло замінюється системою ниток електричного струму.
  • Thumbnail Image
    Item
    Метод розроблення двочастотних мікрохвильових дискретних фазообертачів з відмінними фазовими зсувами у смугах частот
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Прудиус, І. Н.; Оборжицький, В. І.; Сторож, В. Г.
    Запропоновано метод розрахунку електричних параметрів дискретних фазообертачів на комутованих каналах з двома робочими смугами частот і з різними в смугах значеннями різницевого фазового зсуву – дискрету фази. Метод ґрунтується на розробленні перемикачів з узгодженням і розв’язкою у двох робочих смугах і на заміні частотнозалежними еквівалентними ланками відрізків ліній у каналах, параметри яких відповідають відмінним у смугах частот фазовим дискретам. Наведено результати розрахунків і моделювання двоканального перемикача та фазообертачів з дискретами фази 450/450 і 450/900 на частотах 2,4/5,2 ГГц та 450/–450 на частотах 0,95/2,15 ГГц. This paper is devoted to design method of dual-band phase shifters, which can execute the assigned to them functions in operating bands for example of two different telecommunication standards. In the circuit of phase shifter, where the differential phase shift is provided by the switching of channels of passing the signal the parameters of switching elements do not determine this shift unlike the other well-known circuits. However in case of bad matching and isolation of switches the frequency bands are narrowed, the losses and imbalance of amplitudes in two states are grown. The dual-frequency matching and isolation are reached in the SPMT switch by means of impedance transformers which can be located on the input of switch before branching, or in channels after the switching elements before outputs. The methods of calculation of such dual-frequency transformers based on the asymmetrical one-stub circuit and the symmetrical two-stub circuit, and also the methods of calculation of circuits which are needed for realization of reactance with the appropriate values at two operating frequencies is offered. The calculation and simulation of the SPDT switch for use as a part of the phase shifter with operating frequencies of 2,4/5,2 GHz was executed by these methods. For obtaining of arbitrary difference phase shift at two frequencies the replacement of line segments in channels of phase shifter by the dual-frequency equivalent circuits is carried out. The method of calculation of such P-type circuit for replacement of a segment with different values of characteristic impedance and electrical length at operating frequencies is offered. The offered approach was investigated on examples of calculation and simulation of the dual-frequency phase shifters with identical 450/450 and distinct 450/900 differential phase shifts at operating frequencies 2,4/5,2 GHz and with shifts 450/–450 at frequencies 0,95/2,15 GHz.
  • Thumbnail Image
    Item
    Магнітодинамічний метод діагностики залізничної колії і напрямки його модернізації
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Нічога, В. О.; Прудиус, І. Н.; Сторож, І. В.; Сторож, В. Г.; Ващишин, Л. В.; Дуб, П. Б.
    Розглянуто напрями модернізації інформаційно-діагностичної системи, якою обладнаний Львівський магнітний вагон-дефектоскоп № 442. Для діагностики залізничної колії застосовано магнітодинамічний метод, який має переваги над ультразвуковим методом, що сьогодні дуже широко використовується. Магнітодинамічний метод поширений у Великобританії, Ірані, СШАта в пострадянських країнах. На думку авторів статті, у вагоні-дефектоскопі повинна бути повністю замінена намагнічувальна система, тобто замість громіздкої та енерговитратної електронамагнічувальної системи потрібно встановити намагнічувальну систему на основі сучасних потужних постійних магнітів. Однокомпонентна приймальна система на основі інтегральних індукційних сенсорів повинна бути замінена трикомпонентною багатоканальною системою на основі точкових сенсорів Холла. Необхідно розробити нову апаратно-програмну частину нової діагностичної системи збирання, передавання та аналізу дефектоскопічної інформації. Модернізація Львівського магнітного вагона дефектоскопа особливо актуальна, оскільки його часто експлуатують в умовах гористої місцевості з крутими поворотами, де спостерігається швидке і суттєве зношення внутрішніх робочих сторін рейок. Ультразвукові методи діагностики тут не працюють через утрату акустичного контакту з рейкою. Ways of modernization of the information-diagnostics system with which the Lviv magnetic inspection carriage No442 is equipped are considered in the article. The Magnetic Flux Leakage Method (MFLM), that has some advantages over widely used now ultrasonic method, is applied there for rail diagnostics. The Magnetic Flux Leakage Method is used in Great Britain, Iran, USA and the countries of the former USSR. According to authors’ opinion the inspection carriage magnetizing system must be changed totally, that is to say a magnetizing system on the base of modern powerful permanent magnets must be installed instead of the cumbersome and energy expensive electromagnet magnetizing system. The one-component receiving system on the base of induction sensors must be replaced by the three-component multichannel system on the base of the Hall point sensors. A new hardware and software parts of the new diagnostics system of collection, transmission and analysis of non-destructive testing information must be elaborated. It must be noticed that modernization of the Lviv magnetic inspection carriage is an especially actually problem because it functions in many cases in conditions of mountainous area with steep turns where quick and essential wear of the inner working sides of the rails is observed. Ultrasonic methods of diagnostics cannot function here because of loss of acoustic contacts with the rail. Small high effective multicomponent sensors that can reliably record rail defect magnetic field perturbances in any weather conditions are needed for design of component and multichannel information-diagnostics system for magnetic non-destructive testing which applies inspection carriages. As a result of theoretical and experimental investigations new two- and three-component sensors are proposed. There are point frame and local ferromagnetic sensors with limited weight and dimensions among them. They guarantee higher sensitivity than now used inspection carriage sensors. Technique of rail sensors calibration and sensitivity testing is proposed. Such technique has not been used until now. Point sensors on the basis of the Hall effect, which will be used for elaborating matrix multichannel component rail sensors, were proposed; they were investigated and tested on the specially designed stand.
  • Thumbnail Image
    Item
    Звуження ширини чутливої зони радіохвильових доплерівських сенсорів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Сторож, В. Г.; Гуменяк, П. В.; Найда, Н.-В. І.
    Описано спосіб звуження ширини чутливої зони радіохвильового доплерівського сенсора. The paper presents a way of narrowing the width of the sensitive area of radio-wave Doppler sensor. This is important when the sensor is used for oscillating measuring or biomedical research to eliminate the influence of extraneous moving objects that are in the process of getting into the lateral region of the antenna radiation and cause false positives or errors in the measurements. As a form of radio-wave Doppler sensitive area of the sensor is determined by the pattern of the antenna, in this paper, for its narrowing decided to use a special antenna system. This antenna system provides formation of two different shape patterns - basic and compensation, followed by the formation of difference signal information in the processing circuit. To implement antenna system two microstrip radiators rectangular shape are used - basic and additional connected by an electronic switch on p-i-n diodes. When the switch is disconnected, only the main radiator is involved in the radiation. It forms a radiation pattern with maximum normal to the plane of the radiator but with a high level of lateral radiation. This is the basic mode of operation of the sensor. In the closed state of electronic switch additional radiator is connected to the main. Options of antenna system chosen so that high-frequency energy is distributed about equally between the emitters, but the phase of the emitted waves are opposed. As a result, compensation radiation pattern appears that provides lateral radiation level comparable to the level of radiation the primary side of the radiator. However, in the normal direction is a minimum of energy. By subtracting signals obtained during open-loop and closed states of the electronic switch narrowed sensitive area is formed. The paper presents the equivalent circuit of the antenna sensor that allows for the simulation of its basic parameters. Modeling of the sensitive areas in different states of the electronic switch was carried out. The causes that affect the distortion of sensitive areas determined. Experimental model of radiowave sensor with designed antenna system was made. The material used foiled fluoroplastic. Operating frequency is 2.63 GHz. Experimental studies in the laboratory showed a narrowing of the width of the sensitive area. Suppression of the side information signal lines over 10 times, compared to the conventional mode of operation of the sensor. In this case, the amplitude of the information signal from the main direction merely reduced by 40%.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості сканування динамічних мікрооб’єктів різних розмірів та форми за допомогою телевізійного сканувального оптичного мікроскопа
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Шклярський, В. І.; Матієшин, Ю. М.; Сторож, В. Г.
    Розглянуті питання використання телевізійного сканувального оптичного мікроскопа для дослідження мікрооб’єктів різних розмірів, форми та з довільним розподілом прозорості. Показано також вплив розмірів, форми та розподілу інтенсивності свічення сканувального елемента на отримуваний сигнал на виході фотоелектронного помножувача. Побудовані перехідні характеристики під час сканування мікрооб’єктів, що мають різне значення та характер швидкості руху. Questions of a television scanning optical microscope using for research of microobjects of the various sizes, forms and with any distribution of a transparency are considered. Influence of the sizes, form and distribution of a luminescence intensity of a scanning element to a received signal to an output of the photomultiplier is shown also. Transitive characteristics are constructed at scanning microobjects, which have different value and character of velocity.