Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 23
  • Thumbnail Image
    Item
    Monte Carlo methods: a features review in terms of use for assessing the reliability of RC structures
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Титаренко, Р. Ю.; Хміль, Р. Є.; Tytarenko, R.; Khmil, R.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Останнім часом істотно зросла актуальність проблеми оптимізації проєктних рішень залізобетонних елементів за рахунок максимального використання ресурсу їх несучої здатності. Вирішення цієї проблеми залежить від фундаментального розуміння таких понять, як “надійність” та “довговічність”, а оскільки параметри будь-яких навантажень, впливів або резерву несучої здатності є випадковими величинами, побудова максимально достовірних стохастичних моделей роботи конструкцій незабаром має стати основою широкої концепції “надійнісного проєктування”. Разом із тим найпростішим (за незначної мінливості даних) є імовірнісний аналіз конструкцій, роботу яких можна наближено описати за допомогою лінійної функції; однак насправді жодна функція випадкових величин не є строго лінійною. І навіть більше, зі зростанням значень коефіцієнтів варіації вхідних змінних підвищується і ймовірність відмови елементів, що унеможливлює застосування більшості методів її оцінювання; отже, виникає необхідність використання універсальних методів розрахунку нелінійних систем – так званих методів Монте-Карло. Серед іншого, метою цієї оглядової статті було аналізування особливостей методів Монте-Карло з погляду їх використання в задачах оцінювання безвідмовності, довговічності та залишкового ресурсу (як ключових параметрів забезпечення надійності) залізобетонних елементів в умовах експлуатації. Крім того, в роботі висвітлено основні переваги та недоліки цих методів відповідно до загальновідомих теорій. Насамкінець, на основі огляду сучасних літературних джерел сформульовано рекомендації щодо подальших досліджень надійності та довговічності залізобетонних конструкцій (зокрема пошкоджених) в умовах сумісної дії на них механічних навантажень й корозійно-агресивного середовища із використанням методів Монте-Карло.
  • Thumbnail Image
    Item
    Theoretical analysis of existing concepts to evaluate the non-failure of rc structures in operation
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-11-11) Титаренко, Р. Ю.; Хміль, Р. Є.; Данкевич, І. П.; Tytarenko, Roman; Khmil, Roman; Dankevych, Iryna; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Представлено теоретичний аналіз наявних концепцій оцінювання безвідмовності залізобетонних конструкцій, що перебувають в експлуатації. Для проведення аналізу автори розглянули низку наукових праць як українських, так і зарубіжних дослідників. Основну увагу звернуто на роботи, в яких модель стохастичної природи роботи залізобетонної конструкції містила випадкові параметри діючих навантажень (постійних й змінних), а також резерв її несучої здатності та експлуатаційної придатності (геометричні розміри поперечних перерізів конструктивних елементів, міцнісні та деформаційні характеристики матеріалів тощо). Серед інших, на думку авторів, важливими проблемами для аналізу окремої праці були обсяг статистичної вибірки випадкових параметрів, їхня кількість та вплив на результат дослідження, а також раціональність (за конкретних умов) прийнятого методу розрахунку ймовірності відмови (або безвідмовної роботи) залізобетонної конструкції, що перебуває в експлуатації. На основі опрацювання низки наукових праць, автори виділяють актуальність, переваги та недоліки запропонованих там концепцій оцінювання безвідмовності, а також формулюють висновки та рекомендації щодо подальших експериментально-теоретичних досліджень у цьому напрямі. Крім того, автори виявили, що значний вплив на ймовірність безвідмовної роботи тієї чи іншої залізобетонної конструкції, що перебуває в експлуатації, мають стохастичні параметри змінних кліматичних навантажень (температурного, снігового, вітрового та ожеледного – відповідно до актуальних метеорологічних даних), агресивного середовища (корозія залізобетону), механічних пошкоджень бетону та арматури, а також реологічних властивостей залізобетону як композитного матеріалу. Насамкінець у статті встановлено, що з погляду вдосконалення тих чи інших концепцій оцінювання безвідмовності, чисельне моделювання залізобетонних конструкцій, що перебуває в експлуатації, а також нелінійний розрахунок парметрів їхнього напружено-деформованого стану доцільно виконувати в сучасних ПК (типу ЛІРА-САПР, ANSYS, SCAD Office, Femap with NX Nastran тощо) методом скінчених елементів.
  • Thumbnail Image
    Item
    Залізобетонні балки, підсилені нарощуванням арматури під навантаженням
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2005-03-01) Бліхарський, З. Я.; Римар, Я. В.; Хміль, Р. Є.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Досліджено залізобетонні балки, що підсилюються під різними рівнями навантаження приварюванням до існуючої додаткової арматури. Наведено мету та методику проведення експериментальних випробовувань залізобетонних балок, підсилених під навантаженням нарощуванням арматури. Зафіксовано характер руйнування експериментальних зразків.
  • Thumbnail Image
    Item
    Підсилення залізобетонних конструкцій за допомогою попередньо напружених елементів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Бліхарський, З. Я.; Хміль, Р. Є.; Дудич, С. Б.; Blikharskyy, Z.; Khmil, R.; Dudycz, S.; Національний університет “Львівська політехніка”, кафедра будівельних конструкцій та мостів; Lviv Polytechnic National University, Department of building construction and bridges
    Основні конструкції сучасних будівель і споруд виконуються з бетону, залізобетону або цегли. Передчасне руйнування конструкцій, втрата несучої здатності та інших експлуатаційних якостей призводять до небажаних наслідків, і часто несуть загрозу цілісності споруди і навіть життя людей. Тому своєчасне проведення робіт з посилення і ремонту будівельних конструкцій має дуже важливе практичне значення. До теперішнього часу у вітчизняній та зарубіжній практиці накопичено безліч різних способів і конструктивних прийомів посилення. У цій статті описано підсилення конструкцій та експериментальних випробувань залізобетонних конструкцій, підсилених додатково попередньо напруженими елементами під навантаженням. Проаналізовано сучасний стан і тенденції розвитку в галузі переоснащення та реконструкції елементів будівель і споруд. Опрацьовано наукові праці вчених багатьох країн світу в сфері експериментальних досліджень підсилення залізобетонних конструкцій.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вплив агресивного середовища на залізобетонні балки залежно від історії їх завантаження
    (Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2002) Бліхарський, З. Я.; Хміль, Р. Є.
    Розглядаються результати експериментальних досліджень на предмет одночасного впливу кислотного агресивного середовища та силового навантаження на залізобетонні балкові конструкції залежно від історії їх завантаження. Розглядається питання напружено-деформованого стану залізобетонної конструкції у вказаних умовах. Наводяться експериментальні залежності зміни характеристик напружено-деформованого стану конструкцій в агресивному середовищі при довготривалому завантаженні з і без наявності початкових деформацій від тривалого навантаження.
  • Thumbnail Image
    Item
    Деформативність залізобетонних балок, підсилених бетонною обоймою при дії навантаження
    (Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2007) Бліхарський, З. Я.; Хміль, Р. Є.; Васільєв, І. В.; Вашкевич, Р. В.
    Розглянуто підсилення залізобетонних балок шляхом влаштування обойми при дії навантаження різної інтенсивності. Подано результати експериментальних досліджень підсилених залізобетонних балок. Strengthening of the reinforced concretes beams by arranging of holder under loading of different intensity is examined in the article. The results of experimental researches of the increased reinforced concretes beams are given.
  • Thumbnail Image
    Item
    Дослідження карбонізації бетону в залізобетонних конструкціях
    (Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2007) Бліхарський, З. Я.; Струк, Р. Ф.; Хміль, Р. Є.
    Розглянуто вплив карбонізації бетону на нейтралізацію захисного шару залізобетонних конструкцій та створення передумов корозії арматури. Подаються аналітичні залежності визначення глибини карбонізації бетону існуючих залізобетонних конструкцій. The influence of carbonation of concrete on neutralization of concrete cover of reinforced concrete constructions and creation of pre-conditions of corrosion of armature is examined in this article. The analytical relations of determinations of carbonation of concrete’s depth of existing reinforced concrete constructions are also given.
  • Thumbnail Image
    Item
    Застосування вдосконаленого методу розрахунку похилих перерізів залізобетонних балок
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Вегера, П. І.; Ткач, Р. О.; Бліхарський, З. З.; Хміль, Р. Є.
    Пріоритетною задачею для дослідників будівельних конструкцій є вдосконалення методів розрахунку, які б підвищували точність розрахунку, з збереженням надійності конструкції. Особливо це стосується розрахунку похилих перерізів залізобетонних балок, зважаючи на їх різке, раптове і крихке руйнування та складний напружено- деформований стан. Результатами вдосконалення методів розрахунку будуть економія матеріалів при проектуванні залізобетонних конструкцій та ефективніше використання усіх елементів, з яких складається конструкції. Запропоновано вдосконалену методику розрахунку похилих перерізів залізобетонних конструкцій, в яких наявне та відсутнє поперечне армування, а також їх апробація на аналогічних експериментальних зразках інших дослідників. Статистична апробація цих залежностей розрахунку покаже їх збіжність з експериментальними даними та надасть передумови для їх використання у разі проектування чи оцінювання напружено-деформованого стану похилих перерізів залізобетонних конструкцій. Така перевірка показала вищу збіжність ніж методика розрахунку за чинними нормами. Було вибрано 16 дослідних зразків, руйнування в яких відбувалось за схемою руйнування по поперечні силі. За результатами теоретичних досліджень встановлено що розбіжність між розрахунком за чинними нормами і експериментом становить понад 49,4% у бік заниження теоретичних результатів, що є значною розбіжністю. Вдосконалена методика розрахунку показала значно кращу збіжність. Заниження теоретичних результатів не більше ніж 23 %, лише в одному випадку воно становило 33%. The priority task for researchers of building structures is developing methods of calculation, which would allow performing constructions calculations with higher accuracy, preserving the reliability of the design. This especially concerns of calculation inclined cross sections of reinforced concrete beams given their sharp, sudden and brittle fracture and difficult stress strain state. Improving methods for calculating will provide the lower expense of materials when designing reinforced concrete structures and allow more efficient using all elements that make the construction. In this paper an improved methodology for calculating inclined cross sections of concrete structures where transverse reinforcement existent or no, and its testing on similar experimental samples of other researchers is proposed. Statistical testing data of calculation relationships shows their convergence with experimental data and provides conditions for their application at designing or assessment of stress-strain state of inclined cross sections of reinforced concrete constructions. Such verification is showed higher convergence than method of calculation according to current norms. It was selected 16 test samples, which destruction was according to the scheme for shear force. According to the results of theoretical researches it was determined that the discrepancy between the calculations for existing norms and the experiment is over 49,4 %, aside lowering the theoretical results, which is a significant divergence. Improved calculation method showed significantly better convergence. Underreporting theoretical results is not more than 23 %, only one case is 33%
  • Thumbnail Image
    Item
    Розрахунок за деформаційною моделлю залізобетонних колон, підсилених вуглецевою стрічкою
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Бліхарський, Я. З.; Хміль, Р. Є.; Холод, П. Ф.
    Для розрахунку підсилених карбоновими стрічками позацентрово стиснутих залізобетонних колон розроблено пропозиції, які ґрунтуються на методиці розрахунку згідно з рекомендаціями НДІБК та Sika [7] на базі деформаційної моделі розрахунку згідно з нормами [34]. Для визначення додаткового ексцентриситету за рахунок вигину вводиться коефіцієнт гнучкості, який виведено з використанням залежностей Eurocode 2 [84]. Запропоновано алгоритм розрахунку для підсилених при початковому рівні навантаження колон. У розробленій методиці розрахунку на основі [34, 84] запропоновано методологію врахування включення в роботу карбонової стрічки підсилення. За несучою здатністю підсилених колон при досягненні деформацій текучості основної арматури розбіжність теоретичних результатів з експериментальними становить 5.65–7.5% у бік заниження розрахункових величин. Розбіжність розрахункової несучої здатності колон з експериментальною за критерієм досягнення граничних деформацій стиску бетону становить 8.35–9 % у бік заниження теоретичних величин порівняно з експериментальними. Розрахунок несучої здатності позацентрово стиснутих колон за цією методикою дає задовільні результати, при цьому теоретичні величини міцності є меншими від експериментальних, отже, можна рекомендувати запропоновану методику розрахунку до використання. In this paper for calculation of reinforced concrete columns strengthened with carbon laminate with suggestions based on the method of calculation according to the recommendations NIISK and Sika on the basis of deformation model calculation according to regulations . To determine the additional eccentricity introduced by bending flexibility factor, which is derived using in Eurocode 2. The algorithm for calculating strengthened at the primary level loading columns. In the developed method of calculation based on proposed a methodology to take account of the inclusion of work carbon laminate reinforcement. For Strengthening effect by main reinforcement’s yield state different of theoretical results with experimental is 5.65–7.5 % towards lowering the theoretical values. The discrepancy between the theoretical bearing capacity of columns with experimental for limit compressive strain of concrete is 8.35–9 % towards underestimation of experimental theoretical values. Calculation of load capacity noncentral compressed columns by method gives satisfactory results with theoretical values of strength is less than the expiremental, allowing you to recommend the proposed method of calculation to use.
  • Thumbnail Image
    Item
    Оптимізація методики експериментальних досліджень похилих перерізів залізобетонних балок
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Вегера, П. І.; Хміль, Р. Є.; Бліхарський, З. З.
    Розроблення та вдосконалення методик дослідження залізобетонних балок є актуальним для багатьох дослідників. Розглядаючи випробування залізобетонних балок на поперечну силу, зауважимо, що проводять одне випробування для дослідження двох похилих перерізів у балці. Зазвичай відбувається неодночасне фізичне руйнування обох перерізів. Тобто несучу здатність залізобетонної балки на зріз ми отримаємо в момент вичерпання міцності лише одного похилого перерізу. Такий підхід до дослідження є економічно необґрунтованим. Пропонується досліджувати похилі перерізи кожного окремо. Для цього один з перерізів підсилюють металевою обоймою з попередньо напруженою арматурою. Навантаження прикладають на обидва перерізи через розподільчу траверсу. Напружено деформований стан балки не змінюється, що забезпечить одержання достовірних результатів. Навантаження сприйматиме металева обойма, яка забезпечить перебування похилого перерізу в пружній стадії. Провівши випробування, обойму переставляють, за потреби зменшуючи проліт, для проведення дослідження іншого похилого перерізу. Методика апробована на трьох зразках з різним відносним прольотом зрізу. Проведені дослідження показали задовільну збіжність результатів (на рівні 3–6%), що дає змогу говорити про доцільність практичного застосування цієї методики. За такого типу дослідження отримуємо економію в трудоємкості та витраті часу на дослідження, а також дає змогу зменшити кількість дослідних зразків, що є актуальним в сучасних умовах. Development and improving for the research methods of reinforced concrete beams are actually one for more researchers. Considering the test of reinforced concrete beams on the shear should be noted that one test is carried out to study the two inclined cross sections of the beam.Usually there destruction of both cross section of the beam appears not simultaneously. We get shear strength only by strength of one inclined cross section. This approach to the researching is economically unreasonable. It is proposed to conduct research inclined cross sections individually. For this purpose one of the cross section is reinforced with prestressedmetal jacket.The load is applied to both cross-sections through the distribution metal beam. Stress strain state of the beam does not change which ensure production of reliable results. So tensions perceived by metal jacketwhich will provide from failure of another inclined cross section and it was in elastic stage.Beams test is carried in the traditional method. After testing, jacketis movedto another inclinedcross section. If necessary, we reduce the span of the beam. Methods verify by three experimental samples with different relational span cutrelational. Studies have shown high reproducibility (at 3–6%), which suggests the feasibility of practical application techniques. In this type of research we obtain savings in terms of research and costs of labor,it reduces the number of samples, that are important in the modern conditions.