Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 19
  • Thumbnail Image
    Item
    Методологічні підходи до обліку інтелектуального потенціалу компаній на основі концепції збереження інтелектуального капіталу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Яремко, І. Й.; Пилипенко, Л. М.; Подольчак, Н. Ю.; Yaremko, I. Yo.; Pylypenko, L. M.; Podolchak, N. Y.; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National University
    В статті на основі емпіричних даних обґрунтовано актуальність удосконалення методології бухгалтерського обліку компонентів інтелектуального потенціалу компаній. На основі концепції збереження інтелектуального капіталу розроблено підходи до балансової репрезентації інтелектуального потенціалу компаній. Сформульовано методологічні й методичні положення до обліково-звітної репрезентації компонентів інтелектуального потенціалу компаній.
  • Thumbnail Image
    Item
    Атавізм облікових процедур на тлі їхньої уніфікації
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Хомин, П. Я.; Khomin, P. Y.; Тернопільський національний технічний університет ім. Івана Пулюя; Ternopil Ivan Puluj National Technical University
    Розглянуто бухгалтерський облік як систему процедур. Проаналізовано зміст послідовності вирішування облікових завдань з погляду процедурного підходу до системи бухгалтерського обліку. Обґрунтовано необхідність елімінації тих облікових процедур, які є атавізмом і призводять до недостовірності даних бухгалтерського обліку.
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування та облік собівартості напівфабрикатів власного виробництва на підприємствах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Сажинець, С. Й.; Sazhynets, S. J.; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Politechnic National University
    У статті обґрунтовано доцільність запровадження на промислових підприємствах спеціалізованої первинної документації з бухгалтерського обліку напівфабрикатів власного виробництва, наведено окремі форми документів та приклади їх заповнення. Розглянуто підходи щодо організації аналітичного і синтетичного обліку виробництва та руху на підприємстві напівфабрикатів власного виробництва в умовах використання напівфабрикатного методу обліку виробничої собівартості.
  • Thumbnail Image
    Item
    Оцінка в системі бухгалтерського обліку: ретроспективний аналіз принципів і методів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Лемішовська, О. С.; Lemishovska, O. S.; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National University
    Розкрито значимість оцінки в системі бухгалтерського обліку та історичний досвід вироблення методів оцінки. Наведено підходи до оцінки, які використовувалися на початкових етапах становлення обліку, їх еволюцію та розвиток, принципи і методи, що домінували в різних облікових школах і які пропонували окремі вчені. Проведено порівняльний аналіз принципів і методів вартісного виміру облікових об’єктів в різних облікових системах та історичних періодах. Аргументовано доцільність звернення до сформульованих в історичному минулому розробок, спрямованих на формування прийнятних для практичного застосування методів облікової оцінки.
  • Thumbnail Image
    Item
    Бюджетування в управлінні діяльностю підприємства з капітального інвестування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Сажинець, С. Й.
    Обґрунтовано доцільність управління діяльністю підприємства з капітального інвестування на засадах автономності та комерціалізації. Запропоновано здійснювати системне управління доходами, витратами та фінансовими результатами цього виду діяльності відокремлено від операційної та інших видів діяльності підприємства. Визначено, що для досягнення цієї мети як найважливіший фінансовий інструмент слід використовувати бюджетування локальних та загальних інвестиційних проектів. Розроблено форми окремих видів бюджетів, наведено методику і приклади їх складання. In a highly competitive market enterprises, to increase production and sales, have to invest heavily in the development of stock capital. They make major construction, reconstruction, modernization, purchase and create their own noncurrent assets and other tangible and intangible fixed assets. Such activity of the company is referred to as the activity of capital investment. Its effective operation requires system management on the principles of autonomy and commercialization. In other words, investment activity should be carried out separately from other types of enterprise activity, produced objects of fixed assets are to be “sold” to the main (operating) activities of the company. In the described system of financial and economic relations leading role should belong to the management of investment project implementation on the basis of budgeting. This process involves budgeting of local investment projects for all objects of future fixed assets. Information on local budgets is subject for generalization to obtain consolidated budgets (by types and groups of non-current assets, business units, construction sites, ways of implementing investment works, sources of financing of capital investments, etc.). The main components of the budget, which will make up the value of investment projects, are to be direct and indirect expenses and profit. Direct budgetary expenses should be differentiated on the following: – Material expenses. Including materials, structures, machinery and industrial equipment, vehicles, tools, appliances, industrial and household equipment, transportation and procurement expenses and other material expenses; – Services. Their value should be directly included into the cost value of investment projects. It is advisable to allocate internal and external service contractors as a part of services; – Base and extra wages to the staff directly engaged in the works on creation of fixed assets; – Deductions for state compulsory social insurance; – Other direct expenses (for production of documents, business trips, etc.). Indirect expenses include: – General investment expenses of the units that perform the construction, manufacturing and improvement of fixed assets and other noncurrent assets; – General administrative expenses. They include the expenses on the maintenance of management system (deputy head of the company on the capital investment, the department of capital investment, etc.) and general administrative departments (warehouse, transport station, etc.), maintaining capital investment activities. Direct expenses should be calculated in accordance with the consumption of materials, contracts, orders and other documents. Indirect costs and profits are to be organized according to the established enterprise standards. Budgets of investment projects shall be used in planning the volume of capital investments, for accounting of actual investment expenses and monitoring the use of enterprise resources.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості нарахування амортизації основних засобів у бухгалтерському та податковому обліку підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Карп’як, Я. С.; Ріжко, Л. І.
    Розкрито особливості нарахування амортизації основних засобів згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку порівняно з Податковим кодексом України. Розглянуто підходи до нарахування амортизації основних засобів на підприємствах різних форм власності, а також подано рекомендації щодо їхнього застосування при формуванні облікової політики підприємств та визначенні фінансових результатів. The features of the depreciation of fixed assets are revealed in accordance with national regulations (standards) of accounting and compared with the Tax Code of Ukraine. Approaches to the depreciation of fixed assets in enterprises of different ownership forms and presents recommendations for their use in the formation of the company’s accounting policies and determining financial results.
  • Thumbnail Image
    Item
    Зв'язки між інформацією системи обліку та логістичної системи господарюючого суб’єкта
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Камініцка, М.; Наркевіч, Й.
    Досліджено спільні риси інформаційної системи бухгалтерського обліку та логістичної системи підприємства. Розкрито організаційно-економічний механізм використання облікових інструментів для підвищення ефективності управління логістичними процесами. Сформульовано окремі підходи до системного використання бухгалтерських інструментів для підтримки логістичних процесів. The aim of this study is to identify similarities between the accounting information system and the logistics system of an individual economic entity. The background for this type of analysis is provided by the characteristics and the role of the individual information company where the key role regarding the economic information is played by accounting. The presentation of the main characteristics and functions of accounting as well as the definition of the notion and the characteristics of logistics will be followed by the answer to the question about the possibility of using the accounting tools for a more effective management of the logistic processes within the company. The present study is theoretical and the main research method used for the preparation hereof was a critical analysis of the secondary sources (volume forms and articles) and the primary sources (balance law acts) regarding the theory of information systems, accounting and logistics. The accounting system and the system governing a company's logistics are characterized by certain common features. They primarily include a similar sequence (stages) of the logistical processes and their interdisciplinary and systemic character. Therefore, there are strong connections between both these systems. This primarily refers to accounting and particularly the management accounting which show a huge potential and the capacity to support the decision-making processes in logistics. The said potentials apply particularly to the adaptation for the needs of the logistics with respect to cost accounting, budgeting and some financial accounting tools (charts of accounts, inventory, financial reporting). The present study was intended to indicate the directions of looking for the possibilities to use accounting tools in order to support logistical processes.
  • Thumbnail Image
    Item
    Облікова політика підприємства щодо незавершеного виробництва
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Сторожук, Т. М.; Кушніренко, Д. І.
    Узагальнюючи пропозиції авторів та враховуючи особливості незавершеного виробництва, його неоднозначність та різноплановість як об’єкта бухгалтерського спостереження, запропоновано розширений перелік елементів облікової політики, які впливають на облікове відображення незавершеного виробництва. Варіативність методів оцінювання і альтернативність облікового відображення незавершеного виробництва розширює самостійність підприємства і дає змогу підбирати елементи облікової політики, враховуючи вплив на фінансовий стан та фінансові результати діяльності. In the article the problem of accounting policies of work-in-progress are researched. Work-in-progress is one of the key objects of accounting because it directly influence on financial position and financial results of enterprise. Despite the possibility of using alternatives in accounting and reporting, the problem of accounting policies of work-inprogress becomes relevant. In the article theauthors’suggestions in part of isolatingelementsof accounting policiesregardingwork in progress are summarized. Due attentionis given toestimation of work-in-progress,which mayhave different versions. The inherency for work-in-progress characteristics of costs of enterprise and characteristics of inventories of enterprise must be considered in developing of accounting policies for work-in-progress. Based on this in article selected elements of accounting policies of work-in-progress are united in three groups: a) general organizational elements: b) elements as a part of inventories of enterprise; c) elements as a part of costs of enterprise. Variety of methods of estimation and alternativeness of accounting reflection of work-inprogress extend the independence of enterprise and allow it to select the elements of accounting policies with considering of it influence on financial position and financial results of activity.The final choice of various positions in accounting policies components for the workin progress should be made considering the peculiarities of the companyactivity.
  • Thumbnail Image
    Item
    Теоретичні засади удосконалення організації обліку заробітної плати
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Островерха, Р. Е.
    Розкрито сутність заробітної плати та її вплив на організацію обліку, встановлено відмінності та взаємозв’язок між поняттями “оплата праці” та “заробітна плата”, визначено об’єкти та елементи організації обліку заробітної плати та критеріальні засади їх удосконалення, розроблено шляхи оптимізації показників документів з обліку праці та її оплати, запропоновано порядок формування робочого плану рахунків з обліку заробітної плати. The role and importance of wages in the public and socio-economic development and the necessity to improve accounting as the basic information system that provides for the formation of information resources in order to manage the system of remuneration. The essence of wage and its impact on accounting, set difference and relationship between the concepts of “wages” and “salary” defined objects and elements of payroll principles and criterion of perfection, the essence of which lies in the complex systematic approach that covers all stages of your process and all their components and ensures their relationship and harmonization. The essence of payroll is a derivative nature of accounting and the contents of one of the key concepts of economic theory “organization” (from the French. Organization, from Lat. Organizo - give an orderly appearance, arrange), so it can be defined as a set of targeted processes or actions taken by managers and provide the best selection, operation, regulation and continuous improvement methods and techniques for collecting, processing, storing and transmitting accounting information necessary to manage payroll and solve the current problems of calculation and payment of salary for each reporting period. Argued that the improvement of payroll is an integral part of increasing the efficiency of accounting information. The ways of improvement of payroll, developed a list of indicators of accounting work and pay, adapted to the needs of analytical and synthetic accounting and reporting of the work proposed order of development time & attendance numbers for employees and proved its need to improve accounting analyticity and raising control; the structure of the work plan, that gives detail information in terms of the types and forms of remuneration; structural units and categories of workers (managers, Business unit personnel, workers, staff), qualification levels of workers.
  • Thumbnail Image
    Item
    Методичні підходи до обліку операцій з надходження необоротних активів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Кафка, С. М.; Степанюк, О. С.
    Розглянуто економічне трактування поняття “надходження” в науковій літературі, що дало змогу систематизувати основні шляхи надходження необоротних активів на підприємство, критерії їх визнання та відображення таких операцій в бухгалтерському обліку, розкрито методичні підходи до формування первісної вартості необоротних активів у різних країнах Європи та у вітчизняній практиці. The economic interpretation of the notion “income” in the scientific literature has been considered that has made it possible to systematize the main ways of non-current-assets revenues to the company. For this purpose the analysis of scientific publications related to the revenue fixed assets in Ukraine for 2011-2013 has been carried out and two issues discussed by scientists have been singled out: an accounting reflection of revenue fixed- assets transactions and their tax issues. It should be indicated that there is some difference in the interpretation of the “revenue non-current assets” concept in domestic regulations. In general, the company needs providing with constant updating of fixed assets for production efficiency. The main proposals and recommendations to improve accounting of revenue fixed assets (non-current assets) have been found in the course of investigation. Fixed assets can be delivered to the company in different ways: namely they can be created on their own or as a result of obtaining from legal or natural persons. The received fixed assets are included in the enterprise balance sheet at their first cost. The first cost of such fixed assets depends on the fact by what means the non-current assets object has been received.. The methodical approaches to the formation of the original value of fixed assets in different countries of Europe have been revealed and the current national practice included.