Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 12
  • Thumbnail Image
    Item
    The Influence of damage to reinfrorced concrete beam on strength and deformability: the review
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Михалевський, Н. А.; Вегера, П. І.; Бліхарський, З. Я.; Mykhalevskyi, N.; Vegera, P.; Blikharskyy, Z.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Відповідно до сучасних умов, доводиться змінювати призначення будівель і споруд, у яких експлуатується велика кількість залізобетонних елементів, що зазнають складних напружено-деформованих станів. Вони зазнають різних впливів навколишнього середовища, нерівномірного завантаження, пошкодження та дефектів, внаслідок цього їх складний напружено-деформований стан відрізняється. Пошкодження та дефекти слід класифікувати за різними характеристиками та критеріями, оскільки питання пошкоджень є досить складним. Задачею для дослідників є визначення залишкової несучої здатності елементу з нерівномірними пошкодженнями, які б надали змогу вибрати найбільш оптимальний варіант розрахунку, підібрати з вищою точністю матеріали для підсилення, збереження міцності та довговічності конструкції. Також особливу роль займає дослідження впливу пошкоджень і дефектів, які викликають напружено-деформований стан, непередбачуваний проєктом. Досліджуючи роботу залізобетонних елементів, доводиться стикатись із труднощами під час опису напружено-деформованого стану їх перерізів, тому часто приводять до спрощень, що спричиняє спотворення дійсного стану роботи конструкції і зменшує достовірність отриманих даних у ході експерименту. Зазвичай такі відхилення виникають за різних видів зовнішніх впливів на залізобетонні елементи, що мають вплив на фактори під час розрахунку на міцність та визначення методології для виконання дослідження. Проведено опис досліджень основних типів дефектів та пошкоджень, що виникають у залізобетонних елементах. Розглянуто методи визначення залишкової несучої здатності залізобетонних елементів з різними типами пошкодження. Проводиться аналіз основних дефектів та пошкоджень, дія яких призводить до зміни характеристик міцності та можливої зміни складного напружено-деформованого стану.
  • Thumbnail Image
    Item
    Theoretical analysis and experimental investigation of the defects in the compressed zone of the reinforced concrete elements
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-03) Лободанов, М. М.; Вегера, П. І.; Бліхарський, З. Я.; Карпушин, А. С.; Lobodanov, Maxim; Vegera, Pavlo; Zinoviy, Blikharskyy; Karpushyn, Andrii; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У зв’язку з економічними тенденціями в будівельній галузі останніми роками все більше уваги приділяється дослідженню залишкової несучої здатності залізобетонних елементів. Вивчення впливу пошкоджень на несучу здатність залізобетонних елементів є однією із основних тем досліджень у цій галузі. У статті зосереджено увагу на впливах пошкоджень у стиснутій зоні бетонних елементів з погляду мінливості таких пошкоджень. Хоча деякі методи дослідження пошкоджених залізобетонних елементів висвітлені в цій статті, зазначимо, що більшість методів придатні лише для певних дефектів і пошкоджень через велику багатофакторність і складність дослідження. Крім того, висвітлено теоретичні та експериментальні дослідження впливу пошкоджень у стиснутій зоні під час вигину залізобетонних елементів. З погляду впливу на несучу здатність порівнювали рівень навантаження та втрату покриття у стиснутій зоні. Запропоновано результати випробувань чотирьох залізобетонних балок, одна з яких була контрольною (випробувана без пошкоджень), і три – типово пошкоджені в зоні стиснення за різних рівнів навантаження. У результаті було виявлено, що найістотніше впливають тип пошкодження, навантаження та зміна положення нейтральної осі. Крім того, результати досліджень свідчать про збільшення несучої здатності залізобетонних балок у разі їх пошкодження під навантаженням на 3,8 % порівняно із пошкодженими залізобетонними балками без навантаження. Отже, видаються актуальними та доцільними для подальшого вивчення експерименти з метою визначення залишкової несучої здатності в пошкоджених залізобетонних елементах.
  • Thumbnail Image
    Item
    Features of operation of the Tesla Model S90D electric car in the conditions of the cities of Ukraine
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-10) Kachmar, Roman; Lviv Polytechnic National University
    Тенденції сталого розвитку транспорту, використання альтернативних джерел енергії та вимоги зменшення вуглецевого сліду на всіх етапах життєвого циклу і на усіх рівнях автомобільної техніки привели до збільшення частки електромобілів, як із первинною реєстрацією, так і вживаних транспортних засобів. Поява на ринку великої кількості вживаних сучасних електромобілів зумовила потребу розроблення процедур забезпечення їх технічної експлуатації як відповідно до вимог раціонального користування, так і для забезпечення безпеки руху. Виконано дослідження щодо використання електромобіля Tesla Model S90D в умовах України за певних показників навколишнього середовища та за різних налаштувань параметрів електромобіля. Це дало змогу зрозуміти, наскільки ця модель електромобіля придатна для експлуатації в тих чи інших умовах, а також визначити, які параметри налаштування електромобіля найбільше підходять для економного використання у різних умовах та в різні пори року. Дослідженнями зміни ємності акумуляторної батареї електромобіля залежно від температури довкілля встановлено, що ємність зменшується на 1 % на кожен градус від’ємної температури. Визначено комфортний діапазон температур для використання акумуляторної батареї електромобіля (0–20 °С). Визначено також показники ефективності застосування режиму енергозбереження батареї електромобіля – зменшення споживання досягає 14–29 % залежно від увімкнених споживачів енергії. Встановлено істотний вплив тиску в шинах електромобіля на споживання енергії незалежно від ввімкнення споживачів енергії – збільшення від 10 % до 40 % залежно від його швидкості руху. Додатково визначено показники енергоефективності електромобіля для швидкості 140–150 км/год, за якого споживання енергії становить 550–670 Вт-год/км і забезпечує запас ходу на рівні 160 км.
  • Thumbnail Image
    Item
    Імпульсне діагностування технічного стану силових трансформаторів за характеристиками власних загасаючих коливань
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Яцун, М. А.; Yatsun, M.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Викладено спосіб імпульсного дефектографування силового трансформатора при збудженні у ньому власних загасних коливань періодичними імпульсами постійної напруги. За величиною зміни параметрів цих коливань під час експлуатації трансформатора можна оцінити виникнення дефектів шляхом періодичного діагностування та порівняння дефектограм із нормограмами та прогнозувати ровиток дефектів і встановити можливість подальшої експлуатації трансформатора без необхідності поточного чи капітального ремонту.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вплив дефектів робочої арматури на несучу здатність залізобетонних балок
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Бліхарський, З. З.; Вегера, П. І.; Шналь, Т. М.; Blikharskyy, Z.; Vegera, P.; Shnal, T.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Кожна з конструкцій піддається впливам у процесі експлуатації. Внаслідок цього виникають різноманітні дефекти пошкодження цих елементів, що впливають на їх безпечну експлуатацію. Одним з таких дефектів є корозія робочого армування. Дослідження несучої здатності залізобетонних балок з контрольованими значеннями корозії або пошкодження є актуальним питанням. Наведено результати експериментальних досліджень залізобетонних балок з дефектом у розтягнутій арматурі, виконаних з та без початкового навантаження. Як дефект розглядали один отвір Ø5.6 мм. Було випробовувано 8 залізобетонних балок. Зразки поділено на дві серії: два зразки 1-ї серії та шість 2-ї. Контрольні зразки обох серій руйнувались через викришування стиснутої зони бетону. Зразки, які були пошкоджені без початкового навантаження, зруйнувались внаслідок розриву розтягнутої арматури. Такий самий тип руйнування зафіксовано під час пошкодження за експлуатаційного рівня навантаження. При випробовуванні балок з пошкодженням без рівня навантаження і з армуванням, еквівалентним до пошкодженої арматури, несуча здатність зразків фактично однакова, відхилення становить приблизно 4 %. Отже, встановлено, що такий тип пошкодження відповідає зменшенню несучої здатності зразка залежно від робочого армування. При виконанні пошкодження за певного рівня навантаження несуча здатність збільшується приблизно на 10 %. Рівень навантаження збільшує залишкову несучу здатність пошкоджених зразків.
  • Thumbnail Image
    Item
    Аналіз впливу основних видів дефектів та пошкоджень на несучу здатність залізобетонних елементів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Лободанов, М. М.; Вегера, П. І.; Бліхарський, З. Я.; Lobodanov, M.; Vegera, P.; Blikharskyy, Z.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    За сучасними економічними тенденціями необхідно змінювати призначення будівель та споруд. Це зазвичай призводить до зміни величини та характеру впливу корисного навантаження на будівельні конструкції, з необхідністю оцінювання технічного стану та заміною або підсиленням елементів. Важливе місце в обстеженні, реконструкції будівель і споруд належить визначенню залишкової несучої здатності елементів. Особливо це стосується залізобетонних елементів, які поширені в України. Важливим аспектом визначення залишкової несучої здатності згинаних залізобетонних елементів є дослідження впливу дефектів і пошкоджень на зміну міцності та деформативності елемента. Оскільки залізобетон є складним композитним матеріалом, визначення впливу і прогнозування дії на нього різних видів дефектів і пошкоджень є складним завданням. Переважно це стосується комбінації різних дефектів і пошкоджень, яка підвищує варіативність дії різних внутрішніх і зовнішніх факторів під час розрахунку і формування методології визначення їх впливу. Досліджено вплив дефектів і пошкоджень на залишкову несучу здатність пошкоджених залізобетонних елементів з акцентуацією на згинані залізобетонні елементи. Розглянуто дію різних видів дефектів і пошкоджень та їхніх певних комбінацій, які призводять до зміни характеристик міцності та деформативності елемента, і можливої зміни роботи елемента.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вплив іонного травлення на дефектну структуру поверхневих шарів CdxHg1-xTe
    (Видавництво Львівської політехніки, 2010) Мудрий, Р. Я.
    Наведені результати дослідження дефектної структури монокристалічних зразків CdxHg1-xTe, модифікованих іонним травленням. Дослідження виконано методом за спектроскопії на відбивання. Мірою структурної досконалості поверхневого шару кристала був обраний параметр “різкості піків” дублета E1, E1+Δ1 – Q = ΔR/R1, пов’язаного з оптичними переходами Λ4,5 → Λ6 та Λ6 → Λ6. Показано, що іонне травлення призводить до зменшення параметра різкості Q, що зумовлено утворенням радіаційно порушеного поверхневого шару. За витримки кристала за кімнатної температури параметр різкості Q зростає. На основі часової залежності Q зроблено висновок про зменшення густини дислокацій у порушеномушарі. The results of investigation of CdxHg1-xTe single crystal defect structure modified by ion milling are presented. The reflection spectroscopy method was applied for research. The "peaks sharpness" parameter of doublet E1, E1+Δ1 – Q = ΔR/R1 concerned with optical transitions Λ4,5 → Λ6 and Λ6 → Λ6 was chosen as a structural perfection extent of the crystal surface layer. It was shown that ion milling leads to decreasing of sharpness parameter Q that is caused by creation of radiation damaged surface layer. Aging at room temperature increases the crystal sharpness parameter Q. The conclusion about decreasing of dislocation density in damaged layer has been obtained on the basis of the Q time dependence.
  • Thumbnail Image
    Item
    Обвідні струмів в обмотці статора асинхронного двигуна за наявності дефектів у стрижнях клітки ротора
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Яцун, М. А.; Яцун, А. М.; Шуплат, О. І.
    Визначені обвідні струмів в обмотці статора асинхронного двигуна за наявності дефектів у декількох стрижнях короткозамкненої клітки ротора залежно від кількості дефектів, їх взаємного розташування, ковзання двигуна і кількості пар полюсів. Are defined the envelopes of currents in the stator windings of induction motor at presence of defects in a few bars of rotor squirrel-cage winding dependence from quantity of defects, them mutual location, sliding of motor and number of pair of poles.
  • Thumbnail Image
    Item
    Методика експериментальних досліджень збірно-монолітних сталезалізобетонних конструкцій з дефектами
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2010) Семко, О. В.; Воскобійник, О. П.; Мирошниченко, Є. О.
    Наведено методику експериментальних досліджень збірно-монолітніх сталезалізобетонних конструкцій з дефектами. This paper is devoted to the experimental researches method of precast-monolithic members of steel-concrete composite structures with damages.
  • Thumbnail Image
    Item
    Типологічне порівняння дефектів та пошкоджень залізобетонних, металевих та сталезалізобетонних балкових конструкцій
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2010) Воскобійник, О. П.
    Проаналізовано основні види дефектів та пошкоджень сталезалізобетонних балкових конструкцій на основі спільного аналізу (типологічного порівняння) аналогічних дефектів залізобетонних та металевих елементів. In the article the basic types of defects and damages of steel-concrete composite beams are analysed on the basis of global analysis (topologic comparison) of similar defects of the reinforced concretes and metallic members.