Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Місце трансцендентного у класичній та некласичній теорії пізнання
    (Lviv Politechnic Publіshing House, 2016) Федорів, Любомир
    Досліджено проблему пізнання. Розкрито особливості класичного та некласичного підходів до розуміння пізнання, а також проаналізовано форми виявлення трансцендентного в контексті його розгляду. На основі проведеного аналізу робиться висновок про те, що в разі переходу від класичної до некласичної філософії трансцендентне втрачає статус вихідного чинника та форми фіксації і здійснення пізнавальних актів. Thearticle researches some issues of classical and non-classical approaches to understanding of cognition. The author examines perculiarities of classical and non-classical understanding of knowledge subject, cognition object and cognition process as a whole. In this contest displays of the transcendental were analyzed. The problem of transcendental is one of the most important in philosophical agenda. It determines main features of methodology and content of exclusively philosophical discourse. Attention to the problem of the transcendental from foreign philosophical community and its topicality brings up necessity of new investigations in the context of history of philosophy. Following this fact, the author has chosen such a sophisticated theme of the article. Analysing the process of the transcendental problem (both its classical and non-classical explorations), the author of the article discovered major appearing forms of transcendental in the history of philosophy and philosophy in general. Scientific innovation may be seen in breeding major models of the transcendental (derived from classical and non-classical philosophy): ontological model, epistemological, ontoepistemological, and subjectivist understanding of the transcendental as separate acts of human consciousness. Upon results of the research the author of the article has come to a conclusion, that, on its way from classical to nonclassical philosophy, the transcendental loses ontological and substantial status and appears in separate acts of our human consciousness (without this we cannot contact reality). From this point of view, we observe regular process caused by tendencies of non-classical and especially present-day philosophy, which declines any objective and substantial absolute. This article makes a few steps to understanding of place and status of transcendental in present-day philosophy. It brings about questions of the absolute and the ideal, necessity of metaphysics in general. These issues require deep analysis and offer wide range of perspectives for further research.
  • Thumbnail Image
    Item
    Класичні виміри ідеї трансцендентного
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Федорів, Любомир
    Досліджено проблему трансцендентного: вперше детально проаналізовані та чітко визначені особливості його класичного розуміння і виявлення. На основі проведеного аналізу робиться висновок про те, що у межах класичної європейської філософії сформувалися три основні моделі розуміння трансцендентного, які можна визначити як онтологічну, гносеологічну та онтогносеологічну. In this article the author examines the problem of the transcendent. The peculiarities of the classic interpretation of the transcendent and it’s explanation was analyzed. Deep analysis allowed the author to make conclusions that there are three approaches to the transcendent in the classic European philosophy. it would be ontological, gnosiological, and ontognosiological.
  • Thumbnail Image
    Item
    Форми виявлення трансцендентного у класичній та некласичній гносеології
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Федорів, Любомир
    Розкрито особливості класичного та некласичного підходів до розуміння суб’єкта пізнання, об’єкта пізнання та пізнавального процесу загалом. Проаналізовано форми виявлення трансцендентного у контексті розгляду цих питань. На основі проведеного аналізу зроблено висновок про те, що під час переходу від класичної до некласичної філософії трансцендентне втрачає статус вихідного чинника та основної форми фіксації і здійснення пізнавальних актів. Particularities of classical and non-classical understanding of the subject of knowledge, object of knowledge and the cognitive process in whole are explored in the paper. Forms of manifestation of the transcendent are analyzed in this context. Proceeding from the analysis made we conclude that in transition from classical to non-classical philosophy the transcendent loses it status of the initial cause and basic form of fixation and realization of cognitive acts.
  • Thumbnail Image
    Item
    Апеляція до трансцендентного та її місце у пізнанні
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Федорів, Любомир
    Розглянуто відношення до трансцендентного як характеристику людського буття. На основі аналізу внутрішніх механізмів та структури пізнавального процесу зроблено висновок про те, що відношення до трансцендентного найвиразніше виявляється cаме у пізнавальній діяльності людини, постає її вихідною умовою та необхідним складовим елементом. In the article relation between a man and the transcendent is examined. It’s displays in the different spheres of human’s vital activity are inquired. Interior mechanisms and structures of cognitive process are analysed here. Under this conditions the author summered that the relation to the transcendent occurs in its’ significance in human’ cognitive activity, and stays as its’ outlet point and the necessary part.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості розуміння і виявлення трансцедентного в класичній та некласичній філософії
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2008) Федорів, Любомир
    Досліджено одну із важливих філософських проблем – проблему трансцендентного. Проаналізовано особливості класичного та некласичного розуміння та виявлення трансцендентного. На підставі виконаного аналізу зроблено висновок про те, що у разі переходу від класичної до некласичної філософії трансцендентне позбавляється свого онтологічного, субстанційного статусу та виявляється в формі окремих актів нашої свідомості – як те, без чого ми не можемо вступити в контакт з дійсністю. In this article the author examines one of important philosophical problems – the problem of the transcendent. Classical and non-classical understanding and manifestation of the transcendent is analyzed. On the basis of a detailed examination of this notion the author makes conclusion that the transcendent lost its ontological and substantional features after the passage from classical to non-classical philosophy. Now the transcendent manifests itself as important element of consciousness, because without it we can’t deal with actuality.