Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    Religion and law: mutual influence and interconnection. Section one
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-01-01) Кельман, Михайло; Сивуля, Тетяна; Kelman, Mykhaylo; Sivulya, Tetyana; Національний університет “Львівська політехніка”; Університет Короля Данила; Lviv Polytechnic National University; King Danylo University
    Стаття присвячена визнанням неможливості зникнення феномену релігійності у суспільстві та очевидним фактам впливу релігії на процеси становлення й розвитку права. Аналіз багатьох історичних джерел дає переконливо твердити, що саме релігія є насправді духовною колискою права. Обгунтовано, що для ініціювання правового спілкування необхідн три речі: знання права (інтелектуальний елемент), діяльність (вольовий елемент), і – поза сумнівом – свідомість (духовний елемент). Зрештою, тільки духовне ідентифікує два перші. Тільки духовна складова наповнює “юридичним світлом”, змістом, метою, духом закону, правовим зв’язком, гарантує їх від перетворення у кращому випадку на формальну схему, у гіршому – на кримінально правовий хаос, а саме право – не право.
  • Thumbnail Image
    Item
    Смерть чи переродження релігії. Відкриття нових горизонтів трактування тези Ніцше “Бог помер”
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017-10-25) Сінельнікова, Марія; Sinelnikova, Maria; Національний університет “Львівська політехніка”
    Досліджено ніцшеанську ідею “смерті Бога”, яку можна трактувати крізь призму філософської антропології, або як втрату сенсу, як прояв атеїзму, як іманентизм, як смерть теології чи, навіть, смерть людини, які докладно проаналізовано в статті. Наголошено, що “смерть Бога” необхідно розглядати передовсім як завершення метафізики крізь послідовне розгортання нігілізму та падіння самої людини, в її марних спробах досягти висоти Бога. Використано метод логічного та історичного, категоріального аналізу та компаративістики, аналогії та наукової об’єктивності.
  • Thumbnail Image
    Item
    Інноваційні вияви історичної пам’яті у філософсько-релігійних ідеях: суперечності гармонізації
    (Lviv Polytechnic Publishing House, 2016) Тіменик, З. І.; Національний університет “Львівська політехніка”
    На підставі спадщини українських мислителів 60-х рр. ХІХ ст. – 70-х рр. ХХ ст. розкрито інноваційні особливості історичної пам’яті стосовно обміркованих ідей. Автор зазначає, що у контексті (між)релігійних комунікацій, міждисциплінарного простору такі особливості у системі духовної культури взаємообумовлюються. Суперечності й гармонізація у виниклих процесах є об’єктивними, закономірними, бо історична пам’ять є однією із запорук у розвиткові духовно-культурної спадщини. In order to elaborate on this topic, the works of Ukrainian thinkers (60s of XIX – 70s of XX c.) are analyzing (Orest Novуts’ky, Olexy Kozlov, Nicholas Berdyaev, Sergey Bulhakov, Metropolitan Ilarion (Ohijenko), Patriarch and Cardinal Joseph Slipyj). The idea of God in the structure of man and Universe, the idea of interaction of good and evil, light and darkness become the object of our research. On the basis of the universal model “now–once” and the universal relation “God–man-God” the historical memory as an interdisciplinary space is considered. The principles of graduality–consistency, transcendence, wholeness and harmony-symphony are using as partially methodological tools. The idea of God in the structure of man and the universe is considered as the condition of the historical development of religion and also from the point of view of a pseudo-religion. The idea of interaction of good and evil, light and darkness is considered and explicated from the complex point of the problem of interaction elements in the interdisciplinary space. “The religious logics” has the real function in the context of the historical memory and supposes the introduction such new concepts as “inter-religious consciousness”, “revelation studies”. The author justifies a historical interdependence of considered principles, relations, ideas and other mental constructs. A certain harmonization of analytical and synthetic thinking at different stages of historical development of religious systems is affirmed, when an act of philosophical and historical cognition was stipulated by an act of faith. Versatility and ambiguity of processes possessing elements of harmony and synthesis are validated. The regularity of harmony of individual interreligious doctrinal of concepts and phenomenа is interpreted.
  • Thumbnail Image
    Item
    Християнська релігія в житті та творчості Т. Г. Шевченка
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Гарасимів, Т. З.; Ряшко, В. І.
    На основі наукових, історичних, філософських та релігійних джерел проаналізовано роль і місце християнської релігії в житті та творчості геніального поета Т. Г. Шевченка, оцінку мислителем християнської релігії як важливого чинника формування високої моралі й духовності, а також світогляду. На основе научных, исторических, философских и религиозных источников проанализировано роль и место христианской религии в жизни и творчестве гениального поэта Т. Г. Шевченко, оценку мыслителем религии как важного фактора формирования высокой морали и духовности, а также мировоззрения. Jn the basis of scientific, historical, philosophical and religious sources in the article analyzed the role and place of the Christian religion in the life and wod of the brilliant poet Taras Shevchenko, rating of philosopher of religion as an important factor in the formation of high morals and spirituality as an individual and all-people.
  • Thumbnail Image
    Item
    Принцип поступовості-послідовності в українській філософорелігійній спадщині (40-ві роки ХІХ – 40-ві роки ХХ ст.). Контекст ідеї Бога
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Тіменик, Зиновій
    Уперше зроблено спробу системно розкрити значення принципу поступовості-послідовності щодо ідеї Бога у контексті української філософії релігії (40-ві роки ХІХ ст. – 40-ві роки ХХ ст.). Обґрунтовано закономірність тенденцій у використанні елементів кордоцентризму і барокової філософії. The author attemps systematically to expose the meaning of principle of gradualness-succession concerning of God’s idea in context of Ukrainian philosophy of religion (40-years ХІХ–40-years ХХ century) at the first time. The author proves the regulavity of tendencies in using of the element of cordocentrism (derives from cardis, Lat. – heart) and baroque philosophy.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ідеї філософії релігії у Митрополита Іларіона (Огієнка) і процес вірування
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2010) Тіменик, Зиновій
    Уперше аналізуються ідеї філософії релігії зі спадщини Митрополита Іларіона (Огієнка), а саме: ідея Бога та ідея істинності й повноти релігійного життя. Стверджується закономірність гармонійних та суперечливих ситуацій у міждисциплінарних зв’язках. Metropolitan Ilarion’s (Ohijenko’s) іdeas of the philosophy of religion (the іdea of God and the іdea of truth and fullness of religious life) are researching for the first time. The objectivity of the harmony and contradictious situations in the different branch of science is confirmed.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ідея Бога у спадщині Патріарха Йосифа Сліпого з погляду української філософії релігії
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2007) Тіменик, Зиновій; Скалецький, Михайло
    Розглянуто основні концепції ідеї Бога в духовних творах Патріярха Йосифа Сліпого. Стверджується намагання Патріарха гармонізувати богословську традицію з принципами української філософії релігії, зокрема щодо триіпостасності Бога (Пресвятої Трійці). Іn article is considered mаіn concepts of the idea of God in Patriarch’s (Cardinal’s) Joseph’s Slipyj’s spiritual writing. Is confirmed about Patriarch’s attempt to concord the teological tradition with the principles of ukrainian philosophy of religion in regard to God (Trinity) specifically.
  • Thumbnail Image
    Item
    Екзистенціали людського існування у творчості Бернардо Бертолуччі (у контексті фільму “Останнє танго в Парижі”)
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2007) Бурий, Андрій
    Зроблено спробу тлумачення образів фільму Бернардо Бертолуччі “Останнє танго в Парижі” – одного з етапних творів 70-х років ХХ ст. – крізь призму філософії екзистенціалізму. Увагу зосереджено на екзистенціалах людського існування, які займають місце традиційних філософських категорій, та їхньому відображенні у творчому пошуку режисера. In the article we have tried to give an interpretation of some characters in Bernardo Bertolucci’s “The Last Tango in Paris” – as one of the outstanding creations of the 70-ties, XX century, - from the view-point of existential philosophy. Consideration is given to the existentials of human being that have taken place of traditional philosophic categories, and their representation in the creative work of this film-director.