Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 23
  • Thumbnail Image
    Item
    Використання опитувань громадської думки у висвітленні місцевих виборів 2020 року у теленовинах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-21) Гарматій, Ольга; Harmatiy, Olha; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Для багатьох українців «вікном» у світ новин є телебачення, насамперед телевізійні новини. На підставі вивчення новинних випусків всеукраїнських каналів можна зазначити, що незважаючи на те, що місцеві вибори були присутні на усіх телеканалах, вони не викликали в медіа такого великого інтересу, як президентські чи парламентські перегони, що може свідчити про незначну увагу центральних медіа до політики на місцях. З огляду на підвищений суспільний інтерес до соціології у виборчий період, важливе значення має грамотне поширення соціологічної інформації. Людям важливо дізнаватися з медіа про достовірні рейтинги, подані у супроводі обов’язкових методологічних відомостей. Як показує дослідження, найбільш проблемним під час поширення соціологічної інформації виявилося оприлюднення у медіа відомостей про замовників. Маніпуляції результатами опитування відбувалися і через використання досліджень від сумнівних і псевдосоціологічних структур та ігнорування при цьому інформації від відомих і авторитетних організацій. Подібне недотримання стандартів висвітлення опитувань громадської думки є порушенням вимог Виборчого кодексу і призводить до нехтування прав громадян на повну та об’єктивну інформацію про вибори. Можна зробити висновок, що телемовлення, як популярний серед українців канал отримання інформації, не дало аудиторії повноцінного доступу до результатів соціологічних досліджень про місцеві вибори. У статті запропоновані можливі шляхи виходу з такої ситуації. Це, зокрема, підвищення відповідальності ЗМІ за поширення неповної та недостовірної інформації про опитування. Важливо також, щоб соціологічні служби надавали вичерпні відомості про свої дослідження. Якщо соціологічні компанії будуть відкриті та подаватимуть у своїх звітах вичерпний обсяг інформації, у медіа буде більше можливостей надати громадськості повні відомості про опитування. Також підвищення загальної медіаграмотності, вміння інтерпретувати результати опитування та з’ясовувати їх достовірність і надійність сприятимуть опірності громадян до маніпуляції соціологічними відомостями в медіа.
  • Thumbnail Image
    Item
    Безпосередня демократія як форма реалізації народного суверенітету
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-26) Богів, Ярина; Bohiv, Yaryna; Богив, Ярина; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Досліджено сутність безпосередньої демократії у контексті реалізації народного суверенітету. Обґрунтовано, що демократія участі є одним із найбільш ефективних та актуальних видів прямого демократичного врядування у сучасному світі. Різноманітність її інститутів дає змогу брати участь в управлінні державою кожному громадянину із достатнім рівнем правосвідомості.
  • Thumbnail Image
    Item
    Виборчі цензи як атрибут демократичних виборів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Бучин, Микола; Міщенко, Яна; Buchyn, Mykola; Mushchenko, Yana; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Проаналізовано суть виборчих цензів як однієї із складових загального виборчого права. Автори взяли за основу типологію виборчих цензів, яка передбачає їхній поділ на три основні групи: технічні, охоронні та дискримінаційні. Здійснено детальний аналіз виборчих цензів, які входять до кожної з трьох груп. Автори, аналізуючи виборчі цензи, розглядають обмеження виборчих прав громадян крізь призму проблеми їхньої трансформації у контексті демократизації суспільно-політичного ладу країн світу. Щодо активного виборчого права автори доводять доцільність застосування таких виборчих цензів, як віковий, громадянства, осілості та дієздатності. Водночас щодо пасивного виборчого права допустимим, на думку дослідників, є більш жорстке застосування виборчих обмежень, зокрема, службового, морального цензів, цензу освіченості та ін.
  • Thumbnail Image
    Item
    Порядок формування, структура та повноваження двопалатного парламенту в Україні
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Ковальчук, Олена; Kovalchuk, Olena; Ковальчук, Елена; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Дослідження присвячено розглядові проблемних питань запровадження двопалатного парламенту в Україні. Запропоновано формувати Верховну Раду України з двох палат: нижньої – Палати представників і верхньої – Палати регіонів, щоб нижня Палата складалася зі 189 депутатів, верхня з 27 депутатів. Загалом парламент налічував би 216 депутатів. Депутатом нижньої палати може бути громадянин України, який на день виборів досяг 35 років, верхньої – 40 років, та повинні проживати в Україні останні десять років. Нижню – Палату представників формувати на основі пропорційної системи. Для проведення голосування утворювати 27 багатомандатних округів і від кожного округу обирати по 7 депутатів. Вибори проводити за відкритими партійними списками, а виборчу квоту визначати окремо в кожному виборчому окрузі. Для розподілу мандатів між партіями – кількість голосів виборців за кожну окрему партію, що подолала 10 % бар’єр ділити на виборчу квоту. Верхню – Палату регіонів формувати виключно з голів обласних рад, яких обирати не депутатами відповідної ради, а громадянами відповідної територіальної громади за мажоритарною системою відносної більшості.
  • Thumbnail Image
    Item
    Проект виборчого кодексу України: недоліки ташляхи вдосконалення
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Ковальчук, Олена; Kovalchuk, Olena; Ковальчук, Елена; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Розкрито основні положення проекту Виборчого кодексу України прийнятого в першому читанні Верховною Радою України 7 листопада 2017 року. Звернено увагу на позитивні положення проекту та виявлено низку недоліків. Запропоновано можливі шляхи його вдосконалення, зокрема, спростити структуру кодексу, форму викладу окремих норм, вдосконалити визначення відповідних термів у проекті та дати їх визначення на початку кодексу та інше.
  • Thumbnail Image
    Item
    Державне фінансування політичних партій: український та світовий досвід
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Цюбченко, Анастасія; Tsyubchenko, Anastasiya; Цюбченко, Анастасия; Львівський національний університет імені Івана Франка; Lviv National Ivan Franko University
    Розглянуто проблеми розвитку політичних партій та їх фінансової спроможності. Проаналізовано український та зарубіжний досвід здійснення державного фінансування політичних партій. Висвітлено загальні принципи державного фінансування політичних партій. Виявлено недоліки системи державного фінансування політичних партій та запропоновано шляхи вдосконалення українського законодавства.
  • Thumbnail Image
    Item
    Роль правосвідомості в процесі реалізації народного суверенітету
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Богів, Ярина; Bohiv, Yaryna; Богив, Ярына; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Розглянуто значення правосвідомості для реалізації народного суверенітету. Проаналізовано поняття народної правосвідомості як особливої форми суспільної свідомості. Обґрунтовано, що правову свідомість покладено в основу як безпосередньої, так і представницької демократії. Визначено вплив правосвідомості на практику застосування інститутів безпосередньої демократії. Досліджено вплив правосвідомості на такі форми прямого народовладдя як вибори, референдум, народний контроль та народна ініціатива, а також народний спротив. Виявлено, що ефективність цих інститутів демократії прямо залежить від рівня народної правосвідомості.
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування нової лівої ідентичності в Іспанії (2011–2016 рр.)
    (Lviv Polytechnic Publishing House, 2016) Матлай, Любава; Національний університет “Львівська політехніка”
    Встановлено, що затяжна економічна криза і спричинений нею режим жорсткої економії та соціальних скорочень, запроваджених урядовими кабінетами Іспанії, створили сприятливі умови для виникнення протестного руху та нових політичних партій. У березні 2014 року офіційно зареєстровано ліву радикальну партію соціалістичного спрямування “Подемос”, представники якої цього ж року були обрані у Європейський парламент. Охарактеризовано основні політико-економічні та соціальні процеси, що призвели до виникнення та успіху нової партії серед виборців парламентської монархії. This paper dwells on political and economic consequences of rigid economy policy in Spain. It is found that social and political conditions experienced by Spain since 2008 onwards created favorable conditions for emergence of new political parties. The “Podemos” party (We can) emerged from the 15-M protest movemenе (the Indignados movement). On 11 March 2014, the “Podemos” party was officially registered as a political party and the following May it made an electoral breakthrough obtaining 5 deputy’s mandates in the European Parliament. In December 2015 during the general election on Spain, “Podemos” won about 20 % of votes. This general election marked the end of a two-party system which had existed in Spain since restoration and consolidation of democracy. The new party presents itself as a party of popular classes, placing itself in opposition to the two-party system of the PP (People’s Party) and the PSOE (Socialist Party). For thirty years, these parties had been dominating on the Spanish electoral scene and accounted for 80 % of votes. The “Podemos” party entered the national arena for the first time. The emergence of it in political arena of the state has forced big parties to respond to the grave problems presented not only by the economy but also by the political, social and institutional systems. The party proposes changes to Constitution of Spain of 1978 and guarantees proper functioning of the legal system; implementing a fair electoral system; recognising plurinational character of the state. In this paper, the author shows the positions of the “Podemos” party regarding key political-economic and social issues. The program of the party has a strong redistributive content, and advocates drastic increase in the economic role of the state. In this article, the author tries to trace the main political and social processes that has led to emergence and success of the “Podemos”. The paper describes foundation of the party and examines characteristics of its voters, and shows that the latter have predominantly leftist origins and orientations.
  • Thumbnail Image
    Item
    Правовий статус виборчих комісій в Україні
    (Lviv Polytechnic Publishing House, 2016) Бучин, Микола; Національний університет “Львівська політехніка”
    Розглянуто проблему правового статусу виборчих комісій в Україні. На основі аналізу українського виборчого законодавства показано такі аспекти правового статусу виборчих комісій, як термін їхньої діяльності, обсяг повноважень, правовий статус членів виборчих комісій тощо. The article analyses a problem of the legal status of election commissions in Ukraine as a condition of their independence. It dwells on such elements of the legal status of election commissions, as the right to issue regulations binding for both citizens and authorities; permanent nature of commissions at the national level; lack of opportunity for the authorities which form a commission to recall proposed representatives to electoral bodies and others. The electoral legislation of Ukraine which consolidates the legal status of election commissions is analyzed. Positive character of legal norms which enshrined permanent nature of the Central Election Commission of Ukraine in 1997 is emphasized. Gradual improvement and specification of the national electoral law regarding the scope of election commissions’ powers and legal status of decisions they take is shown. It is proved that the legal status and characteristics of commission members greatly influence the character of commission’s activity, its independence and effectiveness of functioning. Evolution of Ukrainian legal regulation of election commissions members’ status is shown. The problematic aspects of the legal regulation of election commissions’ status in Ukraine is outlined and the ways of improving the legislation in this area are suggested. The latest include: feasibility of establishing educational and age limitation for commission members, especially for their managerial staff; need in vocational training for all commission members and inclusion of competent people whose professional activity is tangent to elections; establishing of appropriate remuneration of election commissions members; need in ensuring safety of election commissions members in the context of the Russia-Ukraine war; need for reduction of tension and conflict among electoral commissions members, etc.
  • Thumbnail Image
    Item
    Суб’єкти номінації в Україні: правові аспекти
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017-03-11) Бучин, Микола; Ігнатюк, Галина; Buchyn, Mykola; Ihnatiuk, Halyna; Національний університет “Львівська політехніка”
    Розглянуто проблему номінації в Україні. На основі аналізу вітчизняного виборчого законодавства показано еволюцію правового регулювання проблеми суб’єктів номінації як на президентських, так і на парламентських виборах в Україні.