Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    Environment and economic development in Iran
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-06-01) Norouzi, Nima; Amirkabir university of technology (Tehran polytechnic)
    In the early 1970s, Iran showed a strong desire to create a healthy environment. However, no one expected Iran to sacrifice economic growth for the environment. Therefore, the constitution included some principles that combined pollution control and environmental protection programs with current development programs to ensure that environmental activities are considered part of national development. Iran’s development programs show that in encouraging and preserving the environment, the role of the government before and after the Islamic Revolution, instead of promoting competition, efficiency, and protection through market mechanisms, was direct command and supervision. In this regard, the weakness of executive programs, lack of public awareness and disregard for individuals and factories of policies and laws, prioritization of annual budget allocation in areas other than the environment has led to the inability of environmental control policies in Iran. Therefore, it is very important to answer two basic questions in the future. Do the beliefs of the people of the society matter for the destruction of the environment and call for serious action to deal with the environmental hazards? Has the government provided a suitable platform and opportunity for environmental protection? Answering these questions leads to the formulation of policies and their operational implementation concerning environmental issues in the country’s program and budget, and the success of policies depends on the answers to these questions.
  • Thumbnail Image
    Item
    Forecasting the mobility parameters of the inhabitants of suburban areas
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-10) Krystopchuk, Mykhailo; National University of Water and Environmental Engineering
    Потенційна мобільність, що відповідає вимогам населення щодо пересування, визначається відповідно до біологічних і соціальних потреб, соціально-економічних характеристик, виробничої необхідності та культурних потреб. Через багатофакторний характер і складність взаємозв’язків неможливо визначити потенційну мобільність методом простого розрахунку. Доцільність різних цільових переміщень, залежно від їх відстані, сільське населення оцінює по-різному. Кожне сільське поселення розташоване серед багатьох інших сільських та міських поселень з індивідуальним кількісним та якісним набором соціального, культурного і промислового потенціалу. Завдяки розвиненій дорожній мережі та системі громадського транспорту населення вибирає центр тяжіння з обмеженнями, накладеними цією транспортною системою, і ґрунтується на суб’єктивних оцінках щодо якості обслуговування. На розподіл пересувань жителів у приміських зонах впливає розмір поселення, відстань, мета пересування, тобто такі самі чинники, як і щодо переміщення сільських жителів до міст. Відмінність полягає у тому, що радіус розподілу міських жителів набагато менший. Отже, зона інтенсивних та регулярних рухів у циклі робочого дня охоплює лише найближчі до міст сільські райони радіусом 15 км. У вихідні дні через гостьові поїздки радіус цієї зони розширюється приблизно в 1,5–2 рази. На основі розподілу поїздок можна отримати зони розсіювання початкової та кінцевої точок пересувань. Оскільки щільність розсіювання варіює відносно до населених пунктів, то за їх множинами можна виділити територіальні одиниці, які становитимуть зону обслуговування. Результати досліджень можуть бути частиною комплексних досліджень із визначення щільності транспортних зв’язків, центрів зародження та погашення пасажирських потоків для побудови математичних моделей ефективної роботи системи пасажирського транспорту.
  • Thumbnail Image
    Item
    Constructions based on wood as an ecological and energy-saving technology
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-23) Свайленка, Й.; Козловська, М.; Švajlenka, Jozef; Kozlovská, Maria; Технічний університет у Кошице; Technical University of Košice
    Сьогодні однією з найактуальніших сфер дослідження є реалізація не тільки будівельних проєктів з екологічного аспекту, але й з погляду економії енергії та ефективних будівельних рішень. Незважаючи на упередження щодо використання дерев’яних конструкцій, у регіоні Словацької Республіки все більшого поширення набувають такі конструкції. Сучасні інвестори та користувачі починають усвідомлювати особливості екологічних аспектів будівель із використанням дерев’яних конструкцій. Звичайно ж, конструкції на основі деревини мають багато переваг і недоліків. Дерева поглинають вуглекислий газ і виробляють кисень. Можна сказати, що типове дерево поглинає одну тонну CO2 на метр кубічної маси, виробляючи еквівалент 0,7 тонни кисню. Ось чому в розвинених країнах цей матеріал дуже популярний і в новозбудованих будинках його від 20 % до 90 %. Нині його частка становить близько 5–10 % для нових сімейних будинків. Проте застаріле законодавство про пожежну охорону не дає можливості розширити використання деревини. Що стосується енергетичної, екологічної та економічної ефективності будівель, то більше обговорюють експлуатаційні витрати та енергетичні ресурси, необхідні для експлуатації багатоквартирних житлових будинків, однородинних будинків та інших будівель. Розглянуто практичне використання конкретних дерев’яних конструкцій, за якими спостерігали під час експлуатації в реальних умовах. Отримані результати показують, що є відмінність між окремими енергетичними стандартами щодо різних ресурсів, використаних під час експлуатації. Тому в цій роботі звернено увагу на експлуатаційні витрати дерев’яних конструкцій в економічному, енергоефективному, а також екологічному контексті.
  • Thumbnail Image
    Item
    Внутрішня логіка житлової вулиці та чинники, які впливають на її формування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Гнесь, І. П.; Келеман, О. В.
    У статті окреслено функції житлової вулиці та розглянуто баланс між ними; досліджено чинники, які впливають на формування житлової вулиці, охарактеризовано взаємозв’язок між основними чинниками.
  • Thumbnail Image
    Item
    Економічна безпека підприємства як результат реалізації антикризових заходів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Селюченко, Н. Є.; Климаш, В. М.
    Розглянуто підходи до трактування поняття “економічна безпека підприємства”, охарактеризовано різні види економічної безпеки, окреслено їхній взаємозв’язок з антикризовим управлінням. The article considers the approaches to the interpretation of the concept of “economic security enterprise,” describes the different types of economic security and determined their relationship to crisis management.
  • Thumbnail Image
    Item
    Factors influencing the enterprise innovation
    (Lviv Polytechnic National University, 2014) Yachmeneva, V.; Vol’s’ka, G.
    The factors that influenced the enterprise innovation are investigated and summarized in the article. Key factors of impact on the enterprise innovation are grouped. Their relationship and mutual influence are proved. Graphic reflect on the impact of external and internal environment factors of the innovative enterprise characteristics are constructed.
  • Thumbnail Image
    Item
    Стійкість підприємства: діалектика статики і динаміки
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Кіндрацька, Г. І.
    Розглянуто один з відносно нових напрямів фінансового аналізу – дослідження стійкості функціонування і стійкості зростання підприємства з метою оцінювання і моделювання позитивної динаміки його розвитку. Досліджено сутність взаємопов’язаних понять “стійкість розвитку”, “стійкість зростання”, “ділова активність”, “темпи стійкості економічного зростання”. Обґрунтовано розуміння оптимальних співвідношень між загальними показниками діяльності підприємства. Проаналізовано основні методики та запропоновано алгоритм дослідження стійкості зростання підприємства. The paper considers one of the relatively new areas of financial analysis – the study of financial stability and sustainability of growth of the company to assess and modeling positive dynamics of development. It was established that the steady growth of the company – longterm growth, which is characterized by the same ratio between the main indicators, and steady growth rate – the rate of activities expansion while preserving the existing operational and financial strategies. The essence of interrelated concepts of “sustainability”, “growth stability”, “sustainability rate of economic growth”, “business activity” investigated. Substantiated understanding of the optimal ratio between the general indicators of the company activity. Research of dynamic development of mining machinery enterprises showed that the proportion of enterprises with optimal growth rates of capital income fromsales and profit is only 17.1%of total number of enterprises. The basic methodology for assessing the sustainability of company economic growth analyzed. Sustained economic growth, as an integral characteristic of the enterprise activities, is expedient to evaluate by system tempo indicators: volume of sales, net profitability of sales of products; capitalization of net income; asset turnover; financial dependence. Changing the quantitative value of factor indicators, the company achieves the optimal rate of growth volume of sales of products, while keeping the financial balance. The algorithm of the research of sustainability enterprises growth suggested.
  • Thumbnail Image
    Item
    Towards sustainable transport in Ukraine: main obstacles and directions of development
    (Commission of Motorization and Energetics in Agriculture, 2014) Dvulit, Z.; Bojko, O.
    The paper presents the description of the different definitions of the concept - sustainable development of transport. The analysis of freight and passenger transportation in Ukraine in 2011 and composition of the park and the average age of municipal electric, sea and river vessels is studied. The volume of emissions of pollutants and greenhouse gas emissions from all transport modes in 2011 is analyzed. The framework and priorities of environmental cooperation between Ukraine and EU at the present stage are determined. Based on the concept of sustainable development and European experience the main directions of introduction of the sustainable development policy of transport in Ukraine are offered.