Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    Characteristics of motorization’s impact on the urban population
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Fornalchyk, Yevhen; Hilevych, Volodymyr; Lviv Polytechnic National University
    Відомо, що найважливішим для підтримання доброго здоров’я містян є збереження їхнього життя від можливих смертельних ДТП, забезпечення чистоти повітряного простору, ізолювання від надмірних шумових забруднень, електромагнітних полів. Перелічені негативні впливи генерують інтенсивні транспортні потоки, які є основною компонентою транспортних систем. З урахуванням надзвичайної важливості забезпечення нормального життєвого простору для міського населення, який формується, зокрема, нормативами функціонування транспортної системи, актуалізувалось завдання щодо виявлення закономірностей зміни автомобілізації упродовж останніх п’яти років. Автомобілізацію раніше вважали однією із характеристик добробуту населення. Зростання уже нині супроводжується у великих містах і негативними явищами, такими як: ДТП із втратами життів населення; погіршення якості повітряного басейну; надмірні транспортні шуми; надмірні електромагнітні поля, які спричиняють інтенсивні транспортні потоки. Усі ці негативні характеристики зростання рівня автомобілізації стали предметом цього дослідження. На підставі статистичних даних визначено хронологічну закономірність підвищення показника автомобілізації, виявлено тенденції змін шкідливостей за роками (вони описуються показниковими та прямолінійними рівняннями): є постійні зростання за 2017–2022 рр. Визначено також функціональні залежності впливу рівнів автомобілізації на кожну із шкідливостей: вплив автомобілізації на смертельні ДТП та забруднення повітря описуються показниковими рівняннями, а шумові та електромагнітні – прямолінійними неспадними рівняннями. На основі отриманих результатів зроблено висновки щодо зменшення їх впливу заміною звичайних транспортних систем на інтелектуальні транспортні системи з елементами штучного інтелекту.
  • Thumbnail Image
    Item
    Analysis of thermal comfort models of users of public urban and intercity transport
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-02-22) Yakovenko, Yevheniia; Voichyshyn, Yurii; Horbay, Orest; Lviv Polytechnic National University
    Regardless of the vehicle's application, the thermal comfort of the vehicle's occupants and driver is given increased attention. Maintaining a sense of thermal comfort, whether for safety, health or occupant thermal well-being reasons, is one of the most important goals of heating, ventilation and air conditioning (HVAC) systems. There are a significant number of physical variables that affect thermal comfort. Therefore, evaluating thermal comfort has always been a complex issue and has attracted the attention of researchers. The feeling of thermal comfort is provided by factors that depend on the heat exchange between the human body and the external environment. It is well known that one of the requirements to be fulfilled is to find a person in thermal neutrality in the environment according to the comfort equation. The article describes and evaluates the following indicators: DTS (dynamic thermal sensitivity), TS (thermal sensitivity), PMV (predicted mean voice) and PPD (predicted percentage of dissatisfaction). The most common models for evaluating thermal comfort, namely the Predicted Mean Vote (PMV), Taniguchi’s model, Zhang’s model and Nilsson’s model in a variety of car cabin conditions, have been reviewed. The limitations of these models in terms of the objectivity of the results obtained are analysed.
  • Thumbnail Image
    Item
    To determination of traffic delay at controlled intersection
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-26) Fornalchyk, Yevhen; Hilevych, Volodymyr; Lviv Polytechnic National University
    Taking into account the importance of time spent on passing distances of vehicle routes that lie across city road network (RN), well-known approaches to the determination of vehicle delay in the movement process (waiting for passage and the passage) of controlled intersections are analyzed. Reasons that cause the growth of these delays and that have an impact on traffic light cycle duration are counted. At the same time, the authors justify the need for change in the existing term transport delay. It should be interpreted (concerning intersection passage) as a delay only in the case when the group of vehicles that have stopped before intersection could not pass this intersection during the permission signal and wait for the next such signal. If the vehicles in the first group could pass the intersection (possibly taking into account also waiting for the permission signal), then this is not a delay but the necessary component of the technological process of the route passage. From this point of view, an approach in the traffic delay determination method at controlled intersections is proposed taking into account the particular components of Webster`s formula and the volume-capacity ratio of RN that determine the motorization level of the city population. A comparison of the results of delay calculation, determined with the use of the proposed method and Webster’s formula, is carried out.
  • Thumbnail Image
    Item
    Functional performance of the main lighting system of motor vehicles
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017-10-19) Kachmar, Roman; Zhuk, Roman; Lviv Polytechnic National University
    Visual perception plays a crucial role in the safety of road users. However, certain conditions such as twilight, the impact of bad weather, dirty windshields, etc. have a negative impact, which in turn increase the likelihood of traffic accidents (TAs) [1]. The ever increasing number of vehicles on the road is an additional potential danger. In response to these factors work is constantly being done to modernize existing and develop new lighting devices. Vehicular headlights are firstly assigned to optimally illuminate the roadbed in order to ensure safety [2]. For this reason headlights, including their light source, are important safety elements for vehicles, and their application requires official permission. The type and location of vehicular lighting, as well as their design, light source, color and light settings are regulated by law [3]. Automakers pay sufficient attention to the fuel economy and safety of their vehicles. So for this reason automotive light sources, such as incandescent and gas-discharge (HID) bulbs, are increasingly being replaced by LED and laser diode bulbs as they provide superior lighting with lower power consumption. This in turn leads to increased vehicle safety and economy [3].
  • Thumbnail Image
    Item
    Оцінка ефективності транспортно-технологічних систем у галузі рослинництва
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Воронков, О. А.; Роговський, І. Л.; Voronkov, O.; Rohovs’kyy, I.; Національний університет біоресурсів і природокористування України
    Наведено результати аналітичного дослідження з обґрунтування методичної схематизації ефективності транспортно-технологічних систем рослинництва. Встановлено, що природно-виробничі особливості сільськогосподарського виробництва мають враховувати рівень адаптації транспортно-технологічного забезпечення рослинництва. Запропоновано методичний підхід до аналітичного визначення ефективності використання транспортних засобів у технології виробництва продукції рослинництва за допомогою коефіцієнтів вагомості. Це уможливить визначення заходів щодо зниження енергетичних затрат і підвищення ефективності використання транспортних засобів.
  • Thumbnail Image
    Item
    Синтез регулятора швидкості руху автомобіля методом розміщення полюсів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Наконечний, М. В.; Степаняк, М. В.
    Розглянуто особливості синтезу регуляторів за допомогою розміщення полюсів у заданій області площини коренів характеристичного рівняння замкненої системи. У середовищі MATLAB (Simulink) синтезовано ПІ-регулятор з використанням методу розміщення полюсів у заданій області комплексної площини коренів і проведено моделювання системи автоматичного керування швидкості руху автомобіля з використанням синтезованого регулятора. Features of regulators synthesis by placing poles in a given region of the roots plane of the closed system characteristic equation have been considered. In the MATLAB (Simulink) environment, PI controller using the method of placing the poles in a given region of the complex plane roots was synthesized and simulation of automatic control vehicle speed using synthesized regulator was performed.
  • Thumbnail Image
    Item
    Адміністративно-правові відносини у сфері обов’язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Бортник, Н. П.; Єсімов, С. С.
    Розглядаються адміністративно-правові відносини у сфері обов’язкового страхування цивільної відповідальності власників наземних транспортних засобів. Аналізуються особливості обов’язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів з позиції суб’єкта правовідносин і галузевої належності правових норм, які регулюють ці відносини. Визначено основні і супутні адміністративно-правові та додаткові цивільно-правові відносини у зазначеній сфері. Рассматриваются административно-правовые отношения в сфере обязательного страхования гражданской ответственности владельцев наземных транспортных средств. Анализируются особенности обязательного страхования гражданской ответственности владельцев транспортных средств с позиции субъекта правоотношений и отраслевой принадлежности правовых норм, регулирующих эти отношения. Определены основные и сопутствующие административно-правовые и дополнительные гражданско-правовые отношения в указанной сфере. The article deals with administrative and legal relations in the field of compulsory insurance of civil liability of owners of vehicles. Specific features of compulsory insurance of civil liability of vehicle owners from the perspective of legal entity and industry sector legal rules governing these relations. The main administrative and related legal and extra-civil relations in this area.