Practical aspects of law-making regarding acts of local government on the example of Poland and Ukraine
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Сьогодні, міжнародний досвід свідчить, що одним із основних суб’єктів нормотворчої діяльності в розвинутих демократичних країнах є Міністерство юстиції, яке в силу своєї фахової спрямованості щоденно має справу з нормативно-правовими актами всіх рівнів та шляхом проведення правової експертизи виявляє недоліки проектів актів, попереджає прийняття незаконних норм, а також виконує значний обсяг законопроектних робіт. В процесах нормотворчої діяльності в Україні важливу роль відіграє Міністерство юстиції України. Указом Президента України від 26 листопада 2003 року № 1348 "Про поліпшення організації законопроектної діяльності" з січня 2006 року на Міністерство юстиції покладено функції головного розробника всіх законопроектів, що вносяться Президентом України та Кабінетом Міністрів на розгляд Верховної Ради. Однак, окрім покладених функцій на Мін’юст, законодовець До 2023 року органи державної влади та органи місцевого самоврядування слідували методичним вказівкам прийнятим Міністерством юстиції України під назвою “Методичні рекомендації щодо розроблення проектів законів та дотримання вимог нормопроектної техніки”. Під вимогами поставлені перед Україною, як держави, яка закріпила курс європейської інтеграції та адаптації національного законодавства згідно права ЄС (acquis ЄС) змусила прийняти закон України “Про нормотворчу діяльність”. Згідно нього, техніка нормопроектування - це сукупність техніко-правових засобів, способів, прийомів та методів, за допомогою яких створюється проект нормативно-правового акта. "Україна вперше за 32 роки отримала "закон про закони". - зазначив спікер Верховної Ради України Руслан Стефанчук. На відмінну від України, в Польщі 2002 році було прийнято підзаконно-нормативний правовий акт, який до цього часу регулює вимоги до нормативних актів в цій державі.
Today, international experience shows that one of the main subjects of rule-making activity in developed democratic countries is the Ministry of Justice, which, due to its professional orientation, deals daily with regulatory and legal acts of all levels and, through legal examination, reveals the shortcomings of draft acts, warns adoption of illegal norms, and also carries out a significant amount of legislative works. The Ministry of Justice of Ukraine plays an important role in the processes of rule-making in Ukraine. Decree of the President of Ukraine dated November 26, 2003 № 1348 "On improving the organization of legislative activity" since January 2006, the Ministry of Justice has been entrusted with the functions of the main drafter of all bills submitted by the President of Ukraine and the Cabinet of Ministers for consideration by the Verkhovna Rada. However, in addition to the functions assigned to the Ministry of Justice, until 2023, the state authorities and local self-government bodies followed the methodological guidelines adopted by the Ministry of Justice of Ukraine entitled "Methodical recommendations for the development of draft laws and compliance with the requirements of regulatory and project engineering". Under the requirements set before Ukraine, as a state that has fixed the course of European integration and adaptation of national legislation in accordance with EU law (EU acquis), forced to adopt the law of Ukraine "On rule-making activity" [1]. According to that, the technique of normative design is a set of technical and legal means, ways, techniques and methods, with the help of which a draft of a normative legal act is created. "For the first time in 32 years, Ukraine received a 'law about laws,'" - said the Speaker of the Verkhovna Rada of Ukraine Ruslan Stefanchuk. Unlike Ukraine, in Poland in 2002 the Prime Minister of Poland adopted a sub-legal act, which until now regulates the requirements to regulations in this country.
Today, international experience shows that one of the main subjects of rule-making activity in developed democratic countries is the Ministry of Justice, which, due to its professional orientation, deals daily with regulatory and legal acts of all levels and, through legal examination, reveals the shortcomings of draft acts, warns adoption of illegal norms, and also carries out a significant amount of legislative works. The Ministry of Justice of Ukraine plays an important role in the processes of rule-making in Ukraine. Decree of the President of Ukraine dated November 26, 2003 № 1348 "On improving the organization of legislative activity" since January 2006, the Ministry of Justice has been entrusted with the functions of the main drafter of all bills submitted by the President of Ukraine and the Cabinet of Ministers for consideration by the Verkhovna Rada. However, in addition to the functions assigned to the Ministry of Justice, until 2023, the state authorities and local self-government bodies followed the methodological guidelines adopted by the Ministry of Justice of Ukraine entitled "Methodical recommendations for the development of draft laws and compliance with the requirements of regulatory and project engineering". Under the requirements set before Ukraine, as a state that has fixed the course of European integration and adaptation of national legislation in accordance with EU law (EU acquis), forced to adopt the law of Ukraine "On rule-making activity" [1]. According to that, the technique of normative design is a set of technical and legal means, ways, techniques and methods, with the help of which a draft of a normative legal act is created. "For the first time in 32 years, Ukraine received a 'law about laws,'" - said the Speaker of the Verkhovna Rada of Ukraine Ruslan Stefanchuk. Unlike Ukraine, in Poland in 2002 the Prime Minister of Poland adopted a sub-legal act, which until now regulates the requirements to regulations in this country.
Description
Citation
Pyvovar M. Practical aspects of law-making regarding acts of local government on the example of Poland and Ukraine / Maiia Pyvovar // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Юридичні науки. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2023. — No 4 (40). — P. 406–411.