Personalized functional viewpoint of the ITS systems architecture regarding information for users of urban transport systems – a case study for the central city of a metropolis
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
У статті викладено персоналізоване функціональне бачення архітектури інтелектуальних транспортних систем (ІТС) щодо інформування користувачів міських транспортних систем на прикладі систем ІТС центрального міста мегаполісу. Фундаментальним питанням з погляду користувачів транспорту є отримання інформації про повний функціональний спектр транспортних систем. На основі такої інформації можна планувати поїздки так, щоб, з одного боку, вони були максимально ефективними для кожного користувача окремо, а з іншого – стійкими з погляду транспортних систем і конкретної транспортної політики міста / метрополії. Вибір такого бачення пов’язаний з тим, що основною потребою так званих кінцевих користувачів систем ІТС, тобто людей, які пересуваються за допомогою транспортних систем, є отримання цінної та актуальної інформації в ефективний спосіб – бажано в режимі реального часу, тобто під час пересування користувачів. Основне питання, тобто персоналізоване функціональне бачення архітектури системи ІТС щодо інформації для користувачів міських транспортних систем, висвітлено на прикладі систем ІТС, що працюють у центральному місті міської агломерації в Польщі, яке має статус мегаполісу. Ці системи ІТС були впроваджені на межі 2023–2024 років і розроблені з використанням європейської рамкової архітектури ІТС. Цілі полягають у визначенні поточного обсягу інформації для користувачів та поточного обсягу системних функцій досліджуваної системи ІТС, щоб вказати подальші напрями розвитку досліджуваної системи ІТС. Тому наведено характеристики зв’язків між потребами користувачів міського транспорту та функціями систем ІТС, пов’язаними з інформацією для цих користувачів. Відповідно до такого погляду на системи ІТС, визначено напрями їх подальшого розширення у функціональній сфері, що охоплює потреби людей, які користуються міською мікромобільністю та системами спільного користування транспортом, тобто спільного користування автомобілями, велосипедами та електросамокатами в поїздках, які планують у режимі реального часу. Другий напрям розвитку – електромобільність, що передбачає розвиток сервісів, пов’язаних із навігацією до паркувальних місць з електрозарядками та плануванням поїздок з урахуванням підзаряджання тягової батареї електромобілів – легкових автомобілів, автомобілів доставки та вантажівок.
The article presents a personalized functional view of the ITS architecture concerning Information for users of urban transport systems using the example of ITS systems of the central city of a metropolis. A fundamental issue from the perspective of transport users is obtaining information about the full functional scope of transport systems. Based on such information, it is possible to plan trips in a way that is as efficient as possible for each user individually, and on the other hand, in a sustainable way from the point of view of transport systems and a specific transport policy of the urban/metropolitan area. The choice of such a view is related to the fact that the basic need of the so-called end users of ITS systems, i.e., people moving using transport systems, is to receive valuable and current information in an effective way – preferably in real time, i.e., during the movement of users. The title issue, i.e., personalized functional point of view of the ITS system architecture concerning Information for users of urban transport systems, was presented on the example of ITS systems operating in the central city of an urban agglomeration in Poland with the status of a metropolis. These ITS systems were implemented at the turn of 2023-2024 and were designed using the European ITS framework architecture. The objectives are to identify the current scope of information for users and the current scope of system functions of the examined ITS system to indicate further directions of development of the examined ITS system. Therefore, the characteristics of the connections between the needs of urban transport users and the functions of ITS systems related to Information for these users are presented. Based on such a view of ITS systems, the directions of their further expansion were identified in the functional scope covering the needs of users using urban micromobility and shared transport systems, i.e., car sharing, bike sharing, and electric scooters sharing in journeys planned in real time. The second development area is electromobility, including the development of services related to guiding to parking spaces with electric chargers and planning journeys taking into account the recharging of the traction battery of electric vehicles – passenger cars, delivery vehicles, and trucks.
The article presents a personalized functional view of the ITS architecture concerning Information for users of urban transport systems using the example of ITS systems of the central city of a metropolis. A fundamental issue from the perspective of transport users is obtaining information about the full functional scope of transport systems. Based on such information, it is possible to plan trips in a way that is as efficient as possible for each user individually, and on the other hand, in a sustainable way from the point of view of transport systems and a specific transport policy of the urban/metropolitan area. The choice of such a view is related to the fact that the basic need of the so-called end users of ITS systems, i.e., people moving using transport systems, is to receive valuable and current information in an effective way – preferably in real time, i.e., during the movement of users. The title issue, i.e., personalized functional point of view of the ITS system architecture concerning Information for users of urban transport systems, was presented on the example of ITS systems operating in the central city of an urban agglomeration in Poland with the status of a metropolis. These ITS systems were implemented at the turn of 2023-2024 and were designed using the European ITS framework architecture. The objectives are to identify the current scope of information for users and the current scope of system functions of the examined ITS system to indicate further directions of development of the examined ITS system. Therefore, the characteristics of the connections between the needs of urban transport users and the functions of ITS systems related to Information for these users are presented. Based on such a view of ITS systems, the directions of their further expansion were identified in the functional scope covering the needs of users using urban micromobility and shared transport systems, i.e., car sharing, bike sharing, and electric scooters sharing in journeys planned in real time. The second development area is electromobility, including the development of services related to guiding to parking spaces with electric chargers and planning journeys taking into account the recharging of the traction battery of electric vehicles – passenger cars, delivery vehicles, and trucks.
Description
Keywords
інтелектуальні транспортні системи, рамкова архітектура FRAME систем ІТС, потреби користувачів транспорту, послуги ІТС, інформація для користувачів транспортних систем, intelligent transportation systems, ITS systems Framework Architecture FRAME, needs of transport users, ITS system services, information for transport system users
Citation
Karoń G. Personalized functional viewpoint of the ITS systems architecture regarding information for users of urban transport systems – a case study for the central city of a metropolis / Grzegorz Karoń, Jerzy Mikulski, Ryszard Janecki // Transport Technologies. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2025. — Vol 6. — No 1. — P. 25–47.