Mathematical modeling of heat and mass transfer processes in a reciprocating engine of a vehicle with a hybrid powertrains

Abstract

Автомобільний транспорт виконує важливу роль у функціонуванні та розвитку економіки будь-якої країни. В Україні автомобільний транспорт забезпечує більше ніж половину обсягу пасажирських перевезень і три чверті вантажних перевезень. Перспективним напрямом розвитку є використання електромобілів і гібридних автомобілів у транспортній логістиці. Крім того, це сприяє розвитку технологій виробництва акумуляторних батарей, складових частин гібридних енергоустановок, рециклінгу та транспортної інфраструктури країни загалом. Сучасна гібридизація транспортних засобів поєднує переваги традиційного двигуна внутрішнього згорання (ДВЗ) та електричного приводу, а ефективність гібридних енергоустановок можна розглядати у конструктивному та термодинамічному напрямах. Конструктивний напрям потребує розроблення нових матеріалів та технологій виготовлення, тобто значних витрат ресурсів. Термодинамічний напрям – моделювання та оптимізація теплових процесів, що виникають у ДВЗ у складі гібридних енергоустановок. Мета цього дослідження – виявити можливості удосконалення процесів тепломасопередачі в поршневому двигуні для забезпечення енергетичної ефективності гібридної енергоустановки автомобіля. Процеси тепломасообміну в ДВЗ описано системою диференціальних рівнянь, які враховують передавання тепла в різних середовищах (робочий газ, стінки циліндра, охолоджувальна рідина), для яких взято основні параметри – температуру стінок, температуру газів, коефіцієнт теплопередачі та кінетику горіння. Для дослідження процесу загального тепломасообміну розглянуто декілька сценаріїв. Перший сценарій – постійна температура газів і стінок ДВЗ, коефіцієнт тепловіддачі сталий. Другий – перевантаження, коли відбувається збільшення втрат тепла через стінки, підвищення теплового навантаження на охолоджувальну систему. Третій – зниження температури навколишнього середовища. У цій роботі змодельовано залежність температури стінок двигуна від часу для трьох умов експлуатації (трьох сценаріїв), що дало змогу контролювати температурні режими та прогнозувати ефективність роботи ДВЗ задля підвищення ефективності роботи гібридної енергоустановки автомобіля. Встановлено, що збільшення температури газів і стінок впливає на тривалість роботи двигуна, ефективність використання відновленого тепла та оптимізацію роботи гібридних енергоустановок. Що більше тепла вдалося відновити протягом експлуатації двигуна, то довше він працює із мінімальними втратами тепла та максимальною ефективністю.
Automotive transport plays a crucial role in the functioning and development of any country's economy. In Ukraine, it accounts for over half of passenger transportation and three-quarters of freight transportation. A promising development direction is using electric and hybrid vehicles in transportation logistics. It also fosters advancements in battery production technologies, components of hybrid power units, recycling, and the country's transportation infrastructure. Modern vehicle hybridization combines the advantages of traditional internal combustion engines (ICE) and electric drives. The efficiency of hybrid power units can be considered from design and thermodynamic perspectives. The design approach requires the development of new materials and manufacturing technologies, necessitating significant resource expenditures. The thermodynamic approach involves modeling and optimizing thermal processes occurring in the ICE within hybrid power units. The aim of this study is to identify opportunities for improving heat and mass transfer processes in a reciprocating engine to ensure the energy efficiency of a vehicle's hybrid power unit. Heat and mass transfer processes in the ICE are described by a system of differential equations that account for heat transfer in various environments (working gas, cylinder walls, coolant), considering key parameters such as wall temperatures, gas temperatures, heat transfer coefficients, and combustion kinetics. Several scenarios were examined to study the overall heat and mass transfer process. The first scenario assumes constant temperatures of gases and ICE walls, resulting in a steady heat transfer coefficient. The second scenario involves overloading, leading to increased heat loss through the walls and elevated thermal stress on the cooling system. The third scenario considers a decrease in ambient temperature. This study modeled the dependence of engine wall temperatures over time for these three operating conditions, enabling control of thermal modes and prediction of ICE performance to enhance the efficiency of the vehicle's hybrid power unit. It was found that increasing the temperatures of gases and walls affects engine operation duration, the effectiveness of recovered heat utilization, and the optimization of hybrid power unit performance. The more heat recovered during engine operation, the longer it operates with minimal heat loss and maximum efficiency.

Description

Citation

Mathematical modeling of heat and mass transfer processes in a reciprocating engine of a vehicle with a hybrid powertrains / Fedir Abramchuk, Vitaliy Krivda, Olha Sakno, Valentyna Olishevska, Kostyantyn Kornilenko, Olena Sakno // Transport Technologies. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2025. — Vol 6. — No 1. — P. 84–94.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By