Діджиталізація як чинник швидкої інтернаціоналізації стартапів

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House

Abstract

У статті визначено сутність поняття “глобальні стартапи”, досліджено вплив чинників на їх появу та швидке поширення у глобальній економіці. Узагальнено підходи до трактування сутності процесів інтернаціоналізації та діджиталізації, досліджено їх вплив на глобальне стартап-підприємництво. Акцентовано увагу на важливості діджиталізації для ранньої інтернаціоналізації стартапів. На основі аналізу історій успіхів вітчизняних стартапів на світовому ринку вивчено умови та особливості появи глобальних стартапів українського походження.
The article defines the essence of the concept of “global startups”, and examines the factors influencing their emergence and rapid spread in the global economy. The size of the local market, the state of development of the national innovation ecosystem, the number and availability of resources, the level of competition in the domestic market, state protection of intellectual property rights and technologies, etc. The authors summarized the approaches to interpreting the essence of the internationalization and digitalization processes and investigated their impact on global startup entrepreneurship. It was found that the connection between digitalization and the internationalization of startups is significant, as entrepreneurs increasingly use information and communication technologies in their daily activities to analyze national and international market information, sell products or services, or contact potential customers, suppliers, or strategic customers and partners. Digitalization refers to the use of digital infrastructure, the Internet as a medium for selling products and services and creating value for customers. Attention is focused on the importance of digitalization for the early internationalization of startups. Systematized key factors of the internationalization of start-up firms: institutional environment of the home and host country, industry and market conditions of the country of origin and host country, state of development of formal and informal institutions, access to venture and social capital networks, availability of knowledge about foreign markets, leadership and entrepreneurial traits cofounders of startups, their cultural traits and cognitive skills, the presence of global thinking and broad business orientation of startup founders. Based on the analysis of the success stories of domestic startups on the global market, the conditions and features of the emergence of global startups of Ukrainian origin were studied. For local startups to enter international markets, strategies for their rapid internationalization have been identified: joining international professional associations, integrating the local business into the system of European and global value-added chains, and developing bilateral plans for industry and key economic areas of the country.

Description

Citation

Литвин І. В. Діджиталізація як чинник швидкої інтернаціоналізації стартапів / І. В. Литвин, Н. І. Паук // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2023. — Том 5. — № 2. — С. 188–199.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By