E-commerce market in Ukraine: the role of european and іnternational e-commerce organizations

Abstract

У статті досліджено роль міжнародних та європейських організацій із цифрової комерції у підвищенні конкурентоспроможності електронної підприємницької діяльності в Україні. Проаналізовано тенденції розвитку українського та світового ринку електронної комерції, підкреслено важливість розвитку міжнародної електронної комерції та органів адвокації відповідно до означеного сектору. Окремо виділено важливість стійкої цифрової трансформації, що сприятиме зростанню і стимулюванню сталого розвитку. В цьому аспекті наголошено на необхідності імплементації законодавства, стандартів та передової практики ЄС для гармонізації цифрового ринку України загалом. Структуровано бар’єри для розвитку електронної комерції в Україні, до яких належать: когнітивні перешкоди; мовний бар’єр; культурні особливості; підтримка клієнтів; розширення політики захисту прав споживачів відповідно до правил ЄС; швидкість інтернет-з’єднання; налаштування оплати / платіжних сервісів (конвертація валюти). Окрім цього, запропоновано визначення дефініції “транскордонна електронна комерція”.
The article examines the role of international and European e-commerce organizations in the context of increasing the competitiveness of e-business in Ukraine. The analysis of trends in the development of the Ukrainian and global e-commerce market was carried out, the importance of the development of international e-commerce and advocacy bodies in accordance with the specified sector was emphasized. The importance of sustainable digital transformation, which will contribute to growth and stimulate sustainable development, was highlighted separately. In this aspect, the need of implementation the legislation, standards and best practices of EU for the harmonization of the digital market of Ukraine as a whole was emphasized. Barriers to the development of ecommerce in Ukraine have been structured, which include: cognitive barriers; language barrier; cultural features; customer support; expansion of consumer rights protection policy in accordance with EU rules; internet connection speed; payment settings/payment services (currency conversion). In addition, the definition of “cross-border electronic commerce” was proposed.

Description

Citation

Lesko N. E-commerce market in Ukraine: the role of european and іnternational e-commerce organizations / Lesko Nataliia, Kira Solomiia // Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Legal Sciences. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2024. — No 1(41). — P. 153–158.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By