Tendencies of decentralization in public administration: current state and development prospects

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House

Abstract

У статті розглянуто сучасний стан та перспективи розвитку децентралізації публічного управління як передавання управлінських функцій і повноважень центральних органів влади на місцевий рівень управління. Підкреслено, що хоч українська децентралізація зазнає випробування війною, вона отримала бездоганну оцінку від Єврокомісії, що передувало наданню нашій державі статусу кандидата в члени Європейського Союзу. Проаналізовано історію децентралізації, виокремлено послідовні етапи, які стосуються переважно нормативно-правового врегулювання цього процесу: перший етап (2014–2019 рр.); другий етап (2020–2021 рр.); третій етап (2022 р. – дотепер). Вказано, що третій етап реформи місцевого самоврядування видається найскладнішим, оскільки припав на час воєнного стану, проте воєнні дії лише підкреслили ефективність реформи децентралізації: органи місцевого самоврядування оперативно реагували на ситуацію, вирішуючи питання із поселенням внутрішньо переміщених осіб, ремонтом житла для них, з наданням виробничих приміщень для евакуйованих підприємств, з організацією гуманітарних штабів. Важливим завданням третього етапу вважаємо прийняття Закону про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади), який є необхідною умовою для продовження реформ у сфері децентралізації та їх завершення. Розглянуто здобутки, які позитивно відображаються у діяльності об’єднаних територіальних громад завдяки процесу децентралізації, за сферами: бюджет, охорона здоров’я, безпека, міжнародне співробітництво, культура, освіта, надання послуг. Разом з тим розглянуто фактори, які ускладнюють процес децентралізації та призводять до проблем у сфері ефективного та належного функціонування влади на місцях. Звернено увагу на необхідність прийняття важливих законів, серед яких “Про засади адміністративно-територіального устрою України”, “Про службу в органах місцевого самоврядування” (нова редакція), “Щодо державного нагляду за законністю рішень органів місцевого самоврядування”, “Про місцевий референдум”, а також оновлення законів про місцеве самоврядування, про місцеві державні адміністрації тощо.
The article deals with the current state and prospects for developing decentralization in public administration by transferring managerial functions and central authorities’ powers to the local administration level. The article emphasizes that despite being tested by war, Ukrainian decentralization received an impeccable assessment from the European Commission, which preceded granting our country the candidate status for the European Union membership. The history of decentralization is analyzed, and successive stages are singled out. The stages mainly relate to the normative and legal regulation of this process: the first stage (2014-2019), the second stage (2020–2021), and the third stage (2022 – present). The third stage of the local self-government reform seems to be the most difficult since it occurred during the martial law period. The hostilities only emphasized the effectiveness of the decentralization reform: local self-government bodies responded promptly to the situation, resolving issues of settling internally displaced persons, repairing housing for them, providing facilities and premises for evacuated enterprises, and organizing humanitarian headquarters. An essential task of the third stage is adopting the Law on Amendments to the Constitution of Ukraine (regarding decentralization of power), a prerequisite for continuing decentralization reforms and their completion. The article examines the achievements that are positively reflected in the activities of the united territorial communities due to the decentralization process in the following areas: budget, healthcare, security, international cooperation, culture, education, and service provision. At the same time, the factors complicating the decentralization process and leading to problems in the practical and proper functioning of local authorities are considered. Attention is drawn to the need to adopt important laws, including the Laws “On the principles of the administrative and territorial structure of Ukraine”, “On service in local self government bodies” (revised version), “On state supervision over the legality of decisions of local self-government bodies”, “On local referendum”, as well as updating laws on local self government, on local state administrations, etc.

Description

Citation

Skochylias-Pavliv O. Tendencies of decentralization in public administration: current state and development prospects / Skochylias-Pavliv Olha // Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Legal Sciences. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2024. — No 1(41). — P. 321–326.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By