On changes to the procedure for allocating payments for internally displaced persons of Ukraine
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
У статті проаналізовано фінансове забезпечення від держави для внутрішньо переміщених осіб. На основі чинного законодавства охарактеризовано поняття “внутрішньо переміщені особи”. Зазначено, що внутрішньо переміщені особи – це громадяни, іноземці, особи без громадянства, які постійно чи тимчасово проживають на території України й вимушені примусово або з власної волі здійснювати внутрішнє переміщення у межах своєї країни. Вказано, що саме через військову агресію Російської Федерації проти України велика кількість громадян України змушена була мігрувати у безпечні місця, рятуючи своє життя та життя своїх родичів, тому з 2022 р. зросла кількість переселенців як в межах України, так і за кордоном. Наведено статистичні дані щодо вимушених переміщень внутрішньо переміщених осіб. Зазначено про те, що факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Констатовано, що держава сприяє у забезпеченні дієвої підтримки та допомоги в подоланні викликів, спричинених війною в Україні, для внутрішньо переміщених осіб. Вказано, що особи, які втратили житло або вимушені переселитися з місць, де ведуться бойові дії або з тимчасово окупованої території, найбільше потребують забезпечення житлом та фінансами. Зазначено, що внутрішньо переміщеним особам надається фінансове забезпечення на проживання: для осіб з інвалідністю та дітей – 3 тис. грн, для інших осіб – 2 тис. грн. Проте Уряд вніс зміни у законодавство щодо призначення виплат для внутрішньо переміщених осіб. Виплати не буде продовжено для осіб: які перебувають за кордоном більш як 30 календарних днів підряд; відбувають покарання у місцях позбавлення волі; були засуджені за вчинення кримінального правопорушення; повернулися до покинутого місця проживання. Наголошено на припиненні державних виплат тим внутрішньо переміщеним особам, котрі: придбали новий транспортний засіб; придбали на суму понад 100 тис. грн земельну ділянку, квартиру, будинок, інше нерухоме майно; мають на депозитному банківському рахунку (рахунках) кошти у загальній сумі, що перевищує 100 тис. грн тощо. Доведено, що для внутрішньо переміщених осіб дуже важливо отримувати і надалі виплати.
The article analyzes financial support from the state for internally displaced persons. On the basis of the current legislation, the concept of “internally displaced persons” was characterized. It is noted that internally displaced persons are citizens, foreigners, and stateless persons who permanently or temporarily reside in the territory of Ukraine and are forced to carry out internal displacement within the borders of their country either forcibly or of their own free will. It is indicated that precisely because of the military aggression of the Russian Federation against Ukraine, a large number of Ukrainian citizens were forced to migrate to safe places, saving their lives and the lives of their relatives, therefore, since 2022, the number of displaced people has increased, both within Ukraine and abroad. Statistical data on forced displacement by internally displaced persons are indicated. It is noted that the fact of internal displacement is confirmed by a certificate of registration of an internally displaced person. It was established that the state contributes to providing effective support and assistance in overcoming the challenges caused by the war in Ukraine for internally displaced persons. It is indicated that persons who lost their homes or were forced to relocate from places where hostilities are taking place or from temporarily occupied territories are most in need of housing and financial support. It is indicated that internally displaced persons are provided with financial support for accommodation in the amount of UAH 3,000 for persons with disabilities and children and UAH 2,000 for other persons. However, the Government made changes to the legislation on the appointment of payments for internally displaced persons. It is noted that the payment will not be extended for persons staying abroad for more than 30 calendar days in a row; are serving sentences in places of deprivation of liberty; were convicted of a criminal offence; returned to the abandoned place of residence. It is emphasized that state payments will be stopped to those internally displaced persons who: purchased a new vehicle; purchased for more than UAH 100,000 a plot of land, an apartment, a house of other immovable property; have funds in the deposit bank account(s) in the total amount exceeding UAH 100,000, etc. It has been proven that it is very important for internally displaced persons to continue receiving payments.
The article analyzes financial support from the state for internally displaced persons. On the basis of the current legislation, the concept of “internally displaced persons” was characterized. It is noted that internally displaced persons are citizens, foreigners, and stateless persons who permanently or temporarily reside in the territory of Ukraine and are forced to carry out internal displacement within the borders of their country either forcibly or of their own free will. It is indicated that precisely because of the military aggression of the Russian Federation against Ukraine, a large number of Ukrainian citizens were forced to migrate to safe places, saving their lives and the lives of their relatives, therefore, since 2022, the number of displaced people has increased, both within Ukraine and abroad. Statistical data on forced displacement by internally displaced persons are indicated. It is noted that the fact of internal displacement is confirmed by a certificate of registration of an internally displaced person. It was established that the state contributes to providing effective support and assistance in overcoming the challenges caused by the war in Ukraine for internally displaced persons. It is indicated that persons who lost their homes or were forced to relocate from places where hostilities are taking place or from temporarily occupied territories are most in need of housing and financial support. It is indicated that internally displaced persons are provided with financial support for accommodation in the amount of UAH 3,000 for persons with disabilities and children and UAH 2,000 for other persons. However, the Government made changes to the legislation on the appointment of payments for internally displaced persons. It is noted that the payment will not be extended for persons staying abroad for more than 30 calendar days in a row; are serving sentences in places of deprivation of liberty; were convicted of a criminal offence; returned to the abandoned place of residence. It is emphasized that state payments will be stopped to those internally displaced persons who: purchased a new vehicle; purchased for more than UAH 100,000 a plot of land, an apartment, a house of other immovable property; have funds in the deposit bank account(s) in the total amount exceeding UAH 100,000, etc. It has been proven that it is very important for internally displaced persons to continue receiving payments.
Description
Citation
Blok N. On changes to the procedure for allocating payments for internally displaced persons of Ukraine / Blok Nataliia // Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Legal Sciences. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2024. — No 1(41). — P. 34–40.